9. luokan päättänyt tyttö ilmoitti, että paikat jonne hän on hakenut ja osaan pääsisi opiskelemaan, eivät kiinnostakaan ja ei aio mennä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi hyvän tähden, että yläasteen päättävälle välivuosi. En IKINÄ suostuisi. Ehkä jos tavotteet on mallia lähihoitaja