åboriginaali!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs äiti

Vieras
tuossa yks päivä oli ketju jossa kerroit että sun lapsi käy/kävi puheterapiassa. miksi lapsesi siellä kävi, mitä siel tehtiin ja tuliks teille joku diagnoosi?

kyselen kun mun lapsi vajaa 3v ja menossa myös puheterapiaan, ja kiinnostaa millaisia ongelmia muilla on ollut puheen kans

Poika oppi puhumaan vasta 2½-vuotiaana, sitä ennen oli ehtinyt saada diagnoosiksi viivästyneen puheenkehityksen.

Puheterapeutti totesi heti ekalla käynnillä, että lupaavalta näyttää, mutta sanoi että halutessani saan lapsen sinne tuoda, ja halusinhan minä, joten käytiin siellä 4-5 kertaa.

Siellä katseltiin kirjaa, poika nimesi esineitä ja asioita, kertoi omin sanoin kuvista...leikittiin erilaisilla leluilla leikkiä vuorosanojen ja äänteiden kera. Kettu-testin teetti pojalla myös. Sen sellaista. Lapsi oli ihan innoissaan :)

Käytiin puheterapeutin arviossa keväällä (huhti-toukokuussa) ja todettiin että pojan kielellinen kehitys on täysin ikätasolla ja jopa yli ikätason jossain asioissa. Etenkin kun ottaa huomioon sen, että olemme kaksikielisiä. Mitään diagnoosia ei enää ole, mutta ensi vuoden keväällä käydään vielä yhdellä arviointikäynnillä koska halusin, ja koska poika (nyt siis 3½ v) ei sano vielä r-kirjainta kunnolla (on järkevämpää pysytellä puheterapian piirissä, kuin jättäytyä sen ulkopuolelle ja alkaa sitten taas jonottamaan aikaa jos poika tarvitsee apua r-kirjaimen kanssa joskus eskari-iässä...).

ok, kiitos vastauksesta. meillä lapsi ei vielä osaa kertoa omin sanoin esim jostain kuvasta, muuta kuin ehkä nimetä jos siinä on vaikka joku tuttu eläin. teon sanoja ei myöskään käytä puheessa, en tiedä onko se tyypillistä jollekin häiriölle. ajoittain sanoo 2-4 sanan lauseita jotka ovat vain sanoja peräkkäin, ei siis taivuta niitä mitenkään. useimmat sanat eivät ole selviä vaan muistuttavat oikeaa sanaa. no, odottavan aika on pitkä, mutta ehkäpä se asiantuntija osaa sit kertoa. millainen se kettu-testi oli?

Googletin: "Kettu-testi, 3-vuotiaiden puheen ja kielenkehityksen arviointimenetelmä, on suunniteltu sekä päiväkotien, lastenneuvoloiden että puheterapeuttien tarpeisiin. Kettu-testi sopii myös kielenkehityksessään viivästyneiden, esim. dysfaattisten tai kehitysvammaisten lasten kielen arviointiin. Kettu-testiä on menestyksellisesti käytetty myös monikielisten ja monikulttuuristen lasten suomen kielen arviointiin."

Meidän pojalle Kettu-testi tehtiin 2 v 9 kk iässä.

Ei meidän sällikään vielä ekalla käynnillä lausein selittänyt mitä kuvassa on. Kun siinä oli vaikka kettu tulossa ongelta, niin poika sanoi että "kettu, kala, kävelee" tms. Nyt 3 v 4 kk iässä selitti jo monimutkaisesti että "kettu on ollu onkimas ja se on saanu kalan ja se varmaan tekee siit kotona kalasoppaa, mäkin meen kesällä onkimaan ukin kans, mamman kans me ollaan haettu matoja kun mamma menee onkimaan" jne.

Mä olin vielä vuosi sitten ihan varma siitä, ettei tuo poika koskaan opi puhumaan kunnolla :| . Ja nyt siis juttua tulee paljon, jatkuvasti, koko ajan, täydellä syötöllä, ja toivon että hän olisi joskus hiljaakin :D

Minä pidin puheterapeutistamme, poika myös, ja se oli kerta kaikkiaan kiva kokemus. Toivotaan, että tekin tykkäätte ja saatte toivottuja tuloksia aikaan =)