Aattoillan perinteet vaarassa teinin takia.. mitä tekisitte?

  • Viestiketjun aloittaja Kompromissa
  • Ensimmäinen viesti
Kompromissa
Olemme aina käyneet aattoiltana isovanhempien luona saunassa ja katsomassa Joulupukki ja viettämässä heidän kanssaan aikaa ...

Teini kapinoi nyt tätä vastaan, haluaa olla kotona ja itkunkitkun.
Muut lapset haluaa lähteä mummolaan kuten aina ennenkin. Kyse on vain aatosta ja tuo yks ei suostu mihinkään. Mokomakin mölli. Samalla tavalla se voi mölleillä siellä mummulassa kuin kotonaankin.
 
"vieras"
Jätätte teinin kotiin möllöttämään siksi aikaa ja sillä selvä. Teini-ikäisten mieli ehtii muuttua vielä moneen kertaan ja kun et tee asiasta mitään numeroa, voi olla että teini onkin lähdössä mukaan kun ilmoitat muulle porukalle, että nyt vaatteet päälle ja lähdetään. Ei siis kannata tehdä tuosta mitään ongelmaa melkein kaksi viikkoa ennen joulua.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";25226832]Totta kai lapsi lähtee, eihän tuossa ole mitään kysymystäkään. Mistä lapsi on saanut päähänsä vaihtoehdon ettei tarvitsisi lähteä?[/QUOTE]

No jaa-a! Sanos se. Kaikki sosiaalisuus (muu kuin kavereitten kanssa lorviminen) ei kiinnosta yhtään. Joulukin on vain velvoite ja mitä nopeammin ohi, sen parempi. Kuitenkin aavistan, että nauttisi mummulassa olosta, jossa on rento meininki eikä mitään juhlallisuuksia tai pakkopullia mutta --- äh.
 
"vieras"
Miksei lyhyempi kyläily onnistu? Ruoka tai kahvit? Ymmärrän ettei saunominen ja piirretyt välttämättä kiinnosta, tuollaiseen virallisempaan olisi helpompi käskyttääkin. On tosi helppo kysyä, että miksi on pakko olla tuntikausia katsomassa telkkaria tai odottamassa kun muut saunoo, jos ei itse vaikka sauno. Kyläpaikassa syöminen tms. taas kuuluu asiaan ja peruskohteliaisuuteen.

Noita perinteitä oppii arvostamaan vain niin ettei ne ole "pakkoja". Sen jälkeen kun 18veenä vietin yhden joulun kantabaarissani istuen, osasin seuraavana arvostaa mummoloita, hautausmailla käyntiä ja äidin rosollia. Sitä ennen nuo olivat vain asiaankuuluvaa rekvisiittaa vailla sen kummempaa merkitystä.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";25226856]Jätätte teinin kotiin möllöttämään siksi aikaa ja sillä selvä. Teini-ikäisten mieli ehtii muuttua vielä moneen kertaan ja kun et tee asiasta mitään numeroa, voi olla että teini onkin lähdössä mukaan kun ilmoitat muulle porukalle, että nyt vaatteet päälle ja lähdetään. Ei siis kannata tehdä tuosta mitään ongelmaa melkein kaksi viikkoa ennen joulua.[/QUOTE]

Me ollaan siellä kuitenkin n. viisi tuntia ellei enemmänkin. Tylsää teinillä möllöttää yksin kotona, varsinkin kun ne lahjat tulee Joulupukin matkassa sinne mummulaan? No täytyy katsoa, aikaa tosiaan on ja mieli ehtii muuttua. Tai sitten sanon vaan että nyt autoon ja piste.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";25226863]Miksei lyhyempi kyläily onnistu? Ruoka tai kahvit? Ymmärrän ettei saunominen ja piirretyt välttämättä kiinnosta, tuollaiseen virallisempaan olisi helpompi käskyttääkin. On tosi helppo kysyä, että miksi on pakko olla tuntikausia katsomassa telkkaria tai odottamassa kun muut saunoo, jos ei itse vaikka sauno. Kyläpaikassa syöminen tms. taas kuuluu asiaan ja peruskohteliaisuuteen.

