Äiti ja isä lomalla - lapsi päiväkodissa

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kiltti äiti
Luulenpa, että hoitajien ja lasten suhde loksahtaisi kohdalleen pahojen vuosien jälkeen! Työttömäksi ei kenenkään hoitajan tarvitsisi jäädä, vaan sitten hoitajia olisi tarpeeksi ja pienemmät ryhmät olisivat mahdollisia. Päivähoidon laatu paranisi kun huonoista tiloista ja ylisuurista ryhmistä voitaisiin luopua.
Välillisenä vaikutuksena myös tasapainoisten, levänneiden lasten ryhmä, joka helpottaa niin hoitajien kuin hoidossa olevien lapsien jaksamista.
 
kuulin
[QUOTE="Tiutau";24099664]Vien lapset 1,5 viikoksi päivähoitoon elokuussa, kun jään vielä itse kotiin. Lapset ovat olleet kesän hoitotakuulla 4kk kotihoidossa enkä hakemusta jättäessäni tiennyt opetuksen alkupäivää. Niinpä saavat aloitella hoidossa rauhalliseen tahtiin pitkän lomapätkän jälkeen. Kamalaa.

[/QUOTE]

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Sinun on muka pakko viedä lapset elokuun alusta hoitoon, kun olet jostain syystä alunperin luullut, että opiskelusi alkaa jo silloin? Mikä ihme estää ilmoittamasta hoitopaikkaan, että lapset tulevat vasta vähän myöhemmin?
 
"rtee"
Alkuperäinen kirjoittaja törppö;24096151:
Että näin ne hyvinkoulutetut hoitaa jälkikasvunsa kun omat harrastukset on niin tärkeitä.
Niin, tämän äidin käytöshän johtui tietysti siitä, että hän on hyvin koulutettu eikä esim. siitä, että hän on vakavasti masentunut eikä jaksa hoitaa lastaan tai siitä, että hän on yksinkertaisesti idiootti. Ei, yliopiston syytähän se on. Kaikista vaan duunareita niin on lapsillakin lomat, sillähän se ongelma hoituis.
 
Kiltti äiti
[QUOTE="rtee";24099695]Niin, tämän äidin käytöshän johtui tietysti siitä, että hän on hyvin koulutettu eikä esim. siitä, että hän on vakavasti masentunut eikä jaksa hoitaa lastaan tai siitä, että hän on yksinkertaisesti idiootti. Ei, yliopiston syytähän se on. Kaikista vaan duunareita niin on lapsillakin lomat, sillähän se ongelma hoituis.[/QUOTE]

Minä katson hyvin koulutettuna, että minulla on ymmärrystä myös antaa lapselle loma ja itselleni luvan nauttia yhteisistä hetkistä. Niin kuin jokin kirjoittikin, lapsuusaika on niin lyhyt, että ei niistä yhteisistä ajoista saa pitkään nauttia - valitettavasti.
 
"eee"
Entä jos haluaisi vaikka viikon verran lomailla kaksistaan miehensä kanssa, puhua asioita selviksi, hoitaa parisuhdetta ja kerätä voimia perhe-elämään? Yrittää parantaa vanhempien suhdetta, jotta perhe pysyisi tiiviinä ja onnellisena? Olisiko silloin oikein viedä lapset vaikka viikoksi loma-ajalla päiväkotiin?
 
anoi
Kyllä ihmiset jaksavat kytätä toisiaan ja toisten tekemisiä, voi herran jestas. Ja täytyy sanoa että ymmärrän hyvin sitä äitiä, joka laittoi mummon tuomaan lapsensa tarhaan kun sieltä alettiin kuittailla asiasta. Tarhan tädeillekö sitä pitäisi sairastodistustaan olla tuomassa? Jos ammattitaito ja -ylpeys on tuolla tasolla? Kun ette tosiaankaan tiedä ihmisten todellista elämäntilannetta tai tekemisiä, niin kannattaisiko vain pitää huoli siitä että hoitaa ne omat lapsensa hyvin?

Jos joku on niin väsynyt/viitsimätön/mitä ikinä että jättää ne lapsensa mielummin tarhaan kesälomallaan kuin on itse niiden kanssa touhuamassa, niin minun puolestani parempi niin. Ankeampaa on katsella niitä lapsia, jotka ovat esim. kaupassa väsyneen, huutavan ja kiukkuisen äitinsä/isänsä kanssa kun näkee päällepäin että molemmilla on yhtä huono olo. Tuleeko niistä lapsista sitten onnellisempia jos vanhemmat pakotetaan olemaan niiden kanssa? Käytetään niitä verovaroja turhempaankin kuin päivähoitoon joten puolestani se on hyvän yhteiskunnan merkki että hoitoapua saa tarvitessaan eikä sitä varten tarvitse täytellä lappuja tai esittää todisteita ties kenelle.

