aborttiin 14 raskausviikon jälkeen.. :(

  • Viestiketjun aloittaja yksin(kö?)
  • Ensimmäinen viesti
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Kyllä sen abortin vielä saa yli rv 12, mutta siihen tarvitaan terveydenhuollonoikeusturvakeskuksen lupa. Asiasta ei voi enää pelkästään lääkärit päättää. Eivät sitä lupaa anna yhtä kevyesti, kun aikasilla viikoilla luvan saisi. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat sen luvan saaneet vaikka sikiö ei olisi ollut terve. Näissä tapauksissa syynä on ollut mm. äidin nuori ikä ja yhdessä tapauksessa äidin masennus.
Itse toimenpide on noilla viikoilla raskas, sillä sikiö täytyy synnyttää tekopoltoilla.
Kirjotusvirhe...Siis piti sanoa, että vaikka sikiö onkin ollut terve.
 
se rv 16
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Kyllä sen abortin vielä saa yli rv 12, mutta siihen tarvitaan terveydenhuollonoikeusturvakeskuksen lupa. Asiasta ei voi enää pelkästään lääkärit päättää. Eivät sitä lupaa anna yhtä kevyesti, kun aikasilla viikoilla luvan saisi. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat sen luvan saaneet vaikka sikiö ei olisi ollut terve. Näissä tapauksissa syynä on ollut mm. äidin nuori ikä ja yhdessä tapauksessa äidin masennus.
Itse toimenpide on noilla viikoilla raskas, sillä sikiö täytyy synnyttää tekopoltoilla.
Kirjotusvirhe...Siis piti sanoa, että vaikka sikiö onkin ollut terve.

Korjaan vielä sen verran että mulla oli kylläkin kaavinta.
 
Nalletar
Mä en ole mikään abortin vastustaja. Nyt olen itse raskaana ja se ehkä vaikuttaa, että suhtaudun asiaan tunnepitoisemmin...Mutta harkitse nyt tarkkaan. Olen rv 16 abortoidun sikiön kerran nähnyt aikoinaan ja on jo pieni ihminen. Totta kai vielä kehittymätön, mutta tosi pitkällä jo. Jos vain joku muu vaihtoehto löytyy terveen lapsen ollessa kyseessä niin käyttäsin sen.
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja se rv 16:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Kyllä sen abortin vielä saa yli rv 12, mutta siihen tarvitaan terveydenhuollonoikeusturvakeskuksen lupa. Asiasta ei voi enää pelkästään lääkärit päättää. Eivät sitä lupaa anna yhtä kevyesti, kun aikasilla viikoilla luvan saisi. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat sen luvan saaneet vaikka sikiö ei olisi ollut terve. Näissä tapauksissa syynä on ollut mm. äidin nuori ikä ja yhdessä tapauksessa äidin masennus.
Itse toimenpide on noilla viikoilla raskas, sillä sikiö täytyy synnyttää tekopoltoilla.
Kirjotusvirhe...Siis piti sanoa, että vaikka sikiö onkin ollut terve.

Korjaan vielä sen verran että mulla oli kylläkin kaavinta.
Oho. Siinä tapauksessa minkä mä tiedän ei kaavintaa pidetty minkäänlaisena vaihtoehtonakaan. Ja on jo aika "iso" niillä viikoilla...Mutta kai sekin sitten mahdollista.
 
se rv 16
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja se rv 16:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Kyllä sen abortin vielä saa yli rv 12, mutta siihen tarvitaan terveydenhuollonoikeusturvakeskuksen lupa. Asiasta ei voi enää pelkästään lääkärit päättää. Eivät sitä lupaa anna yhtä kevyesti, kun aikasilla viikoilla luvan saisi. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat sen luvan saaneet vaikka sikiö ei olisi ollut terve. Näissä tapauksissa syynä on ollut mm. äidin nuori ikä ja yhdessä tapauksessa äidin masennus.
Itse toimenpide on noilla viikoilla raskas, sillä sikiö täytyy synnyttää tekopoltoilla.
Kirjotusvirhe...Siis piti sanoa, että vaikka sikiö onkin ollut terve.

