ÄidinmaidonKORVIKE... eikö se jo herätä kelloja, rintamaito siis paras vaihtoehto

• Viestiketjun aloittaja ei riidanhakua
  • Ensimmäinen viesti
hp
Esikoisen kohdalla maito ei noussut lainkaan, ellei nousemiseksi lasketa sitä, että pari pisaraa tuli maitoa. Lapsi jäi nälkäiseksi jatkuvasti imetyksestä huolimatta. Reilun kuukauden yritin imettää, toki vastike tuli mukaan jossain vaiheessa, ja sitten päätin lopettaa kun vauva ei enää halunnut nähdäkään rintaa. Tottakai kun pullolle oppi :)

Kuopukseni syntyi rv 34+2. Imetysyritykset oli sellaisia, että vauva piteli nänniä suussaan eikä edes yrittänyt imeä, tottakai kun oli niin pieni vielä. Kuukauden vietti keskolassa ja pääsin katsomaan vauvaa vain kahtena ensimmäisenä viikkona, sen jälkeen näin vauvan vasta kun pääsi yöksi vierihoitoon ja seuraavana päivänä kotiin. Sain lääkityksen ja rintapumpun kotiin, mutta noista ollut mitään apua. Joten vastikkeella kasvanut vauva hänkin...

just
ekan kanssa ei onnistunut, kun maitoa ei tullut tarpeeksi ja toisen kanssa loppui voimat valvoa oikeasti 24/7 kun vauva alkoi syödä vaan öisin, kun ei ilmeisesti päivällä malttanut (tosi hätäisesti kävi rinnalla ottamassa pari imua) ja yöllä asui rinnalla niin että en saanut nukuttua ja esikoisen kanssa oli kuitenkin valvottava päivä joten se siitä.Ja tätä valvomista kesti eikä ollut mikään kahden kolmen päivän tankkaus vaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tuntuu, että tämä imetysfanaattisuus on enemmän sellainen huonosti koulutettujen vouhotus.

Olen akateemisesti koulutettu, kuten kaikki ystäväni. Jokainen meistä on imettänyt lastaan, osa pidempään ja osa lyhyemmin johtuen erilaisista vaikeuksista maidon tulon kanssa. Kukaan ei tuosta asiasta ota paineita, sillä tokikin onnellinen lapsuus ja ehjä ihminen muodostuu pitkälle teosta; hellyydestä, sanoista huolehtimisesta. Kukaan meistä ei ole niin yksinkertainen, että kuvittelee tissi suussa tulevan menestyjiä ja ilman sairaita luusereita.
Uskallan peesata!

ei kiitos
vauvani (esikoinen)joutui synnyttäneiden vuodeosastolta lasten osastolle KUIVUMISEN takia. En imetä enää ketään, kiitos kätilöiden jotka ei huomannut että minun vauvani ei pärjää ilman lisämaitoa pariakaan päivää... On niiiiin paska maku koko imettämisestä. En voi ikinä enää luottaa että "maito kyllä riittää"

vieras
Imetys sattui niin paljon että itku pääsi joka kerta kun vauva tarttui kiinni loppujen lopuksi sattui koko ajan.. Vieläkin muistan miten kauheeta oli repiä niitä verisiin nänneihin tarttuneita liivinsuojia ja sen jälkeen antaa vielä lapsen tarttua siihen... =/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
vauvani (esikoinen)joutui synnyttäneiden vuodeosastolta lasten osastolle KUIVUMISEN takia. En imetä enää ketään, kiitos kätilöiden jotka ei huomannut että minun vauvani ei pärjää ilman lisämaitoa pariakaan päivää... On niiiiin paska maku koko imettämisestä. En voi ikinä enää luottaa että "maito kyllä riittää"
Ensi kerralla ei kannata ottaa asiasta stressiä. Jos vaan maitoa itseltäänkin tulee, niin hyvä se on vähäinenkin määrää maitoa, jos itse vaan tykkää siitä. Korviketta antaa sitten lisäksi.

