äiti kasvissyöjä -lapselle ei anneta ollenkaan lihaa?

• Viestiketjun aloittaja mietiskellen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Minusta väärin. Lapsen tulee saada itse valita jos tahtoo alkaa kasvislinjalle sitten myöhemmin. Jokaisen oma valinta, mutta ei äidit saa tollasta päättää lapsen puolesta. Ja vasta se menee hankalaksi kun kerta isäkin syö lihaa...
Mut kyllähän vanhempi voi myös päättää että lapsi syö esim. vaan roskaruokaa. Kyllä kasviruuasta saa ihan terveellistä ja tasapainoista. Valintahan se lihansyöntikin on.

w
Alkuperäinen kirjoittaja Muua:
No kylläpä taas taivastellaan. Eikö jokainen vanhempi määrää,mitä lapselle syötetään? Jos esim äiti ei pidä silakasta, onko sekin väärin,kun tämä äiti ei lapsilleenkaan valmista silakkalaatikkoa?
Jos mä olisin kasvissyöjä, todennäköisesti lapsenikin olisivat. Hoidossa tms ollessaan saisivat toki syödä mitä lystäävät. Kunhan ravintotietämys on hanskassa niin tarjotkoon kukakin, mitä tykkää.
No kyllä mun mielestä on vanhemman velvollisuus tarjota monipuolista ruokaa, ei pelkästään äidin lemppariruokaa ;) Eli vaikka äiti ei tykkää itse silakoista, niin kannattaisi niitä aina joskus kuitenkin lapsille tarjota, ettei siirrä omia nirsouksiaan eteenpäin.
Mun äiti ei esimerkiksi tykännyt ollenkaan kalasta, mutta teki sitä kuitenkin useamman kerran kuukaudessa, koska onhan se terveellistä ja kuuluu monipuoliseen ruokavalioon. Ja mä oon suorastaan rakastanut kalaruokia ihan pienestä asti. Ja kas kummaa, kyllä mun äitinikin oppi kalaa syömään ja jopa tykkää siitä nykyään tosi paljon ;)

e
Mun mielestä lihan syönti tietyissä tilanteissa on niin olennainen osa suomalaista kulttuuria, että en kyllä halua kieltää lapsiltani esim. sitä nautintoa että saavat muutaman kerran kesässä grillimakkaraa! ;)

w
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja w:
No kyllä mun mielestä on vanhemman velvollisuus tarjota monipuolista ruokaa, ei pelkästään äidin lemppariruokaa ;)
Kasvisruokakin voi olla monipuolista ja muitakin kuin äidin lemppariruokia ilman että siihen pitää jotain lihaa laittaa mukaan.
Olen ihan samaa mieltä.

Minusta kasvissyönti on erittäin jees. Silti olen sitä mieltä että lapsille on hyvä tarjota monipuolista ruokaa: kalaa, kasviksia, lihaa, hedelmiä, maitotuotteita jnejne. Etenkin kun tässä perheessä selvästi tehdään myös sitä liharuokaa, jota voisi lapsellekin antaa. Ymmärrän jos joku ei eettisistä syistä voi valmistaa ollenkaan liharuokia -se on eri asia se.
Kaveriperheessä äiti on kasvissyöjä, isä sekasyöjä ja samoin heidän kolme lastaan ovat sekasyöjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja hzdh:
Näissä keskusteluissa aina huomaa, että nämä fanaattisesti kasvissyöntiä vastustavat ovat hieman yksinkertaisia ja selvästi sivistymättömiä. Sori vaan.
Kuka vastustaa fanaattisesti kasvissyöntiä? Enemmän sieltä kasvissyöjä- (erityisesti vegaani-)puolelta löytyy fanaattisesti lihansyöntiä vastustavia :whistle:

nii
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Minusta kasvissyönti on erittäin jees. Silti olen sitä mieltä että lapsille on hyvä tarjota monipuolista ruokaa: kalaa, kasviksia, lihaa, hedelmiä, maitotuotteita jnejne. Etenkin kun tässä perheessä selvästi tehdään myös sitä liharuokaa, jota voisi lapsellekin antaa. Ymmärrän jos joku ei eettisistä syistä voi valmistaa ollenkaan liharuokia -se on eri asia se.
Kaveriperheessä äiti on kasvissyöjä, isä sekasyöjä ja samoin heidän kolme lastaan ovat sekasyöjiä.
peesi tälle ja kumarrus! Näin se pitäsi munki mielestä mennä!

