Äiti ja isä lomalla - lapsi päiväkodissa

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Juu, lähipiirissäkin näitä, jotka vie lapsen hoitoon vaikka on kotona. Sukulaisperheellä on 2v poika ja on ollut koko ajan täydet päivät tarhassa vaikka äiti kotona. Tää äiti on ollu kotona jo jostain toukokuun alusta ensin kesälomalla ja nyt mammalomalla. Isä käy töissä. Äiti kehuskelee, et nukkuu päivät ja silti on muka niin raskasta olla raskaana..No eihän edes lastaan hoida vaan tyrkkää tarhaan! Säälittää se lapsi.
 
"mä"
Surullista mutta totta :(
Lapsilla on oikeus viettää yhteistä aikaa vanhempiensa kanssa sen pitäisi olla myös lakisääteinen kuten subjektiivisen päivähoito-oikeudenkin.
 
"vieras"
Monilla on se mentaliteetti että kun siitä kerran maksaa niin sitä pitää käyttää.

Meillä on heinäkuu maksuton jos on ollut koko vuoden hoidossa, entäs jos maksuttomaan kuukauteen olis ehtona se että lapsi pitää lomaa vaikka kaksi viikkoa. Tosin sit olis näitä jotka laittaa pariksi viikoksi mummolaan ja laps näkee vielä vähemmän vanhempiaan
 
Kyllä mä ymmärrän, että jotkut haluavat lomailla myös ilman lapsia. Jotkut rakastavat auringonottoa rannalla. Meillä se ei ainakaan kävisi päinsä. Jos ollaan koko perhe rannalla, niin toinen vanhemmista voi välillä hetken istua viltillä, mutta ainakin toisen pitää joka sekunti juosta lasten perässä. He eivät todellakaan istu paikoillaan hetkeäkään. 3v. saattaa minuutin istua, jos on keksiä tai pillimehua juotavana, mutta muuten eivät istu piknikillä sillä tavalla kuin jossain elokuvissa tai lehtikuvissa. Lasten kanssa retkeily on meillä ihan täyttä työtä. Lomasta ei ole tietoakaan :D

Ollaan kuitenkin asennoiduttu niin, että tämä on väliaikainen vaihe elämässä ja muutaman vuoden kuluttua ne leikkivät rannalla keskenään ja me vaan istutaan viltillä ja katsellaan lasten leikkiä. Mutta nyt ei mitään löhölomia ole ainakaan vähään aikaan. Kotonakin toinen vaatii jatkuvaa valvontaa, ettei kiipeile tai revi kaikkia tavaroita kaapeista pihalle. Ei vielä ymmärrä komentoja niin, että pysyisi kurissa. Ja vanhempi leikkii yksinään ehkä maksimissaan puoli tuntia. Muun ajan mankuu koko ajan että pitää leikkiä hänen kanssaan pikkuautoilla tms. Ja pikkuveli ei saa olla mukana, koska pilaa leikit. Siitä sitten syntyy riitatilanteita, joita saa olla 10 minuutin välein selvittelemässä. Mitään "lekotellaan vaan tässä patjalla lattialla" -leikkejä meidän lapset eivät puolta minuuttia pidempään leiki, joten leppoisat lekottelut koko perheen voimin eivät kuulu ohjelmistoon.

Olen kyllä nähnyt joitain lapsia, jotka kävelevät vaan kiltisti vanhempien mukana ja vanhemmat voivat rauhassa relata ja katsella vaikka näyteikkunoita tai maisemia. Meillä tämä onnistuu vain, jos nuorempi on kahlittu rattaisiin. Ja niissä hän viihtyy vain jonkin aikaa. Eli kaikilla ei ole niitä äänettömiä ja elottomia nukkelapsia, jotka huolehtivat itse itsestään ja tyytyvät istumaan hiljaa paikoillaan, kun vanhemmat nauttivat kesästä jätskiä mussuttaen.

Eli varsinkin pienten lasten vanhemmilta ymmärrän tuon, että viedään lapsi hoitoon, että saadaan itse relata edes hetki. Isommat voivat leikkiä pihalla jo itsekseenkin, jolloin vanhemmat saavat kokea hetken hiljaisuutta päivisin. Pienten kanssa sitä hetkeä ei välttämättä ole varsinkaan, jos lapsi ei nuku päiväunia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vanhemmat eivät rakastaisi lapsiaan tai että lapset olisi pitänyt jättää tekemättä. Jotkut pikkulasten vanhemmat vaan kaipaavat lepoa joka kesä edes muutaman viikon ja silloinkin ovat kyllä lastensa kanssa monta tuntia päivässä, vaikka päivähoitoon veisivätkin. Ei ne hoitopaikat aamusta iltaan lasta hoida.

