Äiti ja isä lomalla - lapsi päiväkodissa

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Sanna"
Meidän lapset ovat lomalla 5 viikkoa kesällä + muutaman viikon talven aikana.

Kivitetäänkö minut, jos pidän kesällä itse kaksi päivää vapaata ja vien lapset päiväkotiin? Pääsen käymään gynekologilla ja hammaslääkärillä ja voin viedä kissat eläinlääkäriin.
 
"vieras"
[QUOTE="Sanna";24096388]Meidän lapset ovat lomalla 5 viikkoa kesällä + muutaman viikon talven aikana.

Kivitetäänkö minut, jos pidän kesällä itse kaksi päivää vapaata ja vien lapset päiväkotiin? Pääsen käymään gynekologilla ja hammaslääkärillä ja voin viedä kissat eläinlääkäriin.[/QUOTE]

Ehkä sun tarvis sitten käydä samalla myös opettelemassa lukemaan.
Kyse oli siitä, että lapset on koko loman hoidossa..
 
Päiväkoti kun ei ole se paikka jonne voi lapsen lykätä oman hammaslääkärin tai kosmetologi ajanksi.
Päiväkoti on joko kuntouttavista syistä saatu lapselle tai sitten siitä syystä että lapsen vanhemmat on töissä, ei siski että vanhemmilla on harrastuksia tai omia kampaamokäyntejä.
Ei ihme jos päiväkodeissa on niin täyttä kun mammat tuo lapsukaisensa hoitoon kun itse menee kampaajalle tai kenkäkaupoille.
Ei siis ihme jos meitä ketkä tunnollisesti ilmoitamme työaikamme ja noudatammekin niitä niin meitä kytätään :( kun mammat käyttää vähän omien menojen hoitamiseen tuota hoito oikeutta.
Jos tarkkoja ollaan niin lapsihan kuuluu viedä hoitoon ennen töihin menoa ja hekea töistä suoraan,
ei niin että poikkeat siinä ensin kaupassa viet ostokset kotiin teet ruuan siivoat ja käyt ehkä suhkussakin ja sitten lapsi yöksi hoidosta kotiin.
En asu Suomessa mutta eiköhän se subjektiivinen päivähoito-oikeus takaa sen hoitopaikan muutenkin kuin työvuorojen ajaksi. Meilläkin lapset olisivat päivähoidossa myös ilman noita kuntouttavia syitä, toki silloin lomien ja vapaiden järjestäminen olisi huomattavasti helpompaa.

Joillain äideillä löytyy sitten sukulaisia tai ystäviä kelle ne lapset voi laittaa hoitoon hammaslääkäreiden ja kampaajien yms ajaksi. Toisilla ei ole ja näissä tapaksissa näen erittäin hyvänä että tarvittaessa voi turvautua päivähoitoon. Mikä ei siis tarkoita sitä että lapset on 10h/pv läpi vuoden hoidossa....


muoks. ja olen yhä sitä mieltä että on eri asia jos lapsi on vanhemman/vanhempien loman alussa hoidossa sen pari päivää ja sitten 4-10 viikkoa lomalla kuin että lapsi olisi hoidossa läpi koko kesän. Saa toki olla eri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24096319]En ymmärrä en, en sitten mitenkään päin. Miksi lapsi ei saa lomailla yhtään? Niin itsekästä toimintaa, että ihmettelen tosissani, että miksi lapsi/lapset on edes tehty jos heille ei liikene yhtään aikaa.
Surullista![/QUOTE]

Miksei vanhemmat saa lomailla yhtään? Ja miten niin ei liikene yhtään aikaa? Ei kai kenenkään lapsi leiki päiväkodissa 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa?
 
"vieras"
Miksei vanhemmat saa lomailla yhtään? Ja miten niin ei liikene yhtään aikaa? Ei kai kenenkään lapsi leiki päiväkodissa 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa?
Saahan ne lomailla. Eikös ne just töistään lomalle jää?!?

Ei tunnu todellakaan liikenevän aikaa jos lapset on normaalisti 8-9h hoidossa, viikonloppuja mummulassa ja sitten vielä vanhemmat tarvii lapsistaan lomaa!!

