Alkuperäinen kirjoittaja alkup:
On joo... äitini on hirveän kiltti ja ystävällinen, mielestäni vähän liiankin kiltti tässä asiassa. Ihan samalla tavalla voisi sitten kysyä kaikilta muilta maailman ihmisiltä mikseivät he ota kaikkia yksinäisiä ihmisiä vanhainkodeista tai hoitolaitoksista kotiinsa joulunviettoon?
No, vanhainkodista varmaan olisikin ihan mukava ottaa vanhuksia mukaan,mutta kehitysvammainen ja mielenterveysongelmista kärsivä aikuinen mies on mielestäni aivan eri asia. Hän voi myös olla hyvin arvaamaton käytökseltään jos lääkkitys ei ole kunnossa.
Tämä on mielestäni vähn hassu ajatus. jos kaikki maailman ihmiset eivät auta kaikkia apua tarvitsevia niin silloin ei kenenkään kannata tehdä mitään. :/ Kuitenkin se kun auttaa sitä yhtä ihmistä on jo suuri teko tälle kyseiselle ihmiselle ja sillä on todella suuri merkitys.
En tiedä, sinänsä olen varmaan väärä ihminen vastaamaan kun jo lapsuudenkodissani meillä oli joulunvietossa mukana tuttuja ja vieraampia yksinäisiä ihmisiä. Eikä siis pelkästään mitään omia mummoja, vaan ihmisiä kenelle ei oltu mitään "velkaa". Samoin nyt kun elellään siirtolaiselämää niin ollaan kutsuttu itse meille jouluiksi niitä samassa tilanteessa olevia työkavereita ym tuttuja joilla eei ole sitä omaa perhettä ja siksi joutuisivat viettämään joulun yksin.
Eli vaikka meillekin joulu on perhejuhla, on se myös muuta. Se sen hetkinen perhe ja läheisyyden, yhteenkuuluvuuden tunne ja joulunhenki koostuu niistä ihmisistä ketkä tuota joulua kanssamme viettävät. Ei pelkistä biologisista siteistä. Eikä itselle tuntuisi yhtään oudolta ajatukselta kutsua meillä jouluksi jotain itsellemme "vierasta" (= ei sukulaista tai muuten läheistä tuttua) vanhusta tai kehitysvammaista. Mutta tosissaan ihmiset on erilaisia.
ideana siis ymmärrän hyvin äitiäsi ja tykkään että hän tekee hienon työn tuossa. Auttamalla tuota yhtä ihmistä hän todella tekee koko maailmasta paremman paikan! :heart: Mutta... tietty jos homma ei toimi ja kaikki osapuolet kärsivät niin silloin voisi miettiä mitä itse haluaa siltä joululta ja olisiko se mahdollista järjestää toisin, niin että kaikki osapuolet pystyisivät nauttimaan siitä.
muks. ja mitä tulee tämänpäivän vanhainkodin vanhuksiin, niin kaikki eivät todellakaan ole mitään mukavia mummoja kahviseurana joulua viettämässä.