Äidit 40+

Siiri..meillä ohjeet tuosta vauvauinnista ainakin on ollu, että pitää olla painoa 5 kg. Ja tuo 3 kk on annettu ikärajaksi kai sen takia et pitäs eka rokotesatsi olla annettuna ennenkun aloittaa uinnit.

Pinkkis
 
Kyllä täälläkin alkaa tuntua jo siltä, että tää talvi saisi jo riittää. Lähdemme taas reissuun maaliskuussa ja olemme etelässä 4-6 viikkoa. Pääsemme kokemaan siis kaksi kevättä: yhden etelässä maaliskuussa ja toisen kun palaamme Suomeen huhtikuun lopulla / toukokuussa.

vauvatoive Ennenaikainen syntymä vaikuttaa niin, että voit ihan hyvin laskea vauvalle ns. korjattua ikää eli vähentää biologisesta iästä todellisen syntymän ja lasketun ajan välisen erotuksen. Meillä eka lapsi syntyi tosiaan 10 viikkoa liian aikaisin ja hänelle laskettiin korjattua ikää samalla kaavalla. Yleensä viimeistään 3-vuotiaina keskosina syntyneet ovat ottaneet ikäkaverinsa kiinni.
 
Kiitos Päikki, tuosta tiedosta iän korjaamisesta, välillä en itsekään tajua että poika syntyi rv 34 kun hän on kasvanut niin hyvin ja on isokokoinen.
Neuvolassakaan ei ole osattu minulle kertoa miten ikään pitäisi suhtautua, vaikka olen kysynyt, toisaalta eivät ole olleet huolissaankaan kehityksestä, on kuitenkin normaalia vielä, ja monessa asiassa poika on ihan normaalisti kehittynyt ikäänsä nähden. Huomaan sen itse kun vertaan isoveljien kehitykseen aikanaan, heihin verrattuna on motoriikka jäljessä....mutta jokainen kehittyy omaa tahtiaan. Kivaa viikonloppua kaikille :heart:
 
Voi rähmä. Meidän 4 kk tytöstä on tullut yöjuttelija. Herää öisin kerran pari juttelemaan niitä näitä eikä nukahda ennen kuin saa tissiä. Toisaalta huvittavaa, kun alkaa kehdon pohjalta kuulua hihkaisuja ja kiljahtelua, mutta pidemmän päälle väsyttävää. Ihanan iloiset kasvot killittää, kun näkee äidin pimeässä. :)

Noo, onneksi on perspektiiviä tähän vauva-aikaan. Jaksan väsymyksestä huolimatta iloita tästäkin vaiheesta.
 
Meidänkin pojulle avautui uusi maailma eilen, kun ryömiminen alkoi sujua. Taito on ollut siinä kinttaalla jo pari viikkoa, mutta nyt vauveli hokasi jutun juonen oikeen kunnolla. Poika tönäisi aina pilttipurkin kantta lattiaa pitkin eteenpäin ja sitten kiireesti itse perään, kohtahan homma alkoikin sujua mallikkaasti. Kas kummaa, että kiinnostavin juttu mihin ekana ryntäsi oli takan tuhkaluukku, oli varmaan sitä himoiten vahdannut jo tovin ;).

Eipä tänne muuten mitään ihmeenpää kuulu, yöt on ehkä inasen parantuneet muuten, mutta hampaiden teko herättelee. Pojallehan tuli ekat hampaat alas jo 4,5 kk iässä, nyt sitten tässä vajaan seitsemän kk iässä on tullut ylös 3 hammasta. Jonkulaista eroahdistustakin pienelle lykkää, edes vessaan ei saisi äiti mennä. No, kohtahan tuo jo tulee varmaan sinne perässä lahkeeseen roikkuun :).

