Äidit radalla?

  • Viestiketjun aloittaja * Bilehile *
  • Ensimmäinen viesti
kännikalat
Alkuperäinen kirjoittaja että jaksaa kirjottaa:
Alkuperäinen kirjoittaja kännikalat:
Tehköön kukin miten haluaa, mutta itse en enää viitsisi paljon katsella sellaisia kavereita, jotka hankkiutuisi humalaan. Heidän kanssaan ei oikeasti voisi pitää hauskaa, koska toinen ei olisi oma itsensä ja ei ehkä muistaisi tapahtumia tai käymiään keskusteluja, olisi aikaa tylsää viettää aikaa sellaisen henkilön kanssa.
Miten tämä koko pitkä viestisi vasdtasi ketjuun "Äidit radalla"? Mene A-klinikan keskustelupalstalle. Äidi voi olla radalla ilman viinaakin, ainakin minä voin.
No hyvä, että voit. Niin voin minäkin, sitähän tuossa juuri kirjoittelinkin... Mistäköhän kirjoitukseni kohdasta sinä oikein kimpaannuit?
 
Seera
Alkuperäinen kirjoittaja kännikalat:
Alkuperäinen kirjoittaja Taas se mörkö tuli:
Mitä sitten, jos tissuttelenkin yhden, kaksi lasillista perjantai-iltana sen hyvän kirjan ääressä? Mitä sitten, jos tissuttelen lauantaina samanmoisen määrän telkkarin ääressä tai ruokapöydässä tai IHAN MUUTEN VAAN? Mitä sitten, jos jonain lauantaina otankin muutaman enemmän baarissa kavereiden kanssa? Mikä siitä alkoholista tekee niin kauhean mörön?

Miten niin alkoholi on ongelma "suurimmalle osalle"? Siis onko alkoholi mielestäsi itsessään jo ongelma?
Kehtaatko tosiaan väittää, että Suomessa alkoholi ei ole ongelma suurimmalle osalle??! Vai eikö sinulla ole yksinkertaisesti kokemusta muista maista/kulttuureista?

En lukenut kaikkia viestejä, mutta laitan vain tänne oman kommenttini asiaan. Mieheni on asunut Suomessa 10 vuotta ja ei vieläkään pysty ymmärtämään suomalaisten törkeää alkoholin käyttöä. Häntä säälittää sellaiset ihmiset, jotka eivät pysty kontrolloimaan alkoholin käyttöään niin etteivät he tulisi humalaan. Hänen maassaan nimittäin humalaan tuleminen on melko nöyryyttävää ja osoitus todella huonosta itsekurista ja arviointikyvystä. Hänen laajassa kaveripiirissään esim. teini-ikäisenä saattoi olla silloin tällöin YKSI teini KOLMESTAKYMMENESTÄ HIEMAN huppelissa, eikä siis vielä kunnolla humalassa. Miten jossakin muualla jopa teinit tietävät omat rajansa alkoholin käytön suhteen??! Siihen vaikuttanee kasvatus ja kulttuuri todella paljon.

Olin itsekin teininä lähes aina humalassa, kun otettiin alkoholia kavereiden kanssa. Se humalaan tuleminen oli enemmänkin se "pääasia" ja sitten oli hauskaa kun joku teki jotain tyhmyyksiä kännissä ja niille naurettiin (positiivisesti) jälkeenpäin jne. Nyt jälkeenpäin kun ajattelee niin miten älyttömän tyhmää touhua tuo on ollut! Ja ihan sama touhu ollut lähes kaikissa kaveripiireissä minun koulussani/lukiossa ja vielä amk:ssa ja yliopistollakin! Sen jälkeen kun asuin ulkomailla (eri maissa) muutamia vuosia, aloin tajuamaan miten alkoholia pitäisi oikeasti käyttää ja harvemmin enää olin humalassa. Tietysti joka maassa on aina ne omat "luuserinsa" jotka eivät osaa käyttää alkoholia, mutta Suomeen niitä on vaan kertynyt lähes joka kadunkulmaan...

Nykyisin käymme melko harvoin yöklubeissa, koska asumme keskisuuressa kaupungissa, jossa on tosi huonoja paikkoja. Mutta ulkomailla kyllä käydään jos tiedetään joku hyvä klubi ja siellä olemme kumpikin, mieheni ja minä, selvin päin. Saatetaan ottaa 1-2 alkoholidrinkkiä tai alkoholittomia drinkkejä, samoin tekee myös miehen kaikki kaverit, joita saattaa olla paikalla 20-30 henkeä kerralla. Itse käyn Suomessa hyvien kavereitteni kanssa syömässä/viettämässä iltaa ruokaravintoloissa, kukaan meistä ei koskaan tilaa alkoholia... eikä kukaan ole mikään absolutisti ja ollaan useimmiten melko äänekäs ryhmä, siis ihan positiivisesti jutellaan ja nauretaan. Miehemme maassa myös pidetään suuria grillijuhlia, joihin pystytetään usein tanssiteltta, juhlissa tarjoillaan yleensä vettä, limuja ja olutta, mutta kukaan ei juo paria kolmea olutta enempää ja suurin osa porukasta tanssii, juttelee ja pitää hauskaa porukalla ilman humalaa...

Tehköön kukin miten haluaa, mutta itse en enää viitsisi paljon katsella sellaisia kavereita, jotka hankkiutuisi humalaan. Heidän kanssaan ei oikeasti voisi pitää hauskaa, koska toinen ei olisi oma itsensä ja ei ehkä muistaisi tapahtumia tai käymiään keskusteluja, olisi aikaa tylsää viettää aikaa sellaisen henkilön kanssa.
Mista ihmeesta sinun miehesi on kotoisin? Minulla on myos ulkomaalainen mies ja kylla hanen kotimaassaan (Keski-Eurooppa) juodaan ihan yhta hyvilla mielin kuin Suomessakin. Olen asunut viidessa Euroopan maassa ja joka ainoassa on maistunut alkoholi tuttaville ja tyokavereille ja yleisesti juominen on enemman tai vahemman humalahakuista ja sita tapahtuu useasti viikossa.

