Äidit 40+

Täällä kans poitsu tisuttelee mielellään, eli alkaa naureskelemaan ja "puhumaan" tisu suussa, aina sanon pojalle että ei saa "ruoka suussa puhua." Ja myös kuten tete-a-tete:llä jos esim. isä kulkee vierestä niin heti pitää tsekata mitä tapahtuu. On nää vauvat kyllä tosi hauskoja. :)

Rintaraivareita ei ole täällä tullut, mutta olen kyllä lukenut niistä että näitä voi tulla, eli ihan normaalia.
 
Moi!

Meidänkin tyttö seurustelee välillä tissin kanssa. Kun on kovin nälkäinen niin silloin imee vaan silmät ummessa. Mutta toki silloinkin taputtelee ja näprää tissiä. Ja sitten jossain vaiheessa alkaa veikistellä ja nappailla imaisuja..ja höpötystä välillä joko tissi suussa tai ilman :) Ja selvästi kyllä "häiriötekijät" alkavat vakuttaa enemmän eli kaikkea pitää seurata ympärillä. Välillä maito suihkuaa ties minne kun pää pitää äkkiä kääntää toiseen suuntaan :rolleyes:

Pinkkis
 
Heippa taas!!

Ei mulla mitään asiaa ole...kirjoittelen vaan ettei tiputa.

Eilen otettiin bataatti ruokavalioon, hyvinhän se meni. On se vaan vauvalla aina hauska ilme kun kiinteitä antaa, mutta sen jälkeen kyllä syö hyvin. Loppuviikosta otetaan puuro ruokavalioon.

Kovasti poika nousee kontilleen ja siinä heijaa itseään.

Eilen ekan kerran pallon perässä, kivaa oli....nyt alkaa jo jaloissa tuntuun, illalla varmaan jo aikaaste kipeät.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!!!

Minni
 
Heippa hei.

Meidän tytsikin täyttää huomenna jo 4 vkoa. Kyllä aikaa kulkee nopeasti. Me käytiin eilen neuvolassa ja painoa oli tullut kyllä tosi hurjasti lisää (1,1 kg syntymäpainoon). Sai se neuvolantäti minut melkein huolestumaan asiasta... Mähän en siis ole imettänyt, olen pumpannut maidon ja juottanut pullosta (meillä ollaan tissillä vain päiväaikaan ja silloinkin aika lyhyitä pätkiä ja vain jos molemmilla on hyvä hetki) ja jos tytsillä on ollut nälkä, eikä pumpattua maitoa ole ollut, olen tarjonnut tuttelia. Lapsi on tyytyväinen, osaa itse kyllä ilmoittaa koska ei halua juotavaa tai pulauttelee osan pois... ja nyt neuvolantätsy sanoi, että "lisämaidon" voisi jättää pois ja pitäisi kuulemma silloinkin sitten ennemmin tarjota tissiä. Kysyin, mitä mun pitäisi tehdä, kun toinen huutaa nälkäänsä eikä tissi kelpaa eikä kaapissa ole äidinmaitoa. Anna vaikka tutti, oli vastaus (muttakun tuo nälkäinen lapsi ei huoli tuttia!!!). Se tätsy jätti mut jotenkin epävarmaksi. Kaipa mä kuitenkin jatkan niinkuin tähänkin saakka.

- (entistä epävarmempi) Siiri S ja tytsi 4 vkoa
 
Moi!

Siiri..tsekkasin just neuvolakortista, että meilläkin oli tullu 1 kk neuvolassa jo yli kilo lisää painoa syntymäpainoon nähden. Ei liene niin kovin tavatonta. Ja ihan tissimaidolla tuo tuli. Eli ihan oikeesti ei varmaan kannata seinille kiipeillä neuvolan tätien ohjeistuksista. Itse tunnet vauvasi parhaiten. Jos ei vauvalla ole masuvaivoja niin tuskin kauheasti ylisyötät vauvaa...mitäs mieltä kokeneemmat äiskät on??

