Äidinmaidonkorvikkeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magdalena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2004 klo 18:43 -peukku- kirjoitti:
Rintamaito on ilmaista ja kaikkein parasta ;)

Miksi jo raskausaikana haluat tietää korvikkeiden hinnat? Et edes ole ajatellut imettää :o

-peukku- perrrrrrrrrrrrrrgggggglllllll!!!! \|O

mrr..

itelläni ei tullut maitoa, joten se siitä yrittämisestä.
kone vuokrattiin, rinnalla yritettiin, muttei tullut.
ei tullut, eikä tullut.

miksi se on niin vaikea uskoa, ettei sitä joskus vain tule?

minun mummi kertoi, että kaikkia kolmea lastaan imetti, pisimpään kolme viikkoa, sitten loppui maidontulo.
samoin minun äidillä
ei vain tullut.
sama minulla.
kolmen viikon jälkeen lopetin kaiken.
ei niin ei.
eikä ollut yrittämisestä kiinni.
kun oli koneet vuokrattu, niin kaikki koetettiin.
minulla on kaksi lasta ja mystisesti se maito ei ole alkanut erittymään.

Huomenta lurppa ja kaikki muut!
Tasan ei käy onnen lahjat. Mun äiti ja sisko on oikein tihkuneet maitoa, mutta toisin kävi mulla. Kuvittelin pelkästään imettäväni ainakin puolivuotiaaksi, mutta toisin kävi. 4 kk kohdalla lopetin, kun imetin enää öisin kerran. Päivällä ei tullut tarpeeksi. Itselle se oli aluksi kova paikka, mutta sitten luin jostain imetyksen säännöistä. Se kuuluu näin: " 1. Ruoki lapsi. 2. Imetä." Aika hyvä eikö totta?! Eniten harmittaa muiden suhtautuminen siihen että selvisin vain 4 kk, senkin lisämaidolla 1,5 kk lähtien. Kaikkihan kyseli imetätkös vielä. Kun annoin kieltävän vastauksen, kommentit oli sellaisia kuten "ai jahas". Itse voi päätellä millaisella äänensävyllä se tuli. Ne loukkasi, vaikken olekaan herkkänahkaisimmasta päästä. Häntä vaan pystyyn, ei äitiys ole yhtä kuin imetys!!! ;)

meillä juotiin nan:mia ekat 4kk sit kokeiltiin semperiä ja tuttelia noin viikko ja viikko almiron peptiä oksentelun vuoksi mut ei vaikutusta ni siirryttiin takaisin nanniin joka sopi vatsalle parhaiten... tätä siis joi noin 11kk ikäseksi jolloin siirryttiin puol vahingossa tavalliseen maitoon...

oksentelu johtui refluksisita... ja yllättää toisinann vielä tänäkin päivänä vaikka poiika täytti just vuoden...

itse olen imettänyt ekaa 1,5kk ja tokaa 2kk, kummankin kanssa vti+ emätintulehdus ja kuume yli 40.. antibioottimaitoon eivät lapset koskeneet.joten siihen loppui meidän imetys.. oli "todella" kivaa kuulla juuri näitä "ai, et imetä enään..." "kyllä sitä maitoa aina tulee, kun teet näin.." se imettäminen kun ei aina ole omasta tahdosta kiinni..
no siis kuitenkin.. meillä on eka käyttänyt tuttelia eikä minkäänlaisia masuongelmia ollut, toka olikin maitoalleginen, joten joi peptidituttelia.. Nania on moni käyttänyt lähipiirissä, joiden vauyvoilla masuvaivoja ja kaikilla muutos auttanut masuun...
tutteli halvempaa kuin nan, mutta oudoita oli että meidän Citymarketissa tuttelin puolen litran pakkaus kallimpi litrahinnalta kuin kahden desin......

Meillä on käytetty nannia nyt nuorimmalla.Antoivat neuvolasta suosituksen kun nannissa kuulema vähemmän lisättyjä juttuja. 2 ensimmäisellä annoin tuttelia saivat molemmat maitoallergian,lastenlääkäri sanoi silloin että tuttelin saisi pistää myyntikieltoon.... noh nannista ei taas ole tullut mitään,sattumaako vai....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2004 klo 12:02 imettänyt 9 kk kirjoitti:
Imettäminen on parasta ravintoa mitä voit antaa lapselle, ei sillä pädetä tai haluta loukata lähimmäistä.. Esim ravitsemusasiantuntijat ovat antaneet siitä lausuntonsa. Usein vaan on niin että naiset haluavat omasta tahdostaan olla imettämättä tai lopettaa sen liian aikaisin. Onko se sitten itsekyyttä vai naisen omaa tahtoa, siitä voi olla eri mieltä ja sopiikin olla. Esim tupakoiva äiti tekee varmasti oikean ratkaisun antaessaan korviketta, sillä ei lapselle tule antaa saastunutta maitoa(onhan lapsi jo kohdussa ollessaan saanut tarpeeksi myrkkyä).
Jos todella haluat imettää niin syö, juo ja lepää riittävästi niin maitoa riittää! Laihduttamaan ei pidä alkaa. Naisille, joilla ei maitoa ala tulla, on olemassa lääke. Jos sekään ei auta niin korvikkeet käyttöön. Mielestäni jokaisen tulisi kuitenkin yrittää imettämistä lapsen vuoksii. Mutta kyllä korvikkeillakin kasvaa terveitä lapsia. :heart:
-----joopasta joo taas...Elikkäs tupakointi ei ole syy olla imettämättä,näin sanottiin jo sairaalassa että neuvolassa!!!!!!!!!!!tottakai tupakointia tulisi vähentää niin paljon kuin mahdollista..ja sitten vielä tosta laihduttamisesta elikkäs sitäkin voi hyvin tehdä kunhan ei mitään nälkäökuureja ala vetämään vaan syö terveellisesti ja monipuolisesti jotta saa kaikki vitamiinit ja hivenaineet!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2004 klo 18:43 -peukku- kirjoitti:
Rintamaito on ilmaista ja kaikkein parasta ;)

Miksi jo raskausaikana haluat tietää korvikkeiden hinnat? Et edes ole ajatellut imettää :o

Vois jättää ton "valistamisen" väliin. Kaikki saavat käsittääkseni tehdä niinku parhaalta tuntuu ja ainaki kysyä varmaan voi vaiks mitä!

