äidit vm-89 tai 90!

Heka
Ymmärrän kyllä sinunkin kantasi "ei lapsia kiitos".
Itse tulin raskaaksi 15-vuotiaana ja ajattelin silloin olevani täysin valmis äidiksi. Sainhan kuitenkin kuukausirahaa ja vielä omia lapsilisiäni, asuin myös kotona. Vaan toisin kävi.
Ensimmäiset viikot meni vielä alkuihastuksessa, jaksoin vaihtaa vaippoja ja nukuttaa vauvaa. Koska en ollut itsekään vielä kehittynyt täysin, imettäminen ei onnistunut vaan joudun käyttää äidinmaitokorvikkeita. Lapsen isästä ei ollut kuulunut moneen kuukauteen, hän ei ole koskaan nähnyt edes lastaan, eikä kuulemma haluakaan. "ei ole hänen asiansa."
Perheeni suuttui minulle hurjasti. Nykyään emme ole enää edes vanhempieni kanssa väleissä. Asuin ystävieni ja sukulaisteni luona. Lapsi otettiin minulta huostaan jo parin kuukauden jälkeen. En saanut peruskoulua edes loppuun saatikaan saanut minkäänlaista jatkokoulutusta. Työskentelen nyt minimipalkalla paikkakuntani pubissa. Keräilen laseja ja tarjoilen. Nyt olen jo täysikäinen, mutta tuo tempaus kaduttaa minua. Eniten lapseni kannalta, hänen olisi ollut hyvä syntyä parempaan perheeseen, tai jättää syntymättä.
Tästä syystä itsekin säälin alaikäisiä äitejä ja heidän lapsiaan. Miettikää tarkasti ennenkuin ryhdytte tuohon! Se on vaativa homma, eikä jokainen joka luulee olevansa kykenevä äidiksi ole todellakaan sitä.
 
Mutta Heka ja Ei lapsia kiitos, te selkeästi oletatte, että kukaan tuon ikäinen ei voi olla valmis äidiksi, ja näinhän se ei suinkaan ole! Mutta olkaa te mitä mieltä haluatte, mä (ja varmasi melko moni muukin) olen erimieltä =)
 
Heka
En suinkaan ajattele niin. Mutta surullista kyllä huomata, että usein lapset sysätään vanhempien hoitoon.
Tämäkin tietysti riippuu ihan minkälaisen kasvatuksen tämä äidiksi tuleva on saanut ja millaista elämää on ennen viettänyt.

Mutta niinhän se on, kaikilla on omat mielipiteet ja niistä ei voi kiistellä. :)
 
tulevaäiti : Siispä, painoarvio nytten 3100g ja jos la:han asti menee, nii ois sillon luultavasti 3700g kieppeillä. Alakautta pitäs mahtua syntymään ja tytöltä kuulemma näytti mut niinhän tuo lääkäri sano et "Hattuani en syö jos poika tullee!!" :LOL: Mitähän muuta... Ei kai kummempia, siellä oli kauheesti opiskelijoita :D
 
Tuntuu hassulta ajatella että teillä noin nuorilla on jo lapsia!!! Mut jostain syystä vanhemmat äitit vähättelee ja kauhistelee teidän tekemiä valintoja, sitä että olette halunneet/tulleet äideiksi nuorena. Äitiys on rankka laji, ja minä nostan hattua kaikille teille jotka nuorena lapsenne saatte ja jos vielä koulunne käytte loppuun siinä ohessa, vielä parempi! Tsemppiä teille kaikille, ette ole yhtään sen huonompia kuin kukaan muukaan äiti. Lapselle äiti on kaikki kaikessa, ei se katso minkä ikäinern tuo äiti on... :hug:
 
TPL
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 21:33 pn2 kirjoitti:
minä en ole, mutta mies on -89
Mies??? :LOL: Joopa joo.....
Aika hassua, kun täällä lapset puhuvat aikuisten asioista. Voihan sitä kuvitella olevansa valmis vanhemmaksi, mutta kaikki teitä säälii. Sopii vaan toivoa että kantti piisaa, ihan lapsen elämän vuoksi.

Ja voin arvata että suurin osa teistä tupakoi/on tupakoinut? Sehän on sivistymätöntä, ihan kuin sekin ettei osata käyttää ehkäisyä tai aletaan lapsena aikuisten leikkeihin..... :x Miettikää sitä.

Onnea vaan kuitenkin kaikkien elämään, vahinkohan on jo tapahtunut.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 21:04 TPL kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 21:33 pn2 kirjoitti:
minä en ole, mutta mies on -89
Mies??? :LOL: Joopa joo.....
Aika hassua, kun täällä lapset puhuvat aikuisten asioista. Voihan sitä kuvitella olevansa valmis vanhemmaksi, mutta kaikki teitä säälii. Sopii vaan toivoa että kantti piisaa, ihan lapsen elämän vuoksi.