Korjaan vielä sen verran että mulla oli kylläkin kaavinta.
Oho. Siinä tapauksessa minkä mä tiedän ei kaavintaa pidetty minkäänlaisena vaihtoehtonakaan. Ja on jo aika "iso" niillä viikoilla...Mutta kai sekin sitten mahdollista.

Epäonnistunut lääkkeellinen keskeytys josta päädyttiin kaavintaan.
 
koppis
Harkitsehan sitä vaihtoehtoa, että annat lapsen adoptioon, jos tuntuu, ettet jaksa häntä hoitaa. Synnytykseen on vielä aikaa. Haet itsellesi apua ja tilanteesi saattaa muuttua vaikka kuinka paljon paremmaksi. Kun saat lapsen, rakastat häntä luultavasti niin paljon, ettet anna häntä adoptioon, mutta aina se mahdollisuus on. Moni haluaisi adoptoida pienen vauvan. Kaikkea hyvää sinulle. Toivottavasti saat asiasi kuntoon.
 
Nalletar
Wikipediassa lukee näin:

"Yhdeksännelle raskausviikolle asti voidaan valita joko lääkkeellinen keskeytys tai imukaavinta, viikoilla 9-12 imukaavinta ja raskausviikon 12 jälkeen ainoastaan lääkkeellisesti käynnistetty synnytys."

Suurinpiirtein tuolla kaavalla olen kuullut/lukenut aiemminkin abortteja tehtävän. Suomessa siis. Onhan niissä sitten eri maissa eri käytäntöjä.
 
rine
Raskaus on suurelle osalle naisista myllerrysten aikaa, oli elämäntilanne millainen tahansa. Nainen miettii onko minusta äidiksi, jaksanko lapseni kanssa, millainen lapsi on, onko lapsi terve, ... lisäksi tulee itkun ja ilon aiheita asioista, jotka tavallisesti eivät merkitse niin paljoa.

Neuvolassa voit täysin vapaasti purkaa ajatuksiasi ja pahaa oloasi. Siellä ei ihmetellä tunteitasi ja ajatuksiasi, vaan niiden tiedetään olevan yllättävän yleisiä. Sinun helpompi eritellä ajatuksiasi, kun olet jutellut niistä ammattilaisen kanssa.
:hug:
 
hapsu
ajattele asiaa myös niin että sinun elämä voi muuttua valoisammaksi kun saat pienen nyytin kainaloosi on joku jota rakastaa ja joka rakastaa sinua ja tarvitsee sinua pidä rakas ihminen lapsesi se on parasta mitä nainen voi toivoa vaikka elämä näyttää nyt synkältä mutta ainoa tie on vain ylöspäin eikö vaan?
 
hapsu
ajattele asiaa myös niin että sinun elämä voi muuttua valoisammaksi kun saat pienen nyytin kainaloosi on joku jota rakastaa ja joka rakastaa sinua ja tarvitsee sinua pidä rakas ihminen lapsesi se on parasta mitä nainen voi toivoa vaikka elämä näyttää nyt synkältä mutta ainoa tie on vain ylöspäin eikö vaan?
 
hapsu
ajattele asiaa myös niin että sinun elämä voi muuttua valoisammaksi kun saat pienen nyytin kainaloosi on joku jota rakastaa ja joka rakastaa sinua ja tarvitsee sinua pidä rakas ihminen lapsesi se on parasta mitä nainen voi toivoa vaikka elämä näyttää nyt synkältä mutta ainoa tie on vain ylöspäin eikö vaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:
OIkeassa olet...ei saa aborttia enää tuossa vaiheessa terveelle sikiölle :attn:

Kyllä saa. Raskauden keskeytyksen saa aina 20 raskausviikolle asti sosiaalisin syin eli siis ei halua lasta syystä tai toisesta. 24 viikolle asti lääketieteellisin syin.