Meillä maisteltiin tänään ekaa kertaa bataattia. Ja ihan hyvin kelpasi :p Ei tietysti ole aikomuskaan vielä muuta kuin maistella eli varmaan ehkä teelusikallinen tänäänkin sitä makusteltiin. Mutta totutellaan pikkuhiljaa kun kiirettä kiinteille sapuskoille ei ole.

Pinkkis
 
Rva Siiri Sisilisko, minkä takia et imetä vaan teet sen vähän niinkuin hankalasti lypsämällä ja antamalla pullosta ( ei millään pahalla). Kun imetät vauva itse "määrää" maidon määrän, imemällä sen mukaan miten paljon maitoa tarvitsee. Yritä lisätä sitä imettämistä niin varmaankin se vauvelikin alkaa siihen rintaan tottumaan, nyt on oppinut pulloon ja siitä kun saa helpommalla. Tuskin ylisyöttämisestä on kyse, vaan että antaisit pelkää rintamaitoa, vauvalle kun se äidinmaito olisi parasta.

Tuossa pari vinkkiä imetystukisivustoille.

Imetyksen tuki ry

Maitolaituri • Etusivu
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Minni vinkeistä, olen kyllä itsekin surffaillut ko. sivuilla... mutta kun siitä imetyksestä ei nyt vain tule mitään. Sen lisäksi minun on verenpaineideni takia pakko nukkua öisin(kin) enkä oikeasti pysty taistelemaan tuon kanssa silloin. Ja kun lapsi huutaa nälkäänsä, niin mitä siinä sitten muuta teet kuin tarjoat sitä pulloa. Ja minä tiedän myös, että pelkkä rintamaito olisi lapselle parasta, mutta jos en siihen pysty niin en pysty. Aika monta itkua on tämän takia täällä äitikin jo vääntänyt. Itkua siitä ettei pysty täysimettämään ja itkua siitä, että ihan oikeasti oman jaksamisen takia minun olisi vaihdettava verenpainelääkkeet ja syötettävä pelkkää korviketta. Olen nähnyt tämän vaihtoehtoni sellaisena kompromissina molempien jaksamisen suhteen.

Lisäksi en käsitä noita ohjeita siitä, että "jos haluat siirtyä takaisin pullosta tissille niin lapselle ei saa antaa pulloa ollenkaan"... eli meilläkin siis taisteltaisiin tuntitolkulla huutavan mukulan kanssa... ei kiitos, ei näillä paineilla. Päivisin me harjoittelemme, mutta öisin on pakko levätä. Olen ehkä itsekäs, mutta tässäkohtaa on pakko olla. Haluan kuitenkin olla lapseni elämässä pitkään mukana!


- Siiri S ja typsy 4 vkoa
 
Siiri Ole armollinen itsellesi! Tärkeintä on kuitenkin huolehtia omasta terveydestä ja jaksamisesta. Kyllä sitä lapsista kasvaa terveitä ja yhteiskuntakelpoisia kansalaisia, vaikka antaisi pelkkää tutteliakin. :) Itse asiassa tein meidän ekan lapsen kohdalla samaa kuin sinä eli pumppasin maidon ja juotimme pullosta (mies hoiti ns. p-vuoron klo 03 yöllä, vauva siis söi tasan 3 tunnin välein). En näe ongelmaa tässä menettelytavassa, jos sen vaan itse jaksaa. Itse pumppasin siksi, että lapsi syntyi pienenä keskosena ja halusin seurata, millaisia määriä hän todellisuudessa syö. Lisäksi imettämisen kanssa oli vaikeuksia, koska vauvalla oli kovin pieni suu ja mulla matala rinnanpää ts. olisin joutunut käyttämään koko ajan rintakumia. Loppujen lopuksi meille kävi kuitenkin niin, että kun vauva kasvoi, niin hän alkoi syödä myös rinnasta eli hänelle kelpasi maito sekä imettämällä että pullosta antamalla. Se oli mun mielestä erittäin hyvä juttu, sillä näin myös isä ja mm. mummi pystyivät osallistumaan syöttötouhuihin. Eka lapsi söi äidinmaitoa kaiken kaikkiaan 8 kk. Myös tämän toisen kaverin opetimme ihan tietoisesti syömään sekä pullosta että tissistä.
Neuvolantädin ehdotukset voit mun mielestä unohtaa.
 
