.

Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Raksaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Voi jeesus!!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: No ei kai ne vuosi tolkulla raksalla ole??!!Ja satoja ihmisiä raksalla häärimässä dollarin kuvat silmissä,vai?
Kyllä talonrakennuksessa menee helposti 6kk-3vuotta. Riippuu paljonko tekee itse.
6 kuukauteen kyllä rakennuttaa, jos on vähintään 3 täysammattilaista täysipäiväisesti hommissa ja vielä urakkapalkalla... :)
Aivan. Hinta on tosin sen mukainen. Jos tekee itse, menee pari vuotta helposti. Paketista saa tietysti nopeammin, mutta pitkästä nakertamalla.

 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Onko sulla vuoden ympäri varma työpaikka klo: 8-16, 5 pvää/vko?Onko ollut näin aina ja tuleeko näin olemaan ja aina eläkeikääsi asti??Ja oletko jo lähelläkin eläkeikää?Nämä tuttavat on..
Tulevaisuudesta en tiedä, mutta tähän asti olen ollut keskeytymättä töissä vuodesta -94, toivottavasti jatkuu samanlaisena. Eläkeikään vielä matkaa n. 30 vuotta.

 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Voi raksaaja,kuinka ihana tilanne sulla onkaan!! :heart: Toivon menestystä ja toivotaan että sama työpaikka säilyy vielä tulevaisuudessa ja nakuttelet nauloja siellä vielä 30 vuoden päästä..
En ole rakennusalalla töissä ja kerran olen työpaikkaa kyseisen "putken" aikana vaihtanut.

Miksi noin ärtynyt?

 
vieras
Siis tänhä on pakko olla joku provo? Vetää tollaset herneet jos kyseenalaistetaan vähääkään vaikka sai hyviäki vinkkejä ja vähä realiteettia rakentamiseen,.
Vaikuttaa vähä sekin ootteko rakentamas 100 neliön vai 200 neliön pirttiä, siis rakennusaikaan ja hintaan yms.
Mutta sä et ole kertonu mitään mitä olisitte ees aatellu..
 
saija
rauhotu nainen :D

no jos sulla on tota pimeetä työvoimaa käytettävissä, saattasitte selvitä n. 1400e neliö ja ottakaa sellanen paketti jossa on vaikka edes rungonpystytys
tonttia kysymään kunnalta, onko myynnissä tai vuokralla
tai etuoven kautta kattoo alueella myynnissä olevia tontteja
 
Ehdottomasti halvemmaksi tulee rakentaa ite, jos vaan taitoa löytyy! Vielä parempi, jos on omia puita.

Me rakennetaan ite omasta puusta, hintaa talolle tulee ½ vähemmän kuin samankokoinen valmiina ostettuna.
 
vieras
Täh. On melkoisen vaikea ihminen tuo aloittaja, kun kaikki ovat olleet auttavaisella mielellä ketjussa, niin joka asiasta on ihmeselostukset ja vänkäykset ja valitukset.
Ja syy, miksi ihmiset puuttuivat siihen työvoimaan, on juuri se, että se on olennaista siinä kustannuksissa. Kun tosiaan rakennusalan ihmisten palkat ovat sitä 30-50 eli paljon suuremmat kuin korkeakoulutettujen palkat, joten rakentamisen kustannuksista puolet tulee siitä työn hinnasta, jos kaiken teettää ulkopuolisella.
Eli jos teet kaiken itse, tai ne sukulaiset oikeasti tulevat ilmaiseksi töihin, kuten vanhemmillesi aikoinaan, nykyään tosin heille on ihan hyväpalkkaisia töitäkin kivasti tarjolla...voit päästä noin 100 000 (tavallinen pieni talo kuten teillä aikomuksena), kun taas avaimet käteen talo on noin 200 000. Eli työn hinta on puolet talon hinnasta.
 
Toisilla teettäminen on siinä mielessä vähän arveluttavaa, kun koskaan ei tuu toiselle tehtyä yhtä hyvin kuin itelle. Sen on nähnyt tässä omassa projektissa.

Ainakaan se ei kannata, että maksaa toisille palkkaa siitä, että ne rakentaa kappaletavarasta sen talon. Tiedän täälä meijän paikkakunnalla yhden joka rakennuttaa rakennusliikkeellä talonsa, ja ne poijjaat tekee semmosilla välineillä töitä, että kestää kauemmin aikaa kuin kunnon välineillä. (Esim naulapyssyä ei käytä ) Kuin paljo tulee maksamaan, riippuu tietenki siitä että onko tunti- vai urakkapalkka. Ja tässäkin se, ettei toiselle tee yhtä hyvin kuin itelle (esim eristyshommat).
Että ennemmin se talopaketti kuin rakennuttaa muilla.
 
