Äidiksi 39v?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 13:49 olet liian vanha kirjoitti:
liian vanha olet

ajattele jos sairastut viiskuuskymppisenä tai miehesi sairastuu?

sun vaihdevuodet ja lapsen murruikä?

ajatelkaa lapsiakin, usein nykyaikana aikuiset ajattelevat vain omaa opiskeluaan, uraansa, halujaan...
mitä lapset toivovat ja haluavat? terveet vanhemmat, nuoret isovanhemmat? aikuiset joilla on voimia hoitaa ja kasvattaa?

järki käteen
Sairastua voi koska hyvänsä, myös nuorena. Ei lapsia kannata sen vuoksi jättää tekemättä, että mahdollisesti sairastuu nyt tai myöhemmin.

Jos vaihdevuodet ja murkkuikä sattuu samaan aikaan, niin sitten sattuu. Voi kiesus! Ymmärtääpä ainakin paremmin lastaan, kun itselläänkin myllertää.

Nykyaikana!! On sitä ennenkin tehty lapsia yli nelikymppisenä. Ei kaikki jätä lapsia tekemättä sen vuoksi, että opiskelut, ura tai muuten vaan lapsista vapaa elämä kiehtoo. Ehkäpä sitä oikeaa puolisoa ei ole löytynyt kuin vasta silloin nelikymppisenä.

Kyllähän sitä jaksaa hoitaa vähän vanhempanakin lapsia. Tietysti lastenlapsien hoitaminen ei ehkä enää onnistu, jos omansa on tehnyt nelikymppisenä ja he sitten tekevät omansa myöhään. Mutta mitä sitten, sitähän on jo sairastunut viisi/kuusikymppisenä muutenkin. :kieh:
 
Saanko tiedustella mistä kaikista kyseisistä asioista äiti-71 on henkilökohtaista kokemusta, kun niin kovasti kommentoi?

Omasta sairaudesta vai terveydestä?

Omien vanhempien sairaudesta vai terveydestä?

Isovanhempien elämästä vai kuolemasta?

Oletko jo kokenut vaihdevuotesi, ovatko lapsesi jo murkkuja?

Ovanko äidilläsi ollut vaihdevuodet samaan aikaan kuin oma murrosikäsi?

Tiedätkö varmasti omat voimavarasi?

Tekstisi perusteella tunnut hieman äkkipikaiselta... lapsien saantia kaikkien kannattaa kuitenkin harkita pitkään ja hartaasti...
Uusi elämä on aina lahja, jota on syytä kunnioittaa.

 
yrttitarhurikatti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2005 klo 15:37 Minä kirjoitti:
Et todellakaan ole. Jos joku niin väittää, niin kateus taustalla. Ihanaa kun on eri ikäisiä lapsia!

Ja kukaan ei pohdi, jos mies tulee isäksi pappaiässä...
Voi kuules en nyt ihan usko siihen kateuteenkaan. Jokainen kyllä tietään omalta kohdaltaan milloin alkaa olla liian vanha uuteen vauvaan. Mä pohdin useinkin tätä asiaa ja enemmänkin vaakakupissa painaa se kuinka vanha sitä on muutamna vuoden päästä kun ne lapset kuitenkin kasvaa.....Eli ei musta ainakaan olisi äidiksi reilusti yli 4 kymppisenä. Ehkä olen vaan kuullut liikaa kauhutarinoita lapsista joiden vanhemmat eivät enään jaksa kiinnittää lapsiinsa huomiota koska ikä painaa :/ Ja kyllä se on aivan sama asia miesten suhteen. Aika moni lieneen pohtii onko 50 vuotias mies paras mahdollinen isä juoksemaan jälkikasvunsa perässä pitkin maita ja mantereita.
 
Lapsi on lahja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 16:23 yrttitarhurikatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2005 klo 15:37 Minä kirjoitti:
Et todellakaan ole. Jos joku niin väittää, niin kateus taustalla. Ihanaa kun on eri ikäisiä lapsia!