Ite annoin meijän pojalle rintamaitoa 8 päivää ja siitä 5 päivää miksattuna korvikkeella. Silloin annoin Tuttelia mutta NANnia ollaan pääsääntösesti käytetty. Nyt kokeilussa Tuttelin jauhe, jossa maitohappo -bakteereita!

Siis mikä ihmeen lääke on olemassa jos ei maitoa tule? En ole ikinä kuullutkaan eikä semmoista minullekaan aikanaan tarjottu kun ei maitoa tullut. Esikoista yritin siis imettää n. 2 viikkoa, mutta siitä ei tullut mitään. Nyt raskaana LA huhtikuussa, enkä aio stressata asiasta. Jos maitoa tulee imetän, mutta jos ei niin so what? Kaupathan on täynnä Tuttelia yms.
Taisi mennä alkuperäisen kysymyksen vierestä. :whistle:

Mua ärsyttää suunnattomasti noi jotka kertoo että mitä tutkimuksia on äidin maidon hyödyistä tehty yms. tarviiko vielä enemmän jauhaa asiasta. Se on jokaisen äidin asia miten lapsensa ruokkii. Joskus korvike on parempi vaihtoehto vauvalle. Ja jos maitoa ei rinnoista tule niin sitä ei sit tule....kokemusta on. Ei sitä millään lääkkeillä sieltä tulemaan saada.

meillä tytsy syö pääsääntöisesti tissiä, mut oon vähän yrittäny opettaa myös korvikkeelle. mut tuttelista hän ei ainakaan tykkää.. onkohan noissa mauissa eroja l. kannattaisko yrittää nannia, jos se vaikka olis paremman makuista?! onks tietoo?

Täällä Semper halvinta ja Nan kalleinta. Hintoja en muista kun ei niitä meillä käytetty.
Tutteli on todellakin "vahvempaa" kuin Nan ja monet ystävät ovat joutuneet nanniin vaihtamaan vaikka kalliimpaa.

Nania käytin molemmilla, kun ei ollu imettäjäks, maidonvähyyden ja jatkuvien rintatulehdusten takia. kokeilin tutteliakin, mut mahavaivoja teki...tiiä nyt sit onko eroo loppujen lopuks, mut meil ainaki vaivat loppu vaihdon myötä! =)

NANnissa näyttää tuoteselosteenkin mukaan olevan enemmän aminohappoja ja muita hyödyllisiä ainesosia. En tiedä kuvittelenko, mutta mielestäni meillä tullut enemmän masuvaivaa tuttelista. Molempia käytetään. Pääsääntöisesti NAN jauhetta, välillä tuttelia. tutteli paljon halvempaa. Tutteli Gefilus-jauhe sopi myös vauvalle hyvin, ei tullut yhtään masuvaivaa, päinvastoin, masu rauhottui heti. :)

Ja nää imetysvalistajat vois siirtyy jonnekin muualle viisastelemaan ja ylpeilemään "imetin viisi vuotiaaksi"-jutuillaan. Voi herra jumala mitä typeryyttä voi ihmisistä löytyä, kauheasti täytyy päteä ja leuhkia imettämisillään, ihan kuin se tekisi ihmisen autuaaksi. \|O \|O \|O

Koittakaa nyt hyväksyä etä kaikki ei voi/halua imettää. Yleensä syynä on imetyksen epäonnistuminen/maidon vähyys. Mitä se ketään pitäis vaivata jos toinen ei olekaan "lypsylehmä"?? Suvaitsevaisuutta please. Emme mekään korvikeäidit tule teidän imetyskeskusteluihin viisastelemaan ja veistelemään.

tutteli ollut käytössä alusta,enkä ole mitenkään huonoa omatuntoa potenut siitä että maitoa ei tullut kuin lehmältä...
hyvin sopi masulle, nan on täällä noin 10 snt halvempaa,en ole kokeillut.

olen miettinyt imetystä ja haluan imettää niin kauan kun vain mahdollista..(la 3 viikon päästä ja maitoa tulee jo nyt aika paljon) ..olen kuullut eri hintaisista korvikkeista mutta kokeilemalla löytyy se mikä lapselle sopii... hinnasta piittaamatta!!!

Meillä esikoisen kohdalla kokeiltiin tuttelia kolmisen kuukautta,hirvittävästi pulautteli ja ihmeteltiinkin mistä mahto johtua..vaihdettiin Naniin ja pulauttelu lakkasi ku seinään!
Nuarimmaisen kohdalla ei kokeiltukaan Tuttelia kun pelättiin sitä pulauttelua..
Imetin kyllä molempia tyttöjä aluksi, mutta molempien kohdalla maidontulo kertakaikkiaan vaan tyssäsi vaikka kuinka yritin :( tai sitte olis vaan pitäny yrittää kovemmin.. :ashamed:

Yhteistyössä