Ja voin arvata että suurin osa teistä tupakoi/on tupakoinut? Sehän on sivistymätöntä, ihan kuin sekin ettei osata käyttää ehkäisyä tai aletaan lapsena aikuisten leikkeihin..... :x Miettikää sitä.

Onnea vaan kuitenkin kaikkien elämään, vahinkohan on jo tapahtunut.
Sinä vaikutatkin tosi sivistyneeltä kirjotuksesi perusteella. :LOL:

Sori oli ihan pakko. :hug:
 
TPL
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 23:50 Karussa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 21:04 TPL kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 21:33 pn2 kirjoitti:
minä en ole, mutta mies on -89
Mies??? :LOL: Joopa joo.....
Aika hassua, kun täällä lapset puhuvat aikuisten asioista. Voihan sitä kuvitella olevansa valmis vanhemmaksi, mutta kaikki teitä säälii. Sopii vaan toivoa että kantti piisaa, ihan lapsen elämän vuoksi.

Ja voin arvata että suurin osa teistä tupakoi/on tupakoinut? Sehän on sivistymätöntä, ihan kuin sekin ettei osata käyttää ehkäisyä tai aletaan lapsena aikuisten leikkeihin..... :x Miettikää sitä.

Onnea vaan kuitenkin kaikkien elämään, vahinkohan on jo tapahtunut.
Sinä vaikutatkin tosi sivistyneeltä kirjotuksesi perusteella. :LOL:

Sori oli ihan pakko. :hug:
ANTEEKSI, OLIHAN TUO AIKA IKÄVÄSTI SANOTTU MINULTA! Ansaitsin kommenttisi. =) Mielipiteeni kuitenkin pysyy, mutta ehkä pidän sen jatkossa omana tietonani.
 
onko nuo "vanhemmat" äidit ihan sillä henkisellä tasolla iässään kuin kkuvittelevat? vahinkohan on jo tapahtunut :'( mä en koskaan en ikinä sano lapsestani että hän olisi vahinko, kuka idiootti hoitaa vahinkoa hellien ja rakastaen?? ja tyyliin nämä"sääliksi käy" jutut. mulla ei ainakaan itsellä käy itseäniyhtään sääliksi, oma asunto hieno uusi auto naimisiin menen kesäkuussa ja toinen lapsi haaveissa :heart: säälisin toki itseäni jos olisin aborttiin päätynyt :headwall: ..mut kaikki tavallaan.

T:äiti 18v, isä 21v ja tylleröinen 1v
 
Mullakii menee välillä vähä yli ymmärryksen noi vanhempien ihmisten höpinät; sääliks käy jne...
Se vaan on niin että toiset haluaavat lapset nuorina, ja oovat valmiitaki vanhemmuuteen!!
Ihmisiä on erilaisia, ja se on hyväksyttävä =)
 
Bodomska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 18:44 likka -90 kirjoitti:
Mullakii menee välillä vähä yli ymmärryksen noi vanhempien ihmisten höpinät; sääliks käy jne...
Se vaan on niin että toiset haluaavat lapset nuorina, ja oovat valmiitaki vanhemmuuteen!!
Ihmisiä on erilaisia, ja se on hyväksyttävä =)

Ihmiset on tosiaan nopeita tuomitsemaan toisten ratkaisut mutta itselleen sallivat jos jonkinlaiset variaatiot.
Muistan kun itse olin 17 ja olin juuri tavannut pojan josta tuli sittemmin aviomieheni ja sitten myöhemmin myös lasteni isä. Jos olisin tullut vahingossa silloin 17 v:nä raskaaksi olisin varmasti pitänyt lapsen vaikka eipä olisi ollut helppo tie. Nuorena sitä kuitenkin jaksaa paremmin kun ei ole kyynisyyttä ja väsymystä taakkana, eikä tämä päde pelkästään vauvan saantiin vaan lähestulkoon kaikkeen.
Nyt nelikymppisenä kun on nähnyt kaikkea sitä ei osaa enää asettua siihen nuoren ja uteliaan ihmisen asemaan vaan on mielellään besser wisserinä hääräämässä ja jakelemassa käsityksiään vaikka ne ei olisi edes oikeita. Tämä ainakin on omalla kohdallani huomattavissa

Mutta onneksi kautta aikain nuoremmat ovat tajunneet olla liikaa välittämättä vanhempien horinoista

Vaikka itse olisin voinut saada hyvin lapsen 17 veenä minua silti vähän hirvittää ajatella että joku äiti on vuosimallia 1990 kun esikoispoikani on vm. 93 ja hän on aivan lapsi vielä...

Mutta tämä on minun roolini ... en pääse siitä tässä iässä enää helpolla eroon.


