töö
Typerä nautaMiksette te jotkut imetä lapsianne?
Kertokaa oikea syy, älkää seotko.
Typerä nautaMiksette te jotkut imetä lapsianne?
Kertokaa oikea syy, älkää seotko.
Meilläkään ei ollut helppo alku;lapsi syntymän jälkeen teholle pariksi viikoksi jonka jälkeen vielä sairaalassaoloa 2kk ennen kotiutumista. Kuitenkin lypsin maitoa talteen ahkerasti,yötä myöten.Edelleen imetän,lapsi nyt jo taaperoiässä.No, vastasyntyneiden teholle ei mennä toteuttamaan omia imetysfantasioitaan. Se siitä sitten. Onneksi säilyi lapsi hengissä. Olisipa ollut meilläkin niin helppo alku, että olisi ehtinyt hoitaa oman ja muiden imetykset ja imettämättömyydet siinä välissä. No, elämä opettaa, ennemmin tai myöhemmin.
Peesi, täysin samanlainen kokemus on minulla omasta tuttavapiiristäni. Fiksu ihminen ymmärtää, että tämä rintamaitoasia on vain pieni osa elämää eikä loppujen lopuksi kovinkaan merkityksellinen lopputuloksen (=onnellinen, tasapainoinen ihminen ja hyvä elämä) kannalta.Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tuntuu, että tämä imetysfanaattisuus on enemmän sellainen huonosti koulutettujen vouhotus.
Olen akateemisesti koulutettu, kuten kaikki ystäväni. Jokainen meistä on imettänyt lastaan, osa pidempään ja osa lyhyemmin johtuen erilaisista vaikeuksista maidon tulon kanssa. Kukaan ei tuosta asiasta ota paineita, sillä tokikin onnellinen lapsuus ja ehjä ihminen muodostuu pitkälle teosta; hellyydestä, sanoista huolehtimisesta. Kukaan meistä ei ole niin yksinkertainen, että kuvittelee tissi suussa tulevan menestyjiä ja ilman sairaita luusereita.
peesi tälle, ainakin omien ja tuttavien kokemuksien perusteella monesti neuvoloissa on hyvin puutteelista imetystietämys tai jos sitä onkin, ei sitä jaeta. Esikoisen kohdalle neuvolasta ehdotettiin 3kk rintaraivareiden kohdalla korviketta, kun ei sitä maitoa varmaan tule tarpeeksi jos vauva raivoaa rinnalla. Silloin epävarmana esikoisen äitinä suostuin ja osittaisimetin poikaa 4kk ikään asti, kunnes maito loppui ja poika oli korvikkeella. Kakkosen kanssa minulla oli enemmän tietoa ja neuvola oli vaihtunut, tällä terkkarilla oli ja on paljon tietoa imetyksestä ja taito tukea äitiä ja näiden avulla onnistuin imetyksessä. Kolmas vauva on ollut hitaasti kasvava vauva ja onneksi meillä on tämä sama neuvoanhoitaja, jolla on tietoa imetyksestä, hän ei vauvan hitaanaista kasvua hätkähtänyt, vaan tuki (taas) 6kk täysimetykseen.Alkuperäinen kirjoittaja ap menkööt itseensä;19204689:Suurin osa ei imetä, koska imetystä tuetaan huonosti.
Neuvolahenkilökunnalla on mitä kummallisimpia ideoita imetyksestä. Hitaammin kasvavalle vauvalle ehdotellaan kiinteitten varhaista aloitusta (pienen vauvan kiinteissä on vähemmän energiaa, kuin äidinmaidossa), maidon riittävyydestä saadaan luotua mörkö, kun jätetään huomiotta se, että täysimetetyt kasvavat eri tahtiin kuin korvikeruokitut, vauvan rinnalla kuluttamasta ajasta tehdään ongelma, vaikka maidon riittävyyttä pitäisi arvioida vain märkien/kakkavaippojen määrällä ja vauvan kasvulla, ei tiedetä maidontuotannon olevan kysynnän ja tarjonnan alainen ja siksi niin helposti tuhottavissa korvikkeen tai tutin turhalla tarjoamisella tai vauvan aikatauluttamisella, ei ymmärretä, että pumpulle heruminen ei kerro maidontuotannosta mitään, että imetyksen alussa rinnoista tuleva maito on sokerisempaa ja ohuempaa ("janomaitoa") ja lopuksi tuleva takamaito rasvaisempaa ja kasvulle tärkeämpää, esitetään täysin tieteenvastaisia teorioita siitä, että jonkun tietyn äidin maito on jotenkin huonoa litkua, jne.
