aborttiin 14 raskausviikon jälkeen.. :(

  • Viestiketjun aloittaja yksin(kö?)
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Minä sanoisin, että jos nyt abortin teet niin taatusti kadut. Noi tunteet mitä käyt läpi niin kuuluukin raskauteen, raskausaikana kun ne tunnetusti heittelee hyvinkin laidasta laitaan ja mieleen tulee tiäs mitä outoa. Ja se, että kaverisi on suositellut aborttia niin tulee ihan mieleen, että on kateellinen ja käskee tehdä abortin tai jotain sellaista. Ei minusta kovin kannustavaa kuitenkaan kaveriltasi.

Mutta paskan miehen ja tämän kusipäisten vanhempien takia ei missään nimessä kannata aborttia tehdä.

Ja kyllä se vauva siellä masussa pärjää, vaikka sinua surettaisi ja huolettaisikin. :)

Tsemppiä jatkoon!
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Abortti

Jos haluaa keskeyttää alkaneen raskauden, olisi mahdollisimman pian otettava yhteyttä lääkäriin. Raskauden keskeytys tulisi tehdä ennen 12. raskausviikkoa. Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja se tarkistetaan aina sairaalassa ultraäänitutkimuksen avulla. Raskauden keskeytys tehdään sairaalassa, jonne saa lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Sairaalassa keskustellaan vielä yhdessä hoitajan ja lääkärin kanssa, jolloin yhdessä päätetään raskaudenkeskeytystavasta. Tapaan vaikuttaa mm. raskauden kesto. Raskaus voidaan keskeyttää joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla yhdeksään raskausviikkoon asti. Raskausviikolla 9-12 raskauden keskeytys tehdään aina kaavinnan avulla. Erityisellä luvalla erityisen painavasta syystä voidaan keskeytys tehdä tämänkin jälkeen aina 20. raskausviikkoon asti. Tällöin lupa raskauden keskeyttämiseen haetaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO). Luvan hakuun tarvittavat paperit täytetään lääkärin luona.

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/

en usko että masennus ja riittämättömyydentunne ja katuminen lapsenhankintaa tai ero on riittävän painava syy.

noitaha poistettas liukuhihnalla muuten

Uskokaa pois, ei siihen tarvitse muuta syytä kuin ettei halua lasta ja luvan saa raskausviikolle 20 asti AINA. Suomessa ei voi pakottaa ketään synnyttämään lasta, jota ei halua.
ai mihin perustelet?
kyllä hullumax vaan menee jos kaikilla pöyröillä (en nyt tarkoita ap,ta) jotka keskeyttää puolessa välissä raskautta kun vaan siltä tuntuu ja se ois sallittua että ei oo pakko.
kyllä sitte sterilisaatio vaan niinko ennen muinoin oli suomessa.
Kait nyt aikuset alkaa jossain vaiheessa kantaan vastuuta teoistaan.

oon toi kriittinen aborttien suhteen ja en hyväksy sitä ehkäsykeinona enkä silloin jos hiukka kriisi pukkaa päälle.

lasten hoito ei oo mitään leikkiä.
piuhat poikki jos tossa vaiheessa "muutenvaan" lähetään lapsen elintoiminnot pysäyttämään

100% varmaan tietoon ja kokemukseen asiasta. Kuuluu osana mun työhön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
no ei masennus anna syytä abortoida lasta tossa vaiheessa.

syvä huokaus.

ei millään pahalla ja voimia odotusaikaan.
et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka käy kriisin läpi raskausaikana. etkä ensimmäinen etkä viimeinen yh.

kyllä kaikesta selviä ja jos ei niin adobtioon
Ai ei masennus anna syytä tehdä aborttia?? Kyllä vaan antaa! Itse olin pahasti masentunut raskausaikana ja olin osastohoidossakin masennuksen takia. Viiltelin itseäni ja yritin vahingoittaa itseäni. Kerran riidan ja viiltelyn päätteeksi päädyin ensiapuun ja uhkasin, että tapan itseni, jos mulle ei tehdä raskauden keskeytystä. Olisin sen myös saanut. Viikkoja oli varmaan jo 20. Sanoivat vaan, että joudun joka tapauksessa synnyttämään. Seuraavana päivänä mieli oli toinen ja halusin perua keskeytyksen.
Nyt olen 2v3kk terveen pojan äiti ja itsekin ilman lääkitystä terapiassa.
anteex mun moka. En siis tarkottanut masennusta.
Sorruin itsenyt tähän jakäytin masennussanaa väärässä paikassa.
Tarkoitin normaalia elämän ahdistusta, ja vastoinkäymistä.