Mutta juominen ei tosiaan edes liittynyt tahan aiheeseen.
 
Taas se mörkö tuli
Alkuperäinen kirjoittaja kännikalat:
Kehtaatko tosiaan väittää, että Suomessa alkoholi ei ole ongelma suurimmalle osalle??! Vai eikö sinulla ole yksinkertaisesti kokemusta muista maista/kulttuureista?
Kehtaan väittää, että SUURIMMALLE osalle alkoholi ei ole ongelma. Toki alkoholi näkyy ja kuuluu turhan paljon suomalaisessa kulttuurissa ja monille se ON ongelma. Mutta paljon on myös muuttunut. Usko pois, ihmiset kasvavat siitä teini- ja opiskeluaikojen ördäilystäkin pois. Et saa yleistää, että humalahakuisuus olisi edelleen vallitseva trendi esim. äitien keskuudessa. Ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa.

Ehkä en täysin ymmärrä sitäkään, mitä pelottavaa pienessä humalassa (huom. ei ördäilyssä) oikein on? Hilpeä hiprakka on luova, lämmin ja hauska olotila, enkä kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi se pitäisi tuomita. Tässä ketjussa tuskin kukaan käyttää alkoholia päivittäin, tuskin edes humaltuu viikoittain.

Vihjailuusi vielä sen verran tarkennusta, että kyllä minulla on kokemusta eri kulttuureista. Riittääkö se, että olen matkustanut ja oleskellut eri pituisia aikoja yli 20 eri maassa, joissa alkoholikulttuuri vaihtelee paljon. Osassa tosin humalahakuisuus vaikuttaa suorastaan voimakkaammalta kuin Suomessa (esim. Britannia).
 
.......................
Kyllä se on kateus joka saa vanhemmat toistensa kimppuun tässäkin asiassa :D Herranjumala. Ottakaa nyt vaikka pullo käteen, juokaa se tai heittäkää vesilintua.
 
perusinhimillinen nautinto tuo alkoholi
Alkuperäinen kirjoittaja uthmit:
Alkuperäinen kirjoittaja perusinhimillinen nautinto tuo alkoholi:
näyttää kyllä vähän siltä että ne äidit jotka eivät käy baareissa eivätkä koske pitkällä tikullakaan sauna siideriin, niin tulevat jakamaan moraalia heille jotka niin tekevät. Ja paukuttelevat kansalle että keksikää muita harrastuksia... Noh noh ja tsot tsot. Taitaa olla iänikuinen kateus siellä nurkan takana kyyläämässä. Jos viettäisitte hauskan illan kavereiden kesken saunoen ja juoden pitkästä aikaa niin jopa ois eri kanta.
Jotkut laukkovat lenkeillä joka päivä ja kiskovat salilla niin kovaa vauhtia että verisuonet pullottaa... Mutta jotkut nauttivat pienistä iloista ottamalla juoman tai pari ja rentoutuen hyvässä seurassa. Sekään ei vie aikaa kuin sen pari tuntia per ilta per kuukausi.
Asenteesi on säälittävän lapsellinen ..

Olen erimieltä, sorry :) kaikki muut tosin vois kyllä aikuistua ja lähtee tältä palstalta hajottamasta muiden päitä. Jakaa vaikka s.posti osoitteita. Ei kukaan jaksa lukea!
 
Seera
On se ihmeellista etta alkoholi nostaa nain paljon tunteita; Suomessa syodaan kasoittain mielialalaakkeita, litroittain juodaan kahvia (joka on myrkky monessa yhteiskunnassa) ja syodaan hiilihydraattimoskaa, mutta ainoastaan alkoholi on se itse piru ihmisten silmissa, vaikka oikein kaytettyna terveellinen seka mainio rentouttaja.
 
kännikalat
Alkuperäinen kirjoittaja Taas se mörkö tuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kännikalat:
Kehtaatko tosiaan väittää, että Suomessa alkoholi ei ole ongelma suurimmalle osalle??! Vai eikö sinulla ole yksinkertaisesti kokemusta muista maista/kulttuureista?
Kehtaan väittää, että SUURIMMALLE osalle alkoholi ei ole ongelma. Toki alkoholi näkyy ja kuuluu turhan paljon suomalaisessa kulttuurissa ja monille se ON ongelma. Mutta paljon on myös muuttunut. Usko pois, ihmiset kasvavat siitä teini- ja opiskeluaikojen ördäilystäkin pois. Et saa yleistää, että humalahakuisuus olisi edelleen vallitseva trendi esim. äitien keskuudessa. Ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa.

Ehkä en täysin ymmärrä sitäkään, mitä pelottavaa pienessä humalassa (huom. ei ördäilyssä) oikein on? Hilpeä hiprakka on luova, lämmin ja hauska olotila, enkä kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi se pitäisi tuomita. Tässä ketjussa tuskin kukaan käyttää alkoholia päivittäin, tuskin edes humaltuu viikoittain.

Vihjailuusi vielä sen verran tarkennusta, että kyllä minulla on kokemusta eri kulttuureista. Riittääkö se, että olen matkustanut ja oleskellut eri pituisia aikoja yli 20 eri maassa, joissa alkoholikulttuuri vaihtelee paljon. Osassa tosin humalahakuisuus vaikuttaa suorastaan voimakkaammalta kuin Suomessa (esim. Britannia).

Se on tietääkseni fakta tutkimuksien perusteella, että Suomessa käytetään liikaa ja väärin alkoholia. Noh, ei sitä tarvitse kaikkien myöntää, jos ei halua.