Tuossa joitain. Harvassa paikassa myöskään osataan huomata huonoa imuotetta, vauvan tiukkaa kielijännettä, imetyksen kivuliaaksi tekevää sammasta äidin rinnoissa, saatika sataa muuta ongelmaa, jotka ovat korjattavissa.
Suurimmalla osalla naisista maito saadaan riittämään oikeilla toimilla. Valitettavasti neuvoloissa ei osata antaa tukea tähän, vaan esitetään imetykselle jopa haitallisia ratkaisumalleja (kiinteitten varhainen aloittaminen, korvikkeen antaminen "varmuuden varaksi", jopa vauvan aikatauluttaminen).
Minä en lähtisi syyllistämään yksittäisiä äitejä, vaan heidät hylännyttä järjestelmää.
peesi tälle, ainakin omien ja tuttavien kokemuksien perusteella monesti neuvoloissa on hyvin puutteelista imetystietämys tai jos sitä onkin, ei sitä jaeta. Esikoisen kohdalle neuvolasta ehdotettiin 3kk rintaraivareiden kohdalla korviketta, kun ei sitä maitoa varmaan tule tarpeeksi jos vauva raivoaa rinnalla. Silloin epävarmana esikoisen äitinä suostuin ja osittaisimetin poikaa 4kk ikään asti, kunnes maito loppui ja poika oli korvikkeella. Kakkosen kanssa minulla oli enemmän tietoa ja neuvola oli vaihtunut, tällä terkkarilla oli ja on paljon tietoa imetyksestä ja taito tukea äitiä ja näiden avulla onnistuin imetyksessä. Kolmas vauva on ollut hitaasti kasvava vauva ja onneksi meillä on tämä sama neuvolanhoitaja, jolla on tietoa imetyksestä, hän ei vauvan hitaanaista kasvua hätkähtänyt, vaan tuki (taas) 6kk täysimetykseen.Alkuperäinen kirjoittaja ap menkööt itseensä;19204689:Suurin osa ei imetä, koska imetystä tuetaan huonosti.
Neuvolahenkilökunnalla on mitä kummallisimpia ideoita imetyksestä. Hitaammin kasvavalle vauvalle ehdotellaan kiinteitten varhaista aloitusta (pienen vauvan kiinteissä on vähemmän energiaa, kuin äidinmaidossa), maidon riittävyydestä saadaan luotua mörkö, kun jätetään huomiotta se, että täysimetetyt kasvavat eri tahtiin kuin korvikeruokitut, vauvan rinnalla kuluttamasta ajasta tehdään ongelma, vaikka maidon riittävyyttä pitäisi arvioida vain märkien/kakkavaippojen määrällä ja vauvan kasvulla, ei tiedetä maidontuotannon olevan kysynnän ja tarjonnan alainen ja siksi niin helposti tuhottavissa korvikkeen tai tutin turhalla tarjoamisella tai vauvan aikatauluttamisella, ei ymmärretä, että pumpulle heruminen ei kerro maidontuotannosta mitään, että imetyksen alussa rinnoista tuleva maito on sokerisempaa ja ohuempaa ("janomaitoa") ja lopuksi tuleva takamaito rasvaisempaa ja kasvulle tärkeämpää, esitetään täysin tieteenvastaisia teorioita siitä, että jonkun tietyn äidin maito on jotenkin huonoa litkua, jne.
Tuossa joitain. Harvassa paikassa myöskään osataan huomata huonoa imuotetta, vauvan tiukkaa kielijännettä, imetyksen kivuliaaksi tekevää sammasta äidin rinnoissa, saatika sataa muuta ongelmaa, jotka ovat korjattavissa.