12 raskausviikon jälkeen lupa haetaan TEO:lta.
 
no ei masennus anna syytä abortoida lasta tossa vaiheessa.

syvä huokaus.

ei millään pahalla ja voimia odotusaikaan.
et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka käy kriisin läpi raskausaikana. etkä ensimmäinen etkä viimeinen yh.

kyllä kaikesta selviä ja jos ei niin adobtioon
 
Abortti

Jos haluaa keskeyttää alkaneen raskauden, olisi mahdollisimman pian otettava yhteyttä lääkäriin. Raskauden keskeytys tulisi tehdä ennen 12. raskausviikkoa. Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja se tarkistetaan aina sairaalassa ultraäänitutkimuksen avulla. Raskauden keskeytys tehdään sairaalassa, jonne saa lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Sairaalassa keskustellaan vielä yhdessä hoitajan ja lääkärin kanssa, jolloin yhdessä päätetään raskaudenkeskeytystavasta. Tapaan vaikuttaa mm. raskauden kesto. Raskaus voidaan keskeyttää joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla yhdeksään raskausviikkoon asti. Raskausviikolla 9-12 raskauden keskeytys tehdään aina kaavinnan avulla. Erityisellä luvalla erityisen painavasta syystä voidaan keskeytys tehdä tämänkin jälkeen aina 20. raskausviikkoon asti. Tällöin lupa raskauden keskeyttämiseen haetaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO). Luvan hakuun tarvittavat paperit täytetään lääkärin luona.

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/

en usko että masennus ja riittämättömyydentunne ja katuminen lapsenhankintaa tai ero on riittävän painava syy.

noitaha poistettas liukuhihnalla muuten
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Abortti

Jos haluaa keskeyttää alkaneen raskauden, olisi mahdollisimman pian otettava yhteyttä lääkäriin. Raskauden keskeytys tulisi tehdä ennen 12. raskausviikkoa. Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja se tarkistetaan aina sairaalassa ultraäänitutkimuksen avulla. Raskauden keskeytys tehdään sairaalassa, jonne saa lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Sairaalassa keskustellaan vielä yhdessä hoitajan ja lääkärin kanssa, jolloin yhdessä päätetään raskaudenkeskeytystavasta. Tapaan vaikuttaa mm. raskauden kesto. Raskaus voidaan keskeyttää joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla yhdeksään raskausviikkoon asti. Raskausviikolla 9-12 raskauden keskeytys tehdään aina kaavinnan avulla. Erityisellä luvalla erityisen painavasta syystä voidaan keskeytys tehdä tämänkin jälkeen aina 20. raskausviikkoon asti. Tällöin lupa raskauden keskeyttämiseen haetaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO). Luvan hakuun tarvittavat paperit täytetään lääkärin luona.

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/

en usko että masennus ja riittämättömyydentunne ja katuminen lapsenhankintaa tai ero on riittävän painava syy.

noitaha poistettas liukuhihnalla muuten

Uskokaa pois, ei siihen tarvitse muuta syytä kuin ettei halua lasta ja luvan saa raskausviikolle 20 asti AINA. Suomessa ei voi pakottaa ketään synnyttämään lasta, jota ei halua.
 
Mitäs jos puhuisit tilanteestasi vaikkapa neuvolassa?
Siellä osaisivat auttaa sinua huomattavasti paremmin, kuin me kaikki täällä yhteensä!
Täytyy muistaa, että ajatuksesi/hormoonisi ovat nyt sekaisin raskaudenkin vuoksi....
Voihan olla, että kaikesta huolimatta tulisit viihtymään äitini hyvinkin ja uskon, että pärjäisit kyllä!!! Mietithän vielä? :hug: :hug:
 
äeti
Alkuperäinen kirjoittaja yksin(kö?):
tarkoituksenani ei ollut todellakaan aloittaa keskustelua aiheesta millä viikolla voi keskeytyksen viimeistään tehdä... että niin. Tiedän tytön jota on "painostettu" aborttiin vaikka oli pidemmällä jo kun minä. Sille tehtiin se. Sosiaalitoimi painosti, aiempi lapsi oli juuri otettu huostaan.

