Alkuperäinen kirjoittaja Itsekäs ja sydämetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Mua vähän rassaa tässä se, että ap:ta kiusaa nimenomaan miehen kehitysvammaisuus.
No nimenomaan näin. Lapsille on hyväksi oppia sisäistämään että maailmassa kaikki ihmiset eivät ole samalla tavalla normaaleja, on erilaisia alkaen kehitysvammaisista raajattomiin tms.
on eriasia ottaa seuraan joku joka on esim kehitysvammainen, kuin se että muuttaa koko perinne juhlan jonkun toisen pillin mukaan tanssimiseksi... kyllä jouluun kuuluu jouluruoka, ja jos joku meille kylään tuleva haluaisikin syödä makaroonilaatikkoa niin ihan sais syödä sitä himassaaan, meillä ei perinteitä sen takia muuteta, oli kyseessä kehitysvammainen tai ei..
mä ymmärrän miksi ap on näreissään äidilleen, enkä ymmärrä miski ap:n äiti on tilanteesta loukkaantunut... mä en ikäpäivänä suostuis tanssimaan jonkun tuntemattoman pillin mukaan meille itselle tärkeinä juhlapyhinä!!
Tietenkin on mutta tuskin se mies tahallaan käyttäytyy niinkun käyttäytyy. Niinkuin maailmanloppu olisi seurauksena kun jos vammainen ja sairas ihminen ei kykene ruokailemaan siististi. Pitäisi pystyä ymmärtämään eli ripauksella inhimisyyttä elämä yleensäkin on huomattavasti helpompaa.
Mutta ei kai tarvitse teeskennellä (ainakaan täällä keskustelupalstalla), etteivätkö röyhtäily yms. huonot pöytätavat häiritsisi ja tekisi muiden ruokailusta epämiellyttävää. Poliittinen korrektius on taas niin huipussaan...
Niinpä... helppohan se on tosiaan sanoa että joo, pitää ymmärää, mutta joulu on kuitenkin mulle talven kohokohta ja odotan siltä paljon. Esim. mukavaa yhdessäoloa, perinteitä, kauniisti katettua joulupöytää jossa on mukava tunnelma. Se ei vaan toimi tässä tilanteessa.
Voin kyllä ihan hyvin käydä tämän miehen kanssa syömässä tavallisena päivänä, ja silloin röyhtäily ja muut jutut eivät häiritse niin paljon mutta juuri joulupöydässä haluaisin syödä miellyttävämmässä tunnelmassa.
Ja olen siis jo kolme joulua viettänyt hänen seurassaan ja tapaan häntä äitini kautta muulloinkin vuoden aikana. En häntä kuitenkaan kotiimme ole päästänyt enkä sinne synnytyssairaalaan... Joo voi olla että olen tosi kylmä mutta voin sanoa kyllä ihan suoraan että minua häiritsee niin paljon etten sen vuoksi mene joulunviettoon siihen porukkaan.
Olette ihan oikeassa että mun pitäisi sanoa äidilleni suoraan mistä asia johtuu. En haluaisi hänen mieltään pahoittaa ja pelkään että sen teen helposti. Itsestä vaan tosiaan tuntuu että äidilleni on tämän miehen hyvinvointi tärkeämpää kuin oman perheensä.
Ei tarvitse minun pillini mukaan tanssia, tarkoitin vain että haluaisin viettää perinteisen joulun kun siihen nyt on mahdollisuus pienten lasten kanssa. Eivät lapsetkaan pieniä kauan ole ja nyt kun kaikki olemme terveitä ja hyvissä voimissa olisi ihanaa nauttia juuri näistä vuosista.
Monet ovatkin tässä ketjussa kirjoittaneet mielestäni tosi hyviä pointteja, että äitini voisi viedä joulumieltä etukäteen tälle miehelle, paketin, piparkakkuja jne, ja toki voisi hänet joulun jälkeen ottaa kylään niin usein kuin haluaa, mutta joulu olisi ihan mukava viettää joskus hieman rauhallisemminkin. Tosin kun se ei onnistu (olen sitä ehdottanut äidilleni) niin me sitten vietämme joulua ihan vain oman ydinperheen kesken ja äitini ja isäni viettävät tämän miehen kanssa sitten.
Ai niin... äitini auttamishalusta vielä. Hän on suunnitellut että he myisivät asuntonsa ja muuttaisivat lähemmäs tämän miehen laitosta että hän voisi auttaa enemmän. Tietysti tämäkin heidän oma päätöksensä mutta minusta alkaa mennä hieman yli. Olen jo välillä vähän huolissani äidistäni, että miksi hän hyysää tätä miestä niin paljon.
Jos tämä mies on ollut äidilläni kylässä ja pyytänyt jotain (esim. karkkia) eikä äidllä ole ollut, äiti on kauhean pahoillaan ja saattaa leipoa jotain miehelle, mutta jos se ei onnistu tai ei olekaan mieleistä hän on hirveän pahoillaan ja hosuu ja huitoo joka paikassa saadakseen ostettua aina kaikkea sitä mitä tämä mies haluaa. Lisäksi hän antaa välillä vähän rahaakin tälle miehelle.