hius
Alkuperäinen kirjoittaja hius:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Miksi lapsen pitäisi syödä lihaa noissakaan paikoissa? Ei liha ole välttämättömyys ainakaan nykyaikana, ainakaan Suomessa, ainakaan riittävällä ravintotietämyksellä varustettuna.
Miksi EI pitäisi syödä?
Ei lapsi voi noin nuorena valita onko kasvis syöjä vaiko seka syöjä, eikä äidillä ole mitään oikeutta sitä valintaa tehdä lapsensa puolesta. Eri asia jos uskonnon tai kulttuurin takia on ruokavalio eri kuin normaalisti
Mä en nyt ymmärrä. Voitko perustella, miksi vanhempien pitäisi tarjota lapselle lihaa?
Miksi ei pitäisi tarjota? Liha on normaali osa ruokavaliota ja vieläpä todella hyvän makuista. Ei lapselta voi kieltää tuollaisia asioita ehdollistamalla ne kasvissyöntiin.

no jo on meininkiä
Lapselle tulee minusta tarjota monipuolista ravintoa. Lihoineen päivineen. Ei voi äidin mieltymysten mukaan mennä. Joku sanoi hyvin tuolla että jos esim äiti ei pidä silakoista niin eikö se sitte koskaan niitä lapsillekaan anna? edes maistaa?

Essi
Enpä jaksaisi olla järkyttynyt moisesta asiasta. Enemmän järkytyn, kun näen äidin valinneen lapselleen roska-ja einesruokalinjan. Nam nam. Vanukasta ja pinaattilättyjä. Nam nam. Joskus tuntuu, että ihmiset kiinnittävät toisissa ihmisissä huomiota aivan epäolennaisiin asioihin :D.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja w:
No kyllä mun mielestä on vanhemman velvollisuus tarjota monipuolista ruokaa, ei pelkästään äidin lemppariruokaa ;) Eli vaikka äiti ei tykkää itse silakoista, niin kannattaisi niitä aina joskus kuitenkin lapsille tarjota, ettei siirrä omia nirsouksiaan eteenpäin.
Mun äiti ei esimerkiksi tykännyt ollenkaan kalasta, mutta teki sitä kuitenkin useamman kerran kuukaudessa, koska onhan se terveellistä ja kuuluu monipuoliseen ruokavalioon. Ja mä oon suorastaan rakastanut kalaruokia ihan pienestä asti. Ja kas kummaa, kyllä mun äitinikin oppi kalaa syömään ja jopa tykkää siitä nykyään tosi paljon ;)
Meillä ei syödä läheskään aina mun lemppariruokaa. Mutta inhokkiruuallani tillilihalla en sentään ole koskaan lapsiani rääkännyt.

Mikä siinä on niin uskomatonta?
Usein kasvissyöjillä on eettinen syy olla vegejä. Lihansyöjillä taas ei ole mitään eettistä syytä syödä lihaa. Joten aika luonnollistahan se on jos äiti haluaa lapsiensa kanssa noudattaa sitä eettistä linjaa.
Mutta mä olen vain uskomaton äiti jonka lapset eivät ole koskaan syöneet lihaa.

hzdh
Näissä keskusteluissa aina huomaa, että nämä fanaattisesti kasvissyöntiä vastustavat ovat hieman yksinkertaisia ja selvästi sivistymättömiä. Sori vaan.
Kuka vastustaa fanaattisesti kasvissyöntiä? Enemmän sieltä kasvissyöjä- (erityisesti vegaani-)puolelta löytyy fanaattisesti lihansyöntiä vastustavia :whistle:
Kyllä tässä keskustelussa niitä on ollut.
Mä en vastusta lihansyöntiä fanaattisesti, mua vaan ällöttää ihmiset jotka syövät tehotuotettua lihaa välittämättä eläinten kärsimyksistä.

