A-pu-a. Millä konstilla Yhdysvaltoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhteinen maa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29034431]Mitäköhän töitä sä olet tehnyt, että olet saanut parikymppisenä säästöön vähintään 60 000 dollaria? Ei oikein tule kuin yksi ammatti mieleen.[/QUOTE]

Mistäs sinä tuon 60 000 dollaria repäisit? Ja parikymppisen? :o

Niin, ja kuten mainitsin, rahat eivät ole Suomesta tienattuja. Palkkataso siinä maassa, missä rahat tienasin on hieman erilainen kuin Suomessa. Ei siinä maassa tarvitse huorata tienatakseen hyvin. :) Suosittelen sinullekin avartamaan vähän katsettasi rajojen ulkopuolelle, jottei sinunkaan tarvitse harkita huoraamista ainoana rahakkaana ammattina.

[QUOTE="Vieras";29034464]Mistäs sinä tuon 60 000 dollaria repäisit? Ja parikymppisen? :o

Niin, ja kuten mainitsin, rahat eivät ole Suomesta tienattuja. Palkkataso siinä maassa, missä rahat tienasin on hieman erilainen kuin Suomessa. Ei siinä maassa tarvitse huorata tienatakseen hyvin. :) Suosittelen sinullekin avartamaan vähän katsettasi rajojen ulkopuolelle, jottei sinunkaan tarvitse harkita huoraamista ainoana rahakkaana ammattina.[/QUOTE]

Rahakkaita ammatteja kyllä on vaikka kuinka. Mutta ei niin rahakkaita, että niillä nuori kouluttamaton ihminen parissa vuodessa tienaa itsellensä lukukausimaksut USA:n yliopistoon.

[QUOTE="vieras";29034458]Eihän kukaan väittänytkään, että pitäisi muuttaa Suomeen. Mutta eihän se nyt kovin loogiselta kuulosta, että sanoo tyttöystävälle, että sinä olet ainoa syy muuttooni ja siksi muutankin maahan, johon sinun on mahdollisimman vaikea muuttaa.[/QUOTE]

No joo. Mutta kuten aiemminkin jo mainittu, niin jos miehellä on mahdollisuus opiskella Yhdysvalloissa, saa nainenkin muuttaa perässä, jos ovat naimisissa. Itse muutto ei siis ole mitenkään mahdoton. Paikan päällä on sitten paremmat mahdollisuudet löytää oman alan töitäkin.

[QUOTE="vieras";29034474]Rahakkaita ammatteja kyllä on vaikka kuinka. Mutta ei niin rahakkaita, että niillä nuori kouluttamaton ihminen parissa vuodessa tienaa itsellensä lukukausimaksut USA:n yliopistoon.[/QUOTE]

Nyt vedit jo kolmannen oman johtopäätöksen - että olisin tienannut rahat parissa vuodessa. Ja oho, neljäs: että olisin ollut kouluttamaton alkuunkin. Ja niin, opiskelu ei välttämättä maksa sitä 20 000 dollaria/vuosi.

Mistä muuten tiedät palkkani, kun et edes tiedä missä maassa sen tienasin? :D

[QUOTE="Siis";29034349]Mikset sinä voi muuttaa Aasiaan? Jos miehesi jo työskentelee siellä hammaslääkärinä ja hänen vanhempansa jo asuvat siellä, miehen ei tarvitse hankkia uutta tutkintoa eikä muuttaa kielitaidottomia vanhempiaan maasta.

Vai onko suhteenne motivaatio vaan saada mies pois köyhästä maasta?[/QUOTE]

Miehen kotimaa on yksi vaihtoehto, mutta siellä elintaso tulee olemaan melko alhainen. Minun on hyvin vaikea saada kyseisestä maasta töitä, joten meidän kaikkien pitäisi elää todennäköisesti pelkillä miehen tuloilla... "Me kaikki" sisältää miehen, minut, hänen vanhempansa ja mahdollisen tulevan jälkikasvumme.