Ok Siiri nyt ymmärrän enemmän tilannettasi, olen sitä mieltä että teet nyt vaan niinkuin olet(te) tähänastikin tehneet. Relaat ja annat tuttelia pullosta, koska oma terveytesi on nyt kyseessä. Annat rintaa silloin kun onnistuu (jos siis et vaihda lääkitystä). Kyllä vauva korvikkeella pärjää ja kuten olet sanonut että vauvasi on tyytyväinen ja syö hyvin, mikä on aikaastelailla tärkeä asia.

Jaksuja sinne äläkä pode huonoa omaatuntoa ja tosiaan nyt ei ole sun neuvolan terkka ollut ajantasalla kun tuollaisia puhuu, eihän vauvan nälkään voi tuttia antaa...jestas mikä neuvo.
 
Onko teidän muiden vauvoilla punaposkisuutta? Olen alkanut huolestua, että mahtaako meillä olla jokin allergia. Vauvan poskissa on kirkkaanpunaiset pyöreät läikät. On ollut nyt vajaan viikon. Lisäksi selässä ja masussa on pientä punaista näppylää sekä kyynärtaipeissa atooppista ihottumaa. Mahtaako johtua vain näistä keleistä / lämpötilanvaihteluista vai voisiko olla allergiaa jollekin ruoka-aineelle? Posket ovat voineet kyllä paleltuakin, mutta kun tuota punaa on muuallakin vartalossa. Punaiset posket voivat kuulemma tulla myös siitä, jos tekee hampaita. Meillä on kyllä muitakin hampaiden tekemisen oireita ja posket ovat koko ajan kuolasta märät. Ajattelin nyt eka jättää muutamia ruoka-aineita pois (sellaisia mitä ollaan otettu viikon sisällä käyttöön eli siis punaposkisuuden aikana), katsotaan kuin käy.
 
Siiri, meillä tuli kerran kuukaudessa painoa 1800 gr pelkällä tissimaidolla, mitä siitä sanot:) Neuvolan täti oli vain huvittunut mutta ei ole kieltänyt mua ruokkimasta vauvaa, totesi vaan että hyvin kasvaa, aina tulee vähintään kilo kuukaudessa. Ei kannata huolestua hyvä vaan kun vauva kasvaa. Lapsi ei siis huoli pulloa eikä tuttia ollenkaan, vain tissiä, tänään 5 kk vanha. Hampaita taitaa tulla, on rätyinen nyt ja kuolaa ja imee koko nyrkkiään koko ajan, vielä ei hammasta näy mutta sitä sen täytyy olla. Pururenkaita imee välillä, kunnes putoaa kädestä.
 
Päikki, mun esikoisella on edelleen atooppinen ihottuma, alkoi jo vauvana vähän saman tapaisin oirein kun teillä, muilla lapsilla ei ole ja tällä nykyisellä vauvalla on tosi hyvä iho ei tarvi rasvata. En muista annatko jo lisäruokia, mutta esikoiseni oli allerginen mm. herneelle, tomaatilla ja mandariinille, yksikin herne jos oli pilttipurkissa oli koko naama punainen ja ärtynyt.
 
Kiitos kaikille "myötätunnosta". Kyllä tää tästä. Typsy on alkanut syömään enemmän tissiä (vaikkakin se lähes aina päättyy kyyneliin, ei siis minun vaan hänen, enkä todellakaan tiedä miksi, vatsa täyttyy kyllä eli siitä ei ole kyse...)

