äidit vm-89 tai 90!

yh2lasta86vm
Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana. Kaikkien oma valinta. Itsellä on kaksi lasta enkä kadu mitään, nuorena saanut ja hyvä niin! Onpahan vanhempana aikaa sitten istuskella kiikkustuolissa! Mielestäni vielä kauheampaa kuin se että nuoret saa lapsia on se että eläkeikää lähestyvät naiset suunnittelevat ensimmäistään, kummatkohan mahtavat olla itsekkäämpiä? hmph...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:12 yh2lasta86vm kirjoitti:
Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana. Kaikkien oma valinta. Itsellä on kaksi lasta enkä kadu mitään, nuorena saanut ja hyvä niin! Onpahan vanhempana aikaa sitten istuskella kiikkustuolissa! Mielestäni vielä kauheampaa kuin se että nuoret saa lapsia on se että eläkeikää lähestyvät naiset suunnittelevat ensimmäistään, kummatkohan mahtavat olla itsekkäämpiä? hmph...
Onko rankkaa olla yh äiti ja vielä 2 lasta, nuori oot? :whistle:
 
yh2lasta86vm
Sitä ei voi kieltää etteikö rankkaa olisi. Tukea on ja sitä saa kun osaa pyytää. Kyllä se vaan on niin ettei kenellekään suoda enempää kuin jaksaa ottaa vastaan. Mulla lapsen hyvin kilttejä/nukkuu hyvin. Vanhempi päiväkodissa joten mikäs tässä ollessa:)
 
äiti-87
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:19 Utelias kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:12 yh2lasta86vm kirjoitti:
Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana. Kaikkien oma valinta. Itsellä on kaksi lasta enkä kadu mitään, nuorena saanut ja hyvä niin! Onpahan vanhempana aikaa sitten istuskella kiikkustuolissa! Mielestäni vielä kauheampaa kuin se että nuoret saa lapsia on se että eläkeikää lähestyvät naiset suunnittelevat ensimmäistään, kummatkohan mahtavat olla itsekkäämpiä? hmph...
Onko rankkaa olla yh äiti ja vielä 2 lasta, nuori oot? :whistle:
en tiedä tuon elämästä mittään mutta eihän se nyt niiiin nuori enää ole.. 21 jo tänä vuonna.. mullakin on 1v5kk ja 2kk lapset aikapaljon olen heidän kanssaan yksin kun mies on rekkakuski.. eikä minulla ainakaan ole sen rankempaa kuin muillakaan kahden pienen äideillä.. :) sori kun puutuin tähän mutta aattelin vaan kertoa kun kyselit :) että ei niistä miehistä aina niin apua ole :):) joskus tuntuu jopa että kun ukko on kotona ni on kolme lasta :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:26 äiti-87 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:19 Utelias kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 21:12 yh2lasta86vm kirjoitti:
Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana. Kaikkien oma valinta. Itsellä on kaksi lasta enkä kadu mitään, nuorena saanut ja hyvä niin! Onpahan vanhempana aikaa sitten istuskella kiikkustuolissa! Mielestäni vielä kauheampaa kuin se että nuoret saa lapsia on se että eläkeikää lähestyvät naiset suunnittelevat ensimmäistään, kummatkohan mahtavat olla itsekkäämpiä? hmph...
Onko rankkaa olla yh äiti ja vielä 2 lasta, nuori oot? :whistle:
en tiedä tuon elämästä mittään mutta eihän se nyt niiiin nuori enää ole.. 21 jo tänä vuonna.. mullakin on 1v5kk ja 2kk lapset aikapaljon olen heidän kanssaan yksin kun mies on rekkakuski.. eikä minulla ainakaan ole sen rankempaa kuin muillakaan kahden pienen äideillä.. :) sori kun puutuin tähän mutta aattelin vaan kertoa kun kyselit :) että ei niistä miehistä aina niin apua ole :):) joskus tuntuu jopa että kun ukko on kotona ni on kolme lasta :D

Niin no ihan miehestä kiinni. Kyllä mun miehestä on paljon apua pojan hoidossa, leikkii, käy pihalla, on keskenään että saan olla rauhassakin työ vk päätteeks
 
