Hei!
Olen Karoliina ja uusi listalla. Adoptioprosessimme on alkuvaiheessa, eli varasin juuri ensimmäisen neuvonta-ajan tammikuulle. Infossa olimme viime keväänä.
Meillä on kaksi biologista lasta, 2006 syntynyt tytär ja 2009 syntynyt poika (minä olen syntynyt 1977 ja mies 1976). Olemme molemmat miehen kanssa aina ajatelleet, että kolme tai neljä lasta olisi meille sopiva määrä. Minä olen lapsesta saakka myös ajatellut, että voisin hyvin adoptoida, mutta ehkä tähän ei olisi kuitenkaan lähdetty, ellen olisi sairastunut raskausmyrkytykseen molemmissa raskauksissani. Tällaisessa tapauksessa on melko varmaa, että myrkytys uusisi kaikilla seuraavillakin kerroilla. En halua ottaa riskiä enkä stressata tilan puhkeamisesta enää. Muutenkaan en ole erityisesti rakastanut raskaana olemista tai pikkuvauva-aikaa, joten adoptio tuntuu sopivalta vaihtoehdolta meille.
Ainakin tällä hetkellä olemme sitä mieltä, että palveluntarjoajaksi valikoituu Helsingin kaupunki ja maaksi Etelä-Afrikka. Ihan käytännönkin syistä, eli koska meillä on biolapsia ja koska emme ole uskovaisia, mutta myös muuten kyseinen maa ja maanosa tuntuvat meille läheisiltä. Olen mm. opiskellut yliopistossa Englannissa Afrikka-tutkimusta (ja Suomessa kehitysmaatutkimusta) ja meillä on lähipiirissä suomalais-eteläafrikkalainen perhe, jossa on tummaihoinen lapsi (vaimon aiemmasta liitosta), ja he asuvat nykyisin Suomessa. Olen myös tehnyt töitä rasisminvastaisessa kansalaisjärjestöprojektissa, minkä edellä mainittujen lisäksi uskoisin vaikuttavan positiivisesti kontaktin uskoon siitä, että kykenemme tukemaan adoptiolapsemme etnistä identitettiä jne.
Asioita, jotka minua ovat epäilyttäneet, ovat mm. oikeutus tuoda erilaiselta näyttävä lapsi Suomeen kokemaan rasismia. Onneksi asumme sentään pääkaupunkiseudulla, jossa erilaisuuteen on totuttu jo jonkin verran. Lisäksi olen miettinyt oikeutustamme "viedä lapsi" kauan ensimmäistään toivoneilta ihmisiltä, kun meillä on jo kaksi lasta. Mutta jos lapsen parasta ajatellaan - niin kuin näissä yhteyksissä aina sanotaan - luotan siihen, että voimme tarjota yhtä hyvän kodin lapselle kuin ennestään lapseton pariskunta. Adoptioon tulee varmasti paljon lapsia, jotka kaipaavat ainokaisen saamaa hoivaa ja huomiota, mutta myös niitä joille kokeneemmat vanhemmat, sisarukset ja jo vakiintunut perhe-elämä sopivat hyvin.
Meidän kotiselvitystämme ja lupahakemustamme silmällä pitäen mietityttää mm. se, että jäin kesällä vakituisesta työsuhteesta vapaaksi toimittajaksi/kirjoittajaksi, ja suunnittelen oman yritystoiminnankin käynnistämistä. Tuloni eivät tästä ole juuri muuttuneet tai todennäköisesti tule muuttumaan, mutta tietty epävarmuushan tässä on, enkä ole varma kuinka sosiaaliviranomaiset tai kohdemaan kontakti asiaan suhtautuvat. Ainakin nyt meidän perhe-elämää ja lapsia ajatellen on ollut todella hyvä juttu tehdä töitä kotoa käsin, sillä esim. arkiaamut ovat rauhoittuneet kummasti, kun minulla ei ole kiire laittaa itseäni valmiiksi ja syödä aamupalaa, vaan voin laittaa lapset rauhassa valmiiksi isänsä mukaan, ja hoidan omat aamutoimeni vasta heidän lähdettyään. Lisäksi lasten hoitopäivät ovat nyt lyhyempiä.
Hieman epäilyttää myös miehen vanhempien suhtautuminen. Emme ole vielä kertoneet heille, että olemme oikeasti jo prosessissa mukana, vaikka aiemmin olemme väläytelleet kv-adoption mahdollisuutta. He ovat aika ennakkoluuloisia asioiden suhteen, mutta lopulta hyväsydämisiä, ja vaikka heillä on ollut tapana kyseenalaistaa lähes järjestelmällisesti kaikki tekemämme suuret päätökset aluksi, lopulta he ovat aina hyväksyneet kaiken. Olemme paljon tekemisissä, sillä he asuvat lähellä, ovat jo jättäytyneet pois työelämästä ja rakastavat hoitaa ainoan lapsensa lapsia. Uskon, että lopulta adoptiolapsesta/-lapsista tulee heille yhtä rakkaita kuin näistä biologisista, mutta ensireaktiot pelottavat silti.
Tiedämme, ettei Etelä-Afrikasta saa juuri sisaruksia, ja etenkin meidän kohdalla se on ikärajoitteiden vuoksi epätodennäköistä (kuopus on ehkä 3-vuotias, kun paperit lähtevät Etelä-Afrikkaan), mutta sillä tuurilla, että kohdalle osuisi kaksoset, olemme merkinneet toiveeksi 1-2 lasta. Special needs -pohdintoja ei ole vielä tarkasti käyty läpi, mutta näppituntumalta sanoisin, että "täysin terve" ei lapsen tarvitse olla, mutta silti tiedämme rajalliset resurssimme, kun kotona on jo ennestään kaksi lasta, eikä kummallakaan vanhemmalla ole tarkoitus jäädä pidemmäksi aikaa kotiin, vaan palata aikanaan työelämään takaisin. Myös kun olen tosiaan miettinyt sitä oikeutusta tuoda erinäköinen lapsi tänne "kiusattavaksi", niin erilaisuus korostuisi tietenkin vielä enemmän, jos lapsella olisi joku havaittava vamma tms. En tällä kuitenkaan tarkoita tietenkään sitä, etteikö SN-lapsia saisi adoptoida, vaan ettemme ehkä itse olisi siihen tarpeeksi vahvoja. Vaikka koskaanhan ei voi tietää mitä tuleman pitää - ei bio- eikä adolasten kohdalla.
Kuopuksen iänkin takia toiveissamme on suht nuori lapsi/lapset, ja lisäksi mietimme myös emotionaalista kehitystä, eli senhän ongelmiin on sitä suurempi riski, mitä pidempään lapsi on ollut ilman vanhempia. Mutta noin muuten meillä on jo kaksi pientä ollut, ja vaikka kaikenikäiset lapset ovat kivoja, niin melkein sitä hauskemmiksi he muuttuvat mitä enemmän kasvavat. Joten siinä mielessä lapsen nuoruus ei olisi ensisijaista.
Kuten huomaatte, olen kova kirjoittamaan, mutta välttämättä en vielä näin alkuvaiheessa ole kauhean aktiivinen, kun paljon ei vielä adoptiorintamalla tapahdu, ja elämä on aika kiireistä muuten. On kuitenkin ihanaa lukea muiden kokemuksia jo nyt, ja halusin esittäytyä ja sanoa hei mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Onnea ja voimaa kaikille adoptiotielle lähteneille, ja hauska tutustua!
Karoliina