Peppi
Paljon riippuu kokonaiskustannukset tontin hinnasta, valitusta lämmitysmuodosta, rakennetuista neliöistä, tontin haasteellisuudesta (vaikuttaa perustuksiin) ja käytetyn ulkopuolisen työvoiman määrästä.

Keskimäärin talopaketin loppuhinnaksi lasketaan 3xtalopaketin hinta säältä suojaan - asennuksella ja päälle tontti. Halvalla saa, jos pääsee 1000?/neliö, mutta esim. kivitalot nousee helposti 3000 ?/neliö. Erikoistyöt tontilla (paalutus, räjäytys) maksaa paljon, samoin siirtomaa on kallista.

Itse päästään n. 1000?/neliö sis. tontin, kun ollaan rakennettu pitkästä tavarasta, kaikki tarvikkeet on ahkerasti kilpailutettu ja miehen lähes kaikki vapaa-aika on viimeiset 2 vuotta mennyt raksalla. Hän on ammatiltaan kirvesmies, eikä yhtään työkalua tms. ole tarvinnut raksan takia ostaa.

Joku jo kirjoittikin, ettei rakentamaan voi lähteä ajatuksella, että joku ulkopuolinen tekee työt ilmaiseksi. Tätä peesaan. Jos lähtee rakentamaan, täytyy tajuta sen olevan oikeesti todella rankka ja pitkä projekti. Ilman realiteetteja parisuhteet paukahtelee, koska siitä raksa-arjesta on romantiikka kaukana. Vaikka rakentaisikin tiukalla budjetilla (kuten me), niin rahaa täytyy olla kuitenkin riittävästi. Joten sä et nyt vaan tunnu itse haluavan ottaa neuvoista vaarin. Meidän ystäväpariskunta lähti rakentamaan samaan aikaan kuin me juuri ajatuksella, että saadaan tuttujen kautta alennuksia ja on talkooväkeä todella paljon. Ja heillä on piha tekemättä ja budjetti ylittynyt jo 30 000 ?.

Kukaan ei kai tarkoittanutkaan, että jos ei ole ammattilainen, niin ei saa rakentaa, vaan että jos ei ole ammattilainen RAKENTAMINEN VAIN MAKSAA ENEMMÄN KUIN AMMATTILAISENA RAKENTAVALLE.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täh. On melkoisen vaikea ihminen tuo aloittaja, kun kaikki ovat olleet auttavaisella mielellä ketjussa, niin joka asiasta on ihmeselostukset ja vänkäykset ja valitukset.
Ja syy, miksi ihmiset puuttuivat siihen työvoimaan, on juuri se, että se on olennaista siinä kustannuksissa. Kun tosiaan rakennusalan ihmisten palkat ovat sitä 30-50 eli paljon suuremmat kuin korkeakoulutettujen palkat, joten rakentamisen kustannuksista puolet tulee siitä työn hinnasta, jos kaiken teettää ulkopuolisella.
Eli jos teet kaiken itse, tai ne sukulaiset oikeasti tulevat ilmaiseksi töihin, kuten vanhemmillesi aikoinaan, nykyään tosin heille on ihan hyväpalkkaisia töitäkin kivasti tarjolla...voit päästä noin 100 000 (tavallinen pieni talo kuten teillä aikomuksena), kun taas avaimet käteen talo on noin 200 000. Eli työn hinta on puolet talon hinnasta.
Palkka-asiassa menee aivan mettään. En tiedä etelästä, mutta täälä minun miehellä (kirvesmies, yli 5v alalla) on palkka vain hiukan yli 10?/tunti. Tottakai jos jonku rakennusmiehen ottaa omalle raksalle, se maksaa enempi, mut kun se ei tosiaan se kaikki mene vain sille työntekijälle, vaan välistä vie mahdollisesti rakennusliike, tai sitten verottaja. Laitteet yms maksaa myös.

