adoptio asiaa, pohdintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Mulla on nyt suoraansanottuna uskomaton tilanne (ainakin itsestäni) enkä edes tiedä onko sellainen mahdollista, mutta en siis itse voi saada lapsia, mutta hyvä ystäväni tietää asian ja hän tuli vahingossa raskaaksi yhdenillan jutustaan ja asiaa mietittyään hän olisi valmis synnyttämään lapsensa minulle ja miehelleni,koska tietää kuinka paljon haluamme lasta, mutta olisiko tällainen edes käytännössä mahdollista, voisiko ystäväni adoptoiduttaa ( :)??) lapsensa meille vai menisikö se adoptiojonossa ensimmäisenä olevalle? Toinen asia onkin sitten se hankalampi,vaikka ajatuksesta olen hyvin kiitollinen ystävälleni,että hän edes ajattelee moista,mutta hän ei haluaisi olla missään tekemisissä vauvan kanssa joten en (ikinä) näkisi häntä enää! ystäväni on puhunut vuosia kuinka mukavaa olisi lähteä kiertelemään maailmaa ja tehdä töitä eripaikoissa ja sanoi tämän osuvan hyvin siihen,että voisi siis kuvitella lähtevänsä "maailmalle" ja olenhan tämän tiennyt, mutta ilman tätä vauva asiaa voisin silti olla yhteydessä ystävääni ja ehkä jopa matkustaa toisinaan hänen luokseen! En tiedä pystyisinkö rakastamaan lasta niin paljon kuin jotain muuta adoptio lasta (jonka joskus toivon mukaan miehemme kanssa saisimme)ja mitä jos ystäväni tulisikin muutamien vuosien päästä ja haluaisi lapsen sittekin itselleen? Ja se suurin kysymys pystyisinkö elämään koko loppuelämä ilman ystävääni jos siihen tultaisiin? Mutta myös ajatus siitä,että hyvllä tuurilla voisin 9kk päästä pidellä sylissäni sitä ihmettä jota olen niin kauan toivonut!

no mun käsittääkseni nainen joka haluaa antaa lapsensa adoptioon, saa itse valita perheen, eikö? mut jos olisin kohdallas, en välttämättä adoptois sitä lasta, siinä tuntu olevan niin monta jossia ja epävarmuutta... voimia teille :heart:

Mä olen ihan varma että varmasti rakastaisit sitä lasta ihan yhtä paljon kuin jotain muuta adoptiolasta. <3
Muuten en oikein osaa kysymyksiin vastata, mutta aika uskomaton tilanne teillä kyllä edessä. Varmasti on paljon mietittävää ja punnittavaa. Ja ystävän menetys olisi kyllä kamalaa, mutta toisaalta, mieti mitä saisitkaan tilalle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja rokrok:
no mun käsittääkseni nainen joka haluaa antaa lapsensa adoptioon, saa itse valita perheen, eikö? mut jos olisin kohdallas, en välttämättä adoptois sitä lasta, siinä tuntu olevan niin monta jossia ja epävarmuutta... voimia teille :heart:

niin mäkin mietin,että oisko noin, mutta ajttelin myös että onko se vaan elokuvissa niin :)

Alkuperäinen kirjoittaja leeloo85:
Mä olen ihan varma että varmasti rakastaisit sitä lasta ihan yhtä paljon kuin jotain muuta adoptiolasta. <3
Muuten en oikein osaa kysymyksiin vastata, mutta aika uskomaton tilanne teillä kyllä edessä. Varmasti on paljon mietittävää ja punnittavaa. Ja ystävän menetys olisi kyllä kamalaa, mutta toisaalta, mieti mitä saisitkaan tilalle. :)

paljon on tosiaan mietittävää, ollaan tätä nyt vasta 2 pv pohdittu,onhan meillä vielä hetki aikaa, ystäväni aikoo jokatapauksessa antaa lapsen adoptioon,koska on niin läheltä seurannut meidän lapsettomuushoitoja ja sitä tunne myrskyä mitä on ollut,että haluaa suoda jollekin sen ilon, että lapsen saa, mieluiten kuulemma meille! Ajatuksena niin ihana ja mieltä lämmittävä! Mutta niin paljon kaikkea tässä on... Haluan tarjota sille pienelle kodin, mutta onko tämä paras koti vai voisiko joku tarjota parempaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Ei kai se ole Suomessa mahdollista.
Mutta jos miehesi tunnustaa lapsen, niin silloin sinulla olisi mahdollisuus adoptoida lapsi (äidin suostumuksella). Siis jos miehestäsi ensin tulisi lapsen yh.

Tää saattaisi toimia. Siis eka pitää vaan saada lastenvalvoja uskomaan että miehesi on lapsen isä. Eli joku sopiva stoori valmiiksi, niin ei ne mitään dna-testejä ala tekemään....

Kyllä se on ihan mahdollista nimetä lapsen vastaanottaja. Näin toimittiin silloin kun siskoni synnytti lapsemme ja adoptoimme lapsemme. Ja uskoisin, että sitä toivetta kunnioitetaan jos ei adoptiolle ole mitään estettä eli pariskunta muuten hyväksytään adoptiovanhemmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kyllä se on ihan mahdollista nimetä lapsen vastaanottaja. Näin toimittiin silloin kun siskoni synnytti lapsemme ja adoptoimme lapsemme. Ja uskoisin, että sitä toivetta kunnioitetaan jos ei adoptiolle ole mitään estettä eli pariskunta muuten hyväksytään adoptiovanhemmiksi.