Ja ei oikein riitä, että olet matkustellut eri maissa, koska silloin et pääse sisälle vallitsevaan kulttuuriin samalla tavalla kuin jos asuisit pitkään eri maissa... reissatessahan sitä usein hakeudutaan sellaisiin paikkoihin missä pääsee irrottelemaan samalla tavalla kuin kotimaassaankin ja sieltä löytää sitten samanhenkisiä ihmisiä tai sitten ei omalta humalaltaan huomaa, että hei... muut eivät ryyppääkään samalla tavalla... Eri maiden alkoholikulttuureissa on isoja eroja laajassa mittakaavassa, mutta aina jokaisessa kulttuurissa löytyy myös kaikille omanhenkisiä tyyppejä.

Itselleni oli aika surullista lukea sitä uutista Italiasta, että sielläkin juuri humalahakuinen juominen on lisääntynyt, mikä on siis melko normi Suomessa :((

Lähes päivittäisessä alkoholin käytössä ei ole tietääkseni mitään ongelmaa, jos se vain pysyy siinä puolikkaassa viinilasillisessa. Harvat kai Suomessa siihen pystyy, muualla maailmassa kylläkin.
 
ModestyB
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
On se ihmeellista etta alkoholi nostaa nain paljon tunteita; Suomessa syodaan kasoittain mielialalaakkeita, litroittain juodaan kahvia (joka on myrkky monessa yhteiskunnassa) ja syodaan hiilihydraattimoskaa, mutta ainoastaan alkoholi on se itse piru ihmisten silmissa, vaikka oikein kaytettyna terveellinen seka mainio rentouttaja.
Moni asia on hyvä renki ja huono isäntä, esim. työelämä, lapset, kotieläimet, kahvi, alkoholi jne. Joka maassa syödään mielialalääkkeitä ja on ongelmia erilaisten asioiden kanssa, etsitään sopivaa tasapainoa elämään.

Täällä monista ongelmista saa jo puhua ääneen ja ottaa kantaa, monessa maassa ei (ja tottakai monessa maassa on myös meitä avoimempi kulttuuri riippuvuuksista ja kääntöpuolista puhumiseen). Miksi päivitellä, että keskustelupalstalla syntyy keskustelua? Niin kuin sekin olisi ongelma, että jostain aiheesta on tunteita ja mielipiteitä.
 
Taas se mörkö tuli
Alkuperäinen kirjoittaja kännikalat:
Alkuperäinen kirjoittaja Taas se mörkö tuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kännikalat:
Kehtaatko tosiaan väittää, että Suomessa alkoholi ei ole ongelma suurimmalle osalle??! Vai eikö sinulla ole yksinkertaisesti kokemusta muista maista/kulttuureista?
Kehtaan väittää, että SUURIMMALLE osalle alkoholi ei ole ongelma. Toki alkoholi näkyy ja kuuluu turhan paljon suomalaisessa kulttuurissa ja monille se ON ongelma. Mutta paljon on myös muuttunut. Usko pois, ihmiset kasvavat siitä teini- ja opiskeluaikojen ördäilystäkin pois. Et saa yleistää, että humalahakuisuus olisi edelleen vallitseva trendi esim. äitien keskuudessa. Ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa.

Ehkä en täysin ymmärrä sitäkään, mitä pelottavaa pienessä humalassa (huom. ei ördäilyssä) oikein on? Hilpeä hiprakka on luova, lämmin ja hauska olotila, enkä kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi se pitäisi tuomita. Tässä ketjussa tuskin kukaan käyttää alkoholia päivittäin, tuskin edes humaltuu viikoittain.

Vihjailuusi vielä sen verran tarkennusta, että kyllä minulla on kokemusta eri kulttuureista. Riittääkö se, että olen matkustanut ja oleskellut eri pituisia aikoja yli 20 eri maassa, joissa alkoholikulttuuri vaihtelee paljon. Osassa tosin humalahakuisuus vaikuttaa suorastaan voimakkaammalta kuin Suomessa (esim. Britannia).

Se on tietääkseni fakta tutkimuksien perusteella, että Suomessa käytetään liikaa ja väärin alkoholia. Noh, ei sitä tarvitse kaikkien myöntää, jos ei halua.

Ja ei oikein riitä, että olet matkustellut eri maissa, koska silloin et pääse sisälle vallitsevaan kulttuuriin samalla tavalla kuin jos asuisit pitkään eri maissa... reissatessahan sitä usein hakeudutaan sellaisiin paikkoihin missä pääsee irrottelemaan samalla tavalla kuin kotimaassaankin ja sieltä löytää sitten samanhenkisiä ihmisiä tai sitten ei omalta humalaltaan huomaa, että hei... muut eivät ryyppääkään samalla tavalla... Eri maiden alkoholikulttuureissa on isoja eroja laajassa mittakaavassa, mutta aina jokaisessa kulttuurissa löytyy myös kaikille omanhenkisiä tyyppejä.

Itselleni oli aika surullista lukea sitä uutista Italiasta, että sielläkin juuri humalahakuinen juominen on lisääntynyt, mikä on siis melko normi Suomessa :((

Lähes päivittäisessä alkoholin käytössä ei ole tietääkseni mitään ongelmaa, jos se vain pysyy siinä puolikkaassa viinilasillisessa. Harvat kai Suomessa siihen pystyy, muualla maailmassa kylläkin.
Tokihan minä sen uskon ja myönnän, että Suomessa käytetään liikaa ja väärin alkoholia, mutta et kai sentään väitä, että kaikki/kaikkien alkoholinkäyttö on väärää ja liiallista???