Minäkään en ole innoissani siitä, että vanhempien tuominen samaan maahan on yksi kriteeri, jonka pitää täyttyä, mutta kukas minä olen sanomaan, että miehen tavat ja kulttuuri ovat "vääriä". Miehen kotimaassa perhesiteet vaan ovat erilaiset kuin meillä, ei sille mitään voi. Ja asiaa vielä vaikeuttamassa se, että vanhimpana poikana vastuu kaatuu miehen harteille.

Tarkasti en osaa sanoa, missä kaikissa maissa tuolla nykyisellä tutkinnolla voi työskennellä ilman, että on ensi suoritettava lisä- tai jatko-opintoja. Tiedän kolme Aasian maata, joissa tutkinto ainakin on käypä. Elintaso näissä maissa taitaa jäädä yhden ihmisen tuloilla liian alhaiseksi, eli minun pitäisi myös onnistua saamaan töitä kyseisestä maasta.

Voisitko lähteä alkuun johonkin vapaaehtoistöihin? Itse katselin nuorempana sellaisia. Pääsee vähän katsomaan, miten se elämä lähtisi kulkemaan. Toki voi olla mahdoton löytää juuri siitä kaupungistä, johon miehesi menee, mutta jos sattuisi tuuri käymään. En muista, minkänimiset järjestöt niitä nyt hoiti, mutta googlettamalla selvinnee. Keräisit ensin suomessa hulluna rahaa tekemällä vaikka paria työtä. Sitten kun näet, miten se elämä siellä teillä sujuu, yrittäisit saada oikeaa työlupaa. Varmaan vaikeaa, kuten täällä on moni asiaan perehtynyt todennut, mutta en jaksa uskoa, että se mahdotonta olisi. Jos vaikka olisitte siinä vaiheessa naimisissa ja miehelläsi selkeä suunnitelma jäädä sinne veroja maksamaan.

Yksi aasialainen kaveri yritti päästä Pohjois-Amerikkaan monta vuotta. oli korkeasti koulutettu (Suomessa) ja hänellä oli muistaakseni työpaikkakin jo odottamassa, mutta sitten tuli syyskuun yhdestoista ja homma tyssäs siihen (muistaakseni). En tiedä, pääsikö sitten myöhemmin vuosien jälkeen sinne kuitenkin. Yksi toinen kaveri (englantilainen) koitti myös muuttaa Kanadaan, mutta hänen hakemustaan ei hyväksytty, koska ei ollut tarpeeksi rahaa tilillä eikä varmaa työpaikkaa odottamassa. Olisi kyllä sellaisen varmasti saanut.

Eli mulla on muutama epäonnistunut esimerkki kaveripiirissä mutta sitten on myös monia, jotka sinne ovat töihin päässeet ja asettuneet. En usko, että on mahdotonta ollenkaan.

Tsemppiä!

P.S. Suosittelen vaan keräämään sitä rahaa nyt urakalla täällä Suomessa. Aina parempi kun tilillä on kunnolla rahaa.

[QUOTE="Vieras";29034185]Suhteellista toki, mitä kukakin pitää hyvänä elintasona. Verotus kuitenkin valtaosassa Euroopan maista pitää huolen siitä, etteivät monet pääse rikastumaan. Yhdysvalloissa koulutetuilla nyt vaan yleensä on huomattavasti korkeampi elintaso kuin esim. Suomessa. Aloittajan mies haluaa Yhdysvaltoihin varmaankin sen takia, että mahdollisuudet oikein hyvään elintasoon ovat siellä edelleen korkeat. Kuka haluaa jättää kaiken taakseen, jättää ystävät ja sukulaiset kotimaassa vain sen takia, että pääsisi muuttamaan Suomeen, jossa on mahdollisesti aavistuksen verran parempi elintaso kuin omassa kotimaassa? Kaupan päälle saa hankalan kielen, kylmän talven ja rasistiset ihmiset, joiden vittuilua joutuu kuuntelemaan loppuelämänsä. Ei minua ainakaan kiinnostaisi pätkän vertaa.[/QUOTE]

...tuuli huulia heiluttaa...