eroja tulee ja yksihuoltajia on.
tottakai vakava masennus on taas ihan eri juttu. Se on äidin sairaus ja tosiaan voimakas on todella vakava
 
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Abortti

Jos haluaa keskeyttää alkaneen raskauden, olisi mahdollisimman pian otettava yhteyttä lääkäriin. Raskauden keskeytys tulisi tehdä ennen 12. raskausviikkoa. Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja se tarkistetaan aina sairaalassa ultraäänitutkimuksen avulla. Raskauden keskeytys tehdään sairaalassa, jonne saa lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Sairaalassa keskustellaan vielä yhdessä hoitajan ja lääkärin kanssa, jolloin yhdessä päätetään raskaudenkeskeytystavasta. Tapaan vaikuttaa mm. raskauden kesto. Raskaus voidaan keskeyttää joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla yhdeksään raskausviikkoon asti. Raskausviikolla 9-12 raskauden keskeytys tehdään aina kaavinnan avulla. Erityisellä luvalla erityisen painavasta syystä voidaan keskeytys tehdä tämänkin jälkeen aina 20. raskausviikkoon asti. Tällöin lupa raskauden keskeyttämiseen haetaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO). Luvan hakuun tarvittavat paperit täytetään lääkärin luona.

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/

en usko että masennus ja riittämättömyydentunne ja katuminen lapsenhankintaa tai ero on riittävän painava syy.

noitaha poistettas liukuhihnalla muuten

Uskokaa pois, ei siihen tarvitse muuta syytä kuin ettei halua lasta ja luvan saa raskausviikolle 20 asti AINA. Suomessa ei voi pakottaa ketään synnyttämään lasta, jota ei halua.
ai mihin perustelet?
kyllä hullumax vaan menee jos kaikilla pöyröillä (en nyt tarkoita ap,ta) jotka keskeyttää puolessa välissä raskautta kun vaan siltä tuntuu ja se ois sallittua että ei oo pakko.
kyllä sitte sterilisaatio vaan niinko ennen muinoin oli suomessa.
Kait nyt aikuset alkaa jossain vaiheessa kantaan vastuuta teoistaan.

oon toi kriittinen aborttien suhteen ja en hyväksy sitä ehkäsykeinona enkä silloin jos hiukka kriisi pukkaa päälle.

lasten hoito ei oo mitään leikkiä.
piuhat poikki jos tossa vaiheessa "muutenvaan" lähetään lapsen elintoiminnot pysäyttämään

100% varmaan tietoon ja kokemukseen asiasta. Kuuluu osana mun työhön.
eli siis oot kätilö/ SH?
 
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
netskuli: kyllä
sairasta.. ei voi muuta sanoa.

Miten työssä voi katsoa ihmisen päälle joka 20 viikolla keskeyttää raskauden kun tuntuu ettei jaksa. mahtaa olla rankkaa näissä tapauksissa.
kuvottaa pelkkä ajatuskin.

ja noilla ikälukemilla. nojoo menee taas mollaamisex melkein. mutta kaikkea ei aina voi ymmärtää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
netskuli: kyllä
sairasta.. ei voi muuta sanoa.

Miten työssä voi katsoa ihmisen päälle joka 20 viikolla keskeyttää raskauden kun tuntuu ettei jaksa. mahtaa olla rankkaa näissä tapauksissa.
kuvottaa pelkkä ajatuskin.

ja noilla ikälukemilla. nojoo menee taas mollaamisex melkein. mutta kaikkea ei aina voi ymmärtää.
Se on työtä, joka hoidetaan siinä, missä muukin. Kun lainsäädäntö sen sallii, minkäs teet. Mut ei niitä naisia/tyttöjä, jotka tähän ratkaisuun päätyy kohdella mitenkään erilailla tai jotenki huonommin kuin muitakaan potilaita. Jos niin tekee, osoittaa kyllä huonoa ammattiosaamista.