Todella onnetonta vanhemmuutta tommonen!
 
Kyllä,
mä ymmärrän,et päivän tai kaks loman alusta tai lopusta vois vanhenpi tarvitajohonkin asioiden hoitoon tms. ja näin voisin jopa itsekkin tehdä.
Mutta esim. en ymmärrä et näin niinkuin yksi opettaja,ilmoitti et lapsilla vain 2 viikkoa lomaa,vaikka itsellä 10 viikkoa lomaa.Onneksi lapset pääsivätkin pariksi viikoksi mummolaan,niin saivat kohtuulliset 4 viikkoa lomaa.
 
Kyllä,
mä ymmärrän,et päivän tai kaks loman alusta tai lopusta vois vanhenpi tarvitajohonkin asioiden hoitoon tms. ja näin voisin jopa itsekkin tehdä.
Mutta esim. en ymmärrä et näin niinkuin yksi opettaja,ilmoitti et lapsilla vain 2 viikkoa lomaa,vaikka itsellä 10 viikkoa lomaa.Onneksi lapset pääsivätkin pariksi viikoksi mummolaan,niin saivat kohtuulliset 4 viikkoa lomaa.
 
Itse en voisi mitenkään päin olla lomalla jos lapseni olisi päivähoidossa, mutta en kuitenkaan tuomitse niitä vanhempia ketkä niin tekevät jos antaisivat lapselle kuitenkin edes hetken lomaa. Aika itsekästä on jos pieni joutuu "töihin" aina.
Itse muistan joskus aikoinani( isommat lapset jo teinejä) kun tyttö ja poika oli hoidossa (pph) niin, et oli sellainen sääntö,että ei saanut edes kaupassa poiketa ennen kuin lapset oli haettu. Hoitoaika oli sovittu,mutta jos mahdollista niin lapset piti hakea pois aina suorinta tietä töistä päästyään.Tämä oli ihan sopimuksessa ja kunnan käytäntö silloin. Nykyään en tiesä. Tuo pinion vielä niin pieni,että ei ole hoitoon asti vielä kerinnyt.
 
Jos tarkkoja ollaan niin lapsihan kuuluu viedä hoitoon ennen töihin menoa ja hekea töistä suoraan,
ei niin että poikkeat siinä ensin kaupassa viet ostokset kotiin teet ruuan siivoat ja käyt ehkä suhkussakin ja sitten lapsi yöksi hoidosta kotiin.
Mistä sä tommosta olet keksinyt? Ei sillä ole mitään väliä, mitä vanhemmat tekee sillä aikaa, kun lapsi on hoidossa. Ainoastaan vuorotyöläisten päiväkodissa saa pitää lasta vain työajan aikana, kun siellä resurssit duunataan tarkkaan työvuorojen mukaan. Mutta normaalissa pk:ssa mennään ihan tekemäsi sopimuksen mukaan, eikä kenellekään kuulu, oletko lapsen hoitoajalla töissä vai kampaajalla. Jokatapauksessa se sopimasi aika on varattu lapsellesi, eikä ole väliä haetko lapsen tuntia aiemmin vai vasta sovitun ajan päätyttyä.
 
"vieras"
Kunhan ne vanhemmat muistaisivat että myös lapsella on OIKEUS lomaan. Todellinen hoidon tarve on sitten eri juttu muttako koko kesä hoidossa ja vanhemmat lomalla. Ei voi muuta kuin ihmetellä
 
Beep
Kyllä mä ymmärrän, että jotkut haluavat lomailla myös ilman lapsia. Jotkut rakastavat auringonottoa rannalla. Meillä se ei ainakaan kävisi päinsä. Jos ollaan koko perhe rannalla, niin toinen vanhemmista voi välillä hetken istua viltillä, mutta ainakin toisen pitää joka sekunti juosta lasten perässä. He eivät todellakaan istu paikoillaan hetkeäkään. 3v. saattaa minuutin istua, jos on keksiä tai pillimehua juotavana, mutta muuten eivät istu piknikillä sillä tavalla kuin jossain elokuvissa tai lehtikuvissa. Lasten kanssa retkeily on meillä ihan täyttä työtä. Lomasta ei ole tietoakaan :D