 
Sorry
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 14:11 vaippamummo kirjoitti:
eikös joskus ennenvanhaankin,joskus sodan aikana saatu lapset nuorena....ja eiköhän nuorikin äiti itse tiedä onko valmis äidiksi jos päättää pitää lapsen =) ,,miulla on laskettu aika ihan parin viikon päästä ja täytän maaliskuussa 20. ihan olen valmis ottaamaan vastuuta ihanasta vauvelista ja kun on tuo mieskin mukana kuvioissa ja hän on minuu neljä vuotta vanhempi. minkä takia joku haluaa tehdä pahan mielen nuorelle (tulevalle) äidille ??? kysyn vain.
vaan mutta ei se nuorikin äiti ole valmis äidiksi, vaikka kuinka päättää pitää lapsen.
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2007 klo 01:07 nilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:12 yh2lasta86vm kirjoitti:
Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana. Kaikkien oma valinta. Itsellä on kaksi lasta enkä kadu mitään, nuorena saanut ja hyvä niin! Onpahan vanhempana aikaa sitten istuskella kiikkustuolissa! Mielestäni vielä kauheampaa kuin se että nuoret saa lapsia on se että eläkeikää lähestyvät naiset suunnittelevat ensimmäistään, kummatkohan mahtavat olla itsekkäämpiä? hmph...
Täällä on 18-vuotias, jolla ei ole vielä yhtään lasta. Olen kanssasi aika lailla samaa mieltä eläkeikää lähestyvistä ensisynnyttäjistä. Ensin ura ja sitten perhe. Siinä sitten äiti hoitaa ensin lasta ja hyvin nopeasti osat vaihtuvat. Lapsi hoitaa äitiään ja ehkä myös omia lapsiaan samalla. Ja menettää samalla tärkeän tuen omilta vanhemmiltaa, jotka eivät enää kykene auttamaan lastaan esim. lastenhoidossa. Lapsenlapset menettävät ehkä aika tärkeän osan elämästää, koska eivät edes muista isovanhempiaan jotka ovat kuolleet jo aikoja sitten.
Kumpi onkaan itsekkäämpää tehdä lapset nuorena vaiko vanhana??
ja on tossa matematiikan osaamisessakin hiukan parannettavaa, sillä mielestäni 30 tai saati 40v ei ole vielä niin lähellä sitä eläkeikää.

T: vanha pirttihirmu :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:12 yh2lasta86vm kirjoitti:
Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana. Kaikkien oma valinta. Itsellä on kaksi lasta enkä kadu mitään, nuorena saanut ja hyvä niin! Onpahan vanhempana aikaa sitten istuskella kiikkustuolissa! Mielestäni vielä kauheampaa kuin se että nuoret saa lapsia on se että eläkeikää lähestyvät naiset suunnittelevat ensimmäistään, kummatkohan mahtavat olla itsekkäämpiä? hmph...

Mä olen 17, enkä raskaana tai lapsia suunnitelmissa.. Täällä liikkuminen on varsin mielenkiintoinen harrastus. ;) B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 21:04 TPL kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 21:33 pn2 kirjoitti:
minä en ole, mutta mies on -89
Mies??? :LOL: Joopa joo.....
Aika hassua, kun täällä lapset puhuvat aikuisten asioista. Voihan sitä kuvitella olevansa valmis vanhemmaksi, mutta kaikki teitä säälii. Sopii vaan toivoa että kantti piisaa, ihan lapsen elämän vuoksi.
Jos mies on -89, sehän tarkoittaa että tänä vuonna 18v. Mun MIES oli juuri 17v täyttänyt kun esikoinen syntyi =)

Olis todella mielenkiintoista kuulla, miksi meitä muka kaikki säälii ja mikä vahinko meille on käynyt?? Lapset yhdessä toivottuja, odotettuja ja hoidettuja. Ihan esikoisesta lähtien, vaikka silloin tosi nuoria oltiinkin.
 
Itse olen kans 89 ja lapseni on nyt kaks vuotta eli sain sen 16 vuotiaana. Päivääkään en kadu että tein sen näin nuorena päin vastoin, mulla ainaki lapsi kasvatti tosi paljon enkä ikävöi teini vuosia yhtään.
Ikä ei katso kuinka hyvä äiti on :)
 
Täälläkin -89 mallia oleva äiti ja tyttö kohta 8 kk. Isä on minua kolme vuotta vanhempi eli nuori hänkin.

Meinasin vielä ainakin vuoden olla tytön kanssa kotona, kun vuoden vaihteessa mieskin lähtee armeijaan. Sitten voisi kyllä ammatin lukea, mutta kyllä sitä vielä kerkee opiskelemaan. Nyt on aikeissa seurata tytön kasvua. =)
 

Yhteistyössä