ADHD kouluikäinen lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

yks vain

Jäsen
20.08.2007
250
0
16
Hei

Ajattelin kokeilla kepillä jäätä ja kysyä, että onko täällä kohtalotovereita...

Minulla on 8-vuotias poika jolla on osittain adhd diagnoosi kesken ja on tällä hetkellä erityisluokalla ja ns pienryhmässä,jossa on 6 oppilasta ja 1 opettaja+ 2 avustajaa...

Silloin, kun poikani meni ekalle luokalle ja kerroin opettajalle, että olin saanut pojalleni lääke reseptin siihen rauhoittavaan lääkkeeseen,että koulupäivät sujuisi paremmin ja meidän päätettävissä oli se, että syötämmekö sitä vai ei.

Päätimme kuitenkin pojan isän kanssa, että emme sitä lääkettä hänelle ala syöttämään, kun ei ole niin hullu, kuin opettaja väittää... Siitä päivästä lähtien tämä opettaja on viikon välein muistuttanut meitä, että ne lääkkeet ja lääkkeet. Jos pojalla menee kuukausi hyvin koulussa ilman mitään ongelmia, niin ei tule reissariin kirjoituksia, mutta jos kerran tekee jotain, niin taas tulee tekstiä, että lääkkeet ja lääkkeet.

Nyt sama juttu tokalla luokalla. Laitoin opettajalle tiukka tekstisen palautteen painostamisesta ja ilmoitin, että yritän kaikkeni, jotta poikani pääsee sen luokalta pois.
Hän painostaa minua ja poikani isää. Meillä on yhteishuoltajuus ja soittelee sitten taas poikani isälle, että se antaisi suostumuksen siihen lääkkeeseen.

Olen jutellut muiden poikani luokkalaisten vanhempien kanssa ja heille ei tule teksitä vihkoon, eikä ole lääkitystä heillä. Ei tule siitä edes, että lapset kiroilee tunnilla, juoksee luokassa ympyrää ja näyttelee keskaria, mutta jos mun poika ottaa edes kepin käteen välitunnilla, niin siitä pitää kirjoittaa jo reissariin, että nyt teki näin ja näin.

On sellainen fiilis, että poikani on sen open silmätikku ja sen myös mainitsin hänelle. Ei olis koskaan pitänyt siitä lääkereseptistä mainita, kun se tahtoo lapset huumattuna istumaan penkille.
Ja jos luokassa on 3 aikuista ja ei yhtä oppilasta kuriin saa, niin voiskohan ne katsoa peiliin....

Nyt mulla on tapaaminen rehtorin, kuraattorin ja tän open kanssa koulussa. Saa nähdä, et mitä se ämmä tällä kertaa keksii poikani pään menoksi ja siihen, et saa perustella lääkityksestä...

En saanut pojalleni edes kuraattorille aikaa, kun tää ope oli mennyt sille selittämään pojastani ja kuulemma kuraattori oli ilmoittanut, että ei anna aikoja ennen kuin lääkitys aloitetaan, kun niistä ei kuulemma ole ilman sitä hyötyä...
Muistan vielä sanoneeni opelle, että jos poikani pääsee sinne keskustelemaan, että painaako joku häntä, kun hänen isänsä erosi vaimostaan ja muutti erilleen ja meille on tulossa uusi vauva perheeseemme ja jne, niin ei pääse keskustelemaan, kun lääkkeitä naamaan vaan,niinkylläse siitä.

Ehkä nuo edellä mainitutukin asiat voi johtaa pieneen levottomuuteen tunneilla ja koulussa, mut ei edes juttelemaan pääse.
On kummallinen ope ja kuraattori

Jopa on!