Aikamoiset johtopäätökset olet minustakin onnistunut vetämään vihjaillessasi, että "hakeudun paikkoihin, joissa pääsee irrottelemaan, enkä omalta humalaltani huomaa, että muut eivät ryyppääkään samalla tavalla". HUHHUH!!! Olen pahoillani, että joudun tuottamaan sinulle pettymyksen, kun a) en matkustellessani käytä alkoholia juuri lainkaan, enkä näin ollen ole montaa kertaa päätynyt humalaankaan matkoillani (niin ja toisaalta: mitä sitten jo olisinkin...), b) olen halveksimasi matkustelun ohella viettänyt myös pidempiä aikoja eri maissa opiskelujen takia.

Jaksan ihmetellä, missä synkeydessä sinä oikein elät, jos et voi nähdä alkoholissa mitään mukavaa tai edes hyväksyä sitä, että jotkut sitä joskus käyttävät. Vaikuttaa siltä, että sinulle pienetkin määrät alkoholia ovat pelottava ja kartettava asia ja auta armias, jos joku on joskus pienessä sievässä - siinä on automaattisesti huono ihminen.

Miksi muuten vihjailet "lähes päivittäisestä" alkoholinkäytöstä? Siitä tuskin on tässä ketjussa ollut edes kyse. Itse en käytä llikimainkaan päivittäin yhtään alkoholia, mutta joka viikko kuitenkin esim. sen yhden, kaksi lasillista perjantai-iltana ja toisinaan sitten hitusen enemmän.
 
Seera
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
On se ihmeellista etta alkoholi nostaa nain paljon tunteita; Suomessa syodaan kasoittain mielialalaakkeita, litroittain juodaan kahvia (joka on myrkky monessa yhteiskunnassa) ja syodaan hiilihydraattimoskaa, mutta ainoastaan alkoholi on se itse piru ihmisten silmissa, vaikka oikein kaytettyna terveellinen seka mainio rentouttaja.
Moni asia on hyvä renki ja huono isäntä, esim. työelämä, lapset, kotieläimet, kahvi, alkoholi jne. Joka maassa syödään mielialalääkkeitä ja on ongelmia erilaisten asioiden kanssa, etsitään sopivaa tasapainoa elämään.

Täällä monista ongelmista saa jo puhua ääneen ja ottaa kantaa, monessa maassa ei (ja tottakai monessa maassa on myös meitä avoimempi kulttuuri riippuvuuksista ja kääntöpuolista puhumiseen). Miksi päivitellä, että keskustelupalstalla syntyy keskustelua? Niin kuin sekin olisi ongelma, että jostain aiheesta on tunteita ja mielipiteitä.
Mutta miksi aletaan puhumaan alkoholinongelmakaytosta "aidit radalla" otsikon alla? Voin taata etta taalta et niita ongelmakayttajia loyda. Suomessa juodaan tilastollisesti paljon alkoholia koska meilla on iso maara todellisia suurkuluttajia, naihin ei varmasti moni meista aideista lukeudu. Jos ihminen on silloin talloin humalassa, ei han silti valttamatta lukeudu suurkuluttajiin tai muihin ongelmaisiin.

Mutta "normaalilla" tavalla alkoholia kaytetaan monissa maissa, ainakin Euroopassa.
 
Ulkomailla myös asuva
Minulla on radalla käyminen jäänyt melkein tyystin siihen kun sain lapsen. Joskus harvoin käyn ulkona miehen tai kavereiden kanssa mutta pääasiassa hyvissä ruoka- ja viiniravintoloissa. Rapujuhlat ja yms. kotona järjestettävät kekkerit kyllä kuuluu vieläkin ohjelmaan. Kotona teemme silloin tällöin sellaisia ruokalajeja joita en edes viitsisi laittaa jos ruokajuomana ei olisi siihen sopivaa viiniä.
Minkäänlaista kaipuuta ei bubeissa istumiseen tai yökerhoelämään ole, se vain on niin nähty silloin kun sitä tuli harrastettua enemmänkin.
Minusta on ihan luonnollista että kiinnostuksen kohteet elämässä muuttuu ja onneksi minulla ne on lapsen myötä muuttunut ja terveellisempään suuntaan.
Jos haluaisin niin voisin kyllä käydä yksin kavereiden kanssa ulkona mutta siihen on vain mielenkiinto lopahtanut. Eikä täällä oleva kaveripiirini kyllä harrasta sellaista hekään kuten eivät myöskään suomalaista tapaa juoda viinaa.

Ja Suomalaisena en kyllä kauheasti toitottaisi juomisen puolesta sillä kyllä siitä viihdekäytöstä on niin pieni matka siihen alkoholismiin ( näitä surullisia tapauksia on nähty ihan läheltä ). Meillä kun se humalahakuisuus on juuri se negatiivinen tekijä.
******
Iltalehdessä on aiheesta ajatuksia herättävä artikkeli tänään:Tiistai 13.10.2009 klo 08.29, tästähän kyllä käy ilmi, että kyllä ne SUOMALAISET ÄIDIT juo ja seuraukset ei aina ole niin kivat.

Lapsiaan pahoinpiteleviä alkoholistiäitejä yhä enemmän.
Perheväkivallan uusi, iso ongelma ovat lapsiaan pahoinpitelevät äidit.

Poliisin tietoon tulee vuosittain satoja tapauksia, joissa äiti on pahoinpidellyt lastaan.
Yle uutisten mukaan perheväkivalta on saanut uusia muotoja, sillä Suomeen on syntynyt uusi rikollisryhmä, lapsiaan pahoinpitelevät alkoholisoituneet äidit....
 
Ulkomailla myös asuva
Siis tämä osa oli lehdessä:

" Lapsiaan pahoinpiteleviä alkoholistiäitejä yhä enemmän.
Perheväkivallan uusi, iso ongelma ovat lapsiaan pahoinpitelevät äidit.