Tarvitseeko lapsi sitten lomaa päiväkodista. Riippuu lapsista. Vilkkaille lapsille toiminta on helpompaa kuin lomailu ilman jatkuvaa tekemistä. Jos vanhemmat haluavat lepäillä, niin parempi kai se on sitten viedä lapset leikkimään muualle, jos eivät vanhemmat halua tai jaksa leikkiä ja järjestää lapsille toimintaa koko päivää.
 
  • Tykkää
Reactions: Nunnunannu
Joku vaan..
Itse pidin tuossa toukokuussa reilun pari viikkoa kesälomaa ja lapsi oli päivähoidossa. Kesäkuussa alkoi äitiysloma ja lapsi jäi myös lomalle, 2½kk hänellä lomaa.
Raskauden puolesta olen voinut todella hyvin, mutta pakko myöstää että aika totaalisen poikki olen nyt kuukauden jälkeen. Rv38 menossa, kuumuus ja touhukas 3 vuotias. Haluan kuitenkin, että lapsikin lomastaan nauttii, niin ollaan nautittu kesäaamuista torilla, kierretty isoja leikkipuistoja, oltu rannalla jne. Mies tekee nyt pitkää päivää jotta voi viikon päästä jäädä pitkälle lomalle meidän kanssa.

Jotenkin ymmärränkin, että ennen synnytystä joku haluaa levätä ja rentoutua. Toinen juttu sitten nämä, jotka kesälomiaan pitelemät ilman lapsia.
 
"mä"
Miksiköhän niitä lapsia pitää edes tehdä, jos niiten kanssa ei jaksa olla kesälomall?. Ymmärrän kyllä, tietyissä tilanteissa,, että lapsi on hoidossa myös vanhempien kesälomien aikaa, mutta kyllä lapsikin kaippaa lomaa hoidosta. Minusta tuomoinen on aikuisten itsekkyyttä, jos lapsi pitää olla hoidossa sen takia, ettei viitsi kuunella/katsella omaa lastaan kesälomalla.
 
fbdbfdbd
Lapsi kaipaa lomaa hoidosta - mutta lapsi kaipaa myös päivärutiineja ja kavereitaan. Vähän kaksipiippuinen juttu.
Parempi se on lapselle olla hoidossa, jossa on kavereita ja virikkeitä kuin kotona aikuisen kanssa, joka ei jaksa syystä tai toisesta lasta hoitaa. Muitakin sairauksia on kuin ne päälle päin näkyvät. Ja törmäsin tuollaiseen tapaukseen, jossa työtön äiti ilmoitti päiväkotiin,että lapsi on heinäkuun lomalla - ja sitten tulikin työtarjous, josta äiti joutui kieltäytymään, koska päiväkoti ilmoitti,ettei lapsen lomaa voi perua. Siinä taisi työkkäri palkita äidin karenssilla, kun äiti ei voinut ottaa vastaan tarjottua työtä.
 
Eiköhän se tullut ap:n viestistä jo selväksi että miksi se lapsi on siellä päiväkodissa, äidillä on rankkaa raskauden kanssa ja sitä on kenenkään turha lähteä arvostelemaan mitään tietämättä!

Meitäkin aina arvostellaan, ennen kuin tiedetään totuus. Tyttö pian 3v on nyt vuoden ollut päiväkodissa osapäiväisenä, olen pienemmän kanssa kotona ja hoidan omahoitajana neliraajahalvaantunutta äitiäni ja kyllä lapselleni on paljon parempi leikkiä päiväkodissa kavereiden kanssa aamupäivän koska kotona joutuisin vaan sanomaan että äiti ei nyt ehdi ja leiki yksin tms.

Lomalla me ollaan onneksi koko perhe heinäkuu ja aiotaan nauttia täysin rinnoin toistemme seurasta sillä elokusssa pieninkin lähtee hoitoon.
 