Ihan ensiksi, lääkitys ei suinkaan ole rauhoittava, vaan stimuloiva. Opettajalla ei ole oikeutta vaatia lääkityksen aloittamista, kuraattorillakaan ei ole siihen oikeutta. SINÄ olet lapsesta vastuussa ja jos olet sitä mieltä, että kasvavan lapsen aivoja ei altisteta kemikaaleille ilman ehdottoman pakollista syytä, olet oikeassa. Toiseen ketjuun olen kerännyt tuntojani Concerta-lääkityksen vaikutuksesta ja sivuvaikutuksista... Eikä ole lainkaan varmaa, että lääkityksestä on apua. Ja vaikka olisikin, ei se yksistään riitä. Opettajallakin on vastuunsa.

Onko mahdollista saada lapsi toiseen kouluun? Ei nimittäin kuulosta lainkaan inhimilliseltä, pilaavat lapsi-rassun elämän.

Itse olen adhd-aikuinen ja adhd-lapsien äiti, siksi suhtaudun tunteella lapsesi tilanteeseen. Kuulosta pahasti siltä, että opettaja on ottanut jo ennakkoon tietynlaisen asenteen. Voisikohan siihen vielä vaikuttaa? Esimerkiksi hankkimalla paikalle asiaan perehtynyt lasten neuropsykologi tai adhd-liiton kautta joku muu ihminen, jolla on oikeaa tietoa em. syndroomasta ja siitä, miten arjessa ja opetustilanteissa voidaan toimia.

Älä ainakaan anna periksi! Ikinä!!

Y-viestiä saa aina pukata... minäkin voin privaatisti kiroilla enemmän... ;)

Meillä oli silloin se ritalin lääke resepti, mutta etsin netistä tieto siitä lääkkeestä, niin ajatteli että johan on. Jenkeissä kuollut monia lapsia kyseisestä lääkkeestä ja saanut kaiken maailman itsemurha viettejä, mutta jenkeissä lääkkeen määrä on kuitenkin liian suuri, mutta sitä riskiä en ota.

Ilmoitin opettajalle, että poikani siirretään pois hänen luokaltaan ja jos se vaatii koulun vaihtoa, niin sitten ryhdytään siihen toimeen.
Mulla olisi syysloman jälkeen tapaaminen koululla rehtorin, kuraattorin ja opettajan kanssa, mutta yksin sinne en mene. Poikani isää ei kiinnosta pojan asiat ollenkaan, niin olen pyytänyt äiti sinne mukaan...

Meilläkin suvussa ADHD, mutta minulle ei ole koskaan tehty diagnoosia, mutta pikku veljelleni on...

Sain myöskin ajan Helsinkiin erikoislääkärin luokse, joka lupasi tehdä uuden diagnoosin pojasta. Opettaja vaan joutuu tekemään oman lapun sille lääkärille, niin pääse sekin akka toteuttamaan itseään pojastani paperille ja puolet on varmaan silkkaa p****a

Yritän vielä kysyä, että josko poikani psykologi pääsisi koululle myös minun kanssani, niin saisi se kuraattorikin p***aa niskaan, kun olen ilmoittanut tuosta kuraattori asiasta hänelle...

Hyvä! Turpiin vain! *kuvaannollisesti, siis'

Ritalin on samaa tärpää, kuin Concerta, vain lyhytvaikutteisempi. Kaikessa lääkityksessä on riskinsä ja lapsen kohdalla niitä ei mielestäni kannata ottaa, jos voi välttää. Jenkeissä ihmisiä kuolee enimmäkseen tyhmyyteen... ei suoraan lääkkeisiin.

Millä maailman kolkalla asutte? *ihan uteliaisuutta ja osittain auttamisen halua kyselen*

Lohjalla asustellaan.

