9kk:n ikäinen nukahtaa rinnalle - miten totuttaa nukahtamaan ilman imetystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono tapa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono tapa?

Vieras
Joo-o, tiedetään, ettei tuota olisi suositeltu, mutta siinä nyt vaan kävi niin. Eli meillä on 9kk:n ikäinen vauva, joka nukahtaa aina iltaisin rinnalle. Pystyisi kyllä nukahtamaan myös esim. kantoreppuun, mutta yleensä imetän hänet uneen. Miten tuosta tavasta voisi totuttaa pois? Jos yritänkin jotain muuta, esim. silittää, heijata sylissä tms, niin huutaa vaan ihan ÄLYTTÖMÄN lujaa ja vihaisesti -> esikoinen herää. Eli haluaa vain imetystä... Minulle tuo on muuten ihan ok, mutta kun tiedossa on, ettei se voi ikuisesti jatkua, olisi nyt käyttöä neuvoille ja vinkeille, kuinka toimia, jotta vauva oppisi nukahtamaan myös jotenkin muuten.

Meillä jatkui toi reiluun 1,5v. Asti. Pois oppi helposti kun mulle iski lääkekuuri jonka aikana ei voinut imettää niin oli pakko lopettaa. Kaks iltaa riekkui ja itki ja sen jälkeen ei ole edes pyytänyt tissiä. Oltiin molemmat valmiita muutokselle ja mun pakko pitää päätös kuurin takia. Joku mua neuvoi että anna isän nukuttaa lapsi, ei haista maitoa niin ei sitä tarvitsekkaan.

Vierotettiin meidän 9 kk vanha niin että isä nukkui pojan kanssa 4 yötä ja minä toisessa huoneessa. Ja on temperamenttimen kaveri, ekana iltana ja pitkin yötä vähän känisi, mut sit se loppu. Itse yritin samaa kun poika oli 8 kk vanha, mutta mulle huusi kuin syötävä monta tuntia putkeen. Kyllä se tiesi että isiltä ei tissiä tuu, joten turha sille sen enempää huutaa... ja äiti kun vielä haisee ihanalle maidolle niin vierotus on hankalampaa. Nyt ikää 10 kk ja just vierotin yösyötöistä kokonaan :)

Lähde vaikka lenkille siks aikaa kun lapsi menee nukkumaan. Kyllä se lapsi varmasti itkee jokatapauskessa, oli siinä sitten isä tai äiti nukuttamassa, maailma ei siihen kaadu vaikka esikoinen muutamana iltana heräis kesken unien. Lapset oppii kyllä nukkumaan toisen huudosta välittämättä vaikka nukkuisivat samassa huoneessa.

Me ollaan tehty niin että mies on hoitanut nukutuksen, on saanut iltamaidon pullosta ja viety sitten hereillä sänkyyn, nyt kun on nukahtanut jo pari kuukautta ilman tissiä niin nukahtaa myös mun kanssani helposti ilman sitä.

Meillä isä vei just 9 kk iässä nukkumaan ja nukutti kainaloon. Vähän itki, mutta yllättävän vähän, ja seuraavana iltana ei enää lainkaan.
Yöimetyksiä ei lopetettu silloin, olisi kyllä varmaan pitänyt.

Vierotamme juuri 11 kk samasta tavasta. Isä on antanut pullosta maidon ja sänkyyn nyt kahtena iltana. Maitopullon kanssa on huutanut, mutta lopulta juonut maidon. Sänkyyn nukahtanut heti. Neuvoni on että isä laittaa lapsen nukkumaan.

Mun vinkkini on tylsästi korjata tilanne vasta sitten kun siinä on jotain vikaa. JOS tuo ei nyt ole ongelma, niin nauti toimivasta rutiinistanne :) Oppii se myöhemminkin, usko pois.

Voi kunpa minä olisin tajunnut jättää ne "varo ettei opi huonoille tavoille" vinkit ihan kokeilematta omaan arvoonsa, oltaisiin kaikki päästy vähemmällä.

Ja kun on oikeasti tarpeen rikkoa tuo uniassosiaatio, niin yksi lempeä mutta kärsivällisyyttä vaativa vaihtoehto on esim. Elizabeth Pantleyn ns. irrotusmenetelmä, löytyy netistä tai kirjasta Pehmeä matka höyhensaarille. Ja monilla tosiaan toimii isi-metodi (eli isi nukuttaa, äiti poissa saatavilla), meillä tuo ei olisi ollut hyvä.

Mä en suosittele antamaan maitopulloa, joudutte vaan sitten vieroittamaan siitä myöhemmin. Yhtä huono tapa kuin tissi, tai vielä huonompi. Imetys ensin, sitten vaippahommat ja hammaspesu, sitten sänkyyn.

Minunkin neuvo on hoitaa asia vasta sitten, kun se on ajankohtainen. Turha murehtia etukäteen, jos se ei nyt ole ongelma. Meillä mentiin 2.5 vuotta samalla tyylillä, kun te nyt.
Pienen lapsen kanssa asiat saattaa muuttua itsestäänkin hyvinkin nopeasti.

Meillä kuopus nukahti myös iltaisin tissille.
Oli 11kk kun sai pienen nuhan. Imeminen oli hieman hankalaa sylissä.
Sekunnissa päätin et nyt loppui imetys kokonaan.

Nukahti edelleen samaan tapaan syliin ilman tissiä.
Ei yhtään huutoa tai kitinää tullut.
Olinhan sentään 5 kertaa päiväs imettänyt.

Meillä on yritetty opettaa jo kolmatta kuukautta meidän reilu vuoden ikäistä nukahtamaan ilman tissiä ja edelleen se on pelkkää huutoa ja nukahtaminen kestää monta tuntia.. Että voi mennä pitkäänkin mutta ei auta muu kun siirtää lapset mahdollisimman kauas toisistaan että esikoinen saa nukuttua.

Teette toki niinkuin tahdotte mutta se ei ole mitenkään outoa jos 9kk:n ikäinen nukahtaa rinnalla ja jossain vaihessa kyllä lopettaa sen. Itse imetän vieläkin lasta joka nyt 4v yhden kerran päivässä nimenomaan illalla mutta ei enää nukahda rinnalle. En muista missä vaiheessa rinnalle nukahtaminen loppui mutta meillä tämä tapahtui ilman erityisiä vieroituksia. Musta näin helpointa ja mukavinta lapsellle.

Yhteistyössä