Poliisin tietoon tulee vuosittain satoja tapauksia, joissa äiti on pahoinpidellyt lastaan.
Yle uutisten mukaan perheväkivalta on saanut uusia muotoja, sillä Suomeen on syntynyt uusi rikollisryhmä, lapsiaan pahoinpitelevät alkoholisoituneet äidit.... "
 
Taas se mörkö tuli
No ei kai tässä nyt kukaan ole "juomisen puolesta toitottanutkaan", en vaan ymmärrä tuota logiikkaa, että jos jonkun mielestä on joskus kivaa nauttia alkoholia, pitää heti alkaa sormi pystyssä toitottamaan alkoholismista. Se jos mikä on suomalainen ongelma: alkoholiin ei osata suhtautua luonnollisella tavalla, vaan se on niin monille todellakin se ykkösmörkö. Usko nyt jo, meitäkin on, jotka useimmiten käyttävät alkoholia ei-humalahakuisesti (eikä edes joka päivä, huoh...), harvakseltaan pienen hiprakan toivossa ja erittäin poikkeuksellisesti kunnon kännin toivossa.

Oletko nyt jotenkin varoittelemassa, että "älkää hyvä ihmiset vaan nauttiko alkoholista koskaan tai teistä tulee pahoinpitelijäalkkiksia" vai mikä pointti tuossa jutussa on???
 
kännikalat
Alkuperäinen kirjoittaja Taas se mörkö tuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kännikalat:
Alkuperäinen kirjoittaja Taas se mörkö tuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kännikalat:
Kehtaatko tosiaan väittää, että Suomessa alkoholi ei ole ongelma suurimmalle osalle??! Vai eikö sinulla ole yksinkertaisesti kokemusta muista maista/kulttuureista?
Kehtaan väittää, että SUURIMMALLE osalle alkoholi ei ole ongelma. Toki alkoholi näkyy ja kuuluu turhan paljon suomalaisessa kulttuurissa ja monille se ON ongelma. Mutta paljon on myös muuttunut. Usko pois, ihmiset kasvavat siitä teini- ja opiskeluaikojen ördäilystäkin pois. Et saa yleistää, että humalahakuisuus olisi edelleen vallitseva trendi esim. äitien keskuudessa. Ei tasan tarkkaan pidä paikkaansa.

Ehkä en täysin ymmärrä sitäkään, mitä pelottavaa pienessä humalassa (huom. ei ördäilyssä) oikein on? Hilpeä hiprakka on luova, lämmin ja hauska olotila, enkä kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi se pitäisi tuomita. Tässä ketjussa tuskin kukaan käyttää alkoholia päivittäin, tuskin edes humaltuu viikoittain.

Vihjailuusi vielä sen verran tarkennusta, että kyllä minulla on kokemusta eri kulttuureista. Riittääkö se, että olen matkustanut ja oleskellut eri pituisia aikoja yli 20 eri maassa, joissa alkoholikulttuuri vaihtelee paljon. Osassa tosin humalahakuisuus vaikuttaa suorastaan voimakkaammalta kuin Suomessa (esim. Britannia).

Se on tietääkseni fakta tutkimuksien perusteella, että Suomessa käytetään liikaa ja väärin alkoholia. Noh, ei sitä tarvitse kaikkien myöntää, jos ei halua.

Ja ei oikein riitä, että olet matkustellut eri maissa, koska silloin et pääse sisälle vallitsevaan kulttuuriin samalla tavalla kuin jos asuisit pitkään eri maissa... reissatessahan sitä usein hakeudutaan sellaisiin paikkoihin missä pääsee irrottelemaan samalla tavalla kuin kotimaassaankin ja sieltä löytää sitten samanhenkisiä ihmisiä tai sitten ei omalta humalaltaan huomaa, että hei... muut eivät ryyppääkään samalla tavalla... Eri maiden alkoholikulttuureissa on isoja eroja laajassa mittakaavassa, mutta aina jokaisessa kulttuurissa löytyy myös kaikille omanhenkisiä tyyppejä.

Itselleni oli aika surullista lukea sitä uutista Italiasta, että sielläkin juuri humalahakuinen juominen on lisääntynyt, mikä on siis melko normi Suomessa :((

Lähes päivittäisessä alkoholin käytössä ei ole tietääkseni mitään ongelmaa, jos se vain pysyy siinä puolikkaassa viinilasillisessa. Harvat kai Suomessa siihen pystyy, muualla maailmassa kylläkin.
Tokihan minä sen uskon ja myönnän, että Suomessa käytetään liikaa ja väärin alkoholia, mutta et kai sentään väitä, että kaikki/kaikkien alkoholinkäyttö on väärää ja liiallista???

- En tällaista väittänytkään.

Aikamoiset johtopäätökset olet minustakin onnistunut vetämään vihjaillessasi, että "hakeudun paikkoihin, joissa pääsee irrottelemaan, enkä omalta humalaltani huomaa, että muut eivät ryyppääkään samalla tavalla". HUHHUH!!! Olen pahoillani, että joudun tuottamaan sinulle pettymyksen, kun a) en matkustellessani käytä alkoholia juuri lainkaan, enkä näin ollen ole montaa kertaa päätynyt humalaankaan matkoillani (niin ja toisaalta: mitä sitten jo olisinkin...), b) olen halveksimasi matkustelun ohella viettänyt myös pidempiä aikoja eri maissa opiskelujen takia.

- En puhunut sinusta. Varmaan järkytyt tästäkin kommentista, mutta opiskellessa ulkomailla usein aikaa vietetään muista maista tulleiden kanssa ja se paikallisen kulttuurin tuntemus saattaa jäädä melko pinnalliseksi. Vuosikin on vielä melko lyhyt aika päästä sisään vieraaseen kulttuuriin ja oppia ymmärtämään sitä, mutta kyllä siinäkin ajassa voi oppia paljon, jos olosuhteet ovat sopivat.