Ja kukaan ei pohdi, jos mies tulee isäksi pappaiässä...
Voi kuules en nyt ihan usko siihen kateuteenkaan. Jokainen kyllä tietään omalta kohdaltaan milloin alkaa olla liian vanha uuteen vauvaan. Mä pohdin useinkin tätä asiaa ja enemmänkin vaakakupissa painaa se kuinka vanha sitä on muutamna vuoden päästä kun ne lapset kuitenkin kasvaa.....Eli ei musta ainakaan olisi äidiksi reilusti yli 4 kymppisenä. Ehkä olen vaan kuullut liikaa kauhutarinoita lapsista joiden vanhemmat eivät enään jaksa kiinnittää lapsiinsa huomiota koska ikä painaa :/ Ja kyllä se on aivan sama asia miesten suhteen. Aika moni lieneen pohtii onko 50 vuotias mies paras mahdollinen isä juoksemaan jälkikasvunsa perässä pitkin maita ja mantereita.
Vanhempien asenne ratkaisee, ei vanhempien ikä B) .
Nelikymppisillä vanhemmilla on jo paljon elämänkokemusta. Taloudellinen asemakin on yleensä parempi kuin 20-30-vuotiailla vanhemmilla. Esim. meillä on omistusasunto jo kokonaan maksettu.

Nuoret, velkaiset vanhemmat tekevät pitkiä työpäiviä ja ehtivät viettämään hyvin vähän aikaa omien lastensa kanssa. Osa nuorista vanhemmista on taloudellisesti ja henkisesti riippuvaisia omista ja appivanhemmista. Itse en ainakaan haluaisi olla isovanhempien raha-avustusten ja lastenhoitoavun varassa.

Minulle on tärkeää, että saan hoitaa lapsemme kotona. Pystyn olemaan kotiäitinä, koska meillä on oma koti ja pidämme menot kurissa =) .

En näe mitään syytä, miksi 40-45-vuotiaiden äitien ja isien pitäisi edes kysyä muilta, "onko lasten saaminen sopivaa tässä iässä"?
Meidän ei tarvitse enää raahata lapsia perjantaina mummolaan, lähteä itse baareihin ryyppäämään ja bilettämään, ja potea seuraavana päivänä krapulaa.

Minä viihdyn kotona ja olen onnellinen kotiäiti :flower:. Sitä en ymmärrä, että 60-vuotiaita, vaihdevuotensa jo ohittaneita naisia on autettu raskaaksi ulkomaisilla hedelmällisyysklinikoilla. Mutta niin kauan, kun nainen on hedelmällisessä iässä ja voi tulla raskaaksi, hänellä on äitiyteen täysi oikeus. Sanoi ympäristö mitä tahansa B) .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 16:13 utelias kirjoitti:
Saanko tiedustella mistä kaikista kyseisistä asioista äiti-71 on henkilökohtaista kokemusta, kun niin kovasti kommentoi?

Eikö täällä saa enää edes kommentoida toisten kirjoituksia?

Omasta sairaudesta vai terveydestä?

Olen tällä hetkellä terve. Onneksi. Olen myös sairastanut, mutta en niin, että se olisi estänyt lasten saannin ja heidän elämässää mukana olemisen vielä pitkään.

Omien vanhempien sairaudesta vai terveydestä?

Äitini sairasti rintasyövän 37 vuotiaana eli hän ei ollut kovinkaan vanha. Vieläkin rinasyöpä yhdistetään yli viiskymppisille vaikka koko ajan useampi sairastuu siihen paljon nuorempana. Olin itse äitini sairastuessa 10v.

Isovanhempien elämästä vai kuolemasta?

Isovanhempiani on sekä elossa että poistuneena tästä elämästä. Olen ollut pienestä pitäen hoidossa mummoloissa lomillani useita viikkoja kerrallaan. Myös silloin kuin äitini sairastui. Ja muistan mummolassa olon upeana aikan ja viihdyin siellä todella hyvin. Äitini on kymmenen lapsisesta perheestä kolmanneksi nuorin ja hänen äitinsä oli yli 40, kun nuorimmaiset lapset ovat syntyneet. Siltikin hän (äidinäiti) jaksoi vielä hoitaa lapsenlapsiaan vaikka elämä oli ollutkin raskas. Äitini vanhemmat kuolivat reilusti yli 80 vuotiaina. Isäni äiti elää vielä ja hän on ollut suuressa osassa elämääni. Hän on hoitanut minua todella paljon samoin kuin isänisäkin (joka kuoli 80v). Kaikki isovanhempani asuivat/asuvat 700-800 km meiltä.

Oletko jo kokenut vaihdevuotesi, ovatko lapsesi jo murkkuja?

En ole vielä kokenut vaihdevuosia kuten varmasti nimimerkistäni näkee. Lapseni eivät ole vielä murkkuja, mutta tyttäreni on erittäin hankala, joka käyttäytyy kuin murkkuikäinen. Kokemusta on pikkuveljeni, serkkujeni, ystävieni lapsien murkkuiästä ja mieheni poika lähestyy tätä maagista ikää.


Ovanko äidilläsi ollut vaihdevuodet samaan aikaan kuin oma murrosikäsi?

