Aattoillan perinteet vaarassa teinin takia.. mitä tekisitte?

  • Viestiketjun aloittaja Kompromissa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mä en tuossa iässä olisi hetkeäkään kuvitellut, että mun olisi pakko tehdä jotain tai mennä jonnekin. Ehkä juuri siksi tein paljon ja kannoin vastuuta isovanhemmista ja pikkusisaruksista. Pakottamalla ei saa mitään aikaan.

Voisit kertoa teinille, että joulu on sulle tärkeä, mutta kunnioitat toki hänen päätöstään ja olisiko joulussa joku asia, mitä teini halauaisi tehdä tai jättää tekemättä, jotta joulu olisi hänelle mukavampi.
 
"Manttu"
vaikka olis täysi-ikinne niin hän tulisi mukaan. Kotiin ei ainkaan olis lupaa pytää ketään siksi aikaa jtoen pitäisi ola IHAN YKSINA ja tetsikka kiinni
Sä olet pakostakin mieleltäsi sairas.

Mä olen asunut kotona vielä täysi-ikäisenä eikä mulle todellakaan vanhemmat sanelleet mitä teen. Jos olin yömyöhään tai koko yön jossakin, niin sitten olin. Mua ei todellakaan olisi väkisin rehattu johonkin sukukinkereille edes alaikäisenä teininä.

Luojan kiitos mun vanhemmat eivät olleet tuollaisia natseja jotka kieltäisivät lapseltaan oman elämän jos tämä asuisi vielä 30-vuotiaana kotona. Luulen, että Rollon lapset lähtee pakoon äitiään heti kun 18v. tulee mittariin.
 
Mulla ei oo teiniä, mutta nyt ajattelen että vastaavassa tilanteessa suunnittelisin mummulaan (tjs) menoa ihan normaalisti enkä puuttuis teinin jupinoihin mitenkään.
Sit aattona jos ei lähde niin se on sit voi voi, katselkoon vaikka niitä piirrettyjä kotona :). Ilmeisesti mummula ei kuitenkaan kovin kaukana oo ja kännykät on olemassa, niin jos ikävä tulee niin voi vaikka soittaa ... ja vaikka pyytää hakemaan jos oikein hyvin käy. Ketään ei pakotettu mihinkään eikä tullu paha mieli.
 
eli jos tahtois lähteä kaverileen niin antaisit mennä. Käy ninkuin hyvin monella teimnilä. mennään porukalla jonkun kotin, kun vanhemmat ovat poissa ja ryypätään. ja älä väitä ettei nuoret tee näin- sattumoiisn se on hyvinkin yleiostä, ku luoteaan että osa olla kiltisti. varsinkin jos sen yhden nuoren vanhmmat on lähteneet jonnekin kauemmas ja jättäneet nuorn kotiin kun ei huvittanut tulal amtakaan. ei kun porukalla bilettämään
Mä en automaattisesti oleta lapsestani pahinta, syytön kunnes toisin todistetaan ja sillai.
Jos ko. ihminen on muuttamassa seuraavana vuonna omilleen niin kyllä sillon täytyy sen verran jo löytyä sitä luottoa toiseen perheenjäseneen et se mitä sovitaan niin pitää.
 
Mä en ymmärrä miksei teini saisi viettäö jouluaan haluamallaan tavalla.
Ihan uskomattoman törkeetä käytöstä vanhemmilta.
Joko tulee mukaan tai jää kotiin omasta tahdosta, kysymys kun ei liene mistään karkailevasta teinistä jota ei vois jättää yksin.
 
Olis meteli noussut jos mut olis aikanaa pakotettu johonkin jouluhommeleihin..

Anna teinin olla kotona, viette sen lahjat sit kotiin tai jotenkin..Vai onko se sit kivaa et pakotat ja se mököttää ja pilaa muittenkin fiiliksen?
 
"abc"
Kaikkea en jaksanut lukea. Mutta on se nyt aika tylyä pakottaa 17v katsomaan mummolaan pikkusisaruksia ja joulupukkia, jos se ei itse tahdo. Pakkoko sinne on niin pitkäks aikaa mennä. Saunokaa vaikka kotona. Tai sitten annatte vaihtoehdon, olla kotona tai tulla mukaan.
 
[QUOTE="Manttu";25227327] Luulen, että Rollon lapset lähtee pakoon äitiään heti kun 18v. tulee mittariin.[/QUOTE]
Esikoinenhan olisi lähdössä jo aikaisemminkin.

(enkä kaiken lukemani mukaan kyllä yhtään ihmettele että miksi - anteeksi vaan)
 
pha
Mä en ymmärrä miksei teini saisi viettäö jouluaan haluamallaan tavalla.
Mä taas en ymmärrä, miksi pitää olla niin pirun individualisti, että joka päivä täytyy saada tehdä oman mielensä mukaan. Vanhempiaan ja isovanhempiaan voisi myös ajatella mutta etenkin muita sisaruksia, jotka ilmeisesti ovat nuorempia. Mä muistan jotenkin vajavaisina ne joulut, jotka siskoni vietti opiskelupaikkakunnallaan mun ollessani murkku. Entäs jos aloittajankin perheen muiden lasten fiilis lassahtaa yhden eristäytymiseen?
 
