Aattoillan perinteet vaarassa teinin takia.. mitä tekisitte?

  • Viestiketjun aloittaja Kompromissa
  • Ensimmäinen viesti
Meillä keskustellaan ja "neuvotellaan" siitä, mitä jouluna tehdään/syödään tai missä ollaan, vaikka lapsemme ovat vasta 8 ja 10. Juurikin siitä syystä, että joulu on PERHEjuhla! Ei siinä voi yksin kukaan määräillä miten ja minkä kaavan mukaan toimitaan. Eikä tämä nyt toki tarkoita sitä, että jos lapset tahtoo, syödään hampurilaisia ;)

Yleensä olemme olleet kotona oman perheen kesken ja mummot, ukki jne ovat tulleet katsomaan sitten pukkia ja kahvittelemaan. Tänä vuonna "rikomme kaavaa" ja menemmekin minun vanhempieni luokse ruokailemaan ja sitten siirrytään takaisin meille iltaa istumaan. Ensimmäistä kertaa lasten syntymien jälkeen meille ei tule joulupukkia, joten aloitamme perinteiden muokkauksen taas uuteen suuntaan.

Joten minä sanoisin, että anna teinin jäädä kotiin, teet vaikka pari puhelinsoittoa jos haluat varmistella hänen olemistaan. Pakottamalla pilaat sekä teinin että oman joulusi.

Mukavaa joulua teille, teittepä miten tahansa :heart:
 
[QUOTE="vieras";25226832]Totta kai lapsi lähtee, eihän tuossa ole mitään kysymystäkään. Mistä lapsi on saanut päähänsä vaihtoehdon ettei tarvitsisi lähteä?[/QUOTE]

Peesi.

Maailma ei pyöri teinin navan ympärillä, vaikka hän niin kuvitteleekin.
 
"Äitikissa"
Antaisin jäädä kotiin. Teini-iässä välillä kaipaa todella, todella kovasti sitä ihan omaa rauhaa, ja voi tuntua hänestä tosi pahalta, jos vasten tahtoaan pitää lähteä. Eikä sitäpaitsi ole mitään arvoa sillä, jos lapsi velvollisuudentunnosta lähtisi joulunviettoon. Itse ainakin toivoisin, että omat lapseni tulisivat minua katsomaan siksi, että rakastavat ja ikävöivät minua, enkä siksi, että se on joku velvollisuus ja kohteliasta.

Antaisin jäädä kotiin, soittaisin hänelle mummolasta ja kertoisin, että on häntä ikävä, ja toivoisin hauskaa iltaa, haleja ja pusuja:)
 
jepsss
en voi ymmärtää.. jos ite olisin 17v ja tossa tilanteessa,tuota mieltä sukulaisjoulusta..siinäpä yrittäis vanhemmat pakottaa ei onnistuis edes kantamalla..jos lähes täysi-ikäinen haluaa ennemmin olla kotona tvn ääressä ni miks ei saisi? ihme diktaattoreita jotku.. mites pakotat???
 
pha
[QUOTE="Äitikissa";25233685]Itse ainakin toivoisin, että omat lapseni tulisivat minua katsomaan siksi, että rakastavat ja ikävöivät minua, enkä siksi, että se on joku velvollisuus ja kohteliasta.[/QUOTE]

Ai jolleivat ikävöi aidosti, niin jättäköön tulematta vaikka kolmen vuoden ajan? Mun anoppini puuskahti kerran eräästä lapsenlapsestaan, että "kyllä mä tiedän ettei sitä vanhan akan seura kiinnosta, mutta kävisi edes kerran vuodessa naamaansa näyttämässä, jotta tunnistaa kadulla" Toi pentu on just niitä, jotka on itse saaneet päättää menoistaan pienestä pitäen, ja jotka osaavat ajatella vain omia tarpeitaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25233542:
Mä en pakottaisi melkein täysi-ikäistä mukaan.

Kaipa pakotatte teinin saunaankin kanssanne,ja toivotte ettei hän koskaan kasva isoksi ja ala elämään myös omaa elämäänsä..
Vierailu sukulaisten luona ja sauna sama asia? Taitaa lyödä tyhjää sulla.
 
pha
Kummallista, että moni sanoo, että noin vanha tehköön miten haluaa. Ainakin itse sitä tuossa iässä halusi jo olla aikuismainen ja hoitaa ne tylsät jouluvierailut kunnialla läpi. Se kun oli hyvä keino erottautua nuoremmista sisaruksiata, jotka jaksoivat kiukutella joulun kyläilyistä. Ehkä nykypäivän myöhäisteinit ovat sitten erilaisia ja suuritarpeisempia, mistäs sen tietää.
 
