AApuaa, alan olla niin loppu tuon 9kk:n syömisen kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot meni jo.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot meni jo.

Vieras
Meillä nyt 9,5kk vauva, jolle kiinteät aloitettu muutaman päivän vajaa 4kk iässä. Mitään allergioita, tms ei ole, ainoastaan peruna huudattaa koko loppu päivän. Hampaita on alhaalla ja ylhäällä nyt yhteensä 7. On pienikokoinen (7400g, 70cm), joten lastenlääkärin suosituksesta molemmilla lämpimillä aterioilla mukana lihaa/kanaa/kalaa. Lisäksi tilkka öljyä. Tykkää kaikista mauista, ja näyttää kyllä ilmeellään, jos ei tykkää. Kun vatsa on täysi, kääntää pään pois ja laittaa suun suppuun. Sormiruoka ei kelpaa. Lusikan kun saa käteen, heittää sen lattialle, joskus saattaa koittaa suuhunkin sitä saada, ainakin jossain asennossa.
Varsinainen ongelma tässä on nyt se, että se ruokailu yleensä ei onnistu. Tuo ipana vain yksinkertaisesti ei syö. On siis päiviä, kun ruoka kelpaa hyvin, ja syö ihan hyvän annoksen, hyvällä ruokahalulla. Niitä päiviä vain on tosi harvassa verrattuna niihin päiviin, kun ruoka ei kelpaa.
Kun ruokailu aloitetaan, menee yleensä pari ensimmäistä lusikallista ihan hyvin. Sen jälkeen alkaa temppuilu. Koittaa huitaista ruoat pois lusikasta, ottaa lautasta, viskoo omaa lusikkaansa ja maissinaksua (tätä suostuu syömään itse) lattiallee, potkii itseään kauemmas pöydästä, pyörii tuolissa, huitoo käsillä, jne. Jos lusikan ottaa suuhunsa, räkii sitten kaiken ulos, ei syö. En tuputa ruokaa, jos ei kelpaa, koitan pari kertaa, sen jälkeen sanotaan kiitos ja noustaan pöydästä. Koitetaan uudelleen ehkä 30min päästä. Yleensä sama taistelu jatkuu, joten ruokailu jää siihen. Sitten kuunnellaankin ipanan raivoa seuraavat pari tuntia, kun on nälkä. Kivaa.
Tämä ongelma yleensä vain aamupalalla (jogurttia ja hedelmä- tai marjasosetta, tai puuroa) ja lämpimillä ruoilla. Välipala ja iltapala menee ihan hyvin, varmaan kun on nälkä.
Se, onko lämmin ruoka oikeasti lämmintä, kylmää, vai huoneenlämpöistä, ei ole merkitystä. Eikä sillä, mitä se ruoka on. Vaikka olisi makeaa kasvista, tai vaikka sekaan laitettu hedelmää, marjaa, tms, ei kelpaa. Ihan sama mitä yrittää syöttää, lopputulos on sama. Eikä syöttäjällä ole merkitystä.
Alan olla loppu, tekisi mieli vain juottaa maitoa, ja antaa ruokien olla, kun ei kerran kelpaa. Hyviä vinkkejä ja neuvoja tarvisin siis..!

Mä en jaksanut niitä niin miettiä. Lapsi söi silloin kuin sitä huvitti ja muulloin annoin olla syömättä. Ei niitä väkisinkään saa syömään. Enkä yleensä yrittänyt uudestaan ennen seuraavaa ruoka-aikaa edes. Tietysti nälkäkiukuttelut on rasittavia, mutta ei meillä niitä kyllä juuri ollut. Joskus aikaistin seuraavaa ruoka-aikaa tunnilla, jos lapsi vaikutti rasittavalta nälkänsä vuoksi :-)

Pitkää pinnaa vaan.