 
vieras
On se kyllä todella ihmeellistä, että abortin saa tuosta vaan tehdä kun nyt vaan ei lapsi kiinnosta eikä halua vastuutaan teoistaan kantaa, mutta kun tietää ettei lapsia enää halua ja haluaa sen varmistaa sterilisaatiolla, niin siihen pitää hakea lupaa ja ehdotkin pitää täyttää, jotta piuhat saisi poikki. Kyllä jossain kohtaa on asiat retuperällä Suomessa ja pahasti...toki on kyllä monessa muussakin asiassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se kyllä todella ihmeellistä, että abortin saa tuosta vaan tehdä kun nyt vaan ei lapsi kiinnosta eikä halua vastuutaan teoistaan kantaa, mutta kun tietää ettei lapsia enää halua ja haluaa sen varmistaa sterilisaatiolla, niin siihen pitää hakea lupaa ja ehdotkin pitää täyttää, jotta piuhat saisi poikki. Kyllä jossain kohtaa on asiat retuperällä Suomessa ja pahasti...toki on kyllä monessa muussakin asiassa.
No ei sitä ihan tuosta vaan tehdä, kyllä se lupa joudutaan tässäkin asiassa aina hakemaan. Alle 12 rv helpommin ja yli 12rv pidemmän kaavan kautta.

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
No ei sitä ihan tuosta vaan tehdä, kyllä se lupa joudutaan tässäkin asiassa aina hakemaan. Alle 12 rv helpommin ja yli 12rv pidemmän kaavan kautta.
Kyllä se luvan hakeminen aborttiin tuntuu olevan vaan nimellinen kun sen kumminkin saan millä selityksellä tahansa. Mutta menepä alle kolmikymppisenä kahden lapsen äitinä pyytämään lupaa sterilisaatioon, niin varmasti kysellään, että oletko nyt aivan varma ettet yhtään lasta enää halua. Sterilisaation sentään voi jollakin tapaa purkaakin, mutta abortti on lopullinen eikä sitä saa tekemättömäksi vaikka kuinka myöhemmin sitä katuisi.
 
vieras
Pidä lapsi. Selviätte kyllä kaksinkin. Rakastut pieneen nyyttiisi, kunhan vaan saat hänet syliisi.

Monelle tulee etukäteen (raskausaikana) ties minkälaisia pelkoja. Niillekin, jotka ovat onnellisesti avio/avoliitossa. Älä anna niiden lannistaa sinua ja tuhota yhteistä tulevaisuuttanne lapsesi kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
No ei sitä ihan tuosta vaan tehdä, kyllä se lupa joudutaan tässäkin asiassa aina hakemaan. Alle 12 rv helpommin ja yli 12rv pidemmän kaavan kautta.
Kyllä se luvan hakeminen aborttiin tuntuu olevan vaan nimellinen kun sen kumminkin saan millä selityksellä tahansa. Mutta menepä alle kolmikymppisenä kahden lapsen äitinä pyytämään lupaa sterilisaatioon, niin varmasti kysellään, että oletko nyt aivan varma ettet yhtään lasta enää halua. Sterilisaation sentään voi jollakin tapaa purkaakin, mutta abortti on lopullinen eikä sitä saa tekemättömäksi vaikka kuinka myöhemmin sitä katuisi.
Totta, lopullinen on, mut niin pitäs olla sterilisaationkin ja nykyisin hyvin harvoin sitä lähdetään purkamaan, järkevin vaihtoehto on sit IVF. Mutta tästä keskeytyksestä; kyllä ne on yleensä ongelmaisia ne taustat tai kyseessä hyvin nuori tyttö, jos myöhäisiin keskeytyksiin lähdetään lupaa hakemaan ja muuta vaihtoehtoa ei ole. Minusta se kuitenkin on sit ehkä parempi keskeyttää kuin pakolla vastentahtoaan jatkaa raskautta. Mutta tietenkin aina parempi, mitä aikaisemmin päätöksensä tekee ja useimmat sen tekeekin "ajoissa".

