Yksinhuoltajuus, abortti vai adoptio

• Viestiketjun aloittaja qwerty00
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Onnea raskauteen.
Ihanaa kun saat vauvan.
Sopivasti on jo ikääkin. Nyt saat jäädä lähes vuodeksi kotiin.se on ruhtinaallista.
Saat paijata ihanaa vauvaasi.
Kuinka nautinnollista oli kävellä vaunujen kanssa kylillä ja poiketa kahville.

qwerty00
Palaan tähän ketjuun vielä sen verran, että päädyin siis pitämään lapsen. Alkion syke näkyi jo ekassa (abortin suunnittelu-) ultrassa ja vaikka olisin halunnut eroon tästä tilanteesta mahdollisimman pian, en vain pystynyt tekemään aborttia. Pähkäilin asiaa monta raskasta viikkoa, mutta lopulta päätös tuntui ihan selkeältä. Kyse ei ollutkaan siitä, miten lapsen abortoiminen tai pitäminen vaikuttaisi omaan elämääni, vaan koin, että mun valittavana on joko elämä tai kuolema ja silloin valinta oli lopulta melkein helppo.

Nyt raskaus etenee, np-ultra on takana, ja vauvalla vaikuttaisi olevan kaikki hyvin. Pelkäsin alkuun että mitä jos en pidäkään lapsesta yhtään, kun tilanne on ollut niin hankala mutta yllätyin ultrassa, miten paljon kiinnyin välittömästi siihen pieneen pomppijaan. Se oli maailman ihanin pikku pallero, ja pariin päivään en pystynyt muuta ajattelemaankaan. Luulen, että lapsen isä koki samoin (oli mukana ultrassa). Ellei ihmettä tapahdu, tulen valitettavasti kasvattamaan lapsen yksinhuoltajana mutta helppoa ei ole lapsen isälläkään, kun hän ei voi olla jatkuvasti läsnä seuraamassa läheltä oman lapsen kasvamista. Monta kertaa on ollut itku kurkussa molemmilla tämän asian takia.

Kirjoitan tämän siksi, että päätöstä tehdessäni selailin lukuisia vastaavia ketjuja, ja välillä ketjun aloittaja katosi vaikka olisi ollut mielenkiintoista tietää, mihin ratkaisuun ja millä perusteilla hän päätyi. Tämän onnellisempaa loppua ei tässä asiassa nyt tullut, mutta päätös pitää lapsi on tuntunut itselle oikealta. Jos joku tätä lukeva nyt on samassa tilanteessa, niin minua auttoi päätöksen tekemisessä mm. Viveka Kaura-Ahon kirja "Abortti ja siitä selviytyminen" ja keskustelut kätilöiden, sairaalapastorin, parin valitun ystävän ja Itu-Projektin vapaaehtoisten kanssa. Kannattaa jutella, jutella ja jutella niin lopulta se itselle paras (tai vähiten huono) ratkaisu varmasti selkiytyy!

"vieras"
Välillä minä ihmettelen naisia, jotka haluavat abortin. Vaikka itse en suunnitellut raskautta tai ollut millään tavalla siihen edes valmis, nuori kun olin.. niin kiinnyin/rakastuin/hullaannuin siihen mahassa olevaan pikkuiseen koko ajan enemmän ja enemmän. Enkä ole edes erikoisen herkkä tai tunteellinen ihminen. Itseasiassa minua on sanottu kylmäksi ja kovaksi ihmiseksi.

Vaikka minua painostettiin aborttiin ja kävin sen vaihtoehtona läpi, niin en ikimaailmassa olisi voinut sitä toteuttaa. Vaikkakaan en ollut siihen ikään edes ehtinyt ajattelemaan haluanko edes lapsia, enhän minä niistä edes tykännyt erityisesti. Mutta voi mikä se tunne oli kun kuulin sydänäänet, puhumattakaan liikkeistä. Minä vaan hymyilin, enkä ole edes hymyilevää tyyppiä.

No mutta kuitenkin, hieno valinta ap ja odota kun saat tietää lapsen sukupuolen! Itse toivoin poikaa ja sain kuulla odottavani tyttöä. Soitin kaikki kaverit ja sukulaiset läpi ja kiljuin, minä saan tytön, ihanaa!!!!!

voin kyllä samaistua täysin, sillä mulle oli kyllä kans kriittinen hetki se kun ultrassa sykytti jo pikkuinen sydän täyttä vauhtia, oli jotenkin niin uskomatonta ajatella että siellä on elämää käynnissä. ja sen jälkeen ei aborttikaan enää oikealta ajatukselta tuntunut, enkä ole kyllä päätöstäni katunut! :heart:

qwerty00
On tosiaan ihan uskomattoman tuntuista, että mun sisällä kasvaa 6 cm pitkä ihmisen alku! Päätöksen tekeminen muutama viikko sitten helpotti oloa aika paljon, mutta mitään kovin positiivisia tunteita en ole tässä raskauden suhteen kokenut. Siksi ultrassa kokemani kiintymys lasta kohtaan yllätti niin iloisesti. Oon erittäin tyytyväinen että päätin antaa tämän uuden elämän kasvaa. Tulevia vaikeuksia on niin helppo kuvitella, mutta kuka tietää vaikka tästä ei-yritetystä lapsesta seuraisi paljon iloa ja onnea meille molemmille ja hänelle meistä. Toivottavasti käy näin!

Yhteistyössä