Tämä äiti on nyt vähän väsy. Meidän typsy herää öisin 2h välein syömään (okei, viime yönä oli yksi 3 tunnin pätkä) ja päivisin hereillä ollessaan ei viihdy yksin oikeastaan ollenkaan. Nukahtaminenkin päivällä on hiukan hankalaa... aina täytyisi olla ihokontaktissa. Meillä on nyt sitten molemmilla rytmit ihan sekaisin. Nousemme yleensä puolen päivän aikaan enkä oikein saa päivää liikkeelle lainkaan, omat syömiset ja suihkussakäynnit yms. on ihan hakusessa vielä, kodinhuollosta puhumattakaan. Uloskaan ei tahdota keretä, kun mä yritän syödä/juoda/pukea itseni/tehdä pyykkihuoltoa tms. sen ainoan pidemmän unen aikana, joka päivälle osuu ja jota ei tarvitse nukkua äidin kyljessä... Ulkona oleminen tekisi kyllä meikäläisen päälle hyvää.
Mut on kyllä aivan totaalisesti yllättänyt tämä vauva arjen intensiivisyys.

Typsylle muuten ilmaantui hormoninäpyt ihan yhtäkkiä yllättäen. Tai niiksi minä niitä kuvittelen. Näpyt ovat välillä punaisempia, välillä hieman "rauhallisemman" värisiä. Poskissa, otsassa ja vähän yläselässäkin... Voi pientä reppanaa.

Mä löin sitten lukkoon ristiäispäivänkin. Ristiäiset vietetään pienesti täällä meillä kotona, vieraina vain "kummit ja mummit".

-Siiri S ja typsy kohta 5 vkoa
 
Moi!

Voi Siiri...koita nyt saada levättyä. Haastavaahan tuo on jos vauva ei meinaa oikein nukkua. Silloin oma aika jää minimiin. Meillä kyllä elo helpottui viimeistään parin kk:n kohdalla kun jotenkin rutiinit rupes löytymään. Kai se oma hösääminen väheni ja moni asia loksahti kohdalleen :whistle:

Ja nuo näppylät kuulostaa kyllä just hormoninäppylöiltä. Meillä ne kans lehahteli välillä punaisemmaksi esim jos oli nukkunut kyljellään niin toinen puoli sit punoitti. Ja ristäisissä oli neiti kun pahin aknenuori =) Mutta nyt on tytöllä hyvä iho.

Me on yritetty aloittaa hiukan sosiaalisempaa elämää et minä saan juttuseuraa ja typy tottuu vilskeeseen ja vilinään. Käydään mm. avoimessa päikkärissä ja olen myös miettiny et joku vauvajumppa ois kiva mut semmosiin ois tietty pitäny älytä heti ilmoittautau vuoden alussa ja nyt on kaikki ryhmät täys :stick:

Täällä on pulmia ollu vähän iltanukahtamisen kanssa ja koitetaankin pitää nyt tytölle vähän "unikoulua"...ei siis tosiaaan vielä mitään varsinaista, mutta yritetään opettaa nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä. No vaiheessa vielä on mut eteenpäin on menty. Nytkin pikku kullanmuru jo vetelee sikeitä :heart:

Mukavia talvisia päiviä kaikille vauveleiden kanssa!

Pinkkis
 
Ja minun pikku sumopainija 5 kk neuvolassa, mitat 9290 ja 68 cm,
sen siitä saa kun tisuttelee yöt läpeensä edelleen, 2-3 tunnin välein pikku imut,
oikein pikku keskosvauva ja kylkikärpänen mammanpoika :heart:
Syntymämitat siis 2660 g ja 44 joten aika huimaa......
 
Saako tänne tulla taustailemaan vaikka vauveli on vasta massussa? On niin mukava lukea odotustriidistä lähteneiden vauvautuneiden juttuja.... Olen 42v. ja rv 14+5, ennestään on yksi tyttö 1v.9kk ja tytärpuoli 10v.

SiiriS, ootko ajatellut päivisin ottaa käyttöön kantoliinaa? Esikoinen oli samanlainen, ei yhtään viihtynyt muualla kun sylissä muutamat ensimmäiset kuukaudet. Kotihommat ja pienet ulkoilut sujuivat paljon paremmin kun neiti oli liinassa. Siinä se otti unetkin monesti.
 