Liikuntahalutkin on kevättä kohti lisääntymässä. Oon käynyt kerta viikkoon sählysssä siitä lähtien kun synnytyksestä oli 3 kk ja lisäksi vaunulenkkeillyt. Nyt on jo vähän hiihdeltykin ja kiva olis päästä lisääkin ulkona liikkumaan. Vauva oli koko perheen hiihtoreissulla isänsä rinkassa, hyvin pysyi kyydissä (unikin välillä yllätti) ja esikkokin oli jossain hankalassa paikassa suksinensa (kiukusta sätkien) välillä isillä kannossa... saipahan isäntä kunnon hikiliikuntaa :D

Huomenna muutes 7 kk synttärit, jeejee!
 
Meilläkin toi hampaiden teettely tuottaa tuskaa, on ollut risaisia öitä ja kiukkuisia iltoja,
muutamana iltana olen ihan antanut Panadolia ( sitä suun kautta) yöksi kun ilta on ollut yhtä itkua.
Supot tämä poika kakkaa heti pois, ei pysy sisällä.....
Onko joku kokeillut sitä Pamol F joka liukenee suuhun, yks kaveri kuulemma laittaa vaan vauvankin suuhun ja liukenee siihen, itseäni vähän pelottaa ettei vedä henkeen, voi kuulemma myös liuottaa lusikkaan ja antaa siitä.
Tosi kurjaa kun ekaa hammasta ei vielä näy, vaikka varmaan kohta 2 kk hinkannut ikeniään ja merkit ollut olemassa, kuolannut ja nyt 1-2 viikkoa yhtä tuskaa ja vieläkään ei hammas tule esille.
Tete, komppaan sinua, minä annan tälle lapselle kaiken anteeksi, on niin suloinen ja ihana,
rakkautta täynnä vaan olen vaikka olen miten väsynyt, sitten vaan jätän kaiken tekemättä ja laahustan kotona kuin zombi, pakollliset ruuat vaan hoidan jne. Oikein ajattelin että en ole yli puoleen vuoteen nukkunut yhtään ehjää yötä, poika kun syö edelleen kaiket yöt, keskimäärin 2,5 tunnin väleine pienet tisuttelut. Ei muuten pysy noissa pullukan mitoissa :))
 
Moi!

Tete...meillä oli kans tossa 4 kk:n ikäisenä eli vuodenvaihteen tienoilla noita yöpulinoita. Hitsit kun ärsytti ja nauratti yhtä aikaa kun neiti piti puhetta keskellä yötä :LOL: No oli onneksi joku kausi ja nyt on keskittynyt öisin "hiihtämään" eli unissaankin heiluttelee käsiään ja jalkojaan niin et lakanat kahisee...näkee kai reppana unta liikkumisesta kun ei oikeesti vielä osaa :heart:

Meillä oli 5 kk neuvola ja saatiin rokotukset. Kuumettahan siitä tuli taas yöllä ja panadolia annoin suppona. Onneksi helpotti ja saatiin sitten kaikki jokunen tunti nukuttua. Neiti on 66,5 cm pitkä ja painoa 8100 g. Pituutta olin kuvitellut olevan enemmän kun hirveesti on jääny vaatteita pieneksi ja vauvan nähneet ovat sanoneet tyttöä pitkäksi ja jokunen tuttu ikätöveri oikeesti näyttääkin paljon lyhyemmältä. No olihan sitä pari senttiä tullu kuukaudessa lisää eli ei ainakaan kutistumaan päin tuo vauveli ole :D

Me on kans odoteltu hampaita tulevaksi jo jonkun aikaa. Kuolannut on jo viikkotolkulla ihan älyttömästi ja ikeniä jyystää, mutta muita merkkejä ei kyllä ole. Eli ehkä ne tuleekin vasta kuukausien päästä...:confused:

Mutta tänään onkin taas ainakin täällä etelässä kunnon pyrykeli eli pysyttelemme kotona. Ei viitsi kiukulla lähtee vaunujen kans ulos puskemaan.

Pinkkis
 
Siirikin ilmoittautuu.

Tytsi on oppinut hymyilemään ja sulattaa ihanalla hampaattomalla hymyllään kyllä kaikki läheiset. Välillä kuuluu melkein kikatustakin tai sitten se on vain äidin päässä. Katse on tarkka ja ihmetystä herättävät kaikki pyöreät muodot ja värikkäät asiat.