Mut onko sun tapauksessa siskosi ollut kohdunvuokraajana teille (sehän on mahdollista verisukulaisilla jopa Suomessa)?

kertoisitko enemmän? miten teillä on sujunut?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

kertoisitko enemmän? miten teillä on sujunut?

Kyllä kyseessä on sijaissynnyttäjä. Aikana jolloin se vielä oli mahdollista. Hyvin on mennyt kaikkien kannalta, tekemisissä olemme paljonkin. Toki lapsi ei ole siskoni biologinen ja alusta asti asia oli selvä kaikille osapuolille.

Mut onko sun tapauksessa siskosi ollut kohdunvuokraajana teille (sehän on mahdollista verisukulaisilla jopa Suomessa)?

Ai vielä tänä päivänäkin kohdunvuokraus verisukulaiselle mahdollista? Eikö se muuttunut lain myötä 2007? Vai tuo verisukulaisuusko vielä sallitaan?

Itse en ottaisia adoptioon lasta, jonka juuret ovet läheisen, sukulaisen tai ystävän. Ihmisen mieli voi muuttua, ja olisi hirviömäistäkin jopa, jos ei ikävöisi synnyttämäänsä lasta, kaipaisi tätä, miettisi miten tämän asiat olisi ja miten hänestä huolehditaan. On täysin arvaamatonta, miten ihminen voi ja kestää näiden ajatusten kanssa vuosia ja vuosikymmeniä. Biologinen äiti voi tulla katumapäälle. Hän voi olla ihan eriä mieltä asioista nyt, mutta on vain inhimillistä muuttaa mieltään. Lapsen synnyttäminen saa aikaan siteen, jonka voimakkuutta monet hämmästyvät eivätkä osaa etukäteen arvata. Ei vauva ole vain kauppatavaraa, vaan äitiyden myötä tulevat lukuisat tunteet, jotka voivat olla uskomattoman voimakkkaat. Ei ole mitään takeita, etteikö läheinen voi ajatella vielä jonain päivänä toisin. Ja voi sitä soppaa siinä vaiheessa. Olisi kamala tilanne. Tuntemattoman kanssa on helpompi pyrkiä taistelemaan asioista, mutta läheisen ja tärkeän lahjan antaneen kanssa asiat olisivat niin toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:

Ai vielä tänä päivänäkin kohdunvuokraus verisukulaiselle mahdollista? Eikö se muuttunut lain myötä 2007? Vai tuo verisukulaisuusko vielä sallitaan?

Ei sallita. 1.9.2007 astui voimaan laki joka kieltää Suomessa hoitojen antamisen jos on syytä epäillä että lapsi päätyy adoptioon. Eli sijaissynnytys haluttiin estää.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Itse en ottaisia adoptioon lasta, jonka juuret ovet läheisen, sukulaisen tai ystävän. Ihmisen mieli voi muuttua, ja olisi hirviömäistäkin jopa, jos ei ikävöisi synnyttämäänsä lasta, kaipaisi tätä, miettisi miten tämän asiat olisi ja miten hänestä huolehditaan. On täysin arvaamatonta, miten ihminen voi ja kestää näiden ajatusten kanssa vuosia ja vuosikymmeniä. Biologinen äiti voi tulla katumapäälle. Hän voi olla ihan eriä mieltä asioista nyt, mutta on vain inhimillistä muuttaa mieltään. Lapsen synnyttäminen saa aikaan siteen, jonka voimakkuutta monet hämmästyvät eivätkä osaa etukäteen arvata. Ei vauva ole vain kauppatavaraa, vaan äitiyden myötä tulevat lukuisat tunteet, jotka voivat olla uskomattoman voimakkkaat. Ei ole mitään takeita, etteikö läheinen voi ajatella vielä jonain päivänä toisin. Ja voi sitä soppaa siinä vaiheessa. Olisi kamala tilanne. Tuntemattoman kanssa on helpompi pyrkiä taistelemaan asioista, mutta läheisen ja tärkeän lahjan antaneen kanssa asiat olisivat niin toisin.

Lisäisin vielä, että jos adoptoi läheisen ihmisen synnyttämän lapsen, on ainakin oltava valmis tiettyihin ongelmiin ja konflikteihin, joita tilanne voi joskus elämässä poikia. Ja on sitten oltava valmis ratkomaan asiaa tavalla, jota vieraalta adoptoiminen ei ehkä vaatisi. Pitää siis olla valmis tuohon vaikka mitä olisi alussa sovittu

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:

Ei sallita. 1.9.2007 astui voimaan laki joka kieltää Suomessa hoitojen antamisen jos on syytä epäillä että lapsi päätyy adoptioon. Eli sijaissynnytys haluttiin estää.

Okei. Onpa Suomi varsinainen sarvikuonojen maa. Mikä he**etin järki tuossakin oikein on. :| Mä en tiennyt, et toi ei oo enää mahdollista, tiesin vaan, et on ollut.
Jos joku haluaisi synnyttää lapsen siskolleen tai veljelleen hänen ja puolisonsa omista sukusoluista, ni mitä väliä sillä on valtiolle. Kun itse kuitenkin maksaisivat koko rumban.

Kai ne haluaa suojella synnyttäjää hyväksikäytöltä tms. Voihan toki olla ettei kaikki aina mene just niin kuin piti mut silti se tuntuu hätävarjelun liioittelulta Suomessa kun asiassa ei mitään ylilyöntejä tapahtunut.