Hei sellainen nippelitieto on jäänyt minua askarruttamaan, että kuinka kauan kestää saada Kiinan LID -päivämäärä? Eikö olekin siis niin myös SN-jonon kohdalla (ainakin meidän suomalaisten osalta??), että LID pitää olla?
me saatiin tieto, että noin kuukauden päivät LID:in saamiseen menee.Hei sellainen nippelitieto on jäänyt minua askarruttamaan, että kuinka kauan kestää saada Kiinan LID -päivämäärä? Eikö olekin siis niin myös SN-jonon kohdalla (ainakin meidän suomalaisten osalta??), että LID pitää olla?
Meillä ajatuksena on, että olen kotona itse pitkään, olenhan nytkin lapseni kanssa ja työni kykenen hoitamaan kotoa melko vähällä tuntimäärällä. Rahallisesti tullaan hyvin toimeen.Sisarusadoptiota varten pitää saada adoptiolupa lautakunnasta, esimerkikisi kahdelle tai kolmelle lapselle. Lautakunta ei sisaruslupia myönnä kovin keveillä perusteilla, perheen pitää olla vahva ja tukiverkot kunnossa. Käytännössä kahden sisaruksen odotusajat ovat monesta maasta melko pitkiä. Kolmen sisaruksen sarjoille on vaikeampi löytää koteja ja odotusajat kolmelle sisarukselle voivat olla kohtuullisen lyhyitä. Neljän sisaruksen adoptiosta Suomeen en ole ikinä kuullut, jenkkeihin niinkin isoja sisarussarjoja joskus adoptoidaan.
Olen kuullut, että sosiaalityöntekijä pitäisi hyvänä, että sisaruksia adoptoitaessa toinen vanhempi jäisi pitkäksi aikaa kotiin lapsia hoitamaan. Sisarusadoptio voi varsinkin heti adoption jälkeen olla tosi rankka kokemus koko perheelle, mutta toisaalta sitten voisi olla koko lauma "kerralla kasassa".
Huonejärjestelyistä olen saanut käsityksen että kodissa pitäisi olla mahdollisuus tarjota lapselle oma huone ainakin jossain vaiheessa, mutta biolasten kanssa huoneiden jakaminen voi olla hankalaa koska adoptiosisarukset eivät tietenkään ole heidän kanssaan samanikäisiä. Muutenkin tällaisten asioiden pohtiminen on siinä mielessä turhaa ettei kukaan voi tietää millainen prosessi kiintymyssuhteen muodostaminen on, ja varsinkin hieman isompien lapsien kanssa (joista sisarusadoptiossa yleensä on kyse, vanhin on usein lähellä kouluikää) täytyy varautua pitkään ja mahdollisesti vaikeaan prosessiin (ja yllättyä positiivisesti jos kaikki sujuu hyvin). Olen lukenut myös mielipiteitä joiden mukaan jokaisen adoptoidun lapsen tulisi nukkua vanhempiensa kanssa, jotta kiintymyssuhde muodostuisi mahdollisimman hyväksi. Mutta siis kirjoituksestasi ei ilmene montako lasta teillä on ja minkä ikäisiä he ovat, mutta jos teillä on alle kouluikäisiä lapsia niin todennäköisesti sisarusadoptio ei teidän kohdalla ole ainakaan lähivuosina mahdollinen.Onko kaikilla lapsilla tarkoitus olla omat huoneet, vai voivatko jakaa saman huoneen alusta asti perheen muiden lasten kanssa? Tietenkin todennäköisesti ainakin pienen nukkuu meidän aikusten kanssa samassa huoneessa niinkun biolapsetkin tekevät
Palvelunantajilta tosiaan saa ajantasaisinta tietoa, joittenkin perheitten/lasten kohdalla myös tunnutaan joustavan joistain kriteereistä.Kertokaa viisaammat; missä adoptiomaissa lapsettomuus on edellytys, missä etusijalla, missä ei väliä? Olemme lapsettomia, kyselen kokonaistilanteen hahmottamiseksi paremmin.
Juu, pikaisella laskutoimituksella meidän nuorin olisi 6-7 niihin aikoihin, kun tulisi esitys sisaruksista, jos sisaruksia meille tarjotaan, joten uskon että nuorimmiksi pääsisivät melko helposti Neuvontaan aletaan varailemaan aikaa sitten, kun ikä sen sallii, toistaiseksi kerään vain kaiken mahdollisen informaation, varsinkin Venäjä-adoptioista ja olen kokenut tämän palstan hyvin tietorikkaaksi tässä asiassa, täällä ihmiset tietävät mistä puhuvat ja opin uutta. Arvostan kovasti kaikki neuvoja ja vastauksia! Toisaalta pelkään kauheasti että yliteen kaiken ja sitten, jos emme adoptio lupaa saakkaan jostain syystä, koko maailma tuntuisi murenevan.. Toisaalta, niin kai siinä tilanteessa joka tapauksessa tuntuisi. Mitä erilaisia vaatimuksia sisarusadoptiossa mahtaa olla verrattuna yhden lapsen adoptioon? Sen ymmärrän, että tuloja todennäköisesti pitää olla enemmän ja asunnon soveltua siihen mahdollisuuteen tai olla mahdollisuus muuttaa, mutta vaaditaanko täydellistä terveyttä tai vastaavaa? Joissain paikoissahan tuntuu olevan hieman kummallisiakin vaatimuksia, kuten vuosien kirkkoon kuuluminen..Siis adoptiolapset tulevat aina perheen nuorimmaisiksi. Kannattaa soittaa palvelunantajalle ja kysellä asioista, heille on viikottain puhelinajat. Ja neuvontahan alkaa aina adoptio infolla jonne kannattaa ilmoittautua jos adoptiota miettii. Koska itse neuvontaan on myös jonot. Eli sieltä saa parhaiten infoa ja hetihän sitä päätöstä ei tarvitse tehdä haluaako sisarusadoption vai yhden lapsen. Neuvonnassa ne asiat selkiää, suositteleeko sosiaalityöntekijä teille sisarusadoptiota ja voitte pohtia asiaa monelta kantilta. Ja täytättekö kaikki vaatimukset sisarusadoptioon. Venäjän adoptioon ei ole tietääkseni mahdottoman pitkää odotusaikaa jos muuten täyttää kriteerit.
Lähde:3 a § (29.6.2006/533)
Äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaasta sekä hoitovapaasta ilmoittaminen
Äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaasta sekä hoitovapaasta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamisaikaa. Jos vapaan kesto on enintään 12 arkipäivää, ilmoitusaika on kuitenkin yksi kuukausi. Ottolapsen hoidon vuoksi pidettävästä vapaasta ilmoitettaessa on, jos mahdollista, noudatettava edellä säädettyä ilmoitusaikaa.