Vierailu sukulaisten luona ja sauna sama asia? Taitaa lyödä tyhjää sulla.
No aloitusviestissähän luki,että jouluperinteet on vaarassa ja aina ollaan saunottu ja käyty pukki katsomassa sekä aikaa vietetty sukulaisten kanssa..


"Olemme aina käyneet aattoiltana isovanhempien luona saunassa ja katsomassa Joulupukki ja viettämässä heidän kanssaan aikaa ... "

Ja nyt se teini kapinoi noita perinteitä vastaan...
Tulee vaan mieleen,että ensin pakotetaan mukaan sitten pakotetaan saunaan ja varmaan hymykin väännetään väkisin naamalle...
Huh.
 
Viimeksi muokattu:
jepsss
jospa se teini onkin niin aikuismainen että haluaa olla omassa rauhassa kotona töllöä katsellen jne? eikä ehkä pitkäänaikaan halunnut sukulaisjouluja? ei läheskään kaikki aikuisetkaan halua? ehkä hän kuuluu niihin?? kyllä 17v voi jo kohdella tämmösessä asiassa niinko aikuista
 
"vieras"
Kummallista, että moni sanoo, että noin vanha tehköön miten haluaa. Ainakin itse sitä tuossa iässä halusi jo olla aikuismainen ja hoitaa ne tylsät jouluvierailut kunnialla läpi. Se kun oli hyvä keino erottautua nuoremmista sisaruksiata, jotka jaksoivat kiukutella joulun kyläilyistä. Ehkä nykypäivän myöhäisteinit ovat sitten erilaisia ja suuritarpeisempia, mistäs sen tietää.
Peesi. Yksi aikuisuuden merkeistä on se, että käy muille (perhe, työyhteisö yms.) tärkeissä kissanristiäisissä vaikka ei itseä kiinnosta ollenkaan. Samasta syystä sitä jaksaa kuunnella näiden ihmisten jaarittelua vaikka aihe ei aina kiinnosta.
 
........
[QUOTE="Äitikissa";25233685]Teini-iässä välillä kaipaa todella, todella kovasti sitä ihan omaa rauhaa, ja voi tuntua hänestä tosi pahalta, jos vasten tahtoaan pitää lähteä.[/QUOTE]

Ei hyvää päivää :D

Sitä "omaa rauhaa" saa taatusti jokainen teini pitkin vuotta. Kesäloma on sitä varten, kuten myös syys- ja talvilomat, joululomaakin riittää vielä joulupäivän jälkeen, ja luultavasti kakara hilluu suurimman osan koulunjälkeisestä ajastaan omissa menoissa.

Tuskin tämänkään teiniperseen tapauksessa on kyse mistään "omasta rauhasta" (voi nyyhkis, miten teiniparkaa sorretaan) vaan ärsyttävästä tytönnulikasta, joka pyörittelee silmiään kun on niin tylsää ja noloa käydä mummolassa.
 
Tällä palstalla ei sitten ole kovin aikuista porukkaa jos aikuisuuden mitta on siinä,että jaksaa käydä jouluna miellyttämässä olemassa/paikalla olollaan sukulaisia...

Harvase päivähän joku valittaa,kun anoppi tai mies ei ymmärrä miksi jouluna ei halua mennä sinne tai tänne jne..

:D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jeåppss;25233916:
eli aikuisuutta se että pitää mennä velvollisuudesta suvun joulujuhlaan,koska pitää ajatella muita? en varmasti menisi,oman perheen kesken kotona mieleiseni joulu,
Tajuatko että muu perhe on menossa sinne mummolaan ap:n tapauksessa? Silloin myös alaikäisen on mukaan mentävä. Täysikäisenä voi vaikka pelata soluasunnossa pleikkaa läpi joulun jos niin huonosti on kasvatettu.
 
"tsiisus"
vaikka olis täysi-ikinne niin hän tulisi mukaan. Kotiin ei ainkaan olis lupaa pytää ketään siksi aikaa jtoen pitäisi ola IHAN YKSINA ja tetsikka kiinni
Nauttiiko joku oikeasti tollasesta "hampaat irvessä" pakkojuhlimisesta? Ei mene mun jakeluun tää??
Mitä tollasella saa aikaan? Pakotatko myös aikuiset lapsesi aina teille jouluksi? Entäpä, jos lapsesi ei halua viettää enää aikuisena joulua, kunnioitatko tätä?
 