Mä en halua missään nimessä yleistää, että nuoret äidit olisivat jotenkin huonompia kuin yli 2-kymppiset. Päinvastoin monet nuoret ottavat varmaan vauvanhoidon paljon rennommin ja luentevammin kuin sellaiset yli 40 vee ensisynnyttäjät. Nuoret myös jaksavat vielä juosta pienten perässä :)
Mutta sitä haluaisin tiedustella, että eikö teitä häiritse, että oma nuoruutenne ja "vapautenne" jää niin lyhyeksi? Olen itse 24 ja vielä lapseton ja tunnen itseni vielä liian vähän omaa elämää kokeneeksi. Haluan nähdä maailmaa ja pitää huolta vielä vain itsestäni! Nuoruus ja opiskeluaika on mielestäni elämän parasta aikaa enkä haluaisi lopettaa sitä vielä. Siksi tuntuu ihmeelliseltä että joku haluaa luopua siitä jo jopa 16-vuotiaana. Äidiksi tulon jälkeen et kuitenkaan ikinä enää voi samalla lailla elää nuoruuttasi vaikka se toki tuokin kaikkea muuta mahtavaa tuo äitiys.
Musta ei oo myöskään ihan sama jos viettää "nuoruuttaan" sitten kun lapset ovat jo isoja yli kolmekymppisenä kuin nyt villinä ja vapaana reilu parikymppisenä!!
 
mie
Ihan tosi, eikö ihmiset voi pitää ajatuksiaan itsellään!!!! Siis LUKEKAA NOI ALOTUKSET NÄISTÄ PINOISTA!!!! Jos asianne on jotain ihan muuta, niin alottakaa vaikka oma pino! Käsittääkseni täällä huudeltiin ystävälliseen sävyyn äitejä 89 ja -90, eikä kyselty onko sen ikäisestä äidiksi.

SITÄ PAITSI: onko teidän joidenkin mielestä oikeasti hyödyllistä toitottaa esim -90 raskaana jo olevalle ettei hänestä syystä tai toisesta ole äidiksi!!! AUTTAAKO SE TEIDÄN MIELESTÄNNE JOTENKIN ????

Ja noi jutut röökiä polttavista pissiksistä???? Yleistätkö ehkä hiukan? On tosi että nuorilla on rankkaa ja ongelmia voi olla enemmän kuin hiukka vanhemmilla... Mutta ei nyt kuitenkaan liiotella...

Mun tuntemat pissikset juoksis korot kopisten tekeen aborttia ettei vaan liho... Tuskin siis vaunuja työntelisvät...

Eiköhän kuitenki suurin osa lapsen pitävistä sen myös kunnialla hoida. Jos katsotte tilastoja, niin huostaan ottoja esim. tapahtuu kyllä eniten jonkun ihan muun ikäluokan keskuudessa.
 
äiti-87
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 23:57 Mariia kirjoitti:
Mä en halua missään nimessä yleistää, että nuoret äidit olisivat jotenkin huonompia kuin yli 2-kymppiset. Päinvastoin monet nuoret ottavat varmaan vauvanhoidon paljon rennommin ja luentevammin kuin sellaiset yli 40 vee ensisynnyttäjät. Nuoret myös jaksavat vielä juosta pienten perässä :)
Mutta sitä haluaisin tiedustella, että eikö teitä häiritse, että oma nuoruutenne ja "vapautenne" jää niin lyhyeksi? Olen itse 24 ja vielä lapseton ja tunnen itseni vielä liian vähän omaa elämää kokeneeksi. Haluan nähdä maailmaa ja pitää huolta vielä vain itsestäni! Nuoruus ja opiskeluaika on mielestäni elämän parasta aikaa enkä haluaisi lopettaa sitä vielä. Siksi tuntuu ihmeelliseltä että joku haluaa luopua siitä jo jopa 16-vuotiaana. Äidiksi tulon jälkeen et kuitenkaan ikinä enää voi samalla lailla elää nuoruuttasi vaikka se toki tuokin kaikkea muuta mahtavaa tuo äitiys.
Musta ei oo myöskään ihan sama jos viettää "nuoruuttaan" sitten kun lapset ovat jo isoja yli kolmekymppisenä kuin nyt villinä ja vapaana reilu parikymppisenä!!
no kaikki me tietysti ollaan erilaisia mutta minä sain esikoiseni kun olin 17 vee ja sitä ennen oli takana jo hullua nuoruuselämää pari vuotta! kyllä riitti minulle.. ja tilanteeni oli se että tapasin mieheni joka oli aivan koti ihmisiä eikä mikään baari bilettäjä ollenkaan.. ja ei mua huvittaisi yksinään käydä missään.. eli tämä perhe elämä sopii meille ainakin ihan hyvin :) nyt kun olen jo pian 20vee ja lapset ovat 1v5kk ja 2kk niin pari kertaa on tullut ennen pienimmän syntymää baarissa käytyä mutta ei ollut edes hauskaa.. paljon mieluummin ollaan kotona ja vietetään aikaa perheen kesken tai sitten saunotaan ja grillaillaan muiden lapsiperhe ystävien kanssa :) tai käydään laivalla, puistoissa, syömässä ulkona yms.. mut näin meillä kertoka nyt muutkin miten koette asian :)
 