Rytmistä ei vielä siis ole tietoakaan, öin ja päivin syödään about 2 h välein. Välillä tiheämpään ja jokusen kerran yöunta on riittänyt neljäkin tuntia ilman ruokaa. Minä en enää muutamaan viikkoon ole edes tarjonnut tissiä, se äidinmaito joka meillä juodaan, juodaan pullosta. Olemme molemmat näin paljon rauhallisempia. D-vitamiinit ei mun mielestä ole aiheuttaneet mitään oireita. Yöunille meneminen on välillä haastavaa, se on se ainut hetki vuorokaudesta kun meillä huudetaan. Toisinaan tytsi kiltisti nukahtaa omaan sänkyynsä (joka on kiinni minun sängyssäni), toisinaan on pakko hyssytellä unille. Välillä meinaa unohtaa, että hän on vasta 7 viikkoa (eli että välillä kuuluukin hyssytellä unille) =)

Me on kyllä ulkoiltu tosi huonosti, jostain syystä olen ollut tosi väsynyt. Nyt ajattelin kyllä lähteä vaikka lunta on tullutkin, koska loppuviikoksi luvattiin kauheita pakkasia.

Ylös, ulos ja lenkille, siis.

t. Siiri S ja typsy (almost) 7 viikkoa
 
Ai teilläkin kuolataaaaaaan! Meillä myös. Kun pahin pulauttelu helitti, alkoi tuo kuolaaminen ja kaiken suuhun vienti ynnä jäystäminen. Hampaita ei kuitenkaan näy.

Tänään oli niin ihana auringonpaiste, että sain itseni ja tytön päivällä ulos. Tuo vaunuttelu on kyllä aika haastavaa, kun jos kadut onkin aurattu, niin väylä on niin kapea, ettei vaunuilla siitä mennä tai sitten ei ole aurattu ollenkaan. Tulipahan kierreltyä kunnon lenkki, kun piti toisinaan valita toinen suunta eteenpäin mennäkseen. :)

Meidän teinit on ihan hurahtaneita vauvaan. Raskausaikanahan ne motkotti ja valitti vauvasta. Tytön synnyttyä kiinnostus hieman heräsi. Nykyään hän on kietonut jokaisen pikkurillinsä ympäri totaalisesti. Kun tulevat koulusta kotiin, käy jokainen moikkaamassa vauvaa, ja jos hän on vaikka nukkumassa parvekkeella, kysyvät heti, missä vauva on. Illalla käyvät sanomassa hyvät yöt, kun neiti jo nukkuu. Sylittelyä riittää. Onhan se heille palkitsevaa, kun toinen on aina naama aurinkona, kun näkee. Erityisen hauskaa teineistä on ollut vauvan naurattaminen niin että saa hänet nauramaan ääneen.

Mites teillä muilla? Sullahan Vauvatoive ainakin on teinejä?
 
Käytin poitsun lääkärissä kun on ollut niin tuskaisia iltoja ja levottomia öitä, vieläkään ei hampaita näy, ja aivan tuskassa puree kaikkea ja kuolaa ja vähintään nyrkki suussa kitisee.
Halusin varmistaa, ettei korvissa ole mitään, eikä lääkäri keksinyt mitään vikaa lapsesta, ihan terve,
joillakin vaan hampaiden puhkeaminen voi olla pitkällistä ja tuskalista.
Vähän pelottaa imetys kun hampaita tosiaan tulee, isompien lasteni kohdalla imetin toista 6 kk ja toista 5 kk, siirtyivät ongelmitta pulloon ja lisäruuat ja velli menivät helposti, imetys vaan jäi.
Tämä tissinrakastaja ei aio vaihtaa minua mihinkään pulloon, en ole enää tyrkyttänytkään, aion imettää ehkä noin 1 vuotiaaksi jos kaikki sujuu tähän malliin.
Tätä ette muuten usko, poika tulee ensi viikolla puoli vuotta, ja hän IHAN OIKEASTI puhuu, sanoo hei hei ja äittä.
Tete-a -tete kysyi meidän teineistä, isot pojat siis 13 ja 15 vuotta, ihan samat kuviot kuin teillä, rakkautta riittä molemmin puolin, ja pikkuinen on innoissaan kun isot tulevat iltapäivällä koulusta.
Tekee tosi hyvää murkkupojille oppia hoitamaan vauvaa ja saada purkaa tunteita ja hellitellä vauvaa, toivon että oppivat myös hyvää myöhempään elämäänsä ja isän rooliinsa, ja ymmärtävät mitä on vastuu lapsesta.
 