Ollaan kuitenkin asennoiduttu niin, että tämä on väliaikainen vaihe elämässä ja muutaman vuoden kuluttua ne leikkivät rannalla keskenään ja me vaan istutaan viltillä ja katsellaan lasten leikkiä. Mutta nyt ei mitään löhölomia ole ainakaan vähään aikaan. Kotonakin toinen vaatii jatkuvaa valvontaa, ettei kiipeile tai revi kaikkia tavaroita kaapeista pihalle. Ei vielä ymmärrä komentoja niin, että pysyisi kurissa. Ja vanhempi leikkii yksinään ehkä maksimissaan puoli tuntia. Muun ajan mankuu koko ajan että pitää leikkiä hänen kanssaan pikkuautoilla tms. Ja pikkuveli ei saa olla mukana, koska pilaa leikit. Siitä sitten syntyy riitatilanteita, joita saa olla 10 minuutin välein selvittelemässä. Mitään "lekotellaan vaan tässä patjalla lattialla" -leikkejä meidän lapset eivät puolta minuuttia pidempään leiki, joten leppoisat lekottelut koko perheen voimin eivät kuulu ohjelmistoon.

Olen kyllä nähnyt joitain lapsia, jotka kävelevät vaan kiltisti vanhempien mukana ja vanhemmat voivat rauhassa relata ja katsella vaikka näyteikkunoita tai maisemia. Meillä tämä onnistuu vain, jos nuorempi on kahlittu rattaisiin. Ja niissä hän viihtyy vain jonkin aikaa. Eli kaikilla ei ole niitä äänettömiä ja elottomia nukkelapsia, jotka huolehtivat itse itsestään ja tyytyvät istumaan hiljaa paikoillaan, kun vanhemmat nauttivat kesästä jätskiä mussuttaen.

Eli varsinkin pienten lasten vanhemmilta ymmärrän tuon, että viedään lapsi hoitoon, että saadaan itse relata edes hetki. Isommat voivat leikkiä pihalla jo itsekseenkin, jolloin vanhemmat saavat kokea hetken hiljaisuutta päivisin. Pienten kanssa sitä hetkeä ei välttämättä ole varsinkaan, jos lapsi ei nuku päiväunia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vanhemmat eivät rakastaisi lapsiaan tai että lapset olisi pitänyt jättää tekemättä. Jotkut pikkulasten vanhemmat vaan kaipaavat lepoa joka kesä edes muutaman viikon ja silloinkin ovat kyllä lastensa kanssa monta tuntia päivässä, vaikka päivähoitoon veisivätkin. Ei ne hoitopaikat aamusta iltaan lasta hoida.

Tarvitseeko lapsi sitten lomaa päiväkodista. Riippuu lapsista. Vilkkaille lapsille toiminta on helpompaa kuin lomailu ilman jatkuvaa tekemistä. Jos vanhemmat haluavat lepäillä, niin parempi kai se on sitten viedä lapset leikkimään muualle, jos eivät vanhemmat halua tai jaksa leikkiä ja järjestää lapsille toimintaa koko päivää.

Eiköhän lähes kaikilla pienten lasten perheillä ole kuvailemasi kaltaista elämää. Onko sitten yllätys joillekin kuinka rankkaa lasten kanssa on, ehkä. Ehkä lapsia tehdään liian varhain.

Ymmärrän jos lasta pidetään tarhassa vähän aikaa lomasta, jos ei muita auttajia elämässä ole, mutta en sitä, että koko loman ajan.
 
kuulin
[QUOTE="äiti";24099207]Meidän paikkakunnalla ei saa näitä ns. "virikepaikkoja" Juhannuksen jälkeen elokuun alun välisenä aikana.[/QUOTE]

Hienoa!