likka-90
ja mitä täällä meillä päin on nuoria äitejä ollu (esim.viime vuonna -91) ja nyt minä ja yks kaveri; nii eipä kyllä enää tupakka suussa kuljeskella! kaikki meistä kolmesta oli semmosia jotka poltti aiemmin. okei, mulla vaikutti jo ukkokii siihe et lopetin/vähensin pariin röökiin päivässä, mutta jos en raskaana ois nii oisin poltellu viimesen puolen vuodenkii aikaa!

muttamutta; lapsia saaneita noin 20-vuotiaita, tosiaan kulkivat MAHA PYSTYSSÄ ja TUPAKKA SUUSSA, samoin ku nykyää lasten vaunujen kanssa ovat jossain kaupan nurkalla tupakalla.

että ei se ikä kaikkee kerro!!!
 
äiti 1982
Luin ihan mielenkiinnosta näitä teidän juttuja, siskoni on syntynyt -90 ja olen todella iloinen ettei hänellä ole vielä lapsia. Jokainen tietysti toimii tavallaan! Kunhan vaan saisitte hoidettua lapsenne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 12:48 äiti 1982 kirjoitti:
Luin ihan mielenkiinnosta näitä teidän juttuja, siskoni on syntynyt -90 ja olen todella iloinen ettei hänellä ole vielä lapsia. Jokainen tietysti toimii tavallaan! Kunhan vaan saisitte hoidettua lapsenne.
Toiset ovat valmiita aikaisemmin kuin toiset =) :wave:
 
hihahu
kyllä 17 vuotias osaa jo kantaa vastuun lapsestaan. itse olen vm.89 ja en pidä itseäni enää mitenkään lapsena kun on tullut 6 vuotta hoidettua jo serkkuja joka viikonloppu. ei kannata yleistää!!! :kieh:
 
kuumeinen neiti
"Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana."

Kylläpäs! :D olen 18 ja pahassa vauvakuumeessa (ollut varmaan syntymästäni asti) ja lisäksi ilman miestä.

Pitänee vissiin vaan venailla että opiskelut on loppu ja jos rakkauskin eteen tulisi. Ja jos joskus sellaisen ihanan pienen saisi... ;)

Lähihoitajaksi siis valmistun ja kokemusta lapsista on paljon. Isä vaan puuttuu :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 22:37 kuumeinen neiti kirjoitti:
"Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana."

Kylläpäs! :D olen 18 ja pahassa vauvakuumeessa (ollut varmaan syntymästäni asti) ja lisäksi ilman miestä.

Pitänee vissiin vaan venailla että opiskelut on loppu ja jos rakkauskin eteen tulisi. Ja jos joskus sellaisen ihanan pienen saisi... ;)

Lähihoitajaksi siis valmistun ja kokemusta lapsista on paljon. Isä vaan puuttuu :LOL:
ole huoleti! ehdit kyllä vielä.. itse oli sinun iässäsi samassa tilanteessa.. olisin jo kovin halunnut lapsen ja jo paljon nuorempanakin.. mikä tahansa mies olisi käynyt kunhan vaan olisin saanut lapsen :D no onneksi ei koskaan tärpännyt yhden illan juttujen kanssa!! opiskelin siis myös lähihoitajaksi ja sitten kun opintoni päättyivät ja oli 19 vuotas niin kas kummaa elämäni mies löytyi ja nyt meillä on 1,5 vuotias tyttö ja olen siis 22 :) ja olen tosiaan tyytyväine että odottelin ja vahinkoja ei käynyt ennemmin! eli malttiä vaan sulle! vaikka nyt tuntuukin loputtomalta niin kyllä se mies vielä löytyy ja vauvojakin varmasti tulee aikanaan!!
 
