.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Me ollaan aikeissa kävellä pankkiin ja asuntolaina tarkoituiksena. Mietiään tässä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja nytpä sitten aattelin kysellä vähä,että jos kenelläkään ois kokemusta tuosta talopaketti-hommasta??

- Miten homma toimii?
- Mistä aloitetaan?
-Mistä kysellä tontista
-Paljonko tuli maksamaan yhteensä (paketti+muut)
-Avaimet käteen- vai Sateelta suojaan -periaattella
-Kumpi edullisempaa: Avaimet käteen (sis. kodinkoneet yms) vai Sateelta suojaan, jossa itse rakennat loppuun
-Vuokra-tontti vs omatontti (vuositasolla kulut)
-Rehellisiä mielipiteitä: KUMPI ON OIKEESTI EDULLISEMPAA: Paketti vai ihan itse rakennettu?


En tajua mistään mitään ja on hakusessa kaikki!!

En tarvitse moitintaa tai haukkumista.Asiallisia vastauksia,kiitos! :)
Ei voi suoralta kädeltä sanoa kumpi on oikeesti edullisempaa. Onko teillä
ulkopuolista työvoimaa? Paljonko teette itse? Kelpaako sulle materiaalit mitä paketissa olis tarjolla?

Tonttia kannattaa kysellä kaupungilta/kunnalta. Ja googlea käyttää. Sieltä saat varmasti moneen kysymykseesi vastauksen ja vähän vielä enemmänkin.
 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Me ollaan aikeissa kävellä pankkiin ja asuntolaina tarkoituiksena. Mietiään tässä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja nytpä sitten aattelin kysellä vähä,että jos kenelläkään ois kokemusta tuosta talopaketti-hommasta??

- Miten homma toimii?
- Mistä aloitetaan?
-Mistä kysellä tontista
-Paljonko tuli maksamaan yhteensä (paketti+muut)
-Avaimet käteen- vai Sateelta suojaan -periaattella
-Kumpi edullisempaa: Avaimet käteen (sis. kodinkoneet yms) vai Sateelta suojaan, jossa itse rakennat loppuun
-Vuokra-tontti vs omatontti (vuositasolla kulut)
-Rehellisiä mielipiteitä: KUMPI ON OIKEESTI EDULLISEMPAA: Paketti vai ihan itse rakennettu?


En tajua mistään mitään ja on hakusessa kaikki!!

En tarvitse moitintaa tai haukkumista.Asiallisia vastauksia,kiitos! :)
Oikeasti halvimmalla pääsee, kun rakentaa mahdollisimman paljon itse. Pitkästä tavarasta. Mitä vähemmän vieraan työtunteja, sen halvempi. Materiaalit maksavat suunnilleen saman, joten työ on se, missä oikeasti säästää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Raksaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Me ollaan aikeissa kävellä pankkiin ja asuntolaina tarkoituiksena. Mietiään tässä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja nytpä sitten aattelin kysellä vähä,että jos kenelläkään ois kokemusta tuosta talopaketti-hommasta??

- Miten homma toimii?
- Mistä aloitetaan?
-Mistä kysellä tontista
-Paljonko tuli maksamaan yhteensä (paketti+muut)
-Avaimet käteen- vai Sateelta suojaan -periaattella
-Kumpi edullisempaa: Avaimet käteen (sis. kodinkoneet yms) vai Sateelta suojaan, jossa itse rakennat loppuun
-Vuokra-tontti vs omatontti (vuositasolla kulut)
-Rehellisiä mielipiteitä: KUMPI ON OIKEESTI EDULLISEMPAA: Paketti vai ihan itse rakennettu?


En tajua mistään mitään ja on hakusessa kaikki!!

En tarvitse moitintaa tai haukkumista.Asiallisia vastauksia,kiitos! :)
Oikeasti halvimmalla pääsee, kun rakentaa mahdollisimman paljon itse. Pitkästä tavarasta. Mitä vähemmän vieraan työtunteja, sen halvempi. Materiaalit maksavat suunnilleen saman, joten työ on se, missä oikeasti säästää.
Mutta taito rakentaa pitää olla, muuten se vasta kalliiksi saattaakin tulla.
 
Tuttu kaveri ehdotti meille, että ostaisimme paketin ja hän tulisi väsäämään sen, tekee työkseen taloja. Putki- ja sähkötyöt menee jollekkin muulle. Olisi pyytänyt työstä 50-60tht. Että kyllä siinä säästää, jos itse on taitoa ja aikaa tehdä.
 
Meillä 132/215 neliöö. Alakerta itse muurattu, päälle Kastellin paketti. Vetivät rungon pystyyn ja tiilet katolle. Itse ollaan tehty kaikki minkä pystyy ja hintaa näyttäs tulevan semmonen 190 000 euroa.

Jos on taitoja itse tehdä, niin edullisemmalla pääsee kuin kaikki talotoimittajalta. Toki riippuu paljon materiaaleista. Teeppä http://www.talopeli.fi/ .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Eli puhutteko nyt siitä,että paketti Sateelta suojaan-periaattella eli itse rakennetaan loppuun vai Ihan Alusta Asti Itse Rakennettu?
Minä puhuin semmosesta, että seinät ym. tulevat elementteinä. Yks puolituttu tekee ihan pitkästä tavarasta, oman metän puista. En ole kehdannut kysellä mitä tulee maksamaan. On jotenki kauheen salamyhkänen aina raha-asioissa.
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
"Ulkopuolisella" tarkoitan sukuani..on joka lähtöön rakentajia ja asentajia jne..ja kossupullolla varmaan selviäisi muutaman kerran/kk :LOL:

Yleensä pankit eivät hyväksy budjeteihin noita 'talkoolaisjuttuja', niiden varaan kun ei kannata laskea yhtään... ;)

OT, mutta tuli vain mieleeni... :)
 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
"Ulkopuolisella" tarkoitan sukuani..on joka lähtöön rakentajia ja asentajia jne..ja kossupullolla varmaan selviäisi muutaman kerran/kk :LOL:
Valittettavasti talonrakennuksessa ei riitä "muutama kerta/kk" Kyllä se on ihan jokapäiväistä työtä. Tuhansia tunteja. Kukaan ei tule rakentamaan pullopalkalla. Epäilen ainakin.

 
hoopo
Jos ei omasta takaa ole rakennustaitoa ja ajattelitte tuttujanne käyttää kossupalkalla, niin sitten kyllä suosittelen, että otatte paketin mahdollisimman valmiiksi (ei kuitenkaan valmis-pakettia). Siinä talossa on vielä kuitenkin vaikka kuinka paljon tekemistä ja säilyis edes jonkunlaiset välit sukulaisiin.

Me tehtiin justiin Kastellin säältä suojaan talo 141 neliötä ja autotalli pitkästä 69 neliötä. Maalämpö, tontti ja kaikki muu makso yhteensä n. 170 000 euroa. Itse tehtiin paljon (paitsi siis se paketin pystytys), mutta appiukolle maksettiin jonkun verran, samoin laatottajalle ja putkimiehelle. Sähkötyöt teetettiin ihan "oikeella" sähkömiehellä eli täydellä hinnalla.
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
No saahan sitä epäillä..eikä tuota nyt tarvi niin tosissaan ottaa.Tokihan maksetaan jos hinnasta sovitaan,mutta en usko että joudun kenellekään tuhansia euroja sentään maksamaan..isä,setä,äidin serkku,perhetuttu vuosien vuosien takaa,joka rakentanut vanhempieni taloa + suvun kesämökin jne...

Mutta tutkaillaan tilannetta!

Meilläkin oli nimittäin ennen projektin alkun monia monia talkoolaisia ja halvallatekijöitä.
Onneksi ei laskettu mitään heidän varaan, vaan ajateltiin, että jos talkuuapua saadaan, niin se on bonusta. Tähän mennessä talkoolaisia onkin käynyt tosi vähän, oma veljeni on käynyt ehkä kolmena päivänä, hirsipaketin pystytyksessä oli muutama talkoolainen...

Meillä kaikki tehdään alusta saakka itse, paitsi sähkökytkennät ja vesiputkienvedot sisälle. Rankkaa on, mutta rahaa säästyy. :) Samanlainen talo teetettynä tulisi maksamaan vajaat 300 000, meillä tavoitteena on päästä alle 150 000 ;)
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Noh,jooh...asia tuli kutakuinkin selväks..Mutta sanompa vaan että täällä ollaan niin tiukkuksia joka asian suhteen että oksat pois!!Esim tuo kossu-pullo juttu...huumorintajua ihmiset,ei tarvi ottaa kaikkee tosissaan! :kieh:

Ja sitä paitsi: HALUSIN KOKEMUKSIA, en sitä että kuka mitäkin osaa ja kuka tulee ja ei tule ja milläkin palkalla tulee tai ei tule..

Tältä palstalta ei tipu koskaan asiallisia neuvoja tai pohdintoja jne...
Mulla ei ainakana ole tarkoitus ollut loukata sua mitenkään ja mun mielestä sä oletkin saanut asiallisia kommentteja.

Jos keskustelu etenee vielä, niin se voi muodostua hyvinkin hedelmälliseksi sinulle. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Me ollaan aikeissa kävellä pankkiin ja asuntolaina tarkoituiksena. Mietiään tässä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja nytpä sitten aattelin kysellä vähä,että jos kenelläkään ois kokemusta tuosta talopaketti-hommasta??

- Miten homma toimii?
- Mistä aloitetaan?
-Mistä kysellä tontista
-Paljonko tuli maksamaan yhteensä (paketti+muut)
-Avaimet käteen- vai Sateelta suojaan -periaattella
-Kumpi edullisempaa: Avaimet käteen (sis. kodinkoneet yms) vai Sateelta suojaan, jossa itse rakennat loppuun
-Vuokra-tontti vs omatontti (vuositasolla kulut)
-Rehellisiä mielipiteitä: KUMPI ON OIKEESTI EDULLISEMPAA: Paketti vai ihan itse rakennettu?


En tajua mistään mitään ja on hakusessa kaikki!!

En tarvitse moitintaa tai haukkumista.Asiallisia vastauksia,kiitos! :)
Heippa!

Meillä on talopaketti, mutta siis kasasimme itse. (hirsitalo ja kasaus meni nopeasti tutulla porukalla).
Meillä paketti maksoi 104 000, siihen sisältyi runkotarvikkeet, ikkunat, ovet, lattialaudat, autotalli, portaat, kaiteet, villat ym ym. eli vain kalusteet(keittiö, khh, wc, koneet), kosteiden tilojen materiaalit, takka ja tietenkin perustukset jäi lisäksi.
Kaiken kaikkiaan meidän budjetti on vähän yli 200 000 euroa ja siinä on pysytty (meillä oli tontti valmiina), talossa vähän reilu 200 neliötä.
Meillä mies tehnyt sähköhommat, rungon kasauksen, kaikki sisähommat, takan muurannut tuttu ja putkarikin tuttu eli niissä säästetty paljon.

Tontin katselu kannattaa aloittaa ihan kiint.välitysfirmojen tai etuoven/oikotien kautta.
Katselkaa eri firmojen talovaihtoehtoja (niihin saa muutoksia tehdä jos ei suoraan mieluista löydy) ja pyytäkää tarjouksia useammasta, ja TINKIKÄÄ :D

Seuraavaksi haetaan sitten rakennuslupaa.

Se tuleeko halvemmaksi ottaa avaimet käteen vai itse rakentaminen riippuu aika paljon siitä millaisen paketin ottaa ja kuinka paljon itse sitten pystyy ja osaa tehdä. Meillä esim. mies pystyi olemaan töistä pois ja olemaan siten joko koko päivän raksalla tai töissä, eikä päivät venyneet hirveän pitkiksi.
 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Noh,jooh...asia tuli kutakuinkin selväks..Mutta sanompa vaan että täällä ollaan niin tiukkuksia joka asian suhteen että oksat pois!!Esim tuo kossu-pullo juttu...huumorintajua ihmiset,ei tarvi ottaa kaikkee tosissaan! :kieh:

Ja sitä paitsi: HALUSIN KOKEMUKSIA, en sitä että kuka mitäkin osaa ja kuka tulee ja ei tule ja milläkin palkalla tulee tai ei tule..

Tältä palstalta ei tipu koskaan asiallisia neuvoja tai pohdintoja jne...
Onko sinusta asiallista odottaa, että joku tulee ilmaiseksi tekemään vaikkapa 200 tuntia työtä? Jos lasket normaalin timpurin laskutuksen 30-50 euroa tunti, niin saa olla aika jalomielinen jos päivän päätteeksi tulee sukulaisen/tutun raksatyömaalle viikkokausiksi tekemään taksvärkkiä.

Talon rakentaminen on oikeasti kovaa työtä. Kyllähän tapetteja ripustaa "kuka tahansa", mutta rakentaminen; valaminen, raudoittaminen, koolaaminen, eristäminen, muuraaminen ym. Niihin uppoaa päiviä toisensa perään.

 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Ja vielä pitää lisätä,että nämä AMMATTILAISET TUTTAVAT JA SUKULAISET eivät silloin olleet muulla työmaalla.Herrajumala,se raksa oli niiden TYÖPAIKKA!!!Järki hoi!!!
Sellaisia tuttuja ja sukulaisia minäkin haluaisin, että jättävät päivätyönsä toisen raksaprojektin ajaksi, eivätkä nosta siitä palkkaa. Kivat sulle. Mistä nyt siis enää kiikastaa? Ehdottomasti pitkästä tavarasta, jolloin ei tarvitse maksaa kuin materiaalit.

 
IiksistäIiks
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Eikä palkka ollu viina-pullo...Se oli vaan läppä,mut eihän täällä istä ymmärretä!Niuhotetaan mikä ehitään..
Kyllähän siekin niuhotat:/ Taitaapi monella olla tänää kiukkupäivä ja hermot kireällä. Laittakaa silmät kiinni, vetäkää syvään henkeä ja rauhoittukaa :) Ei tää elämä niin vakavata oo :D
 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
JÄTTÄVÄT PÄIVÄTYÖNSÄ?!Kuka semmosta on sanonu?!Noh,helvettiäkö teille selitän meidän suvun osaajista,että tiedä mitään mistään,ihan niinku en mäkään! :kieh: :kieh: En siis viisastunu yhtään kysymykseni kanssa..taistelu tuli vaan!Tsemiä teille,jotka osaatte itse rakentaa talonne.Rakentakaan,mutta älkää pitkästykö! :LOL: :kieh:
"Ja vielä pitää lisätä,että nämä AMMATTILAISET TUTTAVAT JA SUKULAISET eivät silloin olleet muulla työmaalla.Herrajumala,se raksa oli niiden TYÖPAIKKA!!!Järki hoi!!!"

Mitä tuolla sitten tarkoitit?
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Ja vielä pitää lisätä,että nämä AMMATTILAISET TUTTAVAT JA SUKULAISET eivät silloin olleet muulla työmaalla.Herrajumala,se raksa oli niiden TYÖPAIKKA!!!Järki hoi!!!
No jos raksa on sun sukulaisten ja tuttavien työpaikka, niin mä veikkaan että joudut maksamaan ihan kunnon palkkaa. (mainitsit tuossa, ettet usko joutuvasi maksamaan tuhansia euroja)

No, ei taruta tähän...

Kannattaa ihan ensiksi miettiä, mistäpäin haluatte tontin. Ja sitten etsiä sitä tonttia sieltä. Ostaa tai vuokrata kunnalta/kaupungilta/yksityiseltä...

Sitten hommaatte pääsuunnittelijan ja vastaavan mestarin työmaalle.

Ja eikun suunnittelemaan. Tarvitaan rakennuslupakuvat, rakennekuvat ym. Suunnittelija kyllä tietää mitä kaikkea tarvitaan.

Kun on haettu ja saatu rakennuslupa, voidaan ryhtyä tositoimiin. Tontti muokataan sellaiseksi, että siihen voi rakentaa..

Tuon pääsuunnittelijan tai vastaavan mestarin toimenkuvaan voi liittää sen, että hän huolehtii tontille materiaalit ja välineet määräaikaan mennessä...

Joku toinen saa jatkaa, jos tarvetta tulee... :)

Niin, meillä on vuokratontti sen takia, että ostohinnalla maksetaan tontin vuokraa n.70 vuotta...

 
Raksaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Voi jeesus!!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: No ei kai ne vuosi tolkulla raksalla ole??!!Ja satoja ihmisiä raksalla häärimässä dollarin kuvat silmissä,vai?
Kyllä talonrakennuksessa menee helposti 6kk-3vuotta. Riippuu paljonko tekee itse.
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Mutta kiitän silti Armiliina,että vähä jaksoit kertoa siitä, mistä alunperin oli kyse :)

Eipä kestä, jos alkaisin luettelemaan kaiken, niin kestäisi varmasti yhtäkauan, kuin ison talon rakentaminen. :)
 
Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja Raksaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Voi jeesus!!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: No ei kai ne vuosi tolkulla raksalla ole??!!Ja satoja ihmisiä raksalla häärimässä dollarin kuvat silmissä,vai?
Kyllä talonrakennuksessa menee helposti 6kk-3vuotta. Riippuu paljonko tekee itse.
6 kuukauteen kyllä rakennuttaa, jos on vähintään 3 täysammattilaista täysipäiväisesti hommissa ja vielä urakkapalkalla... :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Raksaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttara84:
Voi jeesus!!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: No ei kai ne vuosi tolkulla raksalla ole??!!Ja satoja ihmisiä raksalla häärimässä dollarin kuvat silmissä,vai?
Kyllä talonrakennuksessa menee helposti 6kk-3vuotta. Riippuu paljonko tekee itse.
6 kuukauteen kyllä rakennuttaa, jos on vähintään 3 täysammattilaista täysipäiväisesti hommissa ja vielä urakkapalkalla... :)
Ja meillä meni puolitoista vuotta, ei juurikaan ulkopuolisia hommissa kuin satunnaisesti.
 

Yhteistyössä