Kyllä uskon että jotain alkaisi tapahtua jos lääkärit tietäisi todellisen pahan oloni. Se jos ei yksinkertaisesti enää. Jos olen vastuuntunnoton mutta miksi tappanut tänään itseäni?

sosiaalitoimi ei voi painostaa eikä kukaan muukaan aborttiin enää noilla viikoilla. Aborttiin pitää hakea lupa (vaikka lääkäri toteaa että lapsi ei ole terve) terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
no ei masennus anna syytä abortoida lasta tossa vaiheessa.

syvä huokaus.

ei millään pahalla ja voimia odotusaikaan.
et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka käy kriisin läpi raskausaikana. etkä ensimmäinen etkä viimeinen yh.

kyllä kaikesta selviä ja jos ei niin adobtioon
Ai ei masennus anna syytä tehdä aborttia?? Kyllä vaan antaa! Itse olin pahasti masentunut raskausaikana ja olin osastohoidossakin masennuksen takia. Viiltelin itseäni ja yritin vahingoittaa itseäni. Kerran riidan ja viiltelyn päätteeksi päädyin ensiapuun ja uhkasin, että tapan itseni, jos mulle ei tehdä raskauden keskeytystä. Olisin sen myös saanut. Viikkoja oli varmaan jo 20. Sanoivat vaan, että joudun joka tapauksessa synnyttämään. Seuraavana päivänä mieli oli toinen ja halusin perua keskeytyksen.
Nyt olen 2v3kk terveen pojan äiti ja itsekin ilman lääkitystä terapiassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Abortti

Jos haluaa keskeyttää alkaneen raskauden, olisi mahdollisimman pian otettava yhteyttä lääkäriin. Raskauden keskeytys tulisi tehdä ennen 12. raskausviikkoa. Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja se tarkistetaan aina sairaalassa ultraäänitutkimuksen avulla. Raskauden keskeytys tehdään sairaalassa, jonne saa lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Sairaalassa keskustellaan vielä yhdessä hoitajan ja lääkärin kanssa, jolloin yhdessä päätetään raskaudenkeskeytystavasta. Tapaan vaikuttaa mm. raskauden kesto. Raskaus voidaan keskeyttää joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla yhdeksään raskausviikkoon asti. Raskausviikolla 9-12 raskauden keskeytys tehdään aina kaavinnan avulla. Erityisellä luvalla erityisen painavasta syystä voidaan keskeytys tehdä tämänkin jälkeen aina 20. raskausviikkoon asti. Tällöin lupa raskauden keskeyttämiseen haetaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO). Luvan hakuun tarvittavat paperit täytetään lääkärin luona.

http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/

en usko että masennus ja riittämättömyydentunne ja katuminen lapsenhankintaa tai ero on riittävän painava syy.

noitaha poistettas liukuhihnalla muuten

Uskokaa pois, ei siihen tarvitse muuta syytä kuin ettei halua lasta ja luvan saa raskausviikolle 20 asti AINA. Suomessa ei voi pakottaa ketään synnyttämään lasta, jota ei halua.
ai mihin perustelet?

kyllä hullumax vaan menee jos kaikilla pöyröillä (en nyt tarkoita ap,ta) jotka keskeyttää puolessa välissä raskautta kun vaan siltä tuntuu ja se ois sallittua että ei oo pakko.
kyllä sitte sterilisaatio vaan niinko ennen muinoin oli suomessa.
Kait nyt aikuset alkaa jossain vaiheessa kantaan vastuuta teoistaan.

oon toi kriittinen aborttien suhteen ja en hyväksy sitä ehkäsykeinona enkä silloin jos hiukka kriisi pukkaa päälle.

lasten hoito ei oo mitään leikkiä.
piuhat poikki jos tossa vaiheessa "muutenvaan" lähetään lapsen elintoiminnot pysäyttämään
 

Yhteistyössä