Abortti, miten?

  • Viestiketjun aloittaja helvetti
  • Ensimmäinen viesti
mulla
oikein "hyvä" kokemus lääkkeellisestä keskeytyksestä. Eka kävin polilla, jossa annettii tabletti suun kautta. Sit kahden päivän päästä siitä osastolle, jossa laitettiin nuo tabletit kohdunsuulle. Noin tunti siitä alkoi vuotamaan. 4h seurataan , sit pääsi kotiin. Reimupaa vuotoa kesti sen illan, niukkaa ehkä viikon verran. Kipeä olin jonkin verran, mutta lääkkeet kyllä auttoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:
Mulla oli keskeytynyt keskenmeno eli vauva oli alkuraskaudessa kuollut muttei tullut ulos, ja käsittääkseni abortti tehdään samalla tavalla kuin se. Eli menin ensin lääkäriin joka laittoi lähetteen ultraan, ja siellä katsottiin mahaan ja todettiin millä viikoilla on keskeytynyt, ja muistaakseni siellä (tai sitten tapasin vielä jonkun muun lääkärin, en muista tarkkaan?) annettiin pilleri ja kutsu tulla ylihuomenna sairaalaan. Eli tuo tapahtui maanantaina, ja keskiviikkona menin sairaalaan paperissa lukevalle naistenosastolle jossa alapäähän laitettiin tabletti tai pari tablettia ja sain särkylääkettä (en muista pitikö vielä suun kautta ottaa joku tabletti), ja sitten makasin siellä ja lueskelin lehtiä koko päivän. Ja vatsaa alkoi siis supistella kuten kuukautiskivuissa ja siteeseen tuli verta. Sitten illalla vielä ultrasivat ja pääsin yöksi kotiin.

Sori hatarat muistot, tilanne oli mulle niin järkyttävä että siksi en varmaan muista kunnolla.. Mutta siis itse toimenpide ei ollut mitenkään kauhea vaan tuo lapsi olisi ollut meille oikein toivottu.

Mulla täysin sama tilanne muutama vuosi sitten.
Paitsi että ne lääkkeiden aiheuttamat supistukset ei mulla ollut mitään ihan pientä, vaan vähän kuin synnytys pikakelausella.
Ihan helvettiä!
Muuten homma toimi kyllä samalla tavalla.

Sitte tietysti mun tuurilla kuuden viikon päästä uudestaan helvetilliset kivut, kohtutulehdus ja todettiin, että sinne oli sitten kuitenkin jäänyt jotain.
Ja sitten lopulta sinne kirurgiseen kaavintaa.

Nukutus, kaavinta ja herääminen, yhteensä neljä tuntia sairaalassa, ei mitään kipuja missään vaiheessa.

Jälkiviisaana olisin ottanut sen kaavinan saman tien, ja valitahan sai itse, mutta infoa oli jotenkin nihkeästi saatavilla vaikka kuinka yritin kaivaa (myös kätilöiltä ). Luulin niitä pillereitä helpommaksi vaihtoehdoksi... :(
 
helvetti
meah, kiitos tuosta, alan enempi kallistua sen kaavinnan puoleen.

Sinänsä ei tarvitse enään miettiä mitään, kun kertaakaan en ole edes ajatellut tätä pitäväni.

Kiitos kaikille ystävällisille ihmisille :)
 
ertys
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Kun tuo kaavinta olis nopeammin ohi :/ Ei tarttis montaa päivää "kitua" :(
Kuule, kyllä sen kaavinnankin jälkeen on kivut.
Hormonit meni mulla aivan sekaisin, kuukausiksi. Sain rintatulehduksen, vuoti miten sattuu, sattui mahaan, nukutuskin voi mennä pieleen...

ei kuule ollut herkkua kaavintakaan
 
helvetti
Alkuperäinen kirjoittaja ertys:
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Kun tuo kaavinta olis nopeammin ohi :/ Ei tarttis montaa päivää "kitua" :(
Kuule, kyllä sen kaavinnankin jälkeen on kivut.
Hormonit meni mulla aivan sekaisin, kuukausiksi. Sain rintatulehduksen, vuoti miten sattuu, sattui mahaan, nukutuskin voi mennä pieleen...

ei kuule ollut herkkua kaavintakaan
No, mutta koska pakko on toinen valita.
 
ss
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja ertys:
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Kun tuo kaavinta olis nopeammin ohi :/ Ei tarttis montaa päivää "kitua" :(
Kuule, kyllä sen kaavinnankin jälkeen on kivut.
Hormonit meni mulla aivan sekaisin, kuukausiksi. Sain rintatulehduksen, vuoti miten sattuu, sattui mahaan, nukutuskin voi mennä pieleen...

ei kuule ollut herkkua kaavintakaan
No, mutta koska pakko on toinen valita.
mä en ainakaan ole saanut VALITA mitään, eikä mun tuttu...
kyllä nuo yleensä tehdään viikkojen yms perusteella, siis että valitaanko lääke vai nukutus+kaavinta, jossa riskejä on...

että älä nyt oleta että voit valita ihan mitä haluat
 
älä pelkää
Minulle tehty lääkkeellinen keskeytys. Aika helppo juttu (muttei henkisesti). yksi tabu suuhun ja parin päivän päästä alapäähän kaksi tabua. Kun ne kaksi laitetaan alapäähän, siinä menee max. 5 sekuntia, että älä turhaan sitä pelkää!! Vuodat luultavasti kohtuullisen paljon, eli varaat vain siteitä. kannattaa olla duunista pois ainakin pari päivää.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja älä pelkää:
Minulle tehty lääkkeellinen keskeytys. Aika helppo juttu (muttei henkisesti). yksi tabu suuhun ja parin päivän päästä alapäähän kaksi tabua. Kun ne kaksi laitetaan alapäähän, siinä menee max. 5 sekuntia, että älä turhaan sitä pelkää!! Vuodat luultavasti kohtuullisen paljon, eli varaat vain siteitä. kannattaa olla duunista pois ainakin pari päivää.
niin ja piti vielä lisätä, ettet luultavasti saa itse päättää tuota että haluat kaavinnan.. ellet sitten mene yksityiselle..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja ertys:
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti:
Kun tuo kaavinta olis nopeammin ohi :/ Ei tarttis montaa päivää "kitua" :(
Kuule, kyllä sen kaavinnankin jälkeen on kivut.
Hormonit meni mulla aivan sekaisin, kuukausiksi. Sain rintatulehduksen, vuoti miten sattuu, sattui mahaan, nukutuskin voi mennä pieleen...

ei kuule ollut herkkua kaavintakaan
No, mutta koska pakko on toinen valita.
mä en ainakaan ole saanut VALITA mitään, eikä mun tuttu...
kyllä nuo yleensä tehdään viikkojen yms perusteella, siis että valitaanko lääke vai nukutus+kaavinta, jossa riskejä on...

että älä nyt oleta että voit valita ihan mitä haluat

Lienee sitten kuntakohtaista, mä ainakin ihan itse sain valita. Sitä infoa vaan oli nihkeästi saatavilla kummastakaan, ja tuntuivat kovasti lääkkeellistä suosivan, vaikka siitä olen itse kuullut enemmän huonoa.
Ja kuulin siitä huonoa myös kätilöltä, mutta vasta silloin kun olin sitten lopulta menossa sinne kaavintaan.
 
abortin tehnyt
nykyään saa 12 viikkoon asti pillereillä tehtyä. ensiksi menin lääkäriin, ultrasivat ja katsoi millä viikoilla raskaus on. sitten antoi pillerin mikä tappaa sikiön ja sitten kahden päivän päästä sairalaan sisään ja laittoivat alapäähän pillereitä millä käynnistää operaation. sitten ku ne alkas vaikuttaan, vuotoa alkas tuleen ja tosi paljon. illaksi pääsin kotiin ku oli kohtu tyhjentyny. jälki vuotoa oli muutaman viikon. jotkut ovat operaatiosta kipeitä, mulla ei ollu mitää kipuja. pillereillän keskeytys on "turvallisempaa"kuin kaavinta.
 
Zoe-F
Yhdeksännelle raskausviikolle asti voidaan valita joko lääkkeellinen keskeytys tai imukaavinta, viikoilla 9-12 imukaavinta ja raskausviikon 12 jälkeen ainoastaan lääkkeellisesti käynnistetty synnytys.

Lääkkeellinen keskeytys tehdään kahden lääkkeen yhdistelmällä (mifepristoni ja prostaglandiini). Keskeytys aloitetaan poliklinikalla ottamalla suun kautta mifepristoni-tabletti ja kahden päivän kuluttua seuraavalla käynnillä annetaan prostaglandiinia. Runsas vuoto alkaa yleensä saman päivän aikana ja kestää muutaman päivän ajan. Jälkivuoto kestää yleensä 2-3 viikkoa. Sairauslomaa kirjoitetaan tarvittaessa kolme päivää. Raskauden keskeytyminen varmistetaan verikokeella kolmen viikon kuluttua.

Kaavinta suoritetaan useimmiten kevyessä nukutuksessa. Esilääkityksenä voidaan antaa mifepristonia, joka pehmittää kohdunkaulakanavaa toimenpidettä varten. Kohdusta tyhjennetään raskausmateriaali emättimen kautta imemällä ja kaapimalla. Koko toimenpide kestää noin 15 minuuttia. Kotiin pääsee pari tuntia toimenpiteen jälkeen, ja jälkivuoto kestää muutamia päiviä.

Myöhäinen raskaudenkeskeytys tehdään yleensä osastolla valvotuissa olosuhteissa. Lääkitys aloitetaan kuten varhaisessa lääkkeellisessä keskeytyksessä, mutta prostaglandiini-lääkitystä jatketaan, kunnes raskaus keskeytyy. Lääkityksen lisäksi voidaan joutua tekemään kaavinta. Jälkivuoto voi kestää muutaman viikon, kaavinnan jälkeen 5-7 päivää.

Raskaudenkeskeytyksen fyysiset haittavaikutukset ovat nykyisin vähenemään päin ja riippuvat pitkälti käytetystä raskaudenkeskeytyksen tavasta. Etenkin lääkkeellisessä raskaudenkeskeytyksessä jälkivuoto voi olla pitkään runsasta, ja kaikkiin menetelmiin liittyy usein alavatsakipuja. Kohdun limakalvot joutuvat koville aborttia tehdessä, ja useat abortit vaikeuttavat niiden parantumista, mikä taas voi ääritapauksissa aiheuttaa lapsettomuutta tulevaisuudessa. Joskus kohtu voi tulehtua abortin jälkeen, ja oireeton hoitamaton tulehdus voi heikentää hedelmällisyyttä. Siksi jälkitarkastuksessa käyminen onkin erittäin tärkeää. Muutoin nykyaikaisilla menetelmillä ja osaavissa käsissä tehdyn abortin ei tiedetä aiheuttavan hedelmättömyyttä.
 

Yhteistyössä