Jaksan ihmetellä, missä synkeydessä sinä oikein elät, jos et voi nähdä alkoholissa mitään mukavaa tai edes hyväksyä sitä, että jotkut sitä joskus käyttävät. Vaikuttaa siltä, että sinulle pienetkin määrät alkoholia ovat pelottava ja kartettava asia ja auta armias, jos joku on joskus pienessä sievässä - siinä on automaattisesti huono ihminen.

- Nyt taitaa mennä vähän yli... SANOIN: "Tehköön kukin miten haluaa, mutta itse en enää viitsisi paljon katsella sellaisia kavereita, jotka hankkiutuisi humalaan. Heidän kanssaan ei oikeasti voisi pitää hauskaa, koska toinen ei olisi oma itsensä ja ei ehkä muistaisi tapahtumia tai käymiään keskusteluja, olisi aikaa tylsää viettää aikaa sellaisen henkilön kanssa." JA: "Saatetaan ottaa 1-2 alkoholidrinkkiä tai alkoholittomia drinkkejä, samoin tekee myös miehen kaikki kaverit, joita saattaa olla paikalla 20-30 henkeä kerralla."

Miksi muuten vihjailet "lähes päivittäisestä" alkoholinkäytöstä? Siitä tuskin on tässä ketjussa ollut edes kyse. Itse en käytä llikimainkaan päivittäin yhtään alkoholia, mutta joka viikko kuitenkin esim. sen yhden, kaksi lasillista perjantai-iltana ja toisinaan sitten hitusen enemmän.
- Se oli vastaus jollekin toiselle joka puhui aiheesta. Itse käytän joinakin viikkoina 4-5 kertaa viikossa alkoholia, yleensä puolikkaan viinilasillisen ruualla (viikonpäivällä ei väliä). Useimmiten kuitenkin vain 1-2 kertaa ja joskus menee monta viikkoa/kuukausi ettei käytetä alkoholia ollenkaan, riippuu paljon ruuasta mitä laitetaan.
 
kännikalat
Tässä työterveyslaitoksen www-sivuilta tietoa alkoholista:

"Voit olla alkoholin suurkuluttaja, vaikka et olisi koskaan humalassa. Suomessa nainen täyttää alkoholin suurkuluttajan tuntomerkit, jos hän juo viisi annosta kerrallaan (tai 16 annosta viikossa). Nämä rajat ylittyvät suomalaisilla naisilla erittäin usein."

"Keski-Euroopassa suurkulutuksen raja-arvot ovat huomattavasti alhaisempia: naisilla kaksi ja miehillä kolme annosta kerrallaan. USA:ssa riskikäytön rajana on naisilla yksi annos ja miehillä kaksi annosta kerralla nautittuna."

"Alkoholin suurkuluttajia on Suomessa 500 000-600 000. Suurin osa heistä on työikäisiä."

"Suomalaisten juomatavat eivät ole juuri muuttuneet 1970-luvulta. Juominen keskittyy viikonloppuun ja monet juovat perjantai-illasta sunnuntai-aamuun."

"Suuri osa työikäisistä ei edes tajua juovansa liikaa. Juomapäiväkirja tai kalenterin reunaan raapustettu tukkimiehenkirjanpito on yksinkertainen tapa tarkistaa tilanne: annosten laskeminen ja tuloksen vertaaminen raja-arvoihin voi yllättää."
 
ModestyB
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Mutta miksi aletaan puhumaan alkoholinongelmakaytosta "aidit radalla" otsikon alla? Voin taata etta taalta et niita ongelmakayttajia loyda. Suomessa juodaan tilastollisesti paljon alkoholia koska meilla on iso maara todellisia suurkuluttajia, naihin ei varmasti moni meista aideista lukeudu. Jos ihminen on silloin talloin humalassa, ei han silti valttamatta lukeudu suurkuluttajiin tai muihin ongelmaisiin.
Minä puolestani voin taata, että tätäkin palstaa lukee muutama alkoholia ongelmallisesti ja sen rajamailla käyttävä äiti. Ikävä kyllä se on osa arkea täällä ja tämä vaikuttaa koko aiheen saamaan sävyyn. Olen myös varma, että tällaisia äitejä löytyy siitäkin maasta, missä sinä asut, vaikka ei ehkä tuttavapiiristäsi.

Varmaan tähän ongelmakeskeiseen sävyyn vaikuttaa myös se, että keväällä Suomea kuohutti tapaus, jossa alkoholistiäiti tappoi parikuisen vauvansa makaamalla vauvan päälle tultuaan kännissä baarista. Vauvan vanhemmat vapautettiin sakoilla, koska oikeuden mielestä he itse kärsivät tapostaan ja heitteillejätöstään eniten (isä lähti baariin äidin tultua kotiin ja jätti vauvan humalaisen äidin hoitoon). Silloin tälläkin palstalla voivoteltiin, että "kenelle tahansa" voisi käydä niin, kyllähän nyt äidit voivat käydä baarissa vetämässä itsensä humalaan ja joskus vaan sattuu tällaisia valitettavia ylilyöntejä.

Lisäksi käyttämäsi ilmaisu "radalla" merkitsee minusta paria paukkua reippaampaa alkoholinkäyttöä, naisystävien kanssa baarista baariin riekkumista aamuyön tunneille miesten kanssa (vähintään) flirttaillen ja juomia laskeskelematta. Se ei merkitse nk. sivistynyttä illanistumista coctail loungessa viinilasin tai alkoholittoman Margaritan äärellä ja tanssia tanssimisen vuoksi.

Viina on viisasten juoma, ikävä kyllä sen juomiseksi ei viisaustestejä tarvitse läpäistä.
 