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
No ei sitä ihan tuosta vaan tehdä, kyllä se lupa joudutaan tässäkin asiassa aina hakemaan. Alle 12 rv helpommin ja yli 12rv pidemmän kaavan kautta.
Kyllä se luvan hakeminen aborttiin tuntuu olevan vaan nimellinen kun sen kumminkin saan millä selityksellä tahansa. Mutta menepä alle kolmikymppisenä kahden lapsen äitinä pyytämään lupaa sterilisaatioon, niin varmasti kysellään, että oletko nyt aivan varma ettet yhtään lasta enää halua. Sterilisaation sentään voi jollakin tapaa purkaakin, mutta abortti on lopullinen eikä sitä saa tekemättömäksi vaikka kuinka myöhemmin sitä katuisi.
Totta, mäkin olen purattanut sterilisaation ja saanut vielä yhden lapsen.
 
kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Abortti

Raskausviikolla 9-12 raskauden keskeytys tehdään aina kaavinnan avulla
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/



Ei pidä tämäkään paikkaansa...
 
vieras
Vähän asian vierestä, mutta en ymmärrä miten joku, jolla on tunteet, tehdä jotain noin raakalaismaisen julmaa ja toimia noin kylmästi!? Abortti on aina murha, ja noilla viikoilla vauva jo esim tuntee, joten se abortti myös sattuu!! Ja oikeasti joskus vko 20 vauva näyttää jo oikeasti ihan pieneltä ihmiseltä. Minusta jokaisen abortin tekevälle pitäisi näyttää se pienikin möykky, mitä aikaiseksi sieltä tulee, vaikka olisi vain veristä kasaa, josko oikeasti saisi jotain ajatuksia sinne päähän!!

Sairas ja julma on tämä maailma!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vähän asian vierestä, mutta en ymmärrä miten joku, jolla on tunteet, tehdä jotain noin raakalaismaisen julmaa ja toimia noin kylmästi!? Abortti on aina murha, ja noilla viikoilla vauva jo esim tuntee, joten se abortti myös sattuu!! Ja oikeasti joskus vko 20 vauva näyttää jo oikeasti ihan pieneltä ihmiseltä. Minusta jokaisen abortin tekevälle pitäisi näyttää se pienikin möykky, mitä aikaiseksi sieltä tulee, vaikka olisi vain veristä kasaa, josko oikeasti saisi jotain ajatuksia sinne päähän!!

Sairas ja julma on tämä maailma!!
Ei todellakaan pitäisi näyttää sitä möykkyä. Syitä aborttiin on muitakin kuin mitä ap:lla on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vähän asian vierestä, mutta en ymmärrä miten joku, jolla on tunteet, tehdä jotain noin raakalaismaisen julmaa ja toimia noin kylmästi!? Abortti on aina murha, ja noilla viikoilla vauva jo esim tuntee, joten se abortti myös sattuu!! Ja oikeasti joskus vko 20 vauva näyttää jo oikeasti ihan pieneltä ihmiseltä. Minusta jokaisen abortin tekevälle pitäisi näyttää se pienikin möykky, mitä aikaiseksi sieltä tulee, vaikka olisi vain veristä kasaa, josko oikeasti saisi jotain ajatuksia sinne päähän!!

Sairas ja julma on tämä maailma!!
Ei todellakaan pitäisi näyttää sitä möykkyä. Syitä aborttiin on muitakin kuin mitä ap:lla on.
Joo, monia on, mutta harvemmin kuitenkaan muu kuin äidin itsekeskeisyys!! Ja siitäkin huolimatta, adoptio on oikein hyvä vaihtoehto, mutta sehän ei ole äidin edun mukaista.
Joo, mielipiteitä on monia, tämä omani. En voisi olla ystävä sellaisen ihmisen kanssa, joka tekee abortin. Eikä minun onneksi tarvitsekaan. Ystävät saa valita ihan itse!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vähän asian vierestä, mutta en ymmärrä miten joku, jolla on tunteet, tehdä jotain noin raakalaismaisen julmaa ja toimia noin kylmästi!? Abortti on aina murha, ja noilla viikoilla vauva jo esim tuntee, joten se abortti myös sattuu!! Ja oikeasti joskus vko 20 vauva näyttää jo oikeasti ihan pieneltä ihmiseltä. Minusta jokaisen abortin tekevälle pitäisi näyttää se pienikin möykky, mitä aikaiseksi sieltä tulee, vaikka olisi vain veristä kasaa, josko oikeasti saisi jotain ajatuksia sinne päähän!!

Sairas ja julma on tämä maailma!!
Ei todellakaan pitäisi näyttää sitä möykkyä. Syitä aborttiin on muitakin kuin mitä ap:lla on.
Joo, monia on, mutta harvemmin kuitenkaan muu kuin äidin itsekeskeisyys!! Ja siitäkin huolimatta, adoptio on oikein hyvä vaihtoehto, mutta sehän ei ole äidin edun mukaista.
Joo, mielipiteitä on monia, tämä omani. En voisi olla ystävä sellaisen ihmisen kanssa, joka tekee abortin. Eikä minun onneksi tarvitsekaan. Ystävät saa valita ihan itse!
Mä en haluaisi ainakaan olla ystävä tuollaisen ahdasmielisen ihmisen kanssa.

