aamutappelut viisivuotiaan kanssa

Hohhoi. Olisiko kenelläkään hyvä vinkki kuinka saada viisivuotias poika tarhaan aamulla ilman äidin kimpaantumista. Poika ei millään saa puettua ilman häsläämistä ja juoksemista, hampaiden pesu ei onnistu ilman vouhkaamista. Olen yrittänyt kannustaa ja kiitellä, olen uhkaillut ja kiristänyt, olen laittanut lapsen sisäarestiin, olen huutanut ja karjunut kurkkuni kipeäksi, olen silitellyt ja paijannut. Mutta ei. Mikään ei auta. kaikki muut päivän toimet sujuvat hyvin, mutta tästä aamurutiinista on tullut painajainen. Mitä tekisin?
 
Sinttien äiti
Minä olen luovutanut tuon 3 v:n kanssa siinä mielessä, että ellei mitään tapahdu, kaappaan hänet kainalooni ja vien pk:hon siinä asussa kuin siihen mennessä on saanut päällensä. Hän kun huutaa aamuisin (heräsi itse tai herätettiin) säännön mukaisesti, potkii, heittelee tavaroita jne. En sitä katsele, koska on pienempikin puettavana. Tänään ei saanut kypärämyssyä eikä rukkasia käteensä, joten oli automatkan ilman. Sen verran on jo oppinut, että veti haalarin päällensä ja saappaat jalkaansa sillä välin, kun kiinnitin pikkusiskon autoon.
 
Toi oli muuten hyvä idea, jospa tosiaan antaisin ajan minkä sisällä on puettava ja jos ei ole mitään tapahtunut, sitten lähetään juuri niissä vetimissä, kun päällä sattuu olemaan. Lisää hyviä ehdotuksia!
 
Meillä on ollut tuommoista jo 2v:stä asti. Kohta tyttö 5v ja aamu sujuu paremmin, kun olen antanut jo illalla valita itse mitä laittaa aamulla päälle. Sitten otamme reilusti aikaa aamuisin pukemiseen ja halimiseen! Meidän tyttö inhoo sanaa kiire! Sen jos erehtyy sanomaan niin tyttö pysähtyy ja alkaa huuto eikä mikään suju! Usein haluaa myös halata äitiä kauan ennenkuin lähdetään hoitoon. Myös tarrojen antaminen meillä toimii, kun on aamu sujunut hyvin. Pitää myös kehua lasta, kun aamu sujui ongelmitta!!!
 
Meillä 6-vuotias tyttö ja aamut sujunut aina ongelmitta. Nyt hän on kuitenkin saanut pikkusiskon ja aloittanut eskarin, eli meidän aamut on muuttaneet tosi paljon muotoaan. Nykyään aamupala syödäänkin kotona ja äidillä on myös vauva hoidettavana. No, tyttö onkin alkanut pistämään ranttaliksi aamuisin.

Ratkaisukeinona ostin äskettäin Prismasta pakkauksen jossa on yli 500 tarraa. Sieltä tyttö saa valita tarran kaikista hyvin sujuneista jutuista ja liimata omaan tarrakansioonsa. Eli vauvan myötä on ollut ongelmia vähän muissakin asioissa. Aamussa tapahtui heti suuri muutos tarrojen myötä. Aina kehutaan kun joku juttu menee hyvin ja reippaasti ja siitä saa tarran ja jos jossain on vielä parantamisen varaa siitä kerrotaan.

Näin ainakin meillä on saatu asiat luistamaan paremmin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 09:35 kiki kirjoitti:
Hohhoi. Olisiko kenelläkään hyvä vinkki kuinka saada viisivuotias poika tarhaan aamulla ilman äidin kimpaantumista. Poika ei millään saa puettua ilman häsläämistä ja juoksemista, hampaiden pesu ei onnistu ilman vouhkaamista. Olen yrittänyt kannustaa ja kiitellä, olen uhkaillut ja kiristänyt, olen laittanut lapsen sisäarestiin, olen huutanut ja karjunut kurkkuni kipeäksi, olen silitellyt ja paijannut. Mutta ei. Mikään ei auta. kaikki muut päivän toimet sujuvat hyvin, mutta tästä aamurutiinista on tullut painajainen. Mitä tekisin?
Meillä on aivan samaa!!!! Ja neuvoja kaipailisin myös..
Mä olen myös kerran pojan laittanut ovesta pihalle puoliksi pukeissa, mikään muu ei kohta tunnu auttavan.
Lisäksi kun pitäisi vielä saada tyttö 1v5kk puettua...
 
tappelua pukkaa täälläkin! meitin reilut 4vuotias alkoi pukee nätisti, kun illalla katottiin yhessä vaatteet mitä haluu laittaa (myös ulkovaatteet)
sitten on 2vee joka pukee todella mielellään, mutta tietenkin sellaiset vaatteet mitkä ei sovi, kuten yöhousuja ja pyjamaa jne
sitten vielä pieni vauva täytyy pukee, onneks sentään hän ei liiku tai huua vielä puettaessa...

koklaappas et katotte yhes ne vaatteet illasta laitatte aina samaan paikkaan ne odottaa aamua. Aamulla mä oon vienyt vaatteet hieman eripaikkaan mihin illalla YHDESSÄ jätettiin ja sitten kerron jonkun tarinan samalla kun puetaan.."katoppas "matti" sun vaatteet ovat siirtyneet tuohon tuolille sohvalta oiskohan ne taikavaatteet pueppas ne päälle niin kokeillaan lennättäisikö ne sinuakin "? tai muuta vastaaavaa.. toi auttaa aina meillä

varaa aikaa paljon siihen pukeemiseeen, kiirees itsekkin ainakin menetän vaan hermoni eikä mikään suju!
 
Sinttien äiti
Saat myös varautua siihen, ettei tuo auta. Me siis katsomme iltaisin vaatteet valmiiksi, mutta meillä huuto alkaa jo ennen kuin saadaan yöpuku pois päältä ja jatkuu siihen asti, kun jätän päiväkotiin pahimpina päivinä. Vanhempi, siis 5 v tyttö, pukee itsensä kyllä hyvin ja minä huolehdin 1v3kk ikäisestä. Ja siis kaappaan tuon keskimmäisen kainalooni ajoittain puolipukeissa ja välillä kävelee autoon itse täysin pukeissa. En jää odottamaan, enkä toisaalta ala herättämään lapsia ennen klo 6, joka on nykyään herätysaika.
 

Yhteistyössä