Abortti, miten?

  • Viestiketjun aloittaja helvetti
  • Ensimmäinen viesti
se lapsi on tarkoitettu sulle kun kerta raskaaksi tulit =) .... tuskin sitä lasta kannattee abortilla rankasta... sori, jos haluat abortin niin soita vaikka lääkäriin, eiköhän ne siellä osaa vastata paremmin ku täällä....
 
helvetti
Alkuperäinen kirjoittaja dalive:
se lapsi on tarkoitettu sulle kun kerta raskaaksi tulit =) .... tuskin sitä lasta kannattee abortilla rankasta... sori, jos haluat abortin niin soita vaikka lääkäriin, eiköhän ne siellä osaa vastata paremmin ku täällä....
En pysty soittaan tänään, soitan maanantaina. :/
Pahalta tuntuu, mutta en halua sitä lasta, yhden yön suhteesta.

:'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja dalive:
se lapsi on tarkoitettu sulle kun kerta raskaaksi tulit =) ....
Hieman outo ajattelu tapa. Onko sitten niin että jos ei raskaudu niin lasta ei ole tarkoitettu tälle naiselle? Raskautuminen on biologiaa, ei kohtalon johdatusta.

Olen tosi pahoillani tilanteestasi ap, en voi edes kuvitella miten ahdistavalta tuntuu.
Ihan faktoja en osaa kertoa abortista koska itse sitä en ole kokenut mutta se mitä tiedän on se että aluksi hakeudut lääkäriin josta saat lähetteen eteenpäin.
Sairaalassa käyntejä tulee lääkkellisellä keskeytyksellä useampia mutta yöksi ei tarvitse jäädä.

Netistä köytyy varmasti jokin keskustelupalsta saman kokeneille, esim. verkkoklinikan sivuilla on asiallista kesksutelua monista aiheista, katso sieltä.
 
kokemus
Mulla oli keskeytynyt keskenmeno eli vauva oli alkuraskaudessa kuollut muttei tullut ulos, ja käsittääkseni abortti tehdään samalla tavalla kuin se. Eli menin ensin lääkäriin joka laittoi lähetteen ultraan, ja siellä katsottiin mahaan ja todettiin millä viikoilla on keskeytynyt, ja muistaakseni siellä (tai sitten tapasin vielä jonkun muun lääkärin, en muista tarkkaan?) annettiin pilleri ja kutsu tulla ylihuomenna sairaalaan. Eli tuo tapahtui maanantaina, ja keskiviikkona menin sairaalaan paperissa lukevalle naistenosastolle jossa alapäähän laitettiin tabletti tai pari tablettia ja sain särkylääkettä (en muista pitikö vielä suun kautta ottaa joku tabletti), ja sitten makasin siellä ja lueskelin lehtiä koko päivän. Ja vatsaa alkoi siis supistella kuten kuukautiskivuissa ja siteeseen tuli verta. Sitten illalla vielä ultrasivat ja pääsin yöksi kotiin.

Sori hatarat muistot, tilanne oli mulle niin järkyttävä että siksi en varmaan muista kunnolla.. Mutta siis itse toimenpide ei ollut mitenkään kauhea vaan tuo lapsi olisi ollut meille oikein toivottu.
 
Perhoinen84
Soitat lääkäriin.Lääkäriltä saat sellaisen todistuksen että olet tietoinen päätöksestä.Tämän lähetteen kanssa varaat sairalaan ajan.Ekalla kerralla ne ultraa ja kertoo kaikki asiat liittyen keskeytykseen ja varmistavat vielä että olet varma.Jos olet varma saat alku lääkkeen joka aloittaa keskeytyksen tämän jälkeen hommaa ei voi perua.Sitten saat uuden ajan jolloin tapahtuu tyhjennys.
Sinulle laitetaan sairaalassa alapäähän lääketabletteja jotka aloittavat tyhjennykset.
Tulee voimakkaita supistuksia ja "kovat menkka kivut" sitten sikiö tulee verenä ulos.Joudut olemaan sairaalassa about 4h.Sitten kotiin ja ei muuta kuin lepäämään.
Voimia kovasti ap,varmasti raskas päätös mutta aina parempi tehdä niin kuin sydän sanoo eikä niin kuin MUUT sanoo! :hug:
 
helvetti
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja dalive:
se lapsi on tarkoitettu sulle kun kerta raskaaksi tulit =) ....
Hieman outo ajattelu tapa. Onko sitten niin että jos ei raskaudu niin lasta ei ole tarkoitettu tälle naiselle? Raskautuminen on biologiaa, ei kohtalon johdatusta.