Itse olen kahdesti syövän sairastaneena miettinyt, että mitä tekisin jos alkuraskaudessa huomattaisiin syövän taas uusiutuneen. Kyllä mä tekisin abortin, en voisi ottaa riskiä ja siirtää hoitoja. Mulla on jo olemassa oleva lapsi enkä haluaisi ottaa tietoista riskiä ja mahdollisesti jättää lastani äidittömäksi.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin luulet.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vähän asian vierestä, mutta en ymmärrä miten joku, jolla on tunteet, tehdä jotain noin raakalaismaisen julmaa ja toimia noin kylmästi!? Abortti on aina murha, ja noilla viikoilla vauva jo esim tuntee, joten se abortti myös sattuu!! Ja oikeasti joskus vko 20 vauva näyttää jo oikeasti ihan pieneltä ihmiseltä. Minusta jokaisen abortin tekevälle pitäisi näyttää se pienikin möykky, mitä aikaiseksi sieltä tulee, vaikka olisi vain veristä kasaa, josko oikeasti saisi jotain ajatuksia sinne päähän!!

Sairas ja julma on tämä maailma!!
Ei todellakaan pitäisi näyttää sitä möykkyä. Syitä aborttiin on muitakin kuin mitä ap:lla on.
Joo, monia on, mutta harvemmin kuitenkaan muu kuin äidin itsekeskeisyys!! Ja siitäkin huolimatta, adoptio on oikein hyvä vaihtoehto, mutta sehän ei ole äidin edun mukaista.
Joo, mielipiteitä on monia, tämä omani. En voisi olla ystävä sellaisen ihmisen kanssa, joka tekee abortin. Eikä minun onneksi tarvitsekaan. Ystävät saa valita ihan itse!
Jospa se sun nykyinen ystäväsi onkin tehnyt abortin oleessaan esim. 15v ja salannut asian, niin kuin hyvin monet tekee sen, salaa.

 
Ap:lle iso :hug:

Vaikka ei nyt tunnukaan siltä, elämäntilanteet muuttuvat ja sulla on vielä kuitenkin pitkä aika siihen, että vauva syntyy. Senkin jälkeen on elämää! Yksinhuoltajana pärjää, kun muistaa pyytää apua sitä tarvitessaan. Harva lapsen pitänyt katuu sitä olemassaolevaa pikkuistaan :) Miehiä tulee ja menee, ei koskaan voi tietää miten parisuhteissa käy - en minäkään tiennyt, odotan nyt kolmatta ja ollaan lasten isän kanssa erottu jo raskauden alussa.

Mielenterveysongelmat, masennus ja muu, on hoidettavissa, ei pidä odottaakaan ihmeratkaisuja vaan puhua asiasta neuvolassa ja vaatia keskusteluapua vaikeaan tilanteeseen. Ei se lapsi masennusta välttämättä pahenna tai paranna, itse täytyy tehdä asialle jotain (kokemuksesta puhun ). Uskotko, että abortti parantaisi oloasi? Ei tarvitse vastata, mietin vain..

Teet itse ratkaisusi, ei kannata välittää kaikista näistä kommenteista mitä täälläkin tulee, suurimmalla osalla ihmisistä ei ole varmaan aikaa ja jaksamista miettiä että siellä toisessa päässä voi olla ihan oikea ihminen ihan oikeine tunteineen. Toivon sulle paljon voimia siihen, että jaksaisit hakea itsellesi tukea ja apua :hug:
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ymmärrä miten joku, jolla on tunteet, tehdä jotain noin raakalaismaisen julmaa ja toimia noin kylmästi!? Abortti on aina murha, ja noilla viikoilla vauva jo esim tuntee, joten se abortti myös sattuu!! Ja oikeasti joskus vko 20 vauva näyttää jo oikeasti ihan pieneltä ihmiseltä. Minusta jokaisen abortin tekevälle pitäisi näyttää se pienikin möykky, mitä aikaiseksi sieltä tulee, vaikka olisi vain veristä kasaa, josko oikeasti saisi jotain ajatuksia sinne päähän!!