Ja monilla paikkakunnilla hoitopaikkaa ei vain järjesty päivystävästä päiväkodista jos vanhempi/vanhemmat on kotona. Jatkossa tulee olemaan vielä vaikeampaa lomailla ilman lasta :)
 
Ihanasti tuossa jutussa sivuutetaan muutamalla lauseella ne joilla on todellinen syy pitää lapset hoidossa koko kesän... Esim. itselläni ei ole ennen tätä kesää ollut yhtäkään lomapäivää, niinkuin ei miehellänikään, itse opiskelen ja mies on pätkätöissä.. Lapset ovat olleet siis käytännössä 2 vuotta jatkuvasti hoidossa, viimekesänä pitivät 1 viikon lomaa ja edellisen 2 viikkoa (ei syyslomia eikä hiihtolomia ole pidetty kertaakaan)...
Tiedän että on olemassa ihmisiä joiden lapset ovat hoidossa vaikka ovat itse lomalla, mutta joillakin on hyvä syy siihen että lapset on hoidossa.
 
kuulin
Tiedän että on olemassa ihmisiä joiden lapset ovat hoidossa vaikka ovat itse lomalla, mutta joillakin on hyvä syy siihen että lapset on hoidossa.
Vakavasti sairastuneita lukuunottamalla kenelläkään ei ole hyvää syytä pitää lapsia hoidossa silloin kun ovat itse lomalla. Ja jatkuvasti töissä olevienkin kannattaa miettiä kunnolla kaikkia muita vaihtoehtoja kuin ympärivuotista päiväkotihoitoa!
 
yx
Tarvitseeko lapsi sitten lomaa päiväkodista. Riippuu lapsista. Vilkkaille lapsille toiminta on helpompaa kuin lomailu ilman jatkuvaa tekemistä. Jos vanhemmat haluavat lepäillä, niin parempi kai se on sitten viedä lapset leikkimään muualle, jos eivät vanhemmat halua tai jaksa leikkiä ja järjestää lapsille toimintaa koko päivää.
Kulta pieni hyvä. Oikeastiko on ihan ok hoidattaa lapsensa veronmaksajien rahoilla kun ei jaksa heidän naamojaan kattella? Päiväkotijärjestelmä on olemassa siksi, että vanhemmat voisivat käydä töissä. Subjektiiviseksi oikeus muutettiin ennaltaehkäisemään lapsiperheiden ongelmia. No, nykyään kermaperseet kuskaavat lapsensa päiväkotiin jottei tarvitsisi kasvattaa heitä. Tai ottaa itse vastuuta mistään.

Palkatkoon hoitajan ihan omilla rahoillaan jos eivät jaksa muksujaan katsoa.
 
Miksei vanhemmat saa lomailla yhtään? Ja miten niin ei liikene yhtään aikaa? Ei kai kenenkään lapsi leiki päiväkodissa 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa?
Oletko oikeasti sitä mieltä, että aikuisilla on oikeus ottaa lomaa lapsistaan ja lykätä heidät päivähoitoon tästä syystä :O Toki välillä tarvitaan lapsivapaata aikaa, mutta se järjestetään sitten oman tukiverkoston kautta, ei pitämällä lapsi päivähoidossa 356 päivänä vuodessa.
 
yx
Miksei vanhemmat saa lomailla yhtään? Ja miten niin ei liikene yhtään aikaa? Ei kai kenenkään lapsi leiki päiväkodissa 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa?
Oman perheen kanssa vietetty aika ei ole työaikaa. Jos et ole töissä, olet lomalla, TA-DAA! Vaikka sinulla olisi lapsia.

Jos haluaa lapsetonta aikaa vaikkei ole töissä, niin siitä voi neuvotella puolison, lapsen isovanhempien, tätien, enojen, setien, kummien tai vaikkapa MLL:n kautta palkatun hoitajan kanssa. Ei niin, että lapsi lykätään veronmaksajien rahoilla päiväkotiin jotta itse voisi suunnata biitsille. Yöks.
 
Kiltti äiti
Olen pöyristynyt EllaDonnan kirjoittelusta. Siis lomaa otetaan lapsista. Otatko sitä myös miehestä, suvusta, kodista jne. Eihän lapsia saada siksi, että ne ovat meille työtä. Ei vaan siksi, että meistä tulee perhe, yhteenlittymä, joka antaa ja ottaa. Se pitää olla tiedossa, että lapsi muuttaa elämää ja sitähän me lapsien kautta haluammekin. Sitä uutta sisältöä elämään, joka antaa voimaa ja jatkuvuutta elämään. Onko lapselle helpompi olla hälisevässä lapsikatraassa 12 kk/vuosi kuin antaa se loma myös sille pienelle, elämän valolle. Itse nautin täysin siemauksin, että saan olla lapseni kanssa lomat kun arkena siihen on mahdollisuus vain työpäivien jälkeen lyhyinä aikoina.