En voi kyllä ymmärtää, että jos palsta on "äidit vm-89 tai 90" niin sitten tänne tarvii noiden "vanhempien ja viisaampien" tulla kertoon elämän viisauksia. (ei millään pahalla) Jokainen tekee niin kun itse parhaaks näkee.. toiset nuoret vaan on kypsempiä muihin saman ikäisiin verrattuna.. itse olen vm-88 ja kamala vauva kuume ollut jo yli vuoden verran, ei vaan toi avomies ole yhtä innokas, mutta any way.. hyvä ystäväni on saman ikäinen kuin minä, ja sai ihanan pojan vajaa vuosi sitten, joten oli silloin itsekin hädin tuskin 18. Hyvin ovat pojan kanssa pärjänneet, kaverii tuli nyt taikaisin vuoden jälkeen kouluun, ja poika on perhepäivähoidossa, koska pojan isä tekee töitä..
Se riippuu niin paljon ihmisestä, millainen "selviytyjä" on, ei siitä minkä ikäinen on..
Kun taas sitten ajattelen vuotta nuorempaa pikkusiskoani, niin se ei ikimaailmassa olisi valmis äidiksi, kun taas sen kaksois siskon voisin hyvinkin kuvitella.. :D
Että erittäin hyvää jatkoa teille kaikki nuoret odottavat ja äidit, stemppiä teille ja pienokaisille.. :hug:
 
onnellinen äiti -89
olen itsekin vm:a -89,poika täyttää pian 8kk. olen ertittäin onnellinen
eikä harmita yhtään,että nyt joutuu ja pitää ajatella menemisensä ja tekemisensä uusiksi lasta ajatellen. rakastan poikaani enkä voisi kuvitella enää eläväni ilman häntä.:heart: sitä en tajua miksi vanhemmat ihmiset ylen katsovat meita nuoria äitejä!? eikohän jokainen kuitenkin itse tiedä mihin on ryhtynyt! minä ainakin kunnioitan niitä äitejä,jotka ovat nuoria ja pitäneet lapsen,olipa se sitten toivottu tai ei. mutta en silti suosittele lasten tekemistä ennenkuin on 100%varma asiasta ja tietää mitä tekee.. itselläni kävi vahinko,tulin raskaaksi,mutta silti sillä hetkellä kun tiesi odottavani poikaani,päätin pitää hänet.. kukaan ei pystynyt vaikuttamaan siihen päätökseen vaikka muutama kovasti yritti..
mutta onnea teille muut nuoret äidit!
 
elämä opettaa
sanon vaan sen verran et kyllä elämä opettaa!!! jos sitä luulee olevansa niin aikuinen, fiksu ja filmaattinen 17-vuotiaana ni kyllä sitä jo 30kymppisenä alkaa miettimään mikä pentu vielä sillon oli. jälkeenpäin sitä on vaan turha sitten enää itkeä ja voivotella..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 11:07 elämä opettaa kirjoitti:
sanon vaan sen verran et kyllä elämä opettaa!!! jos sitä luulee olevansa niin aikuinen, fiksu ja filmaattinen 17-vuotiaana ni kyllä sitä jo 30kymppisenä alkaa miettimään mikä pentu vielä sillon oli. jälkeenpäin sitä on vaan turha sitten enää itkeä ja voivotella..
Tuskinpa mä ainakaan alan enää kolmekymppisenä katumaan sitä et oon tehnyt lapsen niin nuorena, jos edes sitä tarkotit... :whistle:
Ja oon varmaan alta nelikymppinen kun lapset lentää pesästä ja sittenhän mulla on aikaa tehä mitä haluan. :xmas:
 
Onnellinen äiti89

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 11:07 elämä opettaa kirjoitti:
sanon vaan sen verran et kyllä elämä opettaa!!! jos sitä luulee olevansa niin aikuinen, fiksu ja filmaattinen 17-vuotiaana ni kyllä sitä jo 30kymppisenä alkaa miettimään mikä pentu vielä sillon oli. jälkeenpäin sitä on vaan turha sitten enää itkeä ja voivotella..