Morticia...tervetuloa vaan! =)

Ja Vauvatoive, on sulla varmaan ihana Michelin-ukkeli :D Meidän tyttö ois varmaan samanlainen ellei nukkus öitä ja pitäs taukoa syömisessä. Päivisin tahtoo tisumaitoa tosi tiheään, mutta yöllä onneks on pidempi tauko. Yleensä vasta aamuyöstä tai aamulla heräilee syömään. Meillä on 5 kk neuvola parin viikon päästä ja luultavasti päästään painossa kahdeksan kilon kieppeille ja pituus varmaan jotain samantapaista kuin teillä. Mutta ollaan iloisia et vauvat kasvaa näin hyvin :rolleyes:

Pinkkis
 
Meillä vauva alkoi eilen ryömiä! Siitä se sitten tavaroiden nosteleminen korkeammalle alkaa.

Lapsen ruokavalioon ei tietysti itse saisi alkaa tehdä mitään radikaaleja muutoksia, mutta tästä huolimatta jätin sunnuntaina maidon ja kaikki sen ainesosat pois sekä omasta että vauvan ruokavaliosta. Tämän seurauksena kaikki näppylät ja punaisuus katosivat vauvan yläkropasta ja ihosta tuli normaali. En tiedä onko tämä nyt varsinaista maitoallergiaa, mutta ajattelin, että mennään näin ainakin jonkin aikaan. Ostin apteekista Almiron Pepti -korviketta. Siihen teemme tällä hetkellä aamu- ja iltapuuron.
 
Tytöllä 4 kk neuvolassa pituutta 63,5 cm ja painoa vajaa 7 kg eli makkaroita löytyy täältäkin. :) Ihme tutin suhteen tapahtui n. 3 kk iässä: kerran vain huoli sen ja helptti kyllä elämää, kun ei joka inahdukseen tarvinnut antaa rintamaitoa.

Siiri Muistan esikoiseni kohdalla samaa, ei antanut tehdä mitään. Aina sylissä. Mutta sitten jossakin vaiheessa päivärytmi löytyi ja tyttö oli "ennaltaluettava"; nukkui tiettyyn aikaan, söi, seurusteli kellon tarkkuudella. Kun vauvasi saa ikää joitakin kk lisää, eiköhän päivään ala tulla rytmiä ja pystyt paremmin suunniittelemaan, missä välissä heität pyykit koneeseen, käyt suihkussa tms.

Käytin esikoisella rintareppua niin sain kädet vapaaksi ja tehdyksi muutakin kuin vauvan kantoa.
 
Nostelenmpa meitä vähän kun on ollut hiljaista palstalla. Ei oikein mitään erikoista....kevättä odotellessa ja parempia vaunulenkkikelejä, sulaispa jo lumet pois........meillä ainakin huonosti auratut jalkakäytävät ja tosi tuskaa ja pomppimista vaunujen kanssa....
 
Juu...onnea täältäkin Päikin pikkuiselle uuden taidon johdosta. Joskin tässä välissä vaavi on varmaan ehtinyt oppia jo monta uutta juttua =)

Minäkin tavallaan odotan kyllä kevättä ja lumien sulamista. Tykkään talvestakin, mutta kyllä kiukulla lumessa kärryttely jo risoo. Paikoitellen tällä on väylät hyvin aurattu, mutta autoteiden varret on yhtä sohjoa...autot kun renkaillaa rikkoo pinnan niin siinä mössössä ei pääse kylllä mihkään. Mutta kevyenliikenteenväylät on onneksi olleet ok ja eilen tehtiinkin pitkä kärrylenkki kyläilyn yhteydessä. Tänään onkisn sitten jo lämpötilat niin paljon plussalla ja vettäkin kai satanut eli turha edes yrittää kärryttelemään :kieh:

Meillä 5kk "synttäri" lähestyy ja samoin myös neuvola rokotuksineen. Hauska nähdä miten tyttö on kuukaudess kasvanut, mutta ne rokotukset ei kyllä ilahduta. Vaan otettavahan ne on kun sille tielle on lähdetty. Hampaita ei ole vielä yhtään ja neiti tuntuu olevan laiska liikkumaan...eli ei osaa vielä edes kääntyä. Mutta käsistään on kätevä ja touhuileekin leluillaan ahkerasti ja keskittyneesti.