"poikia3"
[QUOTE="Vieras";24095868]Juu, lähipiirissäkin näitä, jotka vie lapsen hoitoon vaikka on kotona. Sukulaisperheellä on 2v poika ja on ollut koko ajan täydet päivät tarhassa vaikka äiti kotona. Tää äiti on ollu kotona jo jostain toukokuun alusta ensin kesälomalla ja nyt mammalomalla. Isä käy töissä. Äiti kehuskelee, et nukkuu päivät ja silti on muka niin raskasta olla raskaana..No eihän edes lastaan hoida vaan tyrkkää tarhaan! Säälittää se lapsi.[/QUOTE]

tommosesta en menisi arvostelemaan, jos ei tunne koko tilannetta. Vauva ilmeisesti ei ole syntynyt. Itselläni oli sellainen tilanne, että koko ajan oli uhka päällä joutua sairaalaan sisälle. Vaikka olin kotona, keskimmäinen oli tietysti hoidossa, ettei kävisi niin, että äiti on kuukausikaupalla sairaalassa.
 
"vieras"
Meitäkin aina arvostellaan, ennen kuin tiedetään totuus. Tyttö pian 3v on nyt vuoden ollut päiväkodissa osapäiväisenä, olen pienemmän kanssa kotona ja hoidan omahoitajana neliraajahalvaantunutta äitiäni ja kyllä lapselleni on paljon parempi leikkiä päiväkodissa kavereiden kanssa aamupäivän koska kotona joutuisin vaan sanomaan että äiti ei nyt ehdi ja leiki yksin tms.
.
Tässä taas esimerkki että ei kannata ottaa kovin vahvasti kantaa asiaan josta ei tiedä kaikkea/taustoja!
 
Joku vaan..
[QUOTE="vieras";24096021]Mihin se lapsi sitten menee? Äitiysloma on suomessa kyllä vähän pidempi kuin 2,5 kk - vai asutko jossain muualla?[/QUOTE]

Jatkaa osa-aikaisena päiväkodissa. Ei meilllä pyöräytetä rahan takia koko lapsen elämää ympäri. Muutenkin sitä muutosta tulee ihan riittämiin sisaruksen myötä toisen elämään. Kyse on ns. virikehoidosta, korkeintaan 5 tuntia päivä kolmena päivänä viikossa. Kerhoja täällä ei ole.

Katsellan syksyn mittaan kuin toimii, kotiinkin lapsi saa jäädä niin halutessaan.
 
"vieras"
Jatkaa osa-aikaisena päiväkodissa. Ei meilllä pyöräytetä rahan takia koko lapsen elämää ympäri. Muutenkin sitä muutosta tulee ihan riittämiin sisaruksen myötä toisen elämään. Kyse on ns. virikehoidosta, korkeintaan 5 tuntia päivä kolmena päivänä viikossa. Kerhoja täällä ei ole.

Katsellan syksyn mittaan kuin toimii, kotiinkin lapsi saa jäädä niin halutessaan.
Kiitti, siis on mahdollista olla päiväkodissa vaikka vanhemmat ei oo töissä? Mä oon jotenkin luullu et ne on vaan töitätekevien lapsille.
No hyvä tietää sit kun tässä itse jakaantuu (la 1/2012)
 
törppö
Itse olin päiväkodissa töissä aikanaan.
Sinne eräs äiti toi joka aamu lapsen ja haki lapsen samoihin aikoihin kun olisi tullut työstään, sattumalta tiesin kyseisen äidin-perheen (asui kaverini naapurissa)
sainkin kuulla että tällä äidillä on kk kesäloma juuri alkanut ja hän on jo viikon tuonut lastaan hoitoon.
Johtajamme sitten kysyi kun oli iltapäivävuorossa että miten meinaa pitää lapsellaan vapaata kun kuulemma on kesälomakin ja kaikkea,
oli äiti hämillään mistä tiesimme :O :D
Ilmoitti ettei turhaan halua maksaa hoidostakaan ja hänellä on oikeus tuoda lapsi hoitoon, no johtajammehan hiukan selvensi että eikö lapsellakin olisi oikeus olla joskus oman vanhemman kanssa.
Kuinka ollakkaan tämä lapsi tulikin seuraavat 3viikkoa vanhan mummonsa tuomana päiväkotiin,
äiti ja isä edelleen lomalla mutta lapsi laitettu mummolleen "lomalle" ja sanottu että mummo voi lomailla sillä välin kun lapsi on päiväkodissa.
Ihan kiva tilanne :( Että näin ne hyvinkoulutetut hoitaa jälkikasvunsa kun omat harrastukset on niin tärkeitä.
(tiedän senkin että heillä oli mm oman harrastuksen yhteisiä kokoontumisia ym. pieni kylä niin äkkiäkös sitä päivähoitopiireissä oppii tuntemaan ihmisiä)
 
yök
Mun kaverilla on eskari ikänen ja 4 vuotias. Kauhea valitus alko nyt jo, vaikka pk on vasta ekaa päivää kii. Miten ihmeessä ne jaksaa hoitaa nyt kuukauden kahta lasta.
Ei hyvää päivää... nyt on kuulemma jopa mahdollista, että se nuorin pääsee päivystypaikkaan.
Siis helvetti! miks niitä lapsia pitää tehdä jos ei jaksa hoitaa ?
 