Mä en ainakaan kadu ikinä sitä,että tein ensimmäisen lapsen jo näin nuorena. Mä en todellakaan kuvittele olevani täysin aikuinen tai fiksu. Mä oon laps viel itekin,vaikka 18 tulee täyteen pian. Tuskin itsekään "Elämä opettaa"voit sanoa olevasi täys fiksu! Ne jotka on lapsen tehny,niin ne on sitä halunneet ja olleet valmiita kantamaan ison vastuun lapsestaan,tienneet myös sen´,että lapsen myötä oma elämä muuttuu. Turha on syylistää meitä nuoria äitejä!!!!
 
myy
Pakko on kommentti laittaa,vaikken ikäpolvea olekaan!

Olen itse saanut ensimmäisen lapseni kun olin kuusitoista, ja kaikenlaisista ennakkoluuloista huolimatta tai juuri siksi, olen pärjännyt hyvin. Poika on nyt viisitoista ja ihan fiksu ja normaali teini.

Kyllä ihminen pärjää nuorenakin vauvan ja lasten kanssa, sanokoot muut mitä hyvänsä!

USKOKAA ITSEENNE JA TOISIINNE!
 
vierailia
mä nostan kaikille nuorille hattua.. kuulette varmasti nuoresta iästä kommenttia ja miten se pystyy kun itekkin ihan lapsi.
Ite oon pian 18vuotta ja vauvakuume on iso.. mutta poikakaveri on intissä ja ei asuta viel yhessä eikä mun koulut oo vielä ohi.
Haluisin itse lapsen, haluisin niin kovasti että sattuu välillä kun poikakaveri kieltäytyy.
Olen ylpeä kaikista nuorista äideistä ja isistä jotka jaksavat olla pienen taaperon kanssa. =)
suunitelmissa on itsekkin saada viimeistään ens vuonna vauva uutisia, sillon liityn vauvoista teidän kanssa keskustelemaan :)
älkää masentuko teille tulevista kommenteista. te kasvatte lapsen myötä. olkaa onnellisia :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 12:01 äippä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 22:37 kuumeinen neiti kirjoitti:
"Turha se on hyvät ihmiset enää moittia niitä jotka nuorena on lapsia tehny ja varoitella et "älkää vaan" tuskin tääl kukaa 16-19 vuotias liikkuu jos ei ole jo lapsia/raskaana."

Kylläpäs! :D olen 18 ja pahassa vauvakuumeessa (ollut varmaan syntymästäni asti) ja lisäksi ilman miestä.

Pitänee vissiin vaan venailla että opiskelut on loppu ja jos rakkauskin eteen tulisi. Ja jos joskus sellaisen ihanan pienen saisi... ;)

Lähihoitajaksi siis valmistun ja kokemusta lapsista on paljon. Isä vaan puuttuu :LOL:
ole huoleti! ehdit kyllä vielä.. itse oli sinun iässäsi samassa tilanteessa.. olisin jo kovin halunnut lapsen ja jo paljon nuorempanakin.. mikä tahansa mies olisi käynyt kunhan vaan olisin saanut lapsen :D no onneksi ei koskaan tärpännyt yhden illan juttujen kanssa!! opiskelin siis myös lähihoitajaksi ja sitten kun opintoni päättyivät ja oli 19 vuotas niin kas kummaa elämäni mies löytyi ja nyt meillä on 1,5 vuotias tyttö ja olen siis 22 :) ja olen tosiaan tyytyväine että odottelin ja vahinkoja ei käynyt ennemmin! eli malttiä vaan sulle! vaikka nyt tuntuukin loputtomalta niin kyllä se mies vielä löytyy ja vauvojakin varmasti tulee aikanaan!!
joku nyt on varmaan ymmärtänyt minut väärin :( en todellakaan ole teitä nuoria äitejä vastaan ja enhän nyt itsekään niin kovin vanha vielä ole ja niinkuin tuossa mainitsen niin jos olisi tärpännyt niin olisi itsekin ollut jo 16.17veenä äiti ja tiedän että olisin ollut yhtä vastuullinen ja "aikuinen" kuin nytkin mutta yritin vaan sanoa tälle "kuumeiselle äidille" että vaikka tuntuisikin loputtomalta niin mies löytyy vielä aikanaan ja vauva tulee kun on tullakseen :)
 

Yhteistyössä