Mutta nyt on neiti päikkäreillä ja minä lähden lataamaan pyykkikonetta. Päikkärit tekis kyllä hyvää mammallekin...

Pinkkis
 
Pinkki mun poitsu taitaa olla vähän reilut 2 viikkoa vanhempi sun tyttöä, eikä hänkän vielä käänny, kyljellään makaa ja touhuaa ja "bodaa" siis nostelee lelukaarta ilmaan käsillään ja vuoroin jaloillaan, sekä tutkailee tavaroita käsillään ja melkein jo puhuu, ihan oikeesti sanoo hei hei hei.
Mutta hän melkein istuu ilman tukea, ja kovasti varaa jalkoihin, melkein seisoo.....
Hampaita ei näy vieläkään, vaikka on kuolannut kovasti ja hieroo ikeniä pururenkaalla ja kädet suussa vähän väliä.
Kun vertaan esim. esikoiseeni, kehitys menee ihan eri tahtia, hän alkoi kääntyä 3,5 kk vanhana ja eka hammas oli suussa 4,5 kk vanhana.
Osittain tämä on varmaan temperamenttikysymyskin, poika on tosi rauhallisen ja herkän oloinen,
ei sellainen elohopea ja duracell pupu kuin isoveli aikanaan.....
Jokainen kehittyy omaa tahtiaan, näköjään, en tiedä oikein miten paljon tuo ennenaikainen syntymä vaikuttaa, tavallaan hänen pitäisi siis olla vasta vähän yli 4 kk vanha jos olisi syntynyt laskettuna päivänä.
 
Iltaa ladyt.

Täällä tämä väsynyt äiti taas =) Ei vaineskaan, alkaa pikkuhiljaa tottua elämään parin tunnin pätkissä. Ehkäpä se väsymys on myös epävarmuutta omasta osaamisesta, lähes ensimmäistä kertaa elämässä tuntee tosissaan olevansa avuton - ja TÄSSÄ IÄSSÄ. Mutta lapsi syö, nukkuu, kakkaa (välillä kylläkin kovan ähkinän jälkeen), seurustelee, hymyilee -ja välillä huutaa kielijänne kireenä, joten emmeköhän me kuitenkin jotain oikein tehdä. Mies on paljon rennompi asian suhteen, mistäköhän johtuis =)

Pikkuhiljaa olen uskaltautunut liikkeellekin typsyn kanssa. Käytiin jopa Ikeassa ja naapurissa kylässä. Välillä ulkoillaankin, mutta kun tota lunta tulee lähes joka päivä ja tiet on missä kunnossa on... Meitin Ceroxit kyllä kulkee tuolla hangessa, mutta äippä ei tahdo jaksaa työntää. Asumme bussireitin varrella, joten aura-autot kyllä aurailee tien jo aamuyöstä, mutta jalkakäytävät jää aina "aikaan parempaan".

Nyt syömään, ihana mieheni laittoi ruokaa (taas).

- Siiri ja tytsi 6 vkoa (ja hormoninäpyt lehahtelee vieläkin ja nahka on kireänä)
 
Hei, piti vielä kysymäni teiltä, jotka vauvauinnissa olette käyneet, että onko 3 kk vanha liian nuori uimaan... meidän tytsi nimittäin täyttää juuri 3 kk ennen ryhmän alkua ja seuraavat alkaa sitten syksyllä, jolloin ollaan jo 8 kk, joten meneekö tämä nyt meiltä ihan ohi?
 

Yhteistyössä