Sillon torstaina tuli töllöst ohjelma, et Lohjalla on toinenkin koulu, jossa on samanlainen erityis luokka, et sinne sit haen siirtoa, jos tuolla alkaa opettajan kanssa olemaan vaikeaa.
Se ämmä jaksaa vinkua siitä, että poitsu heiluttaa pulpettia ja tuolia kesken tunnin, mut niin mäkin koulussa tein ja ihan normi luokalla olin. Ei siit ainakaan reissariin kukaan kirjoitellut tai siitä, et jos poika ottaa kiven käteen välitunnil, niin siitä tulee kans maininta tai jos on keppi kädessä. Ihan ihme touhua.
Koulua on peräti 2 kk:t käyty ja meillä reissari jo yli puolen välin kaiken maailman piipityksiä...

Se opettaja vois ihan oikeesti ajatella, et kirjoittaisi sinne reissariin sellaisesta asiasta, joka ihan oikeasti olisi asiaa...
Alkaa nyppii tuollainen tyhjänpäiväinen rutina..
Nyt oon ihan oikeasti itelleni vihainen, kun pitikin sille mainita siitä lääkkeestä.

Ai niin, silloin kun se viimeksi mulle soitti, niin sen piti mainita että on tullut kuulemma kolmas lääke markkinoille, että on ottanut asiasta selvää, jos ei kerran sitä ritalinia haluta alkaa syöttämään...

On sillä hemmetti otsaa. Silloin ilmoitin sille, et googlaa ritalinin netistä, niin ei tartte ihmetellä, miks kieltäydytään asiasta, mut ei se sen jakeluun mennyt kuitenkaan...
Siinä koulussa on pari sellaista opettajaa, et mitkä saisi nuo lapsukaiset kuriin, jos vaan vaihtaisi sinne opettajan. Ei tuollainen piipittäjä, joka ei pärjää 6 oppilaan kanssa, jotka on 7-8 vee, niin ole sopiva erityisluokalle ja tuskinpa sillä edes on tarvittavaa koulutusta kyseiseen hommaan. Kunhan on vaan arvalla arvottu, et kuka menee mihinkin luokkaan.

Onneks ens vuonna vaihtuu opettaja, jolla on munat ja saa oppilaat kuriin...

Lohjalta ei ole pitkä matka Sammattiin. sikäläinen steinerkoulu on saanut kehuja arvostetulta neuropsykkarilta, nimenomaan tarkkaavaisuushäiriöisten lasten huomioimisessa. Tämä vain nyt tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona...

Ei opettaja voi suositella jotain lääkettä, saatika kirjoittaa reseptiä. Kahelihan se on! Metyylifenidaattia on kai kolmea kauppanimeä, dexamfetamiinia yhtä ja jotain kolmatta ainettakin käytetään, mutta mikään ei ole toistaan vähäriskisempi.

Ootteko te sit kotoisin etelä-suomesta, kun toi sammatin perämetsä juolahti mieleen?
Ei se ope kirjoita reseptiä, vaan kirjoittaa sen selvityksen sille lääkärille, missä ilmenee sitten että miksi poika tarvitsee sen lääkkeen, mut ei meidän ole sitä kuitenkaan pakko alkaa syöttämään ja pojan isä on laittanut alusta asti hanttiin. Se ei nyt vaan mene sen opettajan päähän se asia, että kun on yhteis huoltajuus, niin en voi tehdä asiasta mitään päätöksiä.

Mutsin kans aateltiin, et jos kokeltais silleen, et annetaan pojal jotain vitamiinia sen pillerin sijaan ja sit kerrotaan opel,m et nyt on lääkitys. Katsotaan miten se sit suhtautuu poikaan, et onko se tosiaan sen lääkkeen tarpeen, vai onko se vaan sen opettajan korvien välissä se vika.

Toi Sammatin koulu kyl kuulostaa ihan kivalle, mut täältä on kuitenkin sinne sen verran pitkä matka, että tuskinpa poika jaksaisi taksin kanssa suhata...

Lohjan keskustassa on se yks koulu, jossa on se erityisluokka ja ainakin telkkari ohjelman mukaan, se ei ollut mikään pienryhmä, vaan iso luokka ja paljon eri asteisia oppilaita dysfasia-adhd lapsiin...

Yhteistyössä