Tete...pikaista paranemista teille :hug:

Meillä isä on ollut kipeenä, muttei vielä ainakaan ole tarttunut minuun tai vauvaan. Toivottavasti meillä vastustuskyky pitää kun niin kurjaa on pikkuisten sairastelu. Meillä ei olekaan vielä ollut mitään (rokotekuumeilua lukuunottamatta) eli tosi onnekkaita olemme olleet!

Täällä yritetään kasvattaa kiinteän ruoan osuutta päivän ravinnossa ja jos jonkinlaista mössöä onkin ja maisteltu. Välillä uppoaa ihan hyvinkin ja välillä sit taas ei :rolleyes: Mutta kyllä tissimaito vaan kertakaikkiaan on ykkönen ja meidänkin neiti tahtois koko ajan tissiä maiskuttaa. Taitaa riivatun ipana käyttää minua tuttina! :heart:

Ulkona on tosi hieno keli, mutta pakkaset olleet aika hyytäviä. Ei meinata oikein päästä kärrylenkille. Nyt tosin aurinko lämmittää jo huomattavasti eli ehkä tuonne vois uskaltautua kun ei typykään enää ihan pikkuvauva ole.

Aurinkoisia kevättalven päiviä kaikille! :cool:

Pinkkis
 
Heippa pitkästä aikaa!!

Täällä on myös tissimaito on lempiruokaa, nyt syödään kyllä jo 4 kertaa päivässä kiinteitä. Yöunet jo pitempiä kun aloin antamaan iltapuuroa, ei tarvi kun sen yhden kerran herätä yöaikaan. Meillä myös alkoi kuolaus kun ylähampaat alkavat puhjeta, toinen on jo ihan siinä näkyvissä. Alahampaathan (siis kaksi) tuli huomaamatta, ilman mitään oireita.

Flunssaa on kyllä nyt paljon liikenteessä, meillä onneksi vaan nuhaa ei kuumetta. Samanlaisessa flunsassa myös itse ja mieskin, eli ei kuumetta ollenkaan. Täällä poitsu sai sen influenssa rokotteen ja puolentoistaviikon päästä sitten otetaan se toinen satsi.

Meillä vauva alkoi maanantaina konttaamaan ja nyt sitten mennään pitkin kämppää. Jonkinverran olin jo asuntoa tehnyt lapsiturvalliseksi ja nyt pitää vaan jatkaa.

Mullahan tosiaan se esikko jo aikuinen mutta kyllä on ihan ihastunut vauvaan, höpöottelee ja sylittelee. Viikonloppuna kun mökkeiltiin niin hoitivat sitä avokkinsa (joka myös tykkää vauvasta) kanssa, päästiin miehen kanssa vähän lasketteleen yhdessä pariksi tunniksi. Kiva tete-a-tete että teillä hyvin, muistan kyllä kun odotuspalstalla puhuit asiasta. Niin ja paranemista sinne.

Rva SS:n vauva vielä niiiin pieni että hyssyttele vaan rauhassa. Kiva kuulla että olo asettunut. Ei ollut meilläkään tuolloin mitään rytmiä, kyllä se sieltä sitten tulee. Toi väsymys kuuluu äitiyteen :p Minäkin haaveilen kokonaisesta edes 8 tunnin yöunesta ;)

Myöhästynyttä ystävänpäivää kaikille!!
 
Hei! Sopiiko liittyä joukkoonne?