Joten jos keskitytään vaan itse olemaan mahdollisimman rakastavia ja hyviä vanhempia omille lapsillemme ja jätetään nämä muut hoitamaan oma elämänsä parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos sitten systeemiä muutama hassu tapaus hyväksikäyttää ns elämänlaatuaan kohottaakseen, niin antaa mennä. Ei siitä lapselle pysyvää traumaa synny jos tarhassa on vähän kesälläkin. Ja jos joutuu olemaan koko kesän, niin todennäköisesti se vaihtoehto olisi ollut vielä huonompi.
 
kuulin
[QUOTE="eee";24099726]Entä jos haluaisi vaikka viikon verran lomailla kaksistaan miehensä kanssa, puhua asioita selviksi, hoitaa parisuhdetta ja kerätä voimia perhe-elämään? Yrittää parantaa vanhempien suhdetta, jotta perhe pysyisi tiiviinä ja onnellisena? Olisiko silloin oikein viedä lapset vaikka viikoksi loma-ajalla päiväkotiin?[/QUOTE]

Ei ainakaan heinäkuussa. Se aika ei ole tarkoitettu tuollaiseen.
 
Oletko tosissasi?
[QUOTE="eee";24099726]Entä jos haluaisi vaikka viikon verran lomailla kaksistaan miehensä kanssa, puhua asioita selviksi, hoitaa parisuhdetta ja kerätä voimia perhe-elämään? Yrittää parantaa vanhempien suhdetta, jotta perhe pysyisi tiiviinä ja onnellisena? Olisiko silloin oikein viedä lapset vaikka viikoksi loma-ajalla päiväkotiin?[/QUOTE]

Parisuhteen hoito, voimien kerääminen, HAH! Laiskuutta.
 
Valitettavasti tuollaisia elladonnia vaikuttaa olevan yhä enemmän ja enemmän. Tähän asti on ollut oikein muodikasta ottaa omaa aikaa :/ Toivottavasti tuohon tulee äkkiä muutos.
Saiko nyt joku käsityksen, että mulla on lapset hoidossa? Kyllä ne ihan kotihoidossa ovat, kuten aiemmin kirjoitin, että me ollaan asennoiduttu siihen, että muutamaan vuoteen ei pahemmin relailla. Jonain päivänä lapset ovat sen verran isompia, ettei tarvitse koko ajan juosta perässä ja passata.

Mä vaan osaan ajatella asioita myös muiden kannalta ja pyrin olemaan tuomitsematta. Ja siksi tuon asioita esille myös muista näkökulmista. Ettei mene liian kapeakatseiseksi keskustelu. Verovaroin kustannetaan paljon turhempiakin asioita. Säästäminen kannattaisi aloittaa jostain muualta kuin lasten virikkeistä.
 
ov
Meillä lapsi ( syksyllä menee kouluun ) ilmoitti jo keväällä, että hän ei halua mennä kesähoitoon mummolaan. No ei häntä siihen sitten pakotettu. Eikä häntä myöskään päivähoitoonkaan kesän ajaksi laitettu, vaikka me molemmat vanhemmat olemmekin kesän töissä. Olemme järjestäneet asiat niin, että lapsi tulee tässä hoidetuksi, vaikka töissä olemmekin. Hoidamme häntä mieheni kanssa vuorotellen.

Tosin vaikuttaa välillä siltä, että lapsi mielellään menee isän mukana katsomaan isän töitä. Ja ei mies ainakaan vielä ole sanonut mitään poikkipuolista sanaa, vaikka lapsi hänen mukanaan paljon onkin. Olen kyllä kysellyt, että saako mies työnsä tehtyä, vaikka lapsi on matkassa ja kuuleman mukaan työt ovat ihan hyvin edistyneet.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kiltti äiti;24099584:
Olen pöyristynyt EllaDonnan kirjoittelusta. Siis lomaa otetaan lapsista. Otatko sitä myös miehestä, suvusta, kodista jne.
Kyllä mä ainakin otan lomaa mielelläni miehestä, suvusta ja kodista...se tekee hyvää. Tarvitsen yksinoloa että jaksan. Ei siinä ole mitään pahaa.
 
yksinkertaisesti
[QUOTE="eee";24099726]Entä jos haluaisi vaikka viikon verran lomailla kaksistaan miehensä kanssa, puhua asioita selviksi, hoitaa parisuhdetta ja kerätä voimia perhe-elämään? Yrittää parantaa vanhempien suhdetta, jotta perhe pysyisi tiiviinä ja onnellisena? Olisiko silloin oikein viedä lapset vaikka viikoksi loma-ajalla päiväkotiin?[/QUOTE]

ei
 
"vieras"
Mä meinasin pitää lapsen pois koko kuukauden tarhasta, mutta kun sain kuulla, että joudun maksamaan joka tapauksessa vaikkei lapsi olis päivääkään tarhassa kuukaudesta, niin muutin suunnitelmia ja nyt lapsi onkin 2 viikkoa tarhassa ja 2 viikkoa mun kans lomalla. En mä nyt tyhjästä maksa ja on ihan kiva saada joskus omaakin aikaa, kun sitä yleensä ei koskaan ole.
 