Äidin vaihdevuosi oireita oli yöhikoilu. Syövän sairastamisen vuoksi hän ei voinut saada siihen hoitoa. Hänen käyttäytymisensä tai muu ei muuttunut vaihdevuosien aikaan. Osa vaihdevuosiin lasketusta ajasta sattui samaan murrosikäni kanssa. Äidin kanssa ei koskaan ollut ongelmia, pikemminkin isän kanssa.

Tiedätkö varmasti omat voimavarasi?

Tiedätkö itse? En usko, että kukaan tietää omia voimavarojaan täydellisesti. Voimia voi yllättäen löytyä silloin kun tarvitsee. Vaikka etukäteen voi arvella, ettei jaksaisi, jos jotain tapahtuu. Täytyy lisätä tähän, että en vielä ole 39v ja lasten hankinta ei enää ole ajankohtaista minulle. Mutta mistä tiedän tulevaa. Ehkäpä 5 vuoden päästä, kun olen 39v, tahdonkin vielä lapsen. Kun sitä en tiedä.

Tekstisi perusteella tunnut hieman äkkipikaiselta... lapsien saantia kaikkien kannattaa kuitenkin harkita pitkään ja hartaasti...
Uusi elämä on aina lahja, jota on syytä kunnioittaa.


Äkkipikainen...hmmm. Taidanpa olla. Vastaanko vaiko en olenko liian vanha äidiksi -kysymykseen mietin pari päivää. Eli taitaa olla aika äkkipikaista.
 
yrttitarhurikatti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 21:38 Lapsi on lahja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 16:23 yrttitarhurikatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2005 klo 15:37 Minä kirjoitti:
Et todellakaan ole. Jos joku niin väittää, niin kateus taustalla. Ihanaa kun on eri ikäisiä lapsia!

Ja kukaan ei pohdi, jos mies tulee isäksi pappaiässä...
Voi kuules en nyt ihan usko siihen kateuteenkaan. Jokainen kyllä tietään omalta kohdaltaan milloin alkaa olla liian vanha uuteen vauvaan. Mä pohdin useinkin tätä asiaa ja enemmänkin vaakakupissa painaa se kuinka vanha sitä on muutamna vuoden päästä kun ne lapset kuitenkin kasvaa.....Eli ei musta ainakaan olisi äidiksi reilusti yli 4 kymppisenä. Ehkä olen vaan kuullut liikaa kauhutarinoita lapsista joiden vanhemmat eivät enään jaksa kiinnittää lapsiinsa huomiota koska ikä painaa :/ Ja kyllä se on aivan sama asia miesten suhteen. Aika moni lieneen pohtii onko 50 vuotias mies paras mahdollinen isä juoksemaan jälkikasvunsa perässä pitkin maita ja mantereita.
Vanhempien asenne ratkaisee, ei vanhempien ikä B) .
Nelikymppisillä vanhemmilla on jo paljon elämänkokemusta. Taloudellinen asemakin on yleensä parempi kuin 20-30-vuotiailla vanhemmilla. Esim. meillä on omistusasunto jo kokonaan maksettu.

Nuoret, velkaiset vanhemmat tekevät pitkiä työpäiviä ja ehtivät viettämään hyvin vähän aikaa omien lastensa kanssa. Osa nuorista vanhemmista on taloudellisesti ja henkisesti riippuvaisia omista ja appivanhemmista. Itse en ainakaan haluaisi olla isovanhempien raha-avustusten ja lastenhoitoavun varassa.

Minulle on tärkeää, että saan hoitaa lapsemme kotona. Pystyn olemaan kotiäitinä, koska meillä on oma koti ja pidämme menot kurissa =) .

En näe mitään syytä, miksi 40-45-vuotiaiden äitien ja isien pitäisi edes kysyä muilta, "onko lasten saaminen sopivaa tässä iässä"?
Meidän ei tarvitse enää raahata lapsia perjantaina mummolaan, lähteä itse baareihin ryyppäämään ja bilettämään, ja potea seuraavana päivänä krapulaa.