Olen tanskansuomalainen vm -68 niin kuin miehenikin. Toiveidemme täyttymys syntyi lokakuun lopussa 2010, terve poika 5 vuoden luomuilun ja yhtä monen lapsettomuushoitovuoden tuloksena.

Olen nyt takautuvasti ja toistaiseksi sairaslomalla vakityöstä selän vihoittelun takia, joten paljoa en ehdi enkä jaksa koneella istua, mutta teidän porukka vaikuttaa tosi kivalta.

Terkuin Mullu "poikineen" suur-Köpiksestä
 
Mullu tervetuloa! Saadaan kansainvälistä verta tänne. Tuolla odottajissakin on ainakin yksi, jollei kaksikin (tai silloin oli, kun olin vielä odottajien puolella, nythän tilanne voi olla eri) ulkosuomalaista. Samanlaisia ne on ilot ja murheet lasten kanssa niin koto-Suomessa kuin ulkomaillakin.

Poikanne on sitten 3.5 kk, eikö vain. Onnea! :)
 
Hei kaikille :wave:

Tulisin tänne kanssa jutustulemaan olin tuolla so what ja odotuspinoissa aikaisemmin, niinkuin moni muukin. Eli Suoma tosiaan syntyi 27.12 kiirellisiellä sektiolla äippä pkl käynnin jälkeen jäin os. ja siitä tunnin päästä lähdetiin kärräämään saliin. Tyttö syntyi pienipainoisena ja keskosena rv36+2 ja hänellä todettiin Down ja siihen usein liittyvä sydänvika. Nyt ollaan kotona oltu noin 1 kk. Paljon on tuota työtä minulla eli ei ole ollut aikaa täällä usein poiketa. Nyt onneksi tuttipullosta syöminen sujuu jo, rintasyöminen rintakumilla harjoitellaan ja nyt on taas jokin vaihe, kun ei oikein meinaa onnistua rinnasta tuo syöminen, tuttityylillä yrittää siitä juoda.

Oivikki ja Suoma 7vko
 
Tete toivottavasti olette jo parantuneet.

Meillä on tulossa ensi vkon ti ensimmäinne rotarokote, teitä kuunnellessa täytynee varautua sitten siihen kuumeesee `huokaisu` . Oletteko muuten ottaneet kaikki nlan tarjoamat rokoiteet

Tytöllä on ollut aika paljon vatsanväänteitä ja ihan kovaakin kipuitkua välillä. Liityneet rautalisään, joka hänelle pitää antaa, kun olin keskonen ja alle 2.5kg. Nyt on tauon jälkeen toinen valmiste kokeilussa, sitä olen tässä nyt hitaasti aloittanut käyttämään.

Rankka on pikkuisille tuo hampaiden puhkeaminenkin.

Me olemme muuten muuttamassa tässä keväällä, kerrostalosta rivitaloon ja toiselle alueelle vaikka samassa kaupungissa kuitenkin. Aikaisemmin en ole rivitalossa asunut, mutta näin etukäteen tuntuu kivalle ajatus "omasta pihasta" vaikka kovin on pieni sellainen. Saa nähdä miten muuto sujuu tässä vauvan hoidon ohessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mullu ja tervetuloa OIVIKKI tällekin puolelle.

Minäkös sitä sanoin, ettei vauvalle tullut mitään oireita tuosta neuvolasta saadusta d-vitamiinista? No, vaihdoin sen sitten kuitenkin Jekovitiin ja iltaitkuista päästiin! Noh, kaipa siinä on vähän sitäkin mukana, että on oppinut lasta lukemaan :) Maanantaina mekin saadaan se eka rotarokote. Äitiä vähän jännittää.

Pappi kävi justiinsa, huomennahan meillä on täällä kotona ristiäiset, ja typsy kunnioitti vierailua nukkumalla ja päästelemällä pahanhajuisia pieruja. Oikein neiti. Ja täyttää muuten tiistaina 2kk. Juuri sanoin miehelle, että aika hyvin olen saanut tuonkin pidettyä hengissä jo kaks kuukautta. Ja painoa on tullut ihan hirveesti... taitaa painaa jo lähes 6 kg.