Mä en voi sua auttaa :/
mulla aivan sama ongelma!! Tyttö 10kk, ja mitään ei söis... ei siis edes välipaloja.
Käytäytyy ihan niiku kuvailit, rupee mulla oleen hermot loppu!
Ja juu, maito maistuu pullosta, mut ei se ole enää tuon ikäsen ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Mitkä teillä on ruokailujen välit? 3 tuntia alkaa olla hyvä, jos sen alle, niin ei ole välttämättä nälkäinen.

Syö 10 aikkan aamupalan, 13-14 lounas, välipala 16 aikaa, 18 aikaan päivällinen, iltapuuro 21 aikoihin. Vähän nuo ajat heittelee päivän mukaan, mitä touhutaan ja milloin herätään, mutta nuo on suurinpiirtein.

meillä oli sama tuossa iässä.. tosi raivostuttavaa! Sorruin sit antamaan leluja ja kirjoja pöytään kun niillä sai huijattua ruokaa suuhun, niin ei tarvii nälkää huutaa ainakaan. Meillä vauva oli ainakin tosi kiukkuinen jos ei saanut syödäkseen. Välillä oli kausia jolloin joi vaan maitoa parikin viikkoa, muutama lusikallinen ehkä meni jotain kylmiä ruokia. Välillä taas söi hyvin.

Ehkä se tosiaan on vaan tuo ikä, mä sanoisin ehkä et anna vaan sitä maitoa tai velliä jos niitä ees syö. Kyl se sormiruokakin alkaa isompana kiinnostaa ja nyt huomaan että haarukalla syöminen on alkanut kiinnostaa kun kaveri on kohta yks vee. Minä keihästän palan ruokaa haarukkaan ja taapero pistää sen itse poskeensa.. =)

Älä stressaa, vaikka tiiän että se ei oo helppoo, mut anna nyt mitä menee ja kyl toi menee ohi, ihan varmasti! Voimia!

meil on oikeestaan ihan sama juttu..jo poitsu täyttää jo vkon pääst 1v..tosin poitsulla on refluksia,et sekin saattaa olla syynä et ei aina ruoka maistu..
nyt oon alkanu antamaan ihan tavallista kotiruokaa(ilman suolaa)niin on alkanu syömään paljon paremmin..mut viittä kertaa päivässä tuolle on ihan turha edes tarjota syötävää..syö huomattavasti paremmin kun ei kokoajan tuputa:)

Kuulostaa ihan meidän tapaukselta! Neuvolassa käytiin eikä 2kk kasvua oikeastaan ollenkaan. Käveleekin ihan jatkuvasti. Meillä tykkää lihanpaloista sormiruokana vaikkei kasvikset kelpaa. Laitan öljyä myös marjan ja hedelmän kanssa. Ja maustamaton jugurtti on tosi rasvaista.

Pitkää pinnaa sulle, turhauttavaa kun ei saa toista syömään :( Itse oon antanu eniten sitä mitä suostuu syömään, meillä ei ruoka kelpaa mitenkään. Paitsi jos lihapullia teet itse, niin niiden sisään voi piilottaa myös kasviksia. Jos siis lihaa suostuu itse mutustamaan. Sitä vaan toivois, että söispä tuo muksu jo että jaksais kasvaa.

Ihana (tai oikeastaan kamala) kuulla, että muilla on samoja ongelmia! Leluja en haluis antaa ruokapöytään, vaikka voisikin ehkä syömistä helpottaa.
Onko teillä muilla kestänyt kauan tämä vaihe? Meillä tätä nyt takana ehkä vähän reilu kuukausi... :/ Painoa katotaan neuvolassa jo muutnkin joka kuukausi, ja sitä on tullut nykin 200g/kk...

Meillä täysin sama kuukautta nuoremman tytön kanssa ollu jo pari kuukautta. Annan ruuan päälle maitoa niin paljon kun haluaa, niin ei jää nälkä kuitenkaan.