Vieras
Mieluummin olisin tissiä antanut kuin pulloja pessyt. Mutta kun maitoa ei tullut niin en oikein voinut lasta nälkään tappaa. Fanaattiset ihmiset ovat pelottavia, eivät näe asioissa kuin oman puolensa.

poppis harmaana
mulla on 3 lasta ja ensimmäisen kanssa yritin imettmistä,mutta se ei vaan onnistunu tuntu hirveeltä jne...sen jälkee en ees kokeillu ovat laitokselta asti saaneet pulloa.eikä muo hävetä eikä mun tarvi selitellä sitä yhtään kellekkään,mun tissit,ja mun lapset

siksi....
esikoinen joutui teholle,oli tipassa ekan viikon sitten sai äidinmaitoa viikon pullosta,maidon tulo loppui eikä poika suostunnut enään rintaa syömään.
toka sai laitoksella pullosta kun ei maito noussut sitten tuli keltasuutta,sokerit heitteli ,kuivui joten aloin antamaan pullosta, rintaa imi välillä maidontulo loppui taas nopeasti

ah
vaikka kuinka imetin ja vaikka kuinka kauan vauva oli rinnalla siis nyt puhun, oli illalla tunteja..., niin sille jäi nälkä!!! Huusi ja itki. enkai mä voi huudattaa lastani? sai sitten korviketta rinnanpäälle.

Ärsyttää tollaset alotukset. On hienoa että sulla on sitä maitoa jakaa. ihan niinkuin en tuntisi huonoa omaa tuntoa kun lapseni ei saanut minulta tarpeeksi maitoa!!!! ja korvikkeilla joutusin pelaamaan.

Mulla pamahti tissit noin kuukauden imetyksen jälkeen niin kipeiski, ettei ulos voinut kesähelteellä mennä villaankaan vuorattuna (pieni tuulenvire pahensi), en voinut mennä paikkakunnan parhaimpaan ruokakauppaan (ilmastointi), en pystynyt postilaatikollakaan käydä ... en voinut muuta kuin maata sängynpohjalla ja syödä mahani kipeäksi särkylääkkeistä, mm. Burana 800, Tramal, Oxynorm. Imetys oli ainut joka hetkeksi helpotti. En kovin pitkään jaksanut tilannetta, lopetin imetyksen kun vauva oli 6 viikkoa. Jestas kun olinkin tyytyväinen päätökseeni. :attn: =) =)

Maitoa tuli kyllä tulvimalla, olis riittänyt luovutukseenkin.

Eikö tuo oo henk.koht. asia!! Jokainen tekee miten itse parhaaksi näkee!! Siinä kellekkää tartte alkaa selitteleen.

terveisin: korvikkeella kasvanut reipas 1 vuotias, joka ei oo ollu ku parissa nuhassa ja parissa kuumeessa. (se niistä: lapsi sairastaa jos ei syö rintamaitoa..jne...)

titta
Alkuperäinen kirjoittaja ei riidanhakua:
Miksette te jotkut imetä lapsianne?

Kertokaa oikea syy, älkää seotko.
Äidinmaito ei sopinut lapselleni (allergia)

Korvike sopi. 4 kk kuuntelemme ja erityisesti lapsi kärsi kauheista mahaväänteistä. Loppui kun seinään korvikkeella.

Tuskin kyllä muutenkaan olisin imettänyt 5-6 kk pidemmälle ja sitä minun ei tarvitse perustella sulle, koska se olisi ollut oma henkilökohtainen valintani.

ap menkööt itseensä
Suurin osa ei imetä, koska imetystä tuetaan huonosti.

Neuvolahenkilökunnalla on mitä kummallisimpia ideoita imetyksestä. Hitaammin kasvavalle vauvalle ehdotellaan kiinteitten varhaista aloitusta (pienen vauvan kiinteissä on vähemmän energiaa, kuin äidinmaidossa), maidon riittävyydestä saadaan luotua mörkö, kun jätetään huomiotta se, että täysimetetyt kasvavat eri tahtiin kuin korvikeruokitut, vauvan rinnalla kuluttamasta ajasta tehdään ongelma, vaikka maidon riittävyyttä pitäisi arvioida vain märkien/kakkavaippojen määrällä ja vauvan kasvulla, ei tiedetä maidontuotannon olevan kysynnän ja tarjonnan alainen ja siksi niin helposti tuhottavissa korvikkeen tai tutin turhalla tarjoamisella tai vauvan aikatauluttamisella, ei ymmärretä, että pumpulle heruminen ei kerro maidontuotannosta mitään, että imetyksen alussa rinnoista tuleva maito on sokerisempaa ja ohuempaa ("janomaitoa") ja lopuksi tuleva takamaito rasvaisempaa ja kasvulle tärkeämpää, esitetään täysin tieteenvastaisia teorioita siitä, että jonkun tietyn äidin maito on jotenkin huonoa litkua, jne.