"Kahden lapsen äiti"
Surullista todellakin. En tajua miten voi olla niin rankkaa hoitaa kotona omia lapsiaan. Mä ainakin tein lapseni itselleni, en päiväkodin tädeille. Pitää lapsenkin saada lomaa aivan kuten aikuisenkin. Rankkaa se jatkuva päiväkodissa olo on pienelle lapselle. Toivottavasti suurin osa lapsista saa lomansa. Se kesä ja ihanat kelit kestävät vain hetken ja silloin on hyvä relata, että jaksaa taas sen ankean, synkän syksyn ja talven.
 
dsa
Täytyy myöntää, että mä kyllä nauttisin, jos saisin parina-kolmena päivänä lomastani viettää ihan yksin. Lapset tarhaan leikkimään ja äiti rannalle makaamaan.

Mutta luonto ei anna myöten.

En osais nauttia tippaakaan vapaasta, joka ois saatu puolihuijaten. eli ei ois kerrottu tarhaan lomasta. Koko ajan ois sellanen tunne, että mitä jos joku hoitaja vaikka näkee ja kertoo sitten töissään eteenpäin. sitte kaikki hoitajat dissais ja kattois ku halpaa makkaraa..
 
Mie olen pienisieluinen tai mitä tahansa muutakin, mutta en henk.koht ymmärrä ihmistä,äitiä/isä joka ei jaksa omaa lastaan hoitaa loman aikana. Mielestäni lapsi on yhtä kuin arki ja juhla, en kykenisi viettämään rentouttavaa lomaa samalla kun lapsi on aamuTsa raahattu eka päiväkotiin..Hyi olkoon, ihan vatsaa vääntää koko ajatus.
Erikseen on ihmiskohtalot joilla on esim mielenterveysongelmia yms,ne tapaukset nyt pitäs muutenkin käsitella erikseen,saisivat apua perusarjen pyöritykseen ja lastenhoitoon..
Muut, saisitte HÄVETÄ!

Ollaan juuri aloteltu lasten kanss kesäloma, itsellä se loppuu parin viikon pääsä jo mutta onneksi isukilla on senkin jälkeen vielä heinäkuun loppuu. Meille lapset kuuluu kaikkeen tekemiseen, kulkevat kaikkialla mukana,omista menoistaan pitää tinkiä tosi usein ja vaikka ovat joskus työläitä niin, kenenkäs muun hommaa se on heistä silti huolehtia kuin meidän vanhempia?
 
"vieras"
Mä vien pojan 5v päiväkotiin elokuun puolessa välissä. Itse olen äitiyslomalla ja mies jää lomautetuksi syyskuun loppuun saakka. Teen tämän päiväkodin henkilökunnan pyynnöstä,sillä he toivovat että lapsi pääsisi mahdollisimman alkusyksystä mukaan toimintaan ja "kotiutuisi". Olisin pitänyt pojan kotona,mutta perheneuvolassa lastenpsykiatri suositteli pojalle ikäistään seuraa ja ryhmässä toimimisen harjoittelua ennen esikouluvuotta.
 
oiu
Todella surullista että vanhemmat ei halua olla lastensa kanssa ja pitävät niitä "riippakivinä" :( Todellakin semmoset sais hävetä jotta omia etujaan ajatellen vievät tenevansa hoitoon että saa itse lomailla.

Luin pariviikkoa sitten lehdestä juttua jossa kerrottiin eronneiden lasten vanhemmista jotka järjestävät lomansa niin että lapsi ei ole heillä silloin kun on omaloma:( siinä oli kirjoitettu niin että lapsi saattaa olla 11 vko:a putkeen hoidassa ilman vapaapäiviä....NIIN USKOMATTOMAN SURULLISTA:(
 
Todella surullista että vanhemmat ei halua olla lastensa kanssa ja pitävät niitä "riippakivinä" :( Todellakin semmoset sais hävetä jotta omia etujaan ajatellen vievät tenevansa hoitoon että saa itse lomailla.

Luin pariviikkoa sitten lehdestä juttua jossa kerrottiin eronneiden lasten vanhemmista jotka järjestävät lomansa niin että lapsi ei ole heillä silloin kun on omaloma:( siinä oli kirjoitettu niin että lapsi saattaa olla 11 vko:a putkeen hoidassa ilman vapaapäiviä....NIIN USKOMATTOMAN SURULLISTA:(
U S K O M A T O N T A!!! Ja sitten ihmetellään mistä johtuu ku lapset ja nuoret voi niin huonosti? Voiko tuo nyt olla ihme, jos omat vanhemmat ei juurikaan välitä, ei jakseta olla läsnä,pukataan jonnekin muualle hoitoon...Voi lapsipolot:'(
 
zee
sosiaalisista syistä ymmärrän jos lapsi hoidossa. Mutta sitä en jos äippälomalla tai kesälomalla on hoidossa. Lapsi/lapset on pieni vain hetken, nauttikaa heistä. Kyllä lapsi kotonakin viihtyy, vanhempien tehtävä on sitä ohjelmaa keksiä. Tavallinen arkikin antaa lapselle kokemuksia ja hyviä muistoja.
 

Yhteistyössä