USA:ssa vasta rasismia onkin!

Usa:hankaan ei saa vanhempiaan niin vaan tuoda. Viisumin vanhemmat saatavat saada vain puoleksi vuodeksi kerrallaan, ja sitten pitää taas palata kotimaahansa puoleksi vuodeksi.

[QUOTE="vieras";29034849]Usa:hankaan ei saa vanhempiaan niin vaan tuoda. Viisumin vanhemmat saatavat saada vain puoleksi vuodeksi kerrallaan, ja sitten pitää taas palata kotimaahansa puoleksi vuodeksi.[/QUOTE]

Jos pystyy sponsoroimaan, niin saa tuoda. Yhdysvalloissa melkein mikä tahansa on mahdollista, josvain rahaa riittää.

Suomeen taas esimerkiksi miljardööri-venäläinen ei saa muuttaa eläkepäiviänsä viettämään, vaikka olisi valmis maksamaan miljoonia euroja oleskeluluvasta plus kaikki kulunsa. Tyhmäähän se on, mutta näin se Suomessa menee.

Kiitos sinulle, "tsemppiä", joka kirjoitit pitkän kannustusviestin <3 ! Minäkään en millään usko, yhteinen tulevaisuus olisi mahdottomuus! En minä mitään helppoa, yleisen kaavan mukaan etenevää elämää edes toivo... Vaikeeta tämä on ja usko onnistumiseen on välillä lujilla, mutta jotenkin se on sen arvoista. Kun vain keksisi keinot olla yhdessä.

[QUOTE="Aloittaja";29035855]Kiitos sinulle, "tsemppiä", joka kirjoitit pitkän kannustusviestin <3 ! Minäkään en millään usko, yhteinen tulevaisuus olisi mahdottomuus! En minä mitään helppoa, yleisen kaavan mukaan etenevää elämää edes toivo... Vaikeeta tämä on ja usko onnistumiseen on välillä lujilla, mutta jotenkin se on sen arvoista. Kun vain keksisi keinot olla yhdessä.[/QUOTE]

Oletteko koskaan vielä asuneet yhdessä? Missä tapasitte, nytkö olette vain kaukosuhteessa olleet?? Minusta suunnitelmanne ovat aika hurjia, jos yhteistä elämää ei ole takana vielä ollenkaan. Ensin kannattaisi elää yhdessä jomman kumman kotimaassa, ja tutustua toisiinne. Aika hirveä riski sinulle jättää koko elämä taaksesi miehen takia, jota et vielä kunnolla tunne? Jotenkin kuulostaa suuruudenhulluudelta, tuo Yhdysvaltoihin asettuminen, kun konkreettisesti sinulla ei ole mitään, ei rahaa, koulutusta, ammattia, työtä, jota voisit mennä sinne tekemään jne. Aina voi kokeilla kepillä jäätä, mutta älä ainakaan mene naimisiin ennen kuin tunnet miehen läpikotaisin, äläkä mene heti tekemään lapsia. Kuulostat jotenkin kovin nuorelta ja hiukan naiivilta...

Suosittelisin harkitsemaan Australiaa. Viisumit on helpompi (ei ehkä helppo, mutta huomattavasti helpompi) saada kuin USAan ja kaikenlaista koulutusta on tarjolla. Ulkomaalaiselle suht kallista toki, mutta muuten kovin helppo maa. Ja on lähempänä myös miehen kotimaata. Jos miehesi tulisi tänne esim. opiskelijaviisumilla, voit ensin tulla itse esim. working holiday -viisumilla jolla saat oleskella ja tehdä töitä (tietyin rajoituksin) jona aikana voi sitten katsoa miten elämä luistaa ja harkita vaihtoehtojaan, esim. naimisiinmenoa (tietääkseni opiskelijaviisumilaisen aviopuoliso saa helposti oleskeluluvan) tai sitten opiskelupaikkaa ja -viisumia itsellesi tai ammattiisi (mitä en enää muista) pohjautuvaa viisumia. Erittäin hyvällä tuurilla löydät working holiday -vuotena työpaikan, joka on valmis sponssamaan sinulle viisumin.