Laskis nyt nuo pakkaset niin pääsis kunnolla pihalle. Taas aamulla oli yli -30 ja vieläkin huitelee lähempänä kahtakymmentä kuin kymmentä...

Mäkin haluaisin muuttaa. Me asutaan kakskerroksisessa rivarissa ja mää haluaisin yhteen tasoon ja yhden huoneen lisää. Mutta omasta pienestä pihasta en ole valmis luopumaan. Jos vauvan kanssa muutamme, niin vuokraan kyllä laatikot ja otan muuton muuttofirmasta. Se on ainoa hieman järjellinen konsti muuttaa!

- Siiri S ja typsy 8 vkoa
 
Minä taas täällä. Tyttö nukuu edelleen, sillä vain mahaa väänsi niin, että välillä kävin antamassa sylihoitoa, mutta ei jaksanut nousta syömään vielä, joten lysyin maidon odottamaan heräämistään.

Siiri juu minäkin tilaan laatikot ja muutomiehet ja auton. Varuulle katson/ kysyn sen hintaa, että jos myös pakkaisivat tavarat siltä varalta, että on menossa jokin vaikea kausi juuri silloin. Ei ole mukava muuttaa nyt, kun on vauva pieni, mutta nyt tuli tälläinen tilaisuus niin päätin siihen tarttua. Kiva kuulla, että piha on melestäsi hyvä juttu :). Minä en ole vielä sopinut ristiäispäivää, (ensivkolla) pitää kuitenkin tuo nimipaperi jonnekin toimittaa... Ihanaa ristiäispäivää teille.

Meillä on käytössä D-tippa ja en ole sen huomannut vaikuttavan pahasti vatsaa, mutta ota tuosta nyt selvää. Lisäksi olen käyttänyt rela tippaa ja cuplaton tippoja. Onko teillä muilla kokemusta Cupaltonina vastaavista tipoista, apteekissa oli pari muutakin esim. kupla-stop ja jokin disf...? Onko näiden välillä "tehokuus" eroja???

Mullu minkä pituinen äitiys/vanhempainvapaa teillä on siellä Tanskassa, kun olet nyt sairaslomalla?
 
Hei Oivikki, kiva nähdä sut täällä, juuri huhuilin sinua odottajien puolella ennenkun älysin lukea että oletkin jo täällä.....
Se pelkkä rota ei meillä tehnyt kuumetta, ripulointia kyllä, tai tiheää kakkailua, mitä lie, mutta joka rokotuksesta on noussut kuume rokotusta seuraavana yönä 39-40 asteeseen ja pari päivää pidellyt jonkinmoista lämpöä ja kitinää joka vähitellen meneen ohitse.
Alkuun oli kovia vatsanväänteitä ja kipuitkua kun aloitin d-vitamiinin, mun poikahan syntyi 34 viikolla, varmaan oli vatsakin niin kehittymätön. Vaihdoin sellaiseen yhdistelmätippaan jossa on sekä Gefilus että D-vitamiini samassa, niin vatsa kesti paremmin. Nykyään annan jo sitä tavallista d-tippaa, eikä mitään ongelmaa, mutta ikää jo melkein 6 kk , lasketusta ajasta olisi vasta alle 5 kk.
Arvatkaas onko mulla raahaamista, asun 4:nnessä kerroksessa, eikä ole hissiä, ja olen yksinhuoltaja :)) siinä mulla kuntosalia riittää, teinipojille kun kannan sapuskaa, syövät kuin hevoset......
Tervetuloa myös Mullu :)
 
Me vältyttiin muuten juuri ja juuri siltä rautalisältä, oli siinä ja siinä, kun syntymäpaino 2660 ja alimmilaan 2500, mutta sitä rautalisää ei aloitettu, kurjaa kuulla että sekin tekee sitten pienelle lisää vatsavaivaa, jatkuuko se kauankin sen antaminen?
 