Noita perinteitä oppii arvostamaan vain niin ettei ne ole "pakkoja". Sen jälkeen kun 18veenä vietin yhden joulun kantabaarissani istuen, osasin seuraavana arvostaa mummoloita, hautausmailla käyntiä ja äidin rosollia. Sitä ennen nuo olivat vain asiaankuuluvaa rekvisiittaa vailla sen kummempaa merkitystä.[/QUOTE]

Omalla läppärillään se olisi netissä niinkuin viimekin jouluna. Niin, en tiedä miksi "pitäisi" se sinne raahata möllöttämään, kai mulla on kuitenkin tunne että se nauttisi yhdessäolosta ja jäisi jostain paitsi jos ei tulis... Joulupukilla tarkoitin sitä oikeaa pukkia, en piirrettyjä.. :D täytyy vielä miettiä asiaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25226832]Totta kai lapsi lähtee, eihän tuossa ole mitään kysymystäkään. Mistä lapsi on saanut päähänsä vaihtoehdon ettei tarvitsisi lähteä?[/QUOTE]

Peesailen. Siinähän kapinoi, ei se teinin päätettävissä ole, missä hän aattonsa viettää. Joulu on perhejuhla.
 
[QUOTE="aapee";25226868]Me ollaan siellä kuitenkin n. viisi tuntia ellei enemmänkin. Tylsää teinillä möllöttää yksin kotona, varsinkin kun ne lahjat tulee Joulupukin matkassa sinne mummulaan? No täytyy katsoa, aikaa tosiaan on ja mieli ehtii muuttua. Tai sitten sanon vaan että nyt autoon ja piste.[/QUOTE]

Tylsää varmasti on. Mutta jospa ensi vuonna huvittaisi taas lähteä mukaan, kun yhden aaton kököttää yksin kotona. Ja saa lahjatkin vasta sitten, kun muut ovat jo kotiutuneet. :)
 
teinin äippä
Joulu on perhejuhla. Eikä se kauaa kestä. Meillä teinit lähtee mielellään mukaan kun näkevät muita serkkuja samalla....Mutta tänä vuonna emme yövy mummolassa vaan ajamme illalla kotiin.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";25226868]Me ollaan siellä kuitenkin n. viisi tuntia ellei enemmänkin. Tylsää teinillä möllöttää yksin kotona, varsinkin kun ne lahjat tulee Joulupukin matkassa sinne mummulaan? No täytyy katsoa, aikaa tosiaan on ja mieli ehtii muuttua. Tai sitten sanon vaan että nyt autoon ja piste.[/QUOTE]

No siinäpähän möllöttää. Olen ihan samaa mieltä kuin aiempi kirjoittaja, että niitä perinteitä oppii arvostamaan vasta kun katsoo niitä ulkoapäin ja jos tänä jouluna möllöttää yksin viisi tuntia, voipi olla ettei todellakaan edes mieti kotiin jäämistä ensi jouluna. Ja se mitä tosiaan teinejä tunnen, niin tuumi nyt vain, että aha ja tappele asiasta aikaisintaan aatonaattona jos meinaat teinin mukaan saada.
 
  • Tykkää
Reactions: Lentokala
"aapee"
Tylsää varmasti on. Mutta jospa ensi vuonna huvittaisi taas lähteä mukaan, kun yhden aaton kököttää yksin kotona. Ja saa lahjatkin vasta sitten, kun muut ovat jo kotiutuneet. :)
Ensi vuonna on täysi-ikäinen ja ei asu enää kotona joten voisin vedota siihen että tää on viimenen joulu kun asut kotona ja nyt on pakko lähtee, ensi vuonna saat itse päättää joulun vietostasi... hmm...
 
Rollolainen
[QUOTE="aapee";25226916]Ensi vuonna on täysi-ikäinen ja ei asu enää kotona joten voisin vedota siihen että tää on viimenen joulu kun asut kotona ja nyt on pakko lähtee, ensi vuonna saat itse päättää joulun vietostasi... hmm...[/QUOTE] vaikka olis täysi-ikinne niin hän tulisi mukaan. Kotiin ei ainkaan olis lupaa pytää ketään siksi aikaa jtoen pitäisi ola IHAN YKSINA ja tetsikka kiinni
 
Saran äiti
Minäkin olen ollut teini ja hyvin muistan ton vaiheen.