Suurimmalla osalla naisista maito saadaan riittämään oikeilla toimilla. Valitettavasti neuvoloissa ei osata antaa tukea tähän, vaan esitetään imetykselle jopa haitallisia ratkaisumalleja (kiinteitten varhainen aloittaminen, korvikkeen antaminen "varmuuden varaksi", jopa vauvan aikatauluttaminen).
Minä en lähtisi syyllistämään yksittäisiä äitejä, vaan heidät hylännyttä järjestelmää.
Nii olin miekii, kunnes vaavi vihdoin ja viimein suostu juomaan pullosta. Vika tosin oli korvikkeen merkissä, eihän meidän pikkuiselle kelpaa kun kallein. :heart:mulla sekä pullo ruokittuja/ imetettyjä vauveleita ollut. Mutta tämä meidän nuorimmainen..syntynyt keskosena, 2 ensimmäistä viikkoa ravinto nenämahaletkun kautta, sitten opeteltiin varovasti pullosta ja 3 viikon ikäisenä ensimmäisen kerran rinnalle. ( pumppasin koko ajan omaa maitoa vauvalle). Ihan varma olin että imettämisestä ei tule yhtään mitään ja olinkin valmis alkuunsa luovuttamaan..mutta vauva teki omat ratkaisunsa. Hän ei huoli tuttipulloa tutista puhumattakaan. Ja pulloa ollaan kokeiltu jos jonkin moista mutta mikään ei neidille ole kelvannut.
Itse puolen vuoden valvomisien jälkeen sitä on jokseenkin poikki, mies kun ei voi imettää Lapsista tulee ihan yhtä hyviä imettää tai ei ja omassa tilanteessani olen ollut jopa kateellinen pulloa huolivien vauvojen äideille
Nyt onneksi neitokaiselle kelpaa nokkamukista tarjottu vesi ja kiinteät ruuat joten uskallan jättää lapsen edes hetkeksi isän hoiviin jotta voi edes jotain tehdä ihan itsekseen ilman että tissi on oltava saatavilla hetkenä minä hyvänsä
Nyt samantien marssit kauppaan ja ostat lanoliinia! PureLan tai Lansinoh -merkkisiä voiteita saa ihan normikaupasta, ainakin marketeista. Mullakin tuli ihan vesikellot rinnanpäihin aluksi kun vauva viihtyi tunninkin tissillä, ilman rasvaa olis tuo imetys ollut täysin mahdotonta.Alkuperäinen kirjoittaja tuore äiti;27857437:Yritän kokoajan imettää, mutta rinnanpäät ei kestä sitä vaan ovat aivan rikki ja verellä. Vauva ei veristä maitoa huoli enkä sitä antaisikaan. Pumppaamalla ei tule tarpeeksi maitoa, joten on turvauduttava korvikkeeseen. Vauva ei ole vielä kahta viikkoakaan ja toivon, että imetystauon jälkeen tissi kelpaa taas eikä nännit mene rikki enää. Mutta jos rinnat ei kestä imetystä niin mitä muutakaan voin kuin käyttää korvikkeita? Sitä paitsi musta tuntuu, että vauva on nyt pulloruokinnalla paljon tyytyväisempi kun saa ainakin mahansa täyteen.
En nyt ymmärrä, siis ihan tutkimusten mukaan koulutetut, menestyvät ihmiset imettävät lapsiaan, tuota korviketta antavat huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kouluttamattomat (ja oman kokemuksen mukaan vähemmän menestyvät, ei niin älykkäät ihmiset, sama pätee esim. tupakointiin raskausaikana).Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tuntuu, että tämä imetysfanaattisuus on enemmän sellainen huonosti koulutettujen vouhotus.
Olen akateemisesti koulutettu, kuten kaikki ystäväni. Jokainen meistä on imettänyt lastaan, osa pidempään ja osa lyhyemmin johtuen erilaisista vaikeuksista maidon tulon kanssa.
Ymmärrän kyllä, jos sinulle ei ole imetys onnistunut, mutta näen aina punaista, kun käytetään tätä stressi-korttia.Alkuperäinen kirjoittaja Hyvinvoivan lapsen äiti;23389461:Mielestäni lapselle on parasta että hänellä on mahdollisimman stressitön äiti (ja isä), joka (t) jaksaa häntä hoivata ja rakastaa.