"tsiisus"
[QUOTE="vieras";25233955]Tajuatko että muu perhe on menossa sinne mummolaan ap:n tapauksessa? Silloin myös alaikäisen on mukaan mentävä. Täysikäisenä voi vaikka pelata soluasunnossa pleikkaa läpi joulun jos niin huonosti on kasvatettu.[/QUOTE]

Ai, nyt se joulunvietto johtuukin kasvatuksesta?? Miksi sitä pakkojuhlaa on kenenkään vietettävä? Rituaalipakkoja - vierailupakkoja. Jee, jee - hammasta purren, meillä on niiiin hauskaa
 
"tsiisus"
Ei hyvää päivää :D

Sitä "omaa rauhaa" saa taatusti jokainen teini pitkin vuotta. Kesäloma on sitä varten, kuten myös syys- ja talvilomat, joululomaakin riittää vielä joulupäivän jälkeen, ja luultavasti kakara hilluu suurimman osan koulunjälkeisestä ajastaan omissa menoissa.

Tuskin tämänkään teiniperseen tapauksessa on kyse mistään "omasta rauhasta" (voi nyyhkis, miten teiniparkaa sorretaan) vaan ärsyttävästä tytönnulikasta, joka pyörittelee silmiään kun on niin tylsää ja noloa käydä mummolassa.
Siellä mummolassakin voi käydä vaikka millon. Miksi juuri jouluna?
 
"Vieras"
Nää on näitä vapaankasvatuksen puolesta puhujia, pitää kysyä sitä ja tätä, kelpaako sulle tämä ja tämä?
On se nyt kumma että annetaan niiden lasten tehdä mitä haluaa. Jos muu perhe on menossa, teini on hyvä ja rahaa luunsa myös paikalle. Kunnioittaa vanhempiaan, isovanhempiaan, sisaruksiaan sekä perinteitä. Kaikki ei aina ole kivaa, mutta on asipita jotka silti täytyy tehdä ja kuuluvat tapoihin.
Ennen vanhaan tuollainen ei olisi tullut kuuloonkaan.

Noudatetaanko samaa mallia myös silloin, kun teini " ei halua/jaksa mennä kouluun" tehdä kotitöitä? Ei voimolla liikaa pyydetty antaa yksi ilta vuodesta perheelleen, etenkin kun ei ole edes mitään muita suunnitelmia, kuin " möllöttää himassa"
 
"just"
[QUOTE="Vieras";25235244]Nää on näitä vapaankasvatuksen puolesta puhujia, pitää kysyä sitä ja tätä, kelpaako sulle tämä ja tämä?
On se nyt kumma että annetaan niiden lasten tehdä mitä haluaa. Jos muu perhe on menossa, teini on hyvä ja rahaa luunsa myös paikalle. Kunnioittaa vanhempiaan, isovanhempiaan, sisaruksiaan sekä perinteitä. Kaikki ei aina ole kivaa, mutta on asipita jotka silti täytyy tehdä ja kuuluvat tapoihin.
Ennen vanhaan tuollainen ei olisi tullut kuuloonkaan.

Noudatetaanko samaa mallia myös silloin, kun teini " ei halua/jaksa mennä kouluun" tehdä kotitöitä? Ei voimolla liikaa pyydetty antaa yksi ilta vuodesta perheelleen, etenkin kun ei ole edes mitään muita suunnitelmia, kuin " möllöttää himassa"[/QUOTE]

Onko pakollinen juhliminen, ja pakolliset traditiot, oikeasti kaikkien mielestä siihen paljon puhuttuun joulurauhaan kuuluvaa?

Pakko pakko pakko pakko
 
"Mörkö"
Ai, että tulee tästä ketjusta mieleen omat lapsuus- ja teini-iän joulut mieleen... Meillä oli juuri tuollaista kuin moni tässä ketjussa kuvaa; oli pakko viettää joulu tismalleen vanhempien mielen mukaan. Mentiin sukulaisvierailulle, kun niin kuului tehdä, vaikka kukaan siellä ei viihtynyt oikeasti. Jos oltiin kotona, istuttiin neljän seinän sisällä "iloisesti" oman perheen kesken hampaat irvessä. Kukaan ei puhunut toisilleen mitään vaan pysyttiin omissa oloissaan. Edes ulos ei saanut mennä kavereiden kanssa, kun piti olla perheen kesken. Todellisuudessa kukaan ei edes puhunut toisilleen, mutta sillä ei ollut mitään väliä, kun vain kulissi näytti mahdollisimman hienolta.

Kaiken tämän ansiosta olen oppinut inhoamaan joulua. Joka vuosi ne samat ahdistavat muistot nousevat pintaan. Nyt aikuisena en missään nimessä suostu lähtemään sukulaisvierailulle jouluksi enkä tee mitään vain siksi, että niin kuuluu tehdä. Jotkut sukulaiset eivät sitä ymmärrä, mutta ihan sama. Onneksi voin vihdoinkin viettää aikana niin kuin itse haluan.
 

Yhteistyössä