Googletin: "Kettu-testi, 3-vuotiaiden puheen ja kielenkehityksen arviointimenetelmä, on suunniteltu sekä päiväkotien, lastenneuvoloiden että puheterapeuttien tarpeisiin. Kettu-testi sopii myös kielenkehityksessään viivästyneiden, esim. dysfaattisten tai kehitysvammaisten lasten kielen arviointiin. Kettu-testiä on menestyksellisesti käytetty myös monikielisten ja monikulttuuristen lasten suomen kielen arviointiin."
Meidän pojalle Kettu-testi tehtiin 2 v 9 kk iässä.
Ei meidän sällikään vielä ekalla käynnillä lausein selittänyt mitä kuvassa on. Kun siinä oli vaikka kettu tulossa ongelta, niin poika sanoi että "kettu, kala, kävelee" tms. Nyt 3 v 4 kk iässä selitti jo monimutkaisesti että "kettu on ollu onkimas ja se on saanu kalan ja se varmaan tekee siit kotona kalasoppaa, mäkin meen kesällä onkimaan ukin kans, mamman kans me ollaan haettu matoja kun mamma menee onkimaan" jne.
Mä olin vielä vuosi sitten ihan varma siitä, ettei tuo poika koskaan opi puhumaan kunnolla :| . Ja nyt siis juttua tulee paljon, jatkuvasti, koko ajan, täydellä syötöllä, ja toivon että hän olisi joskus hiljaakin
Minä pidin puheterapeutistamme, poika myös, ja se oli kerta kaikkiaan kiva kokemus. Toivotaan, että tekin tykkäätte ja saatte toivottuja tuloksia aikaan =)