Näissäkin on vähän eroa siinä onko lapsi hoidossa vanhempien loman alusta pari päivää minkä aikana vanhemmat hoitaa omia asioitaan vai läpi koko kesän.

Meillä oma päiväkoti on kiinni 4 viikkoa ja lapset ovat lomalla vain tämän aikaa vaikka itse olen vauvan kanssa kotona ja isän lomakin on viikon pidempi kuin lasten. Lapset on kuitenkin erityislapsia joilla päivähoito on kuntouttavaa ja pitkät lomat on omalla tavallaan haastavia meille kaikille (lapset, vanhemmat, pk-henkilökunta). Mutta kuitenkin rentouttava ajatus että tänään oli viimeinen aamu kun lapsia tarvi viedä hoitoon ja nyt alkaa sitten loma koko perheellä =)
 
Miuski harmailee
Mä kannatan subjektiivista päivähoitoa ja esim. sitä, että isosisarus voi perheen niin halutessa olla osapäivähoidossa, vaikka äiti olisi vauvan kanssa kotona. Olen toiminut päiväkodissa lastentarhanopettajana ja omat lapset ovat olleet ja nuorin on edelleen päiväkodissa hoidossa. MUTTA. Olen sitä mieltä, että KAIKKI lapset tarvitsevat myös lomaa päivähoidosta. Ehdottomasti ja ilman muuta. Miksi ei lapsikin nauttisi siitä, että päivät ovat leppoisampia, ei ole aikatauluja ja on aikaa olla rennosti oman perheen kanssa? Niin räikeitä tapauksia, että vanhemmat veisivät koko loman ajaksi lapsen päikkäriin, on varmasti kuitenkin aika vähän. Mutta heille pitäisi pystyä sanomaan, että lapsen paikka on vanhempien lomalla kotona.

Muistan kun omassa ryhmässäni ainakaan oli sisarukset, jotka äiti toi aamutohveleissaan päiväkotiin klo 7 ja heidät haettiin aina viimeisenä klo 17.30. Muistan, kun lapset pyysivät hiekkalaatikon reunalla, että voisivatko tulla minun kotiini.. Heidän vanhempansa eivät ilmoittaneet lapsia lomailijoiksi, joten heille sanoin nätisti, mutta hyvin suoraan, että nyt on aika olla näiden lasten kanssa. Lapset saivat lomansa, mutta enhän tietenkään tiedä, minkälaista kotona sitten oli ja olisiko lasten kannalta kuitenkin ollut parempi olla päiväkodissa...
 
"vieras"
En ymmärrä en, en sitten mitenkään päin. Miksi lapsi ei saa lomailla yhtään? Niin itsekästä toimintaa, että ihmettelen tosissani, että miksi lapsi/lapset on edes tehty jos heille ei liikene yhtään aikaa.
Surullista!
 
voi luoja
Näissäkin on vähän eroa siinä onko lapsi hoidossa vanhempien loman alusta pari päivää minkä aikana vanhemmat hoitaa omia asioitaan vai läpi koko kesän.
Päiväkoti kun ei ole se paikka jonne voi lapsen lykätä oman hammaslääkärin tai kosmetologi ajanksi.
Päiväkoti on joko kuntouttavista syistä saatu lapselle tai sitten siitä syystä että lapsen vanhemmat on töissä, ei siski että vanhemmilla on harrastuksia tai omia kampaamokäyntejä.
Ei ihme jos päiväkodeissa on niin täyttä kun mammat tuo lapsukaisensa hoitoon kun itse menee kampaajalle tai kenkäkaupoille.
Ei siis ihme jos meitä ketkä tunnollisesti ilmoitamme työaikamme ja noudatammekin niitä niin meitä kytätään :( kun mammat käyttää vähän omien menojen hoitamiseen tuota hoito oikeutta.
Jos tarkkoja ollaan niin lapsihan kuuluu viedä hoitoon ennen töihin menoa ja hekea töistä suoraan,
ei niin että poikkeat siinä ensin kaupassa viet ostokset kotiin teet ruuan siivoat ja käyt ehkä suhkussakin ja sitten lapsi yöksi hoidosta kotiin.
 

Yhteistyössä