Olen tosi pahoillani tilanteestasi ap, en voi edes kuvitella miten ahdistavalta tuntuu.
Ihan faktoja en osaa kertoa abortista koska itse sitä en ole kokenut mutta se mitä tiedän on se että aluksi hakeudut lääkäriin josta saat lähetteen eteenpäin.
Sairaalassa käyntejä tulee lääkkellisellä keskeytyksellä useampia mutta yöksi ei tarvitse jäädä.

Netistä köytyy varmasti jokin keskustelupalsta saman kokeneille, esim. verkkoklinikan sivuilla on asiallista kesksutelua monista aiheista, katso sieltä.
Kiitos sulle. En pysty tällä hetkellä mihinkään, jäin illan työvuorostakin pois. "tissikeskustelun" myötä joskus näin tän palstan, ja ajattelin kysyä josko joku osais neuvoa.

Tuntuu pahalta, kun en lasta ole halunnut vielä pitkiin aikoihin, en edes lapsista tykkää kovasti, huutavia punaisia kääröjä. Siksi mulla on ehkäisy ollutkin kunnossa, vaan eipä ole enään näemmä :(
 
Perhoinen84
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Kiitos tsempistä. Hirvittää vaan toi sairaalahomma, oliskohan kaavinta "mukavampi"? Se kai tehdään nukutuksessa?
No enemmän sä joudut olemaan "Sairaalassa ja sairaalan vaatteissa" jos kaavintaan menet.
Meillä oli tosi kiva sellainen iso odotus tila missä kaikki keskeyttäjän olivat ja kuluttivat aikaa,sit sai myös mennä kahvilaan.Että ei siellä missään sairaala pedissä maattu tai mitään sellaista..
 
helvetti
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Mä sain kotiin lääkkeet sitä varten , jotka asetin kohdunsuulle, ne aloitti sitten supistukset ja verenvuodon, mulla meni kyllä koko operaatio niin päin persettä kun vaan olla ja voi :/
Saanko kysyä miksi? :eek:
 
b
Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:
Mulla oli keskeytynyt keskenmeno eli vauva oli alkuraskaudessa kuollut muttei tullut ulos, ja käsittääkseni abortti tehdään samalla tavalla kuin se. Eli menin ensin lääkäriin joka laittoi lähetteen ultraan, ja siellä katsottiin mahaan ja todettiin millä viikoilla on keskeytynyt, ja muistaakseni siellä (tai sitten tapasin vielä jonkun muun lääkärin, en muista tarkkaan?) annettiin pilleri ja kutsu tulla ylihuomenna sairaalaan. Eli tuo tapahtui maanantaina, ja keskiviikkona menin sairaalaan paperissa lukevalle naistenosastolle jossa alapäähän laitettiin tabletti tai pari tablettia ja sain särkylääkettä (en muista pitikö vielä suun kautta ottaa joku tabletti), ja sitten makasin siellä ja lueskelin lehtiä koko päivän. Ja vatsaa alkoi siis supistella kuten kuukautiskivuissa ja siteeseen tuli verta. Sitten illalla vielä ultrasivat ja pääsin yöksi kotiin.

Sori hatarat muistot, tilanne oli mulle niin järkyttävä että siksi en varmaan muista kunnolla.. Mutta siis itse toimenpide ei ollut mitenkään kauhea vaan tuo lapsi olisi ollut meille oikein toivottu.

minä sain suun kautta yhden sairaalalla,ja kaksi vaiko kolme mukaan,jotka alapäähän laitettiin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Mä sain kotiin lääkkeet sitä varten , jotka asetin kohdunsuulle, ne aloitti sitten supistukset ja verenvuodon, mulla meni kyllä koko operaatio niin päin persettä kun vaan olla ja voi :/
Saanko kysyä miksi? :eek:
No ei varmaan kovin yleistä ole että tulee sellaset komplikaatiot kun mulle tuli, eli keskeytys meni aluksi ihan ok, jatkoin vaan vuotamista melkein 2kk, alko tavallaan uudestaan tulla niin ettei mitkään siteet pitäneet ja ihan hirveetä kökkelöä ja hyytymää, loppujen lopuksi 2krt ambulanssilla sairalaan ja lopuksi pikainen kaavinta, oli joku suoni jäänyt vuotamaan. verenpaineet romahti ja hb tippu 40pykälää :/ Kamala kokemus muutenkin ilman tuota.