 
Peppi
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täh. On melkoisen vaikea ihminen tuo aloittaja, kun kaikki ovat olleet auttavaisella mielellä ketjussa, niin joka asiasta on ihmeselostukset ja vänkäykset ja valitukset.
Ja syy, miksi ihmiset puuttuivat siihen työvoimaan, on juuri se, että se on olennaista siinä kustannuksissa. Kun tosiaan rakennusalan ihmisten palkat ovat sitä 30-50 eli paljon suuremmat kuin korkeakoulutettujen palkat, joten rakentamisen kustannuksista puolet tulee siitä työn hinnasta, jos kaiken teettää ulkopuolisella.
Eli jos teet kaiken itse, tai ne sukulaiset oikeasti tulevat ilmaiseksi töihin, kuten vanhemmillesi aikoinaan, nykyään tosin heille on ihan hyväpalkkaisia töitäkin kivasti tarjolla...voit päästä noin 100 000 (tavallinen pieni talo kuten teillä aikomuksena), kun taas avaimet käteen talo on noin 200 000. Eli työn hinta on puolet talon hinnasta.
Palkka-asiassa menee aivan mettään. En tiedä etelästä, mutta täälä minun miehellä (kirvesmies, yli 5v alalla) on palkka vain hiukan yli 10?/tunti. Tottakai jos jonku rakennusmiehen ottaa omalle raksalle, se maksaa enempi, mut kun se ei tosiaan se kaikki mene vain sille työntekijälle, vaan välistä vie mahdollisesti rakennusliike, tai sitten verottaja. Laitteet yms maksaa myös.
Appiukon firmassa on kirvesmiehen tuntilaskutus 39 ?/tunti, maalareiden vielä enemmän... Ja Etelä-Suomessa ollaan.
 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Ja vielä lisään että tokihan paketti hinta nousee sitä mukaa,ottaako esim. jonku maxi-paketin mitä tuossa kattelin netistä vai ihan pelkkä "kuori" vain...esim. 46000? joka on maxi-paketilla 78000..Tuossa esim. se että saako tuohon pelkkään "kuoreen" mahtumaan alle 30000? loput hipleet,jotka siis tuossa toisessa on...
Ja nyrkkisääntöhän sitten on paketin hinta x3 niin talo on muuttokunnossa.

 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Miks ei kelpais "tavallinen pieni talo"? Sulla varmaan on jotain päälle 300 neliöö ja kaikki herkut..En aatellu,että jos otetaan laina,niin otetaan sitten niin että on vielä jälkipolvillakin maksettavaa,enkä myöskään niin että jos rakennetaan niin sen pitäisi olla tarpettoman iso ja pramea.Eli tuossakin kai jo säässtetään että halutaan se tavallinen pieni talo,eikö? Vai tuleeko iso ja hieno jotenki halvemmaks? Ja kun vielä kaksistaan ukon kaa ollaan,niin eipä kai tarvita mitään kamalan isoo.

Ja mä en ole sanonut tuttavien tulleen ilmaiseksi tekemään mitään,heille maksettiin mitä halusivat,ei vähempää,mieluummin enemmän.Kossu pullo-juttu oli kai huono ja mauton,mutta tietäähän sen että ottavat sen kyllä vastaan jos vaan tarjotaan..

Enkä mä ole vaikea ihminen,päinvastoin!Luulen että jengiä tulee sankoin joukoin ja riemumielin jeesaan rakennus-hommissa,plus ne kalliit ja "oikeet" työmiehet joita lisäksi tarvitaan.Kahvit keittelen kaikille,kunhan vaan rakennus-hommiltani joudan! :D Ihan oikeesti,kyllä pysyy vasarat ja sahat ja pensselit käsissä ja voin sanoo että oon meidän perheen remontti-reiska,vaikka vois kuvitella että se on aina mies!Musta on tosi kiva tehdä oikeesti jotain,jonka kuitenkin hyvin hallitsen.
Neliöhinta nykyisillä materiaalihinnoilla n.1500-3000 euroa. Jos taloon tulee kulmia, erkkereitä, isoja ikkunoita tms. hinta nousee. Suorakulmainen lato pienillä perusikkunoilla on halvin.

Itse lähes kaiken tekemällä tonni/neliö ei ole mahdoton, vaatii vain valtavasti ponnisteluja.

Eikä rakentaminen alusta loppuun ole mitään remonttireiskatouhua, jossa vähän naputetaan sillä ja tapetoidaan täällä.