Taas se mörkö tuli
Minusta on todella ikävää, että jokainen alkoholia sivuava keskustelu saa aikaan näin valtaisan määrän varoittelua ja muistuttelua siitä, että "joku jossain on alkoholisti ja Suomessakin on monta". Ikään kuin jokainen keskustelu TARVITSISI välttämättä ne varmistuksen varmistukset, että "ymmärrättehän nyt, että alkoholi on vaarallista".

Pitäisikö vaikkapa leipomisaiheisessa keskustelussa ottaa saman logiikan mukaisesti esiin pullan epäterveellisyys, sokerin ja rasvan lihottavuus ja se, että Suomessa on paljon ylipainoisia ja diabeetikkoja ja että tätäkin palstaa takuulla lukee muutama ylipainoinen/diabeetikko?
 
Seera
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Mutta miksi aletaan puhumaan alkoholinongelmakaytosta "aidit radalla" otsikon alla? Voin taata etta taalta et niita ongelmakayttajia loyda. Suomessa juodaan tilastollisesti paljon alkoholia koska meilla on iso maara todellisia suurkuluttajia, naihin ei varmasti moni meista aideista lukeudu. Jos ihminen on silloin talloin humalassa, ei han silti valttamatta lukeudu suurkuluttajiin tai muihin ongelmaisiin.
Minä puolestani voin taata, että tätäkin palstaa lukee muutama alkoholia ongelmallisesti ja sen rajamailla käyttävä äiti. Ikävä kyllä se on osa arkea täällä ja tämä vaikuttaa koko aiheen saamaan sävyyn. Olen myös varma, että tällaisia äitejä löytyy siitäkin maasta, missä sinä asut, vaikka ei ehkä tuttavapiiristäsi.

Varmaan tähän ongelmakeskeiseen sävyyn vaikuttaa myös se, että keväällä Suomea kuohutti tapaus, jossa alkoholistiäiti tappoi parikuisen vauvansa makaamalla vauvan päälle tultuaan kännissä baarista. Vauvan vanhemmat vapautettiin sakoilla, koska oikeuden mielestä he itse kärsivät tapostaan ja heitteillejätöstään eniten (isä lähti baariin äidin tultua kotiin ja jätti vauvan humalaisen äidin hoitoon). Silloin tälläkin palstalla voivoteltiin, että "kenelle tahansa" voisi käydä niin, kyllähän nyt äidit voivat käydä baarissa vetämässä itsensä humalaan ja joskus vaan sattuu tällaisia valitettavia ylilyöntejä.

Lisäksi käyttämäsi ilmaisu "radalla" merkitsee minusta paria paukkua reippaampaa alkoholinkäyttöä, naisystävien kanssa baarista baariin riekkumista aamuyön tunneille miesten kanssa (vähintään) flirttaillen ja juomia laskeskelematta. Se ei merkitse nk. sivistynyttä illanistumista coctail loungessa viinilasin tai alkoholittoman Margaritan äärellä ja tanssia tanssimisen vuoksi.

Viina on viisasten juoma, ikävä kyllä sen juomiseksi ei viisaustestejä tarvitse läpäistä.
En nyt jaksaisi enaa tata kinastelua, mutta kylla; radalla merkitsee minullekin baarista baariin "riekkumista'' (kayttamasi verbi) ja jopa miesten kanssa flirttailua. En itse jaksaisi istua "sivistyneessa" pianobaarissa alkoholittoman Margarita aarella niinkuin sina pyha ihminen.

Joten tuo "riekkuminen" on sinun mielestasi ilmeisesti tuomittavaa aideille?
 
Seera
Tasta tulikin mieleeni, etta jos joku ilmoittaa kayvansa silloin talloin hyvin syomassa ravintolassa, alku- ja jalkiruokien kera, niin tuskin kukaan alkaa etsimaan terveysvirastojen tietoa liikalihavuudesta ja uutisia kuinka ylipainoisilla vanhemmilla on ylipainoisia lapsia.

Ruoka liittyy ruokaravintolaan ja alkoholi baariin, mutta eihan se tarkoita etta niissa kayvilla olisi ongelmia syomisen tai juomisen suhteen?
 
ModestyB
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
kylla; radalla merkitsee minullekin baarista baariin "riekkumista'' (kayttamasi verbi) ja jopa miesten kanssa flirttailua. En itse jaksaisi istua "sivistyneessa" pianobaarissa alkoholittoman Margarita aarella niinkuin sina pyha ihminen.

Joten tuo "riekkuminen" on sinun mielestasi ilmeisesti tuomittavaa aideille?
Ei suinkaan riekkuminen ole tuomittavaa, vain alkoholin ongelmakäyttö on tuomittavaa. Kysyit miksi riskityylinen alkoholinkäyttö vedettiin radalla olemiseen: siksi, että se sisältyy ilmaisuun. Radalla olemiseen sisältyvään reippaaseen eli naisen riskirajan 4 annosta ylittävään alkoholinkäyttöön ja estottomaan tunnelmaan (jota riekkumisella tarkoitin) sisältyy mahdollisuus ylilyöntiin, kuten itsekin sanoit: lipsahduksia sattuu, eikä krapulakaan haittaa lapsia (minusta haittaa, jos he ovat samassa asunnossa krapulaisen kanssa).

Ihmettelen, että ihmettelet miksi riskikäyttö ja alkoholismin vaara otettiin keskusteluun. Moni ei vielä edes tiedä, mitä on riskikäyttö, vaan pitää sitä normaalina. Esim. krapula on Stakesin mukaan jo yksi viite riskikäytöstä.

En itsekään jaksa istua coctail loungeissa sen enempää kuin baareissakaan, olipa juomana mitä vain. Väitit ketjussa, että baarissa voi hyvin olla ilman alkoholia tai 1 - 2 alkoholiannoksen voimalla, mutta nyt se tekeekin ihmisestä pyhän?
 