Tuossa joitain. Harvassa paikassa myöskään osataan huomata huonoa imuotetta, vauvan tiukkaa kielijännettä, imetyksen kivuliaaksi tekevää sammasta äidin rinnoissa, saatika sataa muuta ongelmaa, jotka ovat korjattavissa.

Suurimmalla osalla naisista maito saadaan riittämään oikeilla toimilla. Valitettavasti neuvoloissa ei osata antaa tukea tähän, vaan esitetään imetykselle jopa haitallisia ratkaisumalleja (kiinteitten varhainen aloittaminen, korvikkeen antaminen "varmuuden varaksi", jopa vauvan aikatauluttaminen).

Minä en lähtisi syyllistämään yksittäisiä äitejä, vaan heidät hylännyttä järjestelmää.

eräs vaan..
Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:
Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tuntuu, että tämä imetysfanaattisuus on enemmän sellainen huonosti koulutettujen vouhotus.

Olen akateemisesti koulutettu, kuten kaikki ystäväni. Jokainen meistä on imettänyt lastaan, osa pidempään ja osa lyhyemmin johtuen erilaisista vaikeuksista maidon tulon kanssa. Kukaan ei tuosta asiasta ota paineita, sillä tokikin onnellinen lapsuus ja ehjä ihminen muodostuu pitkälle teosta; hellyydestä, sanoista huolehtimisesta. Kukaan meistä ei ole niin yksinkertainen, että kuvittelee tissi suussa tulevan menestyjiä ja ilman sairaita luusereita.
Uskallan peesata!
Yleensä fanatisimi kytee siellä huonommin koulutettujen keskuudessa. Tähän ketjuun haluaisin myös kysellä ap:n ajatusmaailmaa. Kun kyseessä on ÄIDINmaito niin eikö sen äidin pitäisi sitten juoda sitä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin on;18999550:
Imettäminen altistaa allergioille
Tekisi melkein mieli sanoa, että voi mitä p:tä. Kehtaatkin tällaista mielipidettä viljellä.
Imetys nimenomaan SUOJAA lasta allergioilta.

Jos jaat tällaista väärää tietoa, pistäpä tulemaan tutkimuksia joihin viittaat. Ja mielellään 2000-luvulta, ei 80-luvun mukatietämystä.

Maijan äiti
Olettekos kuulleet koskaan kun ennen vanhaan käytettiin imettäjiä kun äidiltä loppui maito....
Joku toinen äiti siis imetti lasta!!!
Nykyään ostetaan kaupasta vauvalle maito...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Maijan äiti;22658299:
Olettekos kuulleet koskaan kun ennen vanhaan käytettiin imettäjiä kun äidiltä loppui maito....
Joku toinen äiti siis imetti lasta!!!
Nykyään ostetaan kaupasta vauvalle maito...
hyi ällöttää ajatuskin että soittaisin jollekin et tulee imettää lastani kun en itse voi. niin ja en imetä itse koska lääkkeiden vuoksi en saa sitä tehdä.

En ees jaksa tätä ketjua kokonaan lukea kun varmasti inttämiseksi ja tappeluksi meni. Minkä takia tästä aiheesta pitää jatkuvasti vääntää?
Oisko se sitten parempi, että vauvat joiden äidit eivät pysty imettämään kuolisi nälkään? Se ilmeisesti olisi pienempi paha kuin antaa vauvalle äidinmaidonKORVIKETTA.

maitomies

Melko yksinkertainen yhteenveto akateemisesti koulutetulta ihmiseltä.

Yhteistyössä