Hyvähän se on, että uskoo hommasta selviävänsä. Muuten ei onnistu lainkaan. Ei kannata kuitenkaan vähätellä asiaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Miks ei kelpais "tavallinen pieni talo"? Sulla varmaan on jotain päälle 300 neliöö ja kaikki herkut..En aatellu,että jos otetaan laina,niin otetaan sitten niin että on vielä jälkipolvillakin maksettavaa,enkä myöskään niin että jos rakennetaan niin sen pitäisi olla tarpettoman iso ja pramea.Eli tuossakin kai jo säässtetään että halutaan se tavallinen pieni talo,eikö? Vai tuleeko iso ja hieno jotenki halvemmaks? Ja kun vielä kaksistaan ukon kaa ollaan,niin eipä kai tarvita mitään kamalan isoo.

Ja mä en ole sanonut tuttavien tulleen ilmaiseksi tekemään mitään,heille maksettiin mitä halusivat,ei vähempää,mieluummin enemmän.Kossu pullo-juttu oli kai huono ja mauton,mutta tietäähän sen että ottavat sen kyllä vastaan jos vaan tarjotaan..

Enkä mä ole vaikea ihminen,päinvastoin!Luulen että jengiä tulee sankoin joukoin ja riemumielin jeesaan rakennus-hommissa,plus ne kalliit ja "oikeet" työmiehet joita lisäksi tarvitaan.Kahvit keittelen kaikille,kunhan vaan rakennus-hommiltani joudan! :D Ihan oikeesti,kyllä pysyy vasarat ja sahat ja pensselit käsissä ja voin sanoo että oon meidän perheen remontti-reiska,vaikka vois kuvitella että se on aina mies!Musta on tosi kiva tehdä oikeesti jotain,jonka kuitenkin hyvin hallitsen.
Kenellehän tuo nyt oli taas? Kuka on taas sanonut, että ei kelpaa tavallinen pieni talo. Minulle ainakin kelpaa.

Voi että voi olla vaikeaa, tai sitten puhumme eri kieltä. Koska joka asiasta tulee tunne, että joku on valittanut sinulle jotain, vaikka näin ei ole.

Ja kahvinkeiton lisäksi varmaan porukka pitää myös ruokkia...
 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Voi hyvä jumala mitä saakelin inisiöitä te ootte?! :LOL:

-"Ei kukaan tee mitään ilmaseks" -"Maksa kymmeniä tuhansia" -
"Ei me talkooporukalle paljoo makseta" -"Tarvii ne ruokaaki,ei tarvi keittää kahvia"..
Siis miks noihinkin piti puuttua?!Koetin vaan keventää tätä keskustelua,kertomalla "niitä näitä",esim. että keittelen kahvit!

Rakentaminen ei oo remonttireiska-juttua...Herrajumala sanoinko mä niin?Sekin vaan kevennyksenä,tarkoituksena sanoo,että mä osaan jotain ja hoidan nytkin meiän huushollissa kaikki vähänki remonttireiskaa tarviivaa kohtaa..Mä olen kyllä nähnyt kun taloa rakennetaan ja tiedän että se vaatii verta,hikeä ja kyyneliä...Voi,voi ku tää on nii vaikeeta tää elämä... :headwall:
Kaikki muu sanomasi tuntuu olevan kevennystä paitsi kiukuttelusi. Jos olet nähnyt rakentamista ja suvussasi/tutuissasi on alan ammattilaisia, miksi ihmeessä kyselet täällä ihan perusjuttuja, kun mikään vastaus ei tunnu neidille/rouvalle kelpaavan?

 
Jos ei oikein osaa ja tiedä, suosittelen talopakettia ja vaikka valmistaloa! Meillä talopakettina tiilikatevaiheeseen asennettu Herrala, timpuriporukka jatkoi sit siitä. Ja miehellekin riitti töitä ihan tarpeeksi :/ Ite olin just viimesilläni ja vauva syntyikin taloprojektin keskelle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Ja väitättekö te oikeesti ettei kukaan ole puuttunut turhiin asioihin?! Te kyllä vietättekin varmaan suurimman osan päivästä täällä,niin ette huomaakkaan miten seura on tehnyt teistä kaltaisensa.Turhasta jauhaminen mikä ei liittynyt itse taloon oli aika turhaa..Kysyin siis talopaketin hintaa!En sitä että pitääkö työmiehille antaa ruokaa tai keittää kahvia,onko se remonttireiska-hommaa,monta kymmentä euroa/h pitää kenellekin maksaa.Noihin tartuttiin ja jauhettiin niin että oikeesti pinna palo! Ne eivät olleet millään lailla olleellisia asioita.-
Siis kun siihen hintaan vaikuttaa olennaisesti se, kuka tekee ja millä hinnalla. Työn hinta on puolet siitä talon hinnasta. Etkö ymmärrä? Ei kukaan puuttunut kiusatakseen, vaan ihan auttaakseen, ja joka asiasta saa palkakseen tiuskintaa ja haukkumista. Ihan sama mitä sinulle on vastattu.
 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Ja väitättekö te oikeesti ettei kukaan ole puuttunut turhiin asioihin?! Te kyllä vietättekin varmaan suurimman osan päivästä täällä,niin ette huomaakkaan miten seura on tehnyt teistä kaltaisensa.Turhasta jauhaminen mikä ei liittynyt itse taloon oli aika turhaa..Kysyin siis talopaketin hintaa!En sitä että pitääkö työmiehille antaa ruokaa tai keittää kahvia,onko se remonttireiska-hommaa,monta kymmentä euroa/h pitää kenellekin maksaa.Noihin tartuttiin ja jauhettiin niin että oikeesti pinna palo! Ne eivät olleet millään lailla olleellisia asioita.-
Talopaketin hinta selvinnee tarkimmin talotehtaiden edustajilta. Ja muuttovalmiiksi hintaa tulee talopaketti x3, hyväksi havaitun nyrkkisäännön mukaan. Kuten jo kahdesti sinulle on sanottu... Tarkempaa on mahdotonta sanoa, koska et osaa/halua yksilöidä tarkemmin. Lämmitysmuoto? Verhoilu? Perustusmuoto? Kunnallistekniikka? Ei "tavallinen pieni talo" sano mitään. Ihmisilla on niin eri kriteerit tavallisuudelle ja pienuudelle.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Raksaaja!Just siks kiukkua,kun ei mene jakeluun se kysymys mitä kysyn!!Kaikkeen puuhun puututaan.Etkö sä ite nää mitä kirjotat..

Mitä hittoo tuoki meinas? "Kaikki muu sanomasi tuntuu olevan kevennystä paitsi kiukuttelusi"
Siis sie oot saanu niin monta asiallista vastausta missä paljon tietoa, mutta niitä et sitten kommentoi mitenkään, vain provosoivia juttuja???
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Ja väitättekö te oikeesti ettei kukaan ole puuttunut turhiin asioihin?! Te kyllä vietättekin varmaan suurimman osan päivästä täällä,niin ette huomaakkaan miten seura on tehnyt teistä kaltaisensa.Turhasta jauhaminen mikä ei liittynyt itse taloon oli aika turhaa..Kysyin siis talopaketin hintaa!En sitä että pitääkö työmiehille antaa ruokaa tai keittää kahvia,onko se remonttireiska-hommaa,monta kymmentä euroa/h pitää kenellekin maksaa.Noihin tartuttiin ja jauhettiin niin että oikeesti pinna palo! Ne eivät olleet millään lailla olleellisia asioita.-
JOs oikeasti haluat tietää talopaketin hinnan, kysyt varmasti sitä myyjältä, etkä täältä.

Ei kukaan meistä voi tietää sinun tulevan talopakettisi hintaa. Minkäänlaista arviotakaan ei voi antaa, jos et kerro neliömäärää, materiaalivalintoja ym oheistietoja. Miksi ihmeessä täällä siis kyselet???

Ja muuten, sun pinnasi paloi jo kauan ennen kuin kukaan mainitsi, että rakentaminen ei ole remonttireiskahommaa.
 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
MISTÄ HELVETISTÄ MÄ VOIN TIETÄÄ PALJONKO MIKÄKIN MAKSAA JA KUN NÄIN RAKENNUSTA OLIN 10-VUOTIAS!Anteeksi kun en tiedä perusasioita.
1500-3000 euroa neliö, niin voit alkaa suunnitelemaan muuttoa. Ehkä. Riippuu valinnoistasi ja työpalkoista.

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

 
vieras
En muista nähneeni yhtä vaikeaa tapausta täällä aiemmin. Joitakin haukutaan suoraan ja päin naamaa, ja jaksavat joka kerta vastata kohteliaasti, mutta sinä onnistut jostain aina löytämään jotain, joka on väärin sanottu tai ymmärretty tai ei ymmärtänyt, että sanoitkin vitsinä.

 

Yhteistyössä