Seera
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
kylla; radalla merkitsee minullekin baarista baariin "riekkumista'' (kayttamasi verbi) ja jopa miesten kanssa flirttailua. En itse jaksaisi istua "sivistyneessa" pianobaarissa alkoholittoman Margarita aarella niinkuin sina pyha ihminen.

Joten tuo "riekkuminen" on sinun mielestasi ilmeisesti tuomittavaa aideille?
Ei suinkaan riekkuminen ole tuomittavaa, vain alkoholin ongelmakäyttö on tuomittavaa. Kysyit miksi riskityylinen alkoholinkäyttö vedettiin radalla olemiseen: siksi, että se sisältyy ilmaisuun. Radalla olemiseen sisältyvään reippaaseen eli naisen riskirajan 4 annosta ylittävään alkoholinkäyttöön ja estottomaan tunnelmaan (jota riekkumisella tarkoitin) sisältyy mahdollisuus ylilyöntiin, kuten itsekin sanoit: lipsahduksia sattuu, eikä krapulakaan haittaa lapsia (minusta haittaa, jos he ovat samassa asunnossa krapulaisen kanssa).

Ihmettelen, että ihmettelet miksi riskikäyttö ja alkoholismin vaara otettiin keskusteluun. Moni ei vielä edes tiedä, mitä on riskikäyttö, vaan pitää sitä normaalina. Esim. krapula on Stakesin mukaan jo yksi viite riskikäytöstä.

En itsekään jaksa istua coctail loungeissa sen enempää kuin baareissakaan, olipa juomana mitä vain. Väitit ketjussa, että baarissa voi hyvin olla ilman alkoholia tai 1 - 2 alkoholiannoksen voimalla, mutta nyt se tekeekin ihmisestä pyhän?
Pyhaa ei tee se cocktailbaarissa istuminen vaan se etta asetat itsesi tassa "riekkumisen" ylapuolelle niinkuin tekstistasi ilmenee. Baarissa voi hyvinkin olla ilman mitaan alkoholia jos alkoholi ei maistu, nainhan sanoinkin aikaisemmin.

Milla tavalla krapula haittaa lapsia jos heilla on toinen vastuunkantokykyinen aikuinen heita hoitamassa?

 
ModestyB
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Milla tavalla krapula haittaa lapsia jos heilla on toinen vastuunkantokykyinen aikuinen heita hoitamassa?
Et ilmeisesti ole alkoholistin lapsi. Olen kokenut vanhemman krapulaa lapsuudessani ja voin kertoa, että se haittasi minua, sekä alle kouluikäisenä että teininä. Olo oli turvaton (kyllä, vaikka oli kunnossa oleva vanhempi myös kotona) ja vapaapäivä tuntui menevän suurelta osin hukkaan, kun ei voitu olla ja tehdä asioita koko perheen kesken, pieniäkään kivoja juttuja. Piti yrittää olla hiljaa ja krapulainen oli paitsi pahanhajuinen ja väsynyt, myös pinna kireällä ja itsekeskeinen (tätä tietenkään itse tajuamatta tai myöntämättä). Toinenkaan vanhempi ei iloisimmillaan ollut.

Lapsi koki, että itsessä täytynee olla jotain vikaa, kun vanhempi haluaa mielummin viettää aikaansa krapulassa sen sijaan, että oltaisiin yhdessä. Tämä ei ole pelkästään minun kokemukseni, vaan sisarusteni ja samassa tilanteessa olleiden ystävieni, joiden kanssa olemme aiheesta puhuneet.

Minunkin alkoholistivanhempani hoiti työnsä lähes eläkeikään asti ja oli monen ulkopuolisen mielestä varmasti ihan perushyvin asiansa hoitava ihminen. Vuosikausia hän pystyi kieltämään ongelmansa itseltään. Lapsen silmin se ei tuntunut samalta, vaikka sille ei ollut sanoja.
 
ModestyB
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Pyhaa ei tee se cocktailbaarissa istuminen vaan se etta asetat itsesi tassa "riekkumisen" ylapuolelle niinkuin tekstistasi ilmenee.
En aseta itseäni yläpuolelle, vaan koitan määritellä termejä esimerkkien avulla.
 
myös alkoholistin lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Milla tavalla krapula haittaa lapsia jos heilla on toinen vastuunkantokykyinen aikuinen heita hoitamassa?
Et ilmeisesti ole alkoholistin lapsi. Olen kokenut vanhemman krapulaa lapsuudessani ja voin kertoa, että se haittasi minua, sekä alle kouluikäisenä että teininä. Olo oli turvaton (kyllä, vaikka oli kunnossa oleva vanhempi myös kotona) ja vapaapäivä tuntui menevän suurelta osin hukkaan, kun ei voitu olla ja tehdä asioita koko perheen kesken, pieniäkään kivoja juttuja. Piti yrittää olla hiljaa ja krapulainen oli paitsi pahanhajuinen ja väsynyt, myös pinna kireällä ja itsekeskeinen (tätä tietenkään itse tajuamatta tai myöntämättä). Toinenkaan vanhempi ei iloisimmillaan ollut.

Lapsi koki, että itsessä täytynee olla jotain vikaa, kun vanhempi haluaa mielummin viettää aikaansa krapulassa sen sijaan, että oltaisiin yhdessä. Tämä ei ole pelkästään minun kokemukseni, vaan sisarusteni ja samassa tilanteessa olleiden ystävieni, joiden kanssa olemme aiheesta puhuneet.

Minunkin alkoholistivanhempani hoiti työnsä lähes eläkeikään asti ja oli monen ulkopuolisen mielestä varmasti ihan perushyvin asiansa hoitava ihminen. Vuosikausia hän pystyi kieltämään ongelmansa itseltään. Lapsen silmin se ei tuntunut samalta, vaikka sille ei ollut sanoja.
Komppaan täysin.
 

Yhteistyössä