Minä viihdyn kotona ja olen onnellinen kotiäiti :flower:. Sitä en ymmärrä, että 60-vuotiaita, vaihdevuotensa jo ohittaneita naisia on autettu raskaaksi ulkomaisilla hedelmällisyysklinikoilla. Mutta niin kauan, kun nainen on hedelmällisessä iässä ja voi tulla raskaaksi, hänellä on äitiyteen täysi oikeus. Sanoi ympäristö mitä tahansa B) .
Mä luulen kyllä että asennetta enemmän vaikuttaa fyysinen kunto. Taloudellinen asema ei saisi koskaan olla ratkaiseva tekijä siihen milloin lapsia "hankitaan". Jos on halua ja voimavaroja panostaa perheeseen, niin onko sillä iällä mitään väliä? Itse pystyn olla kotiäitinä vaikka en olekaan vielä neljääkymmentä. Mulla ei ole tarvetta viedä lapsia mummolaan hoitoon ja mennä itse baariin, krapulakin on täysin outo kummajainen meidän perheessä. Naisella on todellakin oikeus tulla raskaaksi niin kauan kun luonto sen sallii, ja toivon mukaan jokainen jaksaa sitten vanhoilla päivillään huolehtia niistä jlkeläisitäänkin :whistle:
 
pesaan
Uskon myös tuohon fyysisyyden "voimaan". Taitaa olla luonnonlaki.

Taloudellinen asema ei saisi olla ratkaiseva tekijä lasten saannissa, mutta usein on. Tiukentuva yhteiskunta saa päivä päivältä miettimään enemmän ja enemmän onko varaa omiin jälkeläisiin vai ei?

Minä olen myös kotiäiti vaikken olekaan vielä neljässä kymmenessä.
Toisaalta kovalla työllä hankkinut kaiken tarpeellisen maallisen.

En myöskään juokse baareissa ja absolutistille krapula on vieras olotila.

Lopuksi tähän lisäämään, että elämänkokemusta saattaa löytyä enemmän viistoistavuotiaalta tai kaksvitoselta kuin esim. nelikymppiseltä.

Luontohan pitkälti määrittelee sen "oikean" iän saada lapsia...
mutta mikä on hedelmällisin ikä?


miehillä on helppoa
:LOL:
 
Ei ole miehilläkään helppoa. Kätilöystävättäreni mainitsi inseminaatioiden määrän nousun. Suomalainen spermanlaatu heikkenee heikkenemistään. Johtuneeko tuo naisten e-pillereiden syönnistä, virtsan mukana hormoonit laskeutuvat vesistöihin putkistoista, saasteista vaiko lisäaine ja hormnooni määristä ruoassa.
 
isoäidilläni on lapsia 12,hän itse on nyt 86-vuotias,lapset 39v-reilu 60 välillä-Elikkäs nuorimman lapsensa hän teki ollessaan liki 50-vuotias.että semmoista "ennen vanhaan"...pointtini:ei ole 39-vuotias vanha äidiksi!
 
nykyaika
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 12:31 wilma kirjoitti:
isoäidilläni on lapsia 12,hän itse on nyt 86-vuotias,lapset 39v-reilu 60 välillä-Elikkäs nuorimman lapsensa hän teki ollessaan liki 50-vuotias.että semmoista "ennen vanhaan"...pointtini:ei ole 39-vuotias vanha äidiksi!
eipä taida nykyäidit tuohon lapsimäärään yltää. Huom; onneksi ehkäisy on keksitty =)

Tosin paljon on toisin kuin ennen; työt, perheet, läheiset, asuminen, ympäristö, talous, teknologia...

olisikin mielenkiintoista saada isoäitisi kommentti aiheesta palstalle

=)
 
nk4s2a
Suosittelen. Synnytin kahdeksannen lapsemme 5 kk sitten, samassa kuussa kun täytin 40. Kuten eräs edellisistä kommentoijista kertoi ongelmana voi olla raskaaksi tuleminen. Meidän pikkuinen oli "tilauksessa" melkein 2 vuotta ja onnistunutta raskautta edelsi 4 alkuvaiheen keskenmenoa. Viidennellä kerralla onnistui; sain terveen tyttären syntymäpäivälahjaksi. Tällä iällä osaa arvostaa ihan tavallista vauvaperheen arkea, ei ole enää kiire minnekään.

 
"Äiti 71" mielestäni parikymppiset äidit ei ole ainakaan parempia äitejä ,koska,suurin osa tuntemistani hoidattavat vanhemmillaan ym.lapsiaan kun menohalut" ovat kovat ja kodinhoito ei kiinnosta.On tietty poikkeuksiakin.
 
Tulin ensimäistä kertaa äidiksi kuukautta ennen, kuin täytin 39. Lapsi on rakas ja todella toivottu. Ja jaksettu on tosi hyvin yösyötöt ja vaipparallit.
Miten kukaan voi sanoa, milloin on liian vanha äidiksi tai isäksi???
On surullista huomata, että täälläkin käydään sanasotaa... Miksi ihmeessä? Tähän asti täällä on ollut asiaalisia keskusteluja, mutt nyt... :x
 

Yhteistyössä