Perheenjäsenet on maahan kohtuuhelppo saada kunhan vaan itsellä on ensin pysyvä oleskelulupa mikä tietysti työn takana mutta maahanmuuttajien määrästä päätellen ei mitään kamalan vaikeaa... (Viisumirumba ei silti ole helppoa eikä kivaa, joten siihen kannattaa varautua ja selvittää alusta alkaen vaihtoehdot... Myöskään en suosittele luottamaan esim. yhden virkailijan tai immigration lawyerin sanaan vaan kysymään asiaa useammalta eri taholta ja vielä etsimään itse netistä. Niin usein olen saanut ihan väärää tietoa että huhhuh....)

Kiitos, Kissimi!!

Pitkälti on kyse rahasta, eli jos lukukausimaksut jossain maassa on liian korkeat, niin se on heti poissa laskuista. Etsin tietoa lukukausimaksuista Australiassa ja löysin ainakin yhden yliopiston, jossa terveystieteiden maisterin (MPH) tutkintoon lukukausimaksut olivat suunnilleen samalla tasolla kuin USA:n halvimmat, joihin mies siis on hakemassa. Hammaslääketieteen puolella lukukausimaksut taas ovat (kaikkialla) aika tähtitieteellisiä.

Tarkoitatko omassa maassaan? Ei tienaisi siellä hammaslääkärinä niin paljon, että sillä elättäisi itsensä, minut (jos minulle ei löytyisi ko. maasta töitä), vanhempansa ja mahdollisen jälkikasvumme.

[QUOTE="Aloittaja";29042580]Tarkoitatko omassa maassaan? Ei tienaisi siellä hammaslääkärinä niin paljon, että sillä elättäisi itsensä, minut (jos minulle ei löytyisi ko. maasta töitä), vanhempansa ja mahdollisen jälkikasvumme.[/QUOTE]

Kuinka se sitten voi olla tuon maan tapa, jollei hyvässä ammatissakaan voi elättää itseään ja perheettään?

[QUOTE="Aloittaja";29042580]Tarkoitatko omassa maassaan? Ei tienaisi siellä hammaslääkärinä niin paljon, että sillä elättäisi itsensä, minut (jos minulle ei löytyisi ko. maasta töitä), vanhempansa ja mahdollisen jälkikasvumme.[/QUOTE]

Älytön suunnitelma ja rahanahne mies. Miksi sinä lähtisit sellaiseen maahan, josta sinulle ei löydy töitä???????

Eikö yleensä lähtösuunnitelmat tehdä niin, että paikasta löytyy töitä? Et kai laita kaikkea miehen varaan? Mitäs jos mies sairastuu, tai pelaa rahansa tai menettää työpaikkansa tms? Joudutte molemmat kodittomiksi?
Järkeä nyt vähän käteen kiitos.

[QUOTE="vieras";29042671]Älytön suunnitelma ja rahanahne mies. Miksi sinä lähtisit sellaiseen maahan, josta sinulle ei löydy töitä???????

Eikö yleensä lähtösuunnitelmat tehdä niin, että paikasta löytyy töitä? Et kai laita kaikkea miehen varaan? Mitäs jos mies sairastuu, tai pelaa rahansa tai menettää työpaikkansa tms? Joudutte molemmat kodittomiksi?
Järkeä nyt vähän käteen kiitos.[/QUOTE]

Öö... Nimenomaan suunnitelmissa ei ole asettua miehen kotimaahan tästä syystä.

Yhteistyössä