Enkä halua pelotella mutta jos nyt tarvis päättää menisin suoraan kaavintaan
 
helvetti
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Kiitos tsempistä. Hirvittää vaan toi sairaalahomma, oliskohan kaavinta "mukavampi"? Se kai tehdään nukutuksessa?
No enemmän sä joudut olemaan "Sairaalassa ja sairaalan vaatteissa" jos kaavintaan menet.
Meillä oli tosi kiva sellainen iso odotus tila missä kaikki keskeyttäjän olivat ja kuluttivat aikaa,sit sai myös mennä kahvilaan.Että ei siellä missään sairaala pedissä maattu tai mitään sellaista..
hmmm, okei. :/
 
helvetti
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Mä sain kotiin lääkkeet sitä varten , jotka asetin kohdunsuulle, ne aloitti sitten supistukset ja verenvuodon, mulla meni kyllä koko operaatio niin päin persettä kun vaan olla ja voi :/
Saanko kysyä miksi? :eek:
No ei varmaan kovin yleistä ole että tulee sellaset komplikaatiot kun mulle tuli, eli keskeytys meni aluksi ihan ok, jatkoin vaan vuotamista melkein 2kk, alko tavallaan uudestaan tulla niin ettei mitkään siteet pitäneet ja ihan hirveetä kökkelöä ja hyytymää, loppujen lopuksi 2krt ambulanssilla sairalaan ja lopuksi pikainen kaavinta, oli joku suoni jäänyt vuotamaan. verenpaineet romahti ja hb tippu 40pykälää :/ Kamala kokemus muutenkin ilman tuota.

Enkä halua pelotella mutta jos nyt tarvis päättää menisin suoraan kaavintaan
Hui kamala :eek: :eek: voi pas*a mitä mä teen :'(
 
Käyt ensiksi omalla lääkärillä, joka antaa lähetteen sairaalaan, jossa käyt kerran, jossa annetaan vaihtoehdot ja tai aika kaavintaan. Kaavinta on minusta se ns "helpoin". Lääkkeellinen tapahtuu vain todella aikaisilla viikoilla.
 
helvetti
Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Käyt ensiksi omalla lääkärillä, joka antaa lähetteen sairaalaan, jossa käyt kerran, jossa annetaan vaihtoehdot ja tai aika kaavintaan. Kaavinta on minusta se ns "helpoin". Lääkkeellinen tapahtuu vain todella aikaisilla viikoilla.
Viikkoja tällä hetkellä 4-6, en tiedä. Eikä kiinnosta :'(

Kaavintaan taidan kallistua, ei tarvi "kestää" sitä "tuskaa" :(
 
kokemus
Minä olen ollut synnytyksen jälkeen kaavinnassa kun kohtuun jäi kalvon riekale ja kyllä toi lääkkeellinen keskeytys oli musta paljon helpompi kuin se kaavinta.

Varaa nyt aika lääkäriin ja juttele siellä, kertovat siellä paremmin vaihtoehtojen hyödyt ja haitat kuin me täällä palstalla! Kaavinta on keholle aina rankempi juttu, ja lääkkeellinen tyhjennys onnistuu usein helposti aikaisilla viikoilla, toki poikkeuksia on sekä lääkkeellisen että kaavinnan kokeneilla, mutta toisten kokemusten perusteella ei kannata pelätä jotain vaihtoehtoa.

Ja jos tarvitset kouluun tai töihin lääkärintodistuksen sairaslomasta niin voit pyytää laittamaan sen vähän epämääräisemmin; mulle toinen lääkäri laittoi sairaslomatodistukseen jonkun latinalaisen jutun joka tarkoitti jotain tyyliin "kipu lantionseudun alueella", kun taas jatkosairaslomaa tarvitessani toinen laittoi "abortti".
 
kokemus
Muistaakseni lääkkeellistä tyhjennystä suositellaan jos viikkoja on alle 12 tms, ja se tuska on siitä paljon vähäisempi kuin kohdunkipu kaavinnan jälkeen, ainakin mulla oli! Ja tosiaan särkylääkettä voi syödä, mutta ei se ollut sen kummoisempi juttu kuin kuukautiset muutenkaan.

Lääke siis vaan saa kohdun supistelemaan kuten kuukautisissa ja se tulee vuotona pois, kaavinnassa taas suhun tungetaan vekotin jolla raaputellaan kohtua ja se ärsyyntyy enemmän.

Tsemppiä kovasti!
 
surku
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Olisko muilla vielä kokemuksia :/
Minulle tehtiin abortti tammikuussa.
Ensin menin lääkärille ja sain läheteen kättärille. Kättäriltä löytyi ensimmäinen vapaa-aika noin viikon päästä. Siellä lääkäri (aivan ihana sellainen) ultrasi ja jutteli kanssani vaihtoehdoista.
Parin päivän päähän sain ajan jolloin vaan kävin hakemassa ekan pillerin. Se oli ihan vartin käynti.
Siitä seuraavana päivänä menin päiväosastolle jossa laitettiin pilleri emättimeen. Osastolla olin joitain tunteja ja lähdin kotiin.
Fyysinen ja henkinen kipu olivat toki läsnä mutta siedettäviä. Itketti ja hävetti suunnattomasti.

Olen pahoillani että tällaiseen päätökseen tulin mutta en kadu. Toimi nopeasti, on parempi mitä varhaisemmilla viikoilla keskeytys tehdään.
 

Yhteistyössä