Mutta ruokailu hoidetaan niin, että saatetaan tuntikin istua pöydässä. Aina välillä koetan laittaa tytön suuhun ruokaa, kyllä aina sillon tällön lusikallisen ottaa. Parhaimmillaan saa puolet 8kk purkista menemään kerralla, mutta aikaa se vie. En ota asiasta stressiä, vaikka istutaan päivässä noin 3-4h pöydässä ruokailun takia. Kyllä sinne aina jotain uppoo.

No ei meilläkään juurikaan syödä kiinteitä. Tissistä vetelee sitten mahan täyteen. Olen lopettanut asiasta stressaamisen, tarjoan ruokaa 3h välein, jos ei maistu, niin ei sitten.

niin ja ei kai ne lelutkaan niin paha juttu ole jos niillä ees syö, meillä ainakaan ei tarvita enää leluja kun on alkanut ite harjoittelee syömistä. kaikki vaiheet menee ohi, jos nyt siis syö ees lelujen tai omien ruokailuvälineiden tms avustuksella niin hyvä niin. ei se aina niitä leluja siihen syömiseen tuu tarteemaan :)

Voi harmi. Tätä tämä äitiys on, ainakin tämän palstan perusteella.

Koittakaa ottaa rennosti nyt vaan tuon ruokailun suhteen!!!

Meilläkin aluksi oli temppuilua ruokailut, mutta kun tajusin, että hittoako mä siitä stressaan, niin jopas muuttui asiat.

Jos lapsella on joku vikana, niin sit se ei oikeasti syö. Mutta tuputtamalla ei tilannetta paranneta. Anna tutustua ruokaan ja mitä hittoo sillä on väliä, jos lusikka lentää lattialle. Haarukalla ja veitselläkö tuon ikäisen pitäisi osata syödä ja ilman mitään sotkuja?

Tämä ei ole mikään kettuilu-viesti vaan yritän vaan aukaista sun silmät, että älä hyvä äiti stressaa ja ota jo etukäteen ruokailuista stressiä. Tartutat sen vaan lapseesi.

Tsemppiä!!! Halit!

Jos ei syö niin ei syö. ei niitä voi väkisinkään syöttää. Ihan hyvänkokoiehan lapsi kuitenkin on, EIikaikkien tartte kasvaa saman kaavan mukaan, Meillä on pienin ollut tuon kokoinen 1-vuotiaana. eikä varmaan kukaan tuon isompi 9 kk iässä. Ihan "normaaleita" lapsia ovat silti.

En ne nälkään itseään näännytä. Muistan kyllä miten hermoraunio olin kun omakaan ei syönyt tuon ikäisenä. Anna tarjolla sormiruokaa, syötä itse väliin ja sitten vaan anna olla syömättä. Korjaat ruuat pois ja odotatte seuraavaa ruoka-aikaa. Syö kyllä jos on nälkä. Nou hätä. Leluja meilläkin käyetttiin, siten meni välillä vahingossa ruoka suuhun. Ei niitäkään sitten vaatinut aina, vaikka sitä itse pelättiinkin. Yhteen aikaan ruokailu herätti aina kauhean huudon, niin ei kyllä väkisin sitten syöty.

Esikoinen oli 1½v ennenkuin söi ekan kerran kokonaan sellasent 200g purkin. ja hyvinpä tuo on kasvanut, vaikka vähän kerrallaan syö! Ja eikös niin sanota että terve lapsi ei kuole nälkään jos ruokaa tarjotaa säännöllisesti, syö sen minkä maistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Mitkä teillä on ruokailujen välit? 3 tuntia alkaa olla hyvä, jos sen alle, niin ei ole välttämättä nälkäinen.

Syö 10 aikkan aamupalan, 13-14 lounas, välipala 16 aikaa, 18 aikaan päivällinen, iltapuuro 21 aikoihin. Vähän nuo ajat heittelee päivän mukaan, mitä touhutaan ja milloin herätään, mutta nuo on suurinpiirtein.