Alkuperäinen kirjoittaja no jo on meininkiä:
Lapselle tulee minusta tarjota monipuolista ravintoa. Lihoineen päivineen. Ei voi äidin mieltymysten mukaan mennä. Joku sanoi hyvin tuolla että jos esim äiti ei pidä silakoista niin eikö se sitte koskaan niitä lapsillekaan anna? edes maistaa?
Miksi kasvisruoka ei voisi olla monipuolista?

km
Miksi lapsen pitäisi syödä lihaa noissakaan paikoissa? Ei liha ole välttämättömyys ainakaan nykyaikana, ainakaan Suomessa, ainakaan riittävällä ravintotietämyksellä varustettuna.
Miksi EI pitäisi syödä?
Ei lapsi voi noin nuorena valita onko kasvis syöjä vaiko seka syöjä, eikä äidillä ole mitään oikeutta sitä valintaa tehdä lapsensa puolesta. Eri asia jos uskonnon tai kulttuurin takia on ruokavalio eri kuin normaalisti
Mä en nyt ymmärrä. Voitko perustella, miksi vanhempien pitäisi tarjota lapselle lihaa?
Miksi ei pitäisi tarjota? Liha on normaali osa ruokavaliota ja vieläpä todella hyvän makuista. Ei lapselta voi kieltää tuollaisia asioita ehdollistamalla ne kasvissyöntiin.
Mä oon kasvissyöjä vain siksi että mun mielestä liha maistuu hirvittävän pahalta. Ei todellakaa oo hyvän makuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mikä siinä on niin uskomatonta?
Usein kasvissyöjillä on eettinen syy olla vegejä. Lihansyöjillä taas ei ole mitään eettistä syytä syödä lihaa. Joten aika luonnollistahan se on jos äiti haluaa lapsiensa kanssa noudattaa sitä eettistä linjaa.
Mutta mä olen vain uskomaton äiti jonka lapset eivät ole koskaan syöneet lihaa.
Onko sinun miehesi sekasyöjä vai kasvissyöjä eli syödäänkö teillä kotona lihaa ollenkaan?

Non compos mentis
Ei kai voida ajatella, että on olemassa homogeeninen "suomalainen kulttuuri", jota kaikkien tulee kodeissaan noudattaa viimeistä kirjainta myöten? Hernesoppaa palvikinkulla joka torstai ja auta armias, jos haluat jättää sen kinkun pois keitosta! Petturi ja luopio, innovaattori saatanankätyri.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Saattaa tulla vaikeuksia eteen kun lapsi menee päiväkotiin/kouluun jos ei ole tottunut syömään lihaa...?
Miksi EI pitäisi syödä?
Ihana tuo "normaalisti" - mikähän se normaali ruokavalio on? :D Eiköhän jokainen vanhempi tee tuon(kin) valinnan alaikäisten lastensa puolesta.

niih
Mutta jos kasvissyöjä-äitiä ällöttää se kuollut, rääkätty raato siinä leikkuulaudalla niin se ällöttää, eihän sille voi mitään. Ei sitä tajua, jos ei itse ole kasvissyöjä. Miten sitä raatoa sitten haluaa tehdä lapselleen? Ja voihan lapsi alkaa syödä lihaa vähän vanhempana. Ja saa syödä sitä varmaan ihan rauhassa montakymmentä vuotta. Eihän se lapsen elämä ole loppu lapsuuden aikana.

Kasvissyöjänä voin todeta että olen yli 20 vuoden aikana tavannut aika monta sekasyöjää joka on avoimesti kritisoinnut ruokavaliotani tai lasteni ruokavaliota. Mutta en ole tavannut yhtään kasvisyöjää tai vegaania joka olisi kritisoinnut yhdenkään sekasyöjän syömisiä henkilökohtaisella tasolla. Keskustelupalstoilla toki fanaattisia mielipiteitä puolin ja toisin esiintyy.

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Ja voihan lapsi alkaa syödä lihaa vähän vanhempana. Ja saa syödä sitä varmaan ihan rauhassa montakymmentä vuotta. Eihän se lapsen elämä ole loppu lapsuuden aikana.
Ei ole muuten ihan helppo nakki alkaa syödä lihaa, jos elimistö ei ole siihen tottunut.

Yhteistyössä