Minkä ikäisestä teinistä on kyse? Mä ehkä antaisin jäädä kotiin, sen sijaan että lähtisi mummolaan kiukuttelemaan. Todennäköisesti valittaa kun on ollut yksin, mutta omapahan on ollut valintansa enkä antais pilata muiden joulua.
 
pha
Teini voi unohtaa itsekkyytensä edes yhdeksi päiväksi vuodessa ja hilata itsensä mummolaan, vaikkei se niin kiinnostaisikaan. Isovanhemmat varmaankin haluavat nähdä teiniäkin, joka oletettavasti ei muutenkaan liikoja mummolassa hengaile. Myös muuta perhettä kohtaan on kohteliasta olla läsnä ja pienemmille sisaruksille se varmaan olisi tärkeää.

Mä olen aina ihmetellyt vanhempia, jotka eivät teini-iässä vaadi lapseltaan toisten huomiointia, vaan antavat ipanoiden tehdä mielensä mukaan vuoden jokaisena päivänä. Eräskin sukulainen katosi kuin pieru saharaan kun 13 vuotta tuli mittariin. Rippijuhlissaan jannu oli käsi ojossa lahjaa kärkkymässä, mutta oman mummonsa hautajaisiin ei tämä kullannuppu jaksanut vaivautua. Äitinsä vain naurahti, että "en mä edes kysynyt siltä, tulisko se mukaan, kun tiesin vastauksen etukäteen".
 
"vieras"
Ei tota mun mielestäni voi sanoa kapinoinniksi. Ei se kapinoi, se ei vaan halua tulla. Se on eri asia. Ajattelemattomuus ja tökeryyskin on sellaisia mokia mitkä pitää saada tehdä itse jotta niistä voi joskus jotain oppia.. Oppii, jos joskus kokee isovanhemmat läheisiksi. Jos ei koekaan, ei ole kukaan mitään menettänytkään.

JA kysehän ei (edelleen, mun henk.koht mielipide) ole siitä että se rikkoisi sun perinteitäsi sinänsä, kysehän on kuitenkin sen joulusta. Susta vaan olisi kiusallista selittää kysyttäessä, miksei hän tullut.
 
  • Tykkää
Reactions: rops ja Scindapsus
Rollolainen
[QUOTE="vieras";25226938]Anteeks mut :D Että ihan täysikäiseltä kieltäisit tietokoneen käytön.[/QUOTE]

kyllä. kun otta nettijohdot pois niin ei pääse koneelle.
Niin kauan kun asuu meidän kanssa noudattaa meidän sääsntöjä, vaikka olis 30v.
 
"jojo"
vaikka olis täysi-ikinne niin hän tulisi mukaan. Kotiin ei ainkaan olis lupaa pytää ketään siksi aikaa jtoen pitäisi ola IHAN YKSINA ja tetsikka kiinni
Miksi täysi-ikäisen pitäisi könöttää kotona kone kiinni????

AP: Anna teinille valinnan mahdollisuus, kun eiole pakkoa, hän voi lähteäkin mukaan. Pian teidän perinteenne vaarantuvat muutenkin, kun teini aikuistuu ja saa oman perheen, silloin on sovitettava myös puolison ja lasten mukaan nuo juhlapyhät.

Yksi viisituntinen omaa aikaa aattona ei ole liikaa vaadittu teiniltäkään, joka on jo17 kertaa viettänyt joulua teidän säännöillänne.
 
Ap, omasta kokemuksesta voin kertoa että tuolla tavalla opetat teinin vain kapinoimaan ja vihaamaan jouluperinteitä. Äitini aikanaan asetti minut aina siihen pikkulapsen muottiin, odotti että pyörisin lahjakasan ympärillä, odottaisin pukkia, laulaisin joululauluja ja pukisin tonttulakin päähäni. Hänelle ei millään uponnut ettei minua kiinnosta, hauskempaa olisi olla kavereiden kanssa, tai rauhassa lukea kirjaa ja syödä suklaata ilman kummallisia rituaaleja, siten näin asian. Vasta kun sain omia lapsia, olen kyennyt joulu joululta ottamaan mukaan joitain perinteitä lapsuudestani, nyt ehkä ensimmäinen joulu yli kymmeneen vuoteen kun saatan nauttiakin tästä, ei tunnu niin pakkopullalta.

Antaisit liki täysi-ikäisen teinisi olla, tuskin hänelle tylsää tulee vaikka olisikin omassa rauhassa. Joku joulu hän saattaa (omasta tahdostaan!) osallistua taas teidän joulunviettoonne, tai luo sitten omat jouluperinteensä.
 

Yhteistyössä