Sairas ja julma on tämä maailma!!
Minusta taas jokaiselle näin julistavalle pitäisi näyttää, kuinka paljon pahaa mieltä he mielipiteillään saavat aikaan. Jos vaikka oikeasti saisi jotain ajatuksia ja empatiaa sinne päähän. :)

Ihmisoikeuksiin kuuluu se, ettei ketään pakoteta vastentahtoisesti saamaan lasta. Jo syntyneiden ihmisoikeudet ovat suuremmat kuin vielä syntymättömän oikeudet. Usein psyykkisesti sairaalla ihmisellä on suuria vaikeuksia huolehtia edes itsestään. Sellaiselta ihmiseltä on kohtuutonta odottaa lapsistaan huolehtimista. On myös kohtuutonta odottaa, että lapsista kasvaisi pahoinvoivissa perheissä kovin hyvinvoivia.

Sairas ja julma on maailma, jossa asiat ovat mustavalkoisesti hyviä ja pahoja. Usein ikä ja elämänkokemukset kuitenkin tuovat laajempaa näkökulmaa. ;)
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ymmärrä miten joku, jolla on tunteet, tehdä jotain noin raakalaismaisen julmaa ja toimia noin kylmästi!? Abortti on aina murha, ja noilla viikoilla vauva jo esim tuntee, joten se abortti myös sattuu!! Ja oikeasti joskus vko 20 vauva näyttää jo oikeasti ihan pieneltä ihmiseltä. Minusta jokaisen abortin tekevälle pitäisi näyttää se pienikin möykky, mitä aikaiseksi sieltä tulee, vaikka olisi vain veristä kasaa, josko oikeasti saisi jotain ajatuksia sinne päähän!!

Sairas ja julma on tämä maailma!!
Minusta taas jokaiselle näin julistavalle pitäisi näyttää, kuinka paljon pahaa mieltä he mielipiteillään saavat aikaan. Jos vaikka oikeasti saisi jotain ajatuksia ja empatiaa sinne päähän. :)

Ihmisoikeuksiin kuuluu se, ettei ketään pakoteta vastentahtoisesti saamaan lasta. Jo syntyneiden ihmisoikeudet ovat suuremmat kuin vielä syntymättömän oikeudet. Usein psyykkisesti sairaalla ihmisellä on suuria vaikeuksia huolehtia edes itsestään. Sellaiselta ihmiseltä on kohtuutonta odottaa lapsistaan huolehtimista. On myös kohtuutonta odottaa, että lapsista kasvaisi pahoinvoivissa perheissä kovin hyvinvoivia.

Sairas ja julma on maailma, jossa asiat ovat mustavalkoisesti hyviä ja pahoja. Usein ikä ja elämänkokemukset kuitenkin tuovat laajempaa näkökulmaa. ;)
 
eiköhän ap kertonut että oli käyttänyt ehkäisyä,eli ei siis halunnut lasta. tää palsta on ihan kumma ihan sama mitä äiti tuntee niin se lapsi on pidettävä! mutta sitten jos joku purkaa väsymystään ja ärtymystään tänne kun tuntee että ei jaksa, tai että lapsi tuntuu sillä hetkellä mahdottomalta, niin sitten tuo ihminen haukutaan pystyyn että kaikenlaiset sitä sikiääkin. ihan käsittämätöntä meininkiä!!

ap:minä ymmärrän täysin tunteesi, olin raskaana kun lapsen isä jätti, ja ensimmäiset 2v olin 24/7 yksin lapsen kanssa, villin ja tempperamenttisen ja kyllä useaan otteeseen tuntui siltä että ois jäänyt lapsi tekemättä jos olisin tiennyt jääväni yksin. täällä vaan jankutetaan että kyllä sä pärjäät. no toki pärjää, mutta eihän se riitä jos ei kykene olemaan onnellinen. ei mua ainakaan tehnyt onnelliseksi kun kaikki oli vaan niin hankalaa eikä elämässä oikein ollut muuta kuin vaikea lapsi ja kotityöt.

nyt pojan ollessa vanhempi en hänestä enään luopuisi, silti välillä toivon että olisin valinnut toisin.

minä siis en halua kannustaa aborttiin,en,mutta siihen kyllä että äiti kuuntelee itseään, vauva on iso muutos elämään ja tosiaan sitten on se 17v mitä tulee sen vauva ajan päälle vastuuta. eikä tää nyt mitään helppoa minusta ole.
 

Yhteistyössä