Ei meilläkään ole tukiverkkoa, mutta sitä enemmän olemme hitsautuneet yhteen ja vielä enemmän tunnen, että lapsen kanssa vietetty aika on tärkeintä maailmassa.
 
"JUST"
ja paljonkohan olisi työttömiä päivähoitajia jos kaikki olisi niin yksioikoista. Tokihan lapsetkin tarvitsevat lomaa, mutta asioilla on monta puolta. Onkohan niilläkään lapsilla hyvä olla kotona, joiden vanhemmat ei niitä sinne halua lomillaan. Turha siinä on vikistä, että mitä ovat lapsia tehneet, sillä lapsethan siitä kärsii jos minnekään ei ole tevetulleita.
 
kuulin
Alkuperäinen kirjoittaja Kiltti äiti;24099584:
Olen pöyristynyt EllaDonnan kirjoittelusta. Siis lomaa otetaan lapsista.
Valitettavasti tuollaisia elladonnia vaikuttaa olevan yhä enemmän ja enemmän. Tähän asti on ollut oikein muodikasta ottaa omaa aikaa :/ Toivottavasti tuohon tulee äkkiä muutos.
 
kuulin
[QUOTE="JUST";24099609]ja paljonkohan olisi työttömiä päivähoitajia jos kaikki olisi niin yksioikoista[/QUOTE]

Luulenpa, että hoitajien ja lasten suhde loksahtaisi kohdalleen pahojen vuosien jälkeen! Työttömäksi ei kenenkään hoitajan tarvitsisi jäädä, vaan sitten hoitajia olisi tarpeeksi ja pienemmät ryhmät olisivat mahdollisia. Päivähoidon laatu paranisi kun huonoista tiloista ja ylisuurista ryhmistä voitaisiin luopua.
 
Keittiönoita
[QUOTE="JUST";24099609]ja paljonkohan olisi työttömiä päivähoitajia jos kaikki olisi niin yksioikoista. Tokihan lapsetkin tarvitsevat lomaa, mutta asioilla on monta puolta. Onkohan niilläkään lapsilla hyvä olla kotona, joiden vanhemmat ei niitä sinne halua lomillaan. Turha siinä on vikistä, että mitä ovat lapsia tehneet, sillä lapsethan siitä kärsii jos minnekään ei ole tevetulleita.[/QUOTE]
Täsmälleen samaa mieltä. Mulle itselleni on lomassa ollut kaikista parasta juuri se, että SAIN olla lasteni kanssa kotona. Yllättävän nopeasti tulee se aika, jolloin lapset lomillaan käyvät vain pikaisesti kotona kääntymässä ja palaavat leikkimään kavereidensa kanssa. Ihan saavat vahemmat katsella toistensa naamoja ja pohdiskella syntyjä syviä keskenään. Ja ne ajat, jolloin sai pikkuihmistensä kanssa puuhastella kaikenlaista hauskaa, eivät koskaan enää palaa.
 
  • Tykkää
Reactions: syysusva05
"Tiutau"
Vien lapset 1,5 viikoksi päivähoitoon elokuussa, kun jään vielä itse kotiin. Lapset ovat olleet kesän hoitotakuulla 4kk kotihoidossa enkä hakemusta jättäessäni tiennyt opetuksen alkupäivää. Niinpä saavat aloitella hoidossa rauhalliseen tahtiin pitkän lomapätkän jälkeen. Kamalaa.

Mutta joo, on kyllä kamalaa munkin mielestä, jos ei haluta viettää vapaa-aikaa lasten kanssa. Suurimmalla osalla kun se ei tarkoita 24/7. Näitäkin on, kuten me ilman tukiverkostoja. Kaikkein surullisinta on kyllä lomattomuus, se olisi meilläkin ollut osana, ellen olisi jäänyt kotiin - ja samalla menettänyt opiskelijalle tärkeitä kesätyörahoja..
 

Yhteistyössä