"vieras"
Mun mies ei enää koskaan aio mennä mummoloihin yms. sukulaisiin jouluna, on kuulema saanut lapsuudessaan ihan tarpeeksi. Haluaa olla nykyään kotosalla rauhassa. Kannattaa muistaa, että perheessä on useita henkilöitä, jos on ollut iän kaiken perinne mennä mummolaan, niin olisiko se paha välillä viettää joulu ihan omassa kodissa ja omassa rauhassa?
 
Jos tahtoo jäädä mielummin kotiin möllöttämään niin sitten jää. Seuraavana vuonna voi olla jo toista mieltä.
Teiniä on turha lähteä pakottamaan mihinkään saati sitten muuttamaan koko suvun joukuperinteitä hänen takiaan. Seuraavalla viikolla haluaa jo jotakin muuta ja odottaa että taivutte hänen tahtoonsa.
 
"pippuri"
[QUOTE="vieras";25226951]Ei tota mun mielestäni voi sanoa kapinoinniksi. Ei se kapinoi, se ei vaan halua tulla. Se on eri asia. Ajattelemattomuus ja tökeryyskin on sellaisia mokia mitkä pitää saada tehdä itse jotta niistä voi joskus jotain oppia.. Oppii, jos joskus kokee isovanhemmat läheisiksi. Jos ei koekaan, ei ole kukaan mitään menettänytkään.

JA kysehän ei (edelleen, mun henk.koht mielipide) ole siitä että se rikkoisi sun perinteitäsi sinänsä, kysehän on kuitenkin sen joulusta. Susta vaan olisi kiusallista selittää kysyttäessä, miksei hän tullut.[/QUOTE]

Tykkäisin, mutta harmaana ei voi. Juuri näin! On teinin oma valinta mitä hän jouluna tekee, ellet häntä väkisin raahaa mukaan. Voit ihan hyvillä mielin antaa hänen möllöttää yksin kotona koska se on hänen päätöksensä. Se, että nauttiiko hän siitä vai ei on hänen oma asiansa. Jos perinne on sinulle tärkeä niin jatka ihmeessä! Ei koko perheen joulua voi rukata sen mukaiseksi, mitä yksi lapsista ehkä tahtoisi.

Mä siis antaisin teinin olla kotona ja muut mentäisiin mummolaan.
 
[QUOTE="vieras";25227168]Samaa mietin. Teini on JO 17-vuotias, luulisi hänen ajattelevan asiaa myös siltä kantilta, etteivät ne isovanhemmat ikuisesti elämässä pysy mukana, ja heillekin on mukava suoda sitä aikaansa joskus.[/QUOTE]
ota huomioon ettei kaikilla ole ne hyper-super-extra mukavat isovanhemmat
 
[QUOTE="aapee";25226879]Omalla läppärillään se olisi netissä niinkuin viimekin jouluna. Niin, en tiedä miksi "pitäisi" se sinne raahata möllöttämään, kai mulla on kuitenkin tunne että se nauttisi yhdessäolosta ja jäisi jostain paitsi jos ei tulis... Joulupukilla tarkoitin sitä oikeaa pukkia, en piirrettyjä.. :D täytyy vielä miettiä asiaa.[/QUOTE]no sinä olet niin tottunut, että kaikki lapset on siellä. ja siksi sinusta tuntuu, että teini jää jotain paitsi. mä jätäisin teinin kotiin läppärilleen. jostakin asioista kannattaa teinin kanssa joustaa.
 
Saran äiti
Ihmettelen kyllä näitä vastauksia! Eikö teillä tehdä kompromisseja? Miltä kuvittelette teineistä tuntuvan jos ei heidän mielipiteitään oteta huomioon, vaan äiti määrää diktaattorimaisesti miten tehdään? Minkälainen kasvatusmallin se antaa teinille? Mulle ainakin tulis tunne että mulla ei ole sanavaltaa eikä mun mielipiteitä huomioida ja aivan varmasti kapinoisin, tai jos se ei olisi mahdollista, niin varmaan katkeroituisin.
 
....
:O jotenkin luulin et ap:n teini ois ollu joku 13-vuotias joka pitäis pakottaa mummolaan.

Mutta älä hyvänen aika ala 17-vuotiasta pakottamaan mihinkään mikä hänestä on lapsellista. Ihan hullua!
Itte en edes asunut kotona enää tuon ikäsenä, ja ois ollut tosi absurdia jos oma äiti ois alkanu pakottaa, et nyt sinun on pakko tulla mummolaan katsomaan joulupukkia. Sairasta!!
 
vaikka olis täysi-ikinne niin hän tulisi mukaan. Kotiin ei ainkaan olis lupaa pytää ketään siksi aikaa jtoen pitäisi ola IHAN YKSINA ja tetsikka kiinni
siis sä et voi olla tosissas. ei täysi-ikäistä voi mihinkään pakottaa. tai vaatia, että tietsikkakin pitää sittten panna kiinni, kerta ei lähde mukaan. no ei meillekään kyllä ketään kaveriaan pyytäis. meidän kotona ei ryypättäis tai pidettäis mitään pirskeitä vaikka kuinka olis täysi-ikäinen. koska siinä on se vaara, että siellä olis kohta tosi kemut pystyssä, joita ei enää hallittais kuin poliisi voimin
 

Yhteistyössä