Kaikki eivät ajattele samalla tavalla elämästä ja äitiydestä kuin sinä ja siksi on vaarallista lähteä kritisoimaan nuoria äitejä.Moni 17 vuotias on valmis ottamaan vastuuta lapsesta. Lasten tekeminen noin nuorena on jokaisen oma valinta ja minusta ei voi yleistää, että kaikki teiniäidit olisivat röökiä vetäviä, vastuuttomia kotileikin leikkijöitä. Itse tiedän muutamia naisia jotka ovat tehneet lapsia hyvin nuodena eivätkä todellakaan kadu sitä. Se, että joutuu luopumaan lapsen myötä omasta ajasta ja tarpeista ei välttämättä ole kaikille niin raskasta ja vastemielistä. Lapsi kuitenkin antaa jotain paljon parempaa ja arvokkaampaa kuin uudet vaatteet tai bileillan. Se on totta, että vastuu lapsesta on suuri ja että elämä pienen lapsen kanssa on välillä hyvin raskasta, mutta se kuinka hyvin lapsesta pitää huolta ei ole iästä kiinni. Suomesta löytyy hyvin paljon vastuuttomia AIKUISIA naisia jotka eivät huolehdi lapsistaan ollenkaan. Sen olen nähnyt läheltä, koska siskoni perhe toimii tuki -ja sijaiskotiperheenä. Tsemppiä kaikille nuorille äideille ja nauttikaa äitiydestä täysillä! Lapsi on arvokas lahja ja hänestä kannattaa pitää sen mukaisesti huolta.Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 20:23 voi herranjestas kirjoitti:tarkoitukseni ei ollut loukata ketään tai pilata ketjuanne. en vain ymmärrä miksei lapset nauti nuoruudesta /lapsuudesta ilman vastuuta. kyllä lapsia kerkeää tekemään....aika menee nopeasti, ja lapsia ollaan vain kerran.
kokemuksen syvällä rintaäänellä tahdoin vain kertoa että, lapsi on suuri vastuu, ei nukke joka vain nukkuu ja syö. oma vauvani nukkuu noin 1h päivällä ja yö unillle saaminen yhtä huutoa...kyllä siinä käy harmittamaan kun ei ole enään sitä omaa aikaa. ja sitten väsyttää jne.... \|O \|O
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 20:05 voi herranjestas kirjoitti:kyllä kauhistuttaa ajatus teini pissiksestä kaupungilla vaunujen kanssa rööki suussa. niitä on monesti nähty, kun ei tajuta miten suuri vastuu on pienen vauvan terveydestäkin. jo odotus aikana nämä teinit vetää röökiä cooleina maha pystyssä. en voi tajuta, anteeksi vaan, miten lapset tekee lapsia...17 vuotias kun saa lapsen niin , voin sanoa että siitä on leikki kaukana. näillä nuorilla kun on kuva ihanasta tuhisevasta nyytistä, joka vain nukkuu ja syö. ei ei ei...se ei ole oikeasti sitä. se on vastuuta 24/7 pienestä kääröstä, jonka maailmaan tuloa on saatettu höystää koliikilla, maito allergialla tms....
miettikkää tarkkaan, kyllä niitä lapsia ehtii myöhemminkin...nuorena tehdä...mutta älkää nyt noin nuorena....
olen itsekkin nuorena 21 vuotiaana lapsen saanut, ja rankkaa on. ei ole omaa aikaa ja kaikesta joutuu karsia. lapsi on etusijalla. rahaa kun on sillä ostetaan vauvalle...ne uudet vaatteet saa hetkeksi unohtaa itsensä kohdalla.
kaikki tekee omat valintansa....
