9kk vauvan ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äityli"

Vieras
Hei! Antakaas hyviä vinkkejä mitä tarjota vähän päälle 9kk vauvalle jolla kaksi hammasta alhaalla. Maissinaksuja ja leipänopposia osaa itse hyvin syödä, samoin kurkkua. Tomaatti ei vielä tahdo mennä alas ei ilmeisesti saa hienonnettua sitä riittävästi. Oletteko antaneet hedelmiä jos niin mitä ja minkälaisina paloina? Millä olisi hyvä harjoitella pinsettiotteen kehittymistä? Leivänmurut aiheuttavat toistaiseksi melkoisen sotkun ja koira pöydän alla olisi tarpeen.:)

alusta asti antanut kaikenlaista käteen isoina paloina. Kurkkua, paprikaa, salaattia, leipää, parsakaalia jne. Jyystää niistä mitä jyystää (paitsi keitetyt mössää mitä mössää..) ja koirat kiittävät kun tippuu kaikenkokoista tavaraa pöydältä.

Varsinaisen ruuan syö lusikalla aikuisen suuhun mättämänä.

Lapsi on nyt 11 kk, ehkä pitäisi muistaa antaa välillä jotain pienenä palasinakin :)

Meillä on kaikki ruoka muussattu soseeksi vielä reilun vuoden iässä (johtuen eräästä tapaturmastaa joka sattui vanhimmalle lapselle hänen ollessaan vajaa 2vee).

Ainut mitä olen naposteltavaksi antanut on maissinaksut ja riisimurot joilla on hyvä opetella pinsettiotetta.

Meillä nuorempi lapsi söi 9kk iässä kaikenalista mitä vaan käteen annettiin, keitettyä perunaa, kukkakaalia, porkkanaa jne. hedelmistä omenaa, banaania, mandariinia, kiiviä, päärynää... Raakaa porkkanaa en antanut ja viinirypäleet puolitin, mutta muuten meni oikeastaan kaikenlaista. Parasta "herkkua" oli keitetty pennepasta (tai miksi ei pienetkin makaronit, joilla hyvä harjoitella pinsettiotetta).

Vanhempi lapsi meillä taas oli herkempi kakomaan ja otti aina liikaa kaikkea kerrallaan suuhun joten hänen kanssaan sai olla varovaisempi. Esim. päärynä oli liian pehmeää/liukasta että veti sen kurkkuun, ja mandariinin hedelmäpalan kuoret kakosteli ulos. Hampaita oli molemmilla suussaan silloin samanverran eli 2 kpl.

Itse soseutin vielä piltitkin sileämmäksi soseeksi tuossa vaiheessa, kun ei muuten suostunut syömään. Kokonaisena annoin vain maissinaksuja ja leipää ja melonia.

veistele kuoritusta omenasta tai kurkusta kuorimaveitsellä ohuita nauhoja. Kelpasi meidän lapselle. Jos syötte myös soseita, niin lapsen käteen voi antaa toisen lusikan. Sotkua tulee, mutta oppii pian ja nauttii itse tekemisestä.

Suolaton riisikakku on meillä ollut hitti, ei tule samanlaista sotkua kuin maissinaksuista jotka meidän tuholainen yleensä onnistui lähinnä liimaamaan pöytään/syöttikseen/vaatteisiinsa/mihinikinäosuikin. Erilaiset hedelmäpalat voi olla ihan kivoja, samoin porkkana, kurkku tms. Makaronia syö meidän 10kk sormillaan sujuvasti ja tykkää siitä.

Ja sitt vaan lusikkaa käteen kun se siinä pysyy edes vähänkin oikein päin. Tyttö oli sen 9½kk kun alkoi todella ymmärtämään mitä lusikalla tehdään, nyt syö osittain itse ja osa sitten syötetään.

Riisikakut, riisimurot, makaroni, riisi, banaani, jauheliha, kana..
Kasvikset, vihannekset yms..

Oikeastaan kaikkea voi antaa sopivan kokoisina paloina kunhan eivät ole liian kovia. Riisimurot on meillä kovassa käytössä kun niitä yksitellen laitetaan suuhun, toki niitä muroja on ympäriinsä sitten, mutta lapsi tykkää. :)

Ruisleipää tai täysjyväpaahtoleipää saa vähän ruoan jälkeen ja tykkää kovasti syödä niitäkin. Meillä siis myös kaksi hammasta vasta ja näitä on jo syönyt ennen yhtäkään hammasta.. :)

Annatko makaroonit ihan sellaisinaan että et pienennä pienemmiksi?:) Itseä jotenkin hirvittää tuo tukehtumisriski vaikka toisaalta hienosti poika syö eikä kyllä ole pahemmin kakonut.

Yhteistyössä