Aika tiuhaan tahtiin minusta nuo syömiset. Entä jos välipalan jättää kokonaan pois, paraneeko päivällisen syöminen? Meidän pieniruokainen neiti ei syönyt välipalaa ollenkaan, koska sitten ei ollut nälkä seuraavalla kerralla. Hän myös hyvin selkeästi osasi ilmaista pienestä pitäen milloin maha tuli täyteen...

no mulle tuli mieleen, et voisko olla liian pitkä väli ruoassa sillon kun alkaa kiukutteleen, tai siis et oisko jo liian väsyny ettei syömisestä vaan tuu mitään?

meillä on syömisongelmia ollut aina liian väsyneenä, eli mieluiten syötän vielä tyytyväisenä poitsun. meidän ruoka-ajat kuitenkin 7.00 ja 10.00-10.30 ja 13.00-13-30 ja 16.00 ja 19.00 (nyt välil 19.30)..

ja meillä on sorruttu jo monta kuukautta sitten "ruokaleluihin",mut eipä se mua haittaa ainakaan.. kyl ne hyvin saa sit pois kun kasvaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja juupajuu:
Tai sitten hän ei ole oppinut syömisen jaloa taitoa, jos ET ITSE SYÖ samaan aikaan, ei lapskaan välttämättä käsitä että nyt pitää syödä.

No en syö itse kyllä samalla, koska olisi äärimmäisen vaikea samalla lapioida tavaraa kahteen suuhun, omaan ja vauvan. Tuolla lapsella kun se syöminen on nopeaa toimintaa, siinä ei paljon aikailla, tai tulee huutoa. Enkä muutenkaan syö itse noin usein.

Oli pakko tulla takasin kertomaan, mikä on tilanne...
Eli ruokasoseet ei edelleenkään maistu, hedelmäsoseet, jogurtti, maissinaksut ja banaani kyllä. Haukkailee nykyään banaanista paloja (isoja, ehkä peukalon kynnen kokoisia) ja pureskelee hienosti. Kun suu on tyhjä, odottaa lisää suu auki. Ei siis edelleenkään ota itse sitä käteensä, koska kädet likastuu, mutta muiden kädestä syö tosi hienosti.
Eilen paistoin ruoaksi lohta, ja paistoin sitten tuolle ipanallekin pienen palan ilman suolaa. Ja sinne upposi koko hänelle varattu pala, minun suuhun laittamana kyllä (ne kädet siis todella voi likastua :D ) mutta sinne meni, niin hienosti! :)
Nyt keitän kokonaista porkkanaa, katsotaan lounaalla, mikä on sen tuomio :D
Soseita tein viikolla pakastimeen uuden satsin, ja päätin jättää blenderin väliin, kun ei se kerran kuitenkaan kelvannut ihan hienona soseenakaan enää. Laitoin yleiskoneen raastimen läpi kaiken, ja nyt sekin sitten kelpaa vähän paremmin, kun ei ihan mössöä ole, vaan on kunnon pieniä paloja.
Että meillä sitten herra itse päätti, että "kiitti äiti, mutta mulle riitti vauvamössöt."
Päivä kerrallaan, jospa nyt lähtisi ruokailut sitten taas kunnolla käyntiin :) Nuo karkeammatkin soseet on vähän siinä ja siinä, että kelpaako, muutama lusikallinen niitä aina uppoaa.

hienosti upposi porkkana tikuina, ja mikä parasta, SÖI ITSE! :D
Nyt onkin sittrn ongelmana se, että mitä hittoa syötän tuolle lapselle, että saa vatsan täyteen? Miten saan lihan/kalan/kanan syöteettyä? Entä muut kasvikset, parsa- ja kukkakaalia kun ainakin taitaa olla hankala syödä käsin. Ja entäs se öljylisä? Lisään kyllä puuroon ja jogurttiin tilkan öljyä, mutta entä tuo lämmin ruoka?

Yhteistyössä