Alkuperäinen kirjoittaja voi herranjestas:kyllä kauhistuttaa ajatus teini pissiksestä kaupungilla vaunujen kanssa rööki suussa. niitä on monesti nähty, kun ei tajuta miten suuri vastuu on pienen vauvan terveydestäkin. jo odotus aikana nämä teinit vetää röökiä cooleina maha pystyssä. en voi tajuta, anteeksi vaan, miten lapset tekee lapsia...17 vuotias kun saa lapsen niin , voin sanoa että siitä on leikki kaukana. näillä nuorilla kun on kuva ihanasta tuhisevasta nyytistä, joka vain nukkuu ja syö. ei ei ei...se ei ole oikeasti sitä. se on vastuuta 24/7 pienestä kääröstä, jonka maailmaan tuloa on saatettu höystää koliikilla, maito allergialla tms....
miettikkää tarkkaan, kyllä niitä lapsia ehtii myöhemminkin...nuorena tehdä...mutta älkää nyt noin nuorena....
olen itsekkin nuorena 21 vuotiaana lapsen saanut, ja rankkaa on. ei ole omaa aikaa ja kaikesta joutuu karsia. lapsi on etusijalla. rahaa kun on sillä ostetaan vauvalle...ne uudet vaatteet saa hetkeksi unohtaa itsensä kohdalla.
kaikki tekee omat valintansa....
Pakko kirjoittaa, vaikka alkuperäinen onkin niin vanha kirjoitus. Ihan silkasta mielenkiinnosta tulin tänne katsomaan, vaikka itse olenkin jo aika paljon vanhempi.Alkuperäinen kirjoittaja nilla:\Täällä on 18-vuotias, jolla ei ole vielä yhtään lasta. Olen kanssasi aika lailla samaa mieltä eläkeikää lähestyvistä ensisynnyttäjistä. Ensin ura ja sitten perhe. Siinä sitten äiti hoitaa ensin lasta ja hyvin nopeasti osat vaihtuvat. Lapsi hoitaa äitiään ja ehkä myös omia lapsiaan samalla. Ja menettää samalla tärkeän tuen omilta vanhemmiltaa, jotka eivät enää kykene auttamaan lastaan esim. lastenhoidossa. Lapsenlapset menettävät ehkä aika tärkeän osan elämästää, koska eivät edes muista isovanhempiaan jotka ovat kuolleet jo aikoja sitten.Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:12 yh2lasta86vm kirjoitti:Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana. Kaikkien oma valinta. Itsellä on kaksi lasta enkä kadu mitään, nuorena saanut ja hyvä niin! Onpahan vanhempana aikaa sitten istuskella kiikkustuolissa! Mielestäni vielä kauheampaa kuin se että nuoret saa lapsia on se että eläkeikää lähestyvät naiset suunnittelevat ensimmäistään, kummatkohan mahtavat olla itsekkäämpiä? hmph...
Kumpi onkaan itsekkäämpää tehdä lapset nuorena vaiko vanhana??
Alkuperäinen kirjoittaja Mariia:Mä en halua missään nimessä yleistää, että nuoret äidit olisivat jotenkin huonompia kuin yli 2-kymppiset. Päinvastoin monet nuoret ottavat varmaan vauvanhoidon paljon rennommin ja luentevammin kuin sellaiset yli 40 vee ensisynnyttäjät. Nuoret myös jaksavat vielä juosta pienten perässä
Mutta sitä haluaisin tiedustella, että eikö teitä häiritse, että oma nuoruutenne ja "vapautenne" jää niin lyhyeksi? Olen itse 24 ja vielä lapseton ja tunnen itseni vielä liian vähän omaa elämää kokeneeksi. Haluan nähdä maailmaa ja pitää huolta vielä vain itsestäni! Nuoruus ja opiskeluaika on mielestäni elämän parasta aikaa enkä haluaisi lopettaa sitä vielä. Siksi tuntuu ihmeelliseltä että joku haluaa luopua siitä jo jopa 16-vuotiaana. Äidiksi tulon jälkeen et kuitenkaan ikinä enää voi samalla lailla elää nuoruuttasi vaikka se toki tuokin kaikkea muuta mahtavaa tuo äitiys.
Musta ei oo myöskään ihan sama jos viettää "nuoruuttaan" sitten kun lapset ovat jo isoja yli kolmekymppisenä kuin nyt villinä ja vapaana reilu parikymppisenä!!