Hei kaikille. Ilmoittaudun minäkin tälle puolelle nelikymppisten odottajien puolelta. Meille syntyi 25.12. ihana kultakutri 3990g ja 51 cm. Synnytystä käynnistettiin neljä vuorokautta tuloksetta ja lopulta päädyttiin suunniteltuun sektioon täydessä narkoosissa mun vuototaipumuksen vuoksi. Tänään siis, itse asiassa minuutti, sitten tyttö täytti 8 viikkoa :) Alkuun imetys oli hankalaa tytön pahoinvoinnin vuoksi (lapsivettä masussa) ja huonon imutekniikan vuoksi aloitettiin rintakumin kanssa. Mutta nopeasti päästiin raa'alle tisulle. ;-) olemme käyneet neuvolassa ja kuuden viikon lääkärintarkastuksessa. Näin täällä Norjassa. Seuraava kontrolli 3 kk iässä. Mutta terveysasemalla voi käydä punnituksessa joka torstai. :) tytöllä on jo ihan kiva yörytmi, herää puolenyön jälkeen vaan kerran syömään ennen aamua. Nyt painoa 5340 g ja pituutta noin 57 cm. Sellainen pikasyöjä, 5 min ja masu on täynnä :). Ollaan ulkoiltu ja muutenkin opeteltu vauvaarkea. Terv. Lokakuu ja kultakutri 8 vkoa
 
Tervetuloa Mullu joukkoon, kiva kun tulee uusia niin ja onnittelut vaavista.

Tervetuloa Oivikki myös tänne palstalle ja onnittelut Suoman syntymästä. Kerroit että Suomalla on tuo Down lapsilla oleva sydänvika, niin mitä sen kanssa tehdään, mitenkä nyt hoidetaan, voidaanko se leikata tms.

Olen kuullut tuon rintakumin olevan monelle äidille ja vauvallepelastus, hyvä keksintö. On sekin kummaa vaikka vastasyntynyt paljon nukkuu niin silti vaan ei ehdi muuta tehdä kuin hoitaa häntä, vaikka kyllähän ne päivät humahtaa tuon 7 kuukautisen kanssakin.

Meillä ollaan noista rokotuksista päästy tosi helpolla, ei mitään itkuisuutta, ripulia tms. Yhdessä satsissa oli lämpöä jotain 37 tienoilla, mikä ei vauvalla ole edes varsinaisesti kuume.
Toi rautalisä on varmaan aikaaste kova vauvalle, kun se lisärauta on ihan aikusellekin (tai ainakin mulle) kova, eli tulee siis vatsa- ja ulostevaivoja.

Luen palstaa samalla kun kirjoitan eli siis

Tervetuloa Lokakuu ja onnittelut kultakutrista. Kiva että arki on lähtenyt rullaamaan.

Mukava kuulla Pantteristakin. Täällä myös odotellaan pakkasten laantumista, -27 oli tänä (perjantai) aamuna. On se vaan kumma että nämä vauvat tottuvat vaunuissa ja ulkona nukkumaan paremmin. Sisällä meilläkin nukkuu kerralla vaan n. 1/2 h.

Maanantaina tosiaan alkoi konttaus ja on jotenkin niin mukavaa kun menee esim. keittiöön niin eikös pikku "konttaustapsuttelut" kuulu perässä ja äidin jaloissa pyörii iloinen vauveli. Saa kyllä kokoajan sitten vahtiakin ettei livahda tekemään ja tutkimaan jotain ei sopivaa, vaikka on pistorasiasuojia laitettu, kukkaruukkuja suojattu yms. Nousee myös polvilleen tukea vasten ja tänään sitten vähän keikahtikin, kun en ehtinyt hätiin, ja itkuhan siitä kopsautuksesta tuli, vielä ei tajua tuota kaatumista.

Hyvää lauantaita kaikille, toivotaan että huomenna päästää vaunuileen, nyt näkyy olevan mittarissa -25, mutta päivällä varmaankin vähemmän.

Muoks. kirjoitusvirheet korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä