9. luokan päättänyt tyttö ilmoitti, että paikat jonne hän on hakenut ja osaan pääsisi opiskelemaan, eivät kiinnostakaan ja ei aio mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no itse kävin taloukoulun eli kymppiluokan,suosittelen..se oli mukavaa ja avartava kokemus :)
mietin asioita ja hain uudestaan sinne minne en halunnut ekaksi ja pääsin.
tsemppiä :)
kyllä se opiskelu kannattaa.ettei jätä sitä siihen että ei ole ammattia eikä saa töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Jos väkisin pakottaa opiskelemaan alalle, minne ei haluakaan, niin ei siitä pidemmän päälle hyvää seuraa.On muitakin vaihtoehtoja ja yrittää voi vuoden kuluttua uudestaan sinne minne kiinnostusta on

Mutta voi parantaa numeroja kymppiluokalla ja parantaa mahiksia päästä sinne omaan unelmapaikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no sitten neiti varmaan elättää itsensä??
en elättäis tuon ikäistä, jolla ei ole mitään koulutuspaikkaa, eikä kiinnostusta omaa tulevaisuuttaan kohtaan!!

lastensuojeluviranomaiset varmaan puuttuisivat asiaan, jos kieltäytyisit elättämästä alaikäistä lastasi

no niinpä.
eikö lapsi ole 16 vuotiaana vielä vanhempien elätettävänä?
ja 18 sitten on aikuinen..?

Sanot tytölle että ei voi jäädä jumittamaan kotiin, opiskelu on tärkeää. Sanot tytöllesi että mikä ala häntä kiinnostaa toiseksi hakee sinne ja myöskin menee sinne, sitten hän voi hakea sitä paikkaa sinne johki konealalle, mutta ei kuitenkaan jää odotteleen ja makaan sohvalle koska siitä tulee kierre, (ainaki mulla joskus) että kotona onki kiva olla ja ei jaksa lähteä opiskelemaan:(

oikeestiko te ootte sitä mieltä, että 16vuotiaan mieli saa muuttua niin äkkiä, et jos keväällä on jonnekin haettu, niin sen ei tarvii enää syksyllä kiinnostaa??

just just juuuuust.... mun mielestä ihminen ei, nuorikaan, saa olla tuuliviiri ja omien tekojensa seuraukset on kannettava!!

NO KYLLÄ!
16veenäkö pitäisi jo tarkalleen tietää mikä kiinnostaa ja mitä tahtoo tehdä!? Jos olisi omasta lapsestani kyse, antaisin aikaa pohtia, en katsoisi mitään vuoden kotona lorvailuakaan kyllä mutta välivuoden soisin, esim. kymppiluokalla, töitä tehden tms.

no itse kävin taloukoulun eli kymppiluokan,suosittelen..se oli mukavaa ja avartava kokemus :)
kyllä se opiskelu kannattaa.ettei jätä sitä siihen että ei ole ammattia eikä saa töitä.

kymppiluokkaa kannattaa miettiä todellakin.
se kestää vaan sen vuoden,tai siis 10 kk,vähän alle.
siinä oppii leipoo,siivoo yms ..ei ole rankkaa,se on mukavaa :)
ja saa ystäviä ja voi miettiä mitä haluaa opiskella samalla.

ei kai talouskoulu ole sama kuin 10. luokka? muutes, helsingissä voi parantaa yksittäisiäkin peruskoulun numeroita aikuislukiossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mitään kiirettä opiskelemaan ja töihin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
en elättäis tuon ikäistä, jolla ei ole mitään koulutuspaikkaa, eikä kiinnostusta omaa tulevaisuuttaan kohtaan!!

Alaikäinenkö?
:o

no on minkä ikäinen tahansa, niin minä opetan lapsilleni vastuullisuutta, ahkeruutta, säännöllisyyttä jo pienestä pitäen!! ei maailma laiskoja elätä!! =)

Juu ei maailma elätä mutta Suomi elättää kyllä ja tän maan nuoret on asiasta hyvin tietoisia.

voi jeesus mitä tekstiä!!!! mä olen varmaan tullu vanhaksi, mutta missä helvetissä on suomalaisten moraali!!!! ahkeruus, työmoraali ja halu elättää itse itsensä...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jos väkisin pakottaa opiskelemaan alalle, minne ei haluakaan, niin ei siitä pidemmän päälle hyvää seuraa.On muitakin vaihtoehtoja ja yrittää voi vuoden kuluttua uudestaan sinne minne kiinnostusta on

Mutta voi parantaa numeroja kymppiluokalla ja parantaa mahiksia päästä sinne omaan unelmapaikkaan.

sitä kymppiluokkaahan mäkin ehdotin ;)

mitä hyötyä on siitä jos vastenmielisesti menee jollekin linjalle josta ei tykkää... ei siitä mitään tule, tiedän kokemuksesta. tyttö lopetti kokki linjan kesken eli hukkaan meni se kaikki. siinä oli puolivuotta tekemättä mitään. haki uudelleen ja pääsi käsi ja taideteolliseen.
Miten olis kymppiluokka, voisi miettiä uoden ja parantaa numeroitaan????

Alkuperäinen kirjoittaja :P:
no tuota,sossusta kai saa mut saako kelasta mitään tukea 16 vuotias joka ei opiskele ja asuu kotona?
ei kai :p

ja jos vaikka muuttaa omilleen niin saahan sitä asumistukea mut ei kai paljon muuta.
saako nykyään kelasta mitään jos kieltäytyy opiskelusta,ennen se oli että ei saa ja ikäraja oli 25 siihen et sai sen työttömyyskorvauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja iop:
oikeestiko te ootte sitä mieltä, että 16vuotiaan mieli saa muuttua niin äkkiä, et jos keväällä on jonnekin haettu, niin sen ei tarvii enää syksyllä kiinnostaa??

just just juuuuust.... mun mielestä ihminen ei, nuorikaan, saa olla tuuliviiri ja omien tekojensa seuraukset on kannettava!!

NO KYLLÄ!
16veenäkö pitäisi jo tarkalleen tietää mikä kiinnostaa ja mitä tahtoo tehdä!? Jos olisi omasta lapsestani kyse, antaisin aikaa pohtia, en katsoisi mitään vuoden kotona lorvailuakaan kyllä mutta välivuoden soisin, esim. kymppiluokalla, töitä tehden tms.

no sitä työntekoa kai se itsensä elättäminen on? eli se mitä vastustan on lorvailu!!!! ei voi jäädä vuodeksi sohvalle makoilemaan ja tuhlailemaan vanhempien rahoja shoppailuhelveteissä!!! kymppiluokka fine, mutta mieluummin soisin oman lapseni tuon ikäisenä opiskelevan ku menevän töihin...

Kymppiluokalle suostuisi ehkä lähtemäänkin (puthuttiin tästä aikaisemmin), tosin ei kuulemma siihen samaan kouluun missä kävi yläasteen.

Täytyys alkaa selvittään, toinen mahdollisuus olisi 60km päässä :/

Meillä poika 19v piti taukoa opinnoista ja on ollut opiskelemallaan alalla töissä.Syksyllä palaa opintojen pariin, viiminen vuosi =)

Pakottaa ei minustakaan voi. Meidän tyttö kirjoitti pari vuotta sitten ylioppilaaksi (nyt 21 v.) ja on pari vuotta opiskellut paikassa, jonne ihan välttämättä halusi. Ja on nyt sitten huomannut, ettei kiinnostakaan. Voi se mieli siis muuttua myöhemminkin eikä siitä maailmanloppu tule. Tietysti jotain järkevää pitäisi tehdä. Mutta jos väkisin menee johonkin, ei niistä opinnoista kuitenkaan mitään tule.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joten heittäisit oman lapsesi kadulle?

Huh mitä tekstiä :D

ei pellolle mutta järki käteen.

mun kaveri haahuili yläasteen jälkeen monta vuotta ja aina niiden äiti aina sano ja kiristi että mee ja tee,mutta kaveri itekin ties et äiti vaan puhuu ja aina rahaa löyty kun kaver halus.

nyt se on 29v ja yhä ilman koulutusta. mäkkärissä töissä ja nyt hakee vihdoin omaa asuntoa.

mä ite sanoisin lapselle että ei vaihtoehtoja, kotiin et jää se on varma. kymppiluokka tai sit etitään työpaikka. oma valinta

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joten heittäisit oman lapsesi kadulle?

Huh mitä tekstiä :D

ei pellolle mutta järki käteen.

mun kaveri haahuili yläasteen jälkeen monta vuotta ja aina niiden äiti aina sano ja kiristi että mee ja tee,mutta kaveri itekin ties et äiti vaan puhuu ja aina rahaa löyty kun kaver halus.

nyt se on 29v ja yhä ilman koulutusta. mäkkärissä töissä ja nyt hakee vihdoin omaa asuntoa.

mä ite sanoisin lapselle että ei vaihtoehtoja, kotiin et jää se on varma. kymppiluokka tai sit etitään työpaikka. oma valinta

kiva kun joku on mun kanssa samaa mieltä!! =)

tässä mun tarina: kävin kymppiluokan kun en päässyt sinne minne halusin,sitten pääsin ja jätin kesken.
nyt oon kohta 27 vee,ei ammattia,ei työtä.
kaksi lasta ja mies.
ja nyt olisi tarkotus lähteä opiskelee se ammatti.

Ei muakaan joka päivä kiinnosta töihin mennä, eikä opiskeluaikoina aina meinannut jaksaa lukea tenttiin tai tehdä tehtäviä, käydä luennolla. Aikuiseksi kasvaminen on sitäkin, että oppii sietämään asioita, joita vaan pakko tehdä, kiinnosti tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla meni näin:
tässä mun tarina: kävin kymppiluokan kun en päässyt sinne minne halusin,sitten pääsin ja jätin kesken.
nyt oon kohta 27 vee,ei ammattia,ei työtä.
kaksi lasta ja mies.
ja nyt olisi tarkotus lähteä opiskelee se ammatti.

ja kyllä kaduttaa etten käynny opintoja silloin nuorena!!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
ei pakottamisella mistään mitään tule.tiedän kokemuksesta joten älkää pakottako ainakaan.
se voi tuhoaa koko elämän vaikka.

Sossupummius alkaen 16-vuotiaasta sitten ei tuhoa?

no ei välttämättä.kun on fiksu ja miettii jotain muita vaihtoehtoja.ei sinä kannata pakottaa mutta muita vaihtoehtoja voi aina miettiä.
esim juuri se kymppiluokka tai jotain pientä työtä yms.

Minä ilmoittaisin tiukasti että jotain on tehtävä: opiskeltava tai tehtävä muuta työksi luokiteltavaa - ei sovi että vain makoilee kotona vuoden sen takia ettei kiinnosta.
Ja että jos syystä tai toisesta päätyy kotiin makoilemaan, niin se tarkoittaa sitä että vanhemmilta tulee vain katto pään päälle, ruoat pöytään ja tarvittavat vaatteet. Itse kustantaa mahdollisen kännykän, leffareissut, kahvilakäynnit, karkkinsa, kaiken muun ylimääräisen.

Veljeni ei päässyt ekalla yrittämällä haluamaansa kouluun peruskoulun jälkeen. Heitti kaiken lekkeriksi. Nyt aikaa kulunut tästä liki kymmenen vuotta ja veli on nyt oppisopimuskoulutuksessa. Se on kovin vaikeaa kaikille, kun nuori ei tee mitään!!! Tiedän, että motivoiminen vaikeaa, mutta ei se ajan myötä helpotu. Lisäksi on vaikeaa saada opiskelupaikkaa/työpaikkaa vuosien olemisen jälkeen.

Yhteistyössä