Abortti ja jälkivuoto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nappula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nappula"

Vieras
Hei. Tein lääkkeellisen keskeytyksen torstaina kotona. Vuoto ei ollut silloin hirveän runsasta ja kivutkin olivat vähäisiä. Vuotoa tuli lähinnä vain vessassa käydessä ja ainakin muutama isompi hyytymäkin tuli ulos.
Sain lääkäriltä ohjeeksi aloittaa ehkäisyrenkaan käytön pari päivää abortin jälkeen ja laitoinkin sen lauantaina paikalleen.
Huomasin jo eilen illalla, että jälkivuoto oli hieman runsastunut ja tänäänkin on saanut olla useammin sidettä vaihtamassa. Myös hyvin lievää alavatsan nipistelyä on ollut päivittäin abortin jälkeen, pari kertaa päivässä.
Mietin, että voisiko tämä runsastunut vuoto johtua renkaan käytön aloituksesta vai voisiko olla ettei kohtu ole kunnolla tyhjentynyt?
Jälkitarkastus mulla on parin viikon päästä, mutta olisikohan hyvä päästä aikaisemmin?
Mietityttää jos kohtu ei olekaan kunnolla tyhjentynyt kun keskeytyspäivänäkään vuoto ei ollut läheskään niin runsasta mitä olin kuvitellut.
Osaisiko kukaan antaa minkäänlaista vastausta? :)

Abortin jälkeenhän voi vuotaa pitkäänkin, yhdellä kaverilla meni monta viikkoa siinä. Jos en ihan väärin muista niin peräti pari kuukautta vuosi verta ja ihan normaalia oli. Voithan sä soitella ja kysäistä, mutta mun korvaan kuulostaa kyllä ihan tavalliselta.

Toivon todella etten itse vuoda enää montaa viikkoa :/ Lääkäri sanoi jälkivuodon kestävän 2-4vk mutta tokihan se ihan yksilöllistä on. Helpottais jo kummasti jos voisi edes tamponia käyttää.
- Ap

[QUOTE="nappula";30630635]Toivon todella etten itse vuoda enää montaa viikkoa :/ Lääkäri sanoi jälkivuodon kestävän 2-4vk mutta tokihan se ihan yksilöllistä on. Helpottais jo kummasti jos voisi edes tamponia käyttää.
- Ap[/QUOTE]

No tuskin, eiköhän toi mitä lääkäri mainitsi, ole se perinteisin kesto. Jos laitat siteen ja tamponin samaan aikaan, pitää ainakin kauemmin?

Viimeksi muokattu:
Mitä, eikö tamppooniakaan olisi saanut käyttää? Ei mulle sanottu tuollaisia, kysyinkin vielä lisäohjeita. En kyllä vuotanut kuin pari päivää ihan tipoittain vain (pärjäsi kahdella vessapaperin palasella housuissa) kun kohtu tyhjeni laakista aivan täysin (keskeytynyt keskenmeno selvisi ennen toimenpidettä, kai se vaikutti). Ei tullut mitään ohjeita kotiinkaan ja seksiäkin harrastettiin melkein heti normaalisti (kumin kanssa). Kivut ja kaikki loppui parissa tunnissa ja se siitä.

No en huolestuisi. Minulla keskeytynyt keskenmeno vuosi ensin 2 viikkoa, sitten tyhjennyspillerit sisään jonka jälkeen vuosin vielä viikon päivät. Tyhjennyspäivänä tuli pari isompaa klönttiä ja muuten sitten tiputteli ja tuhrutteli. Mahakipuja kaikenlaisia oli vielä 2 kuukautta, onhan noi aikamoisia hormonimyrskyjä keholle, raskaus ja sen keskeytyminen jne. Sulla sentään on jälkitarkastus joten ei huolta, meillä ei ainakaan sellaista edes tehty. Kyllä siinä toisilla vaan kestää kun kohtu tyhjenee pikkuhiljaa.

Tampoonia ei saanut käyttää ja seksiä piti harrastaa kumin kanssa kunnes vuoto loppuu. Tulehdusten estämiseksi. Jos tulee tosi kovia kipuja tai erityisen runsasta vuotoa niin sit lääkärille, mutta sellaiset kivut millä pärjää buranalla on tod.näk. ihan normaaleja.

Itselleni sanottiin ainakin, että tamponin käyttöä ei suositella koska tulehdusriski kasvaa. Olisi vain paljon mukavampi niitä käyttää, siteet hiostaa ja eivät muutenkaan ole mun juttu.
- Ap

[QUOTE="nappula";30630667]Itselleni sanottiin ainakin, että tamponin käyttöä ei suositella koska tulehdusriski kasvaa. Olisi vain paljon mukavampi niitä käyttää, siteet hiostaa ja eivät muutenkaan ole mun juttu.
- Ap[/QUOTE]

Ok en tiennytkään.

Haluaisin vielä kysyä, että te jotka teitte keskeytyksen onnistuneesti yhdellä kertaa, niin oliko teillä minkäänlaisia alavatsan nipistelyjä tai kipuja monta päivää keskeytyksen jälkeen?

No itelläni oli melkein tollee. Oli kyl runsaasti vuotoi ja tuli klönttei mut ei ollu kipui. No ne kivut tuli myöhemmin sit takas sairaalaa. Ei ollu kohtu tyhjentynykkää kunnol. Antibiottei suonee ja kaavintaa

Lääkkeillä abortti tehty enkä kyllä muista että olisin viikkoja vuotanut, varmaan semmoset vähän tavallisia menkkoja runsaammat vuodot oli eikä kipuja mitenkään normaalia enemmän. Reseptillä saatuja kipulääkkeitä en käynyt edes hakemassa kun en tarvinnut niitä missään vaiheessa.

Alkoiko ne tulehdukseen liittyvät mahakivut kuinka nopeasti keskeytyksestä, viikon sisällä vai menikö kauemmin?
Jännittää koko ajan että tää ei olekkaan kunnolla keskeytynyt kun on niin helpolla päässyt :D
-Ap

Eilen melkein koko päivän ajan tuntui alavatsassa nipistelyä, tänään ollut taas. Onkohan normaalia? Tänään abortista viikko aikaa. Aloitin viime viikonloppuna ehkäisyrenkaan käytön, voisikohan siihen liittyä? Muita oireita ei ole ollut.
- Ap

[QUOTE="nappula";30637783]Alkoiko ne tulehdukseen liittyvät mahakivut kuinka nopeasti keskeytyksestä, viikon sisällä vai menikö kauemmin?
Jännittää koko ajan että tää ei olekkaan kunnolla keskeytynyt kun on niin helpolla päässyt :D
-Ap[/QUOTE]

Ja oikein naurattaa..

En muista kauan niis meni. Max joku viikko ehk vähemmin. Mut ne kivut niitä ei voinu enää olla sivuuttamatta ne oli jotain järkyttävää. Ja ne tuli yht'äkkiä olin ajamas autoo ja pam. Mut kyl sul koht jotain oireet pitäis tulla jos jotain on jääny sisälle.

Kiitos "hugo" vastauksesta :)
Ei mulla tässä kyllä mitään muita oireita ole ollut kuin tuota lievää menkkakipua alavatsassa. Tänään oli taas päivällä, mutta illalla ei. Jälkivuotokin melkein loppunut, nyt on parina päivänä tullut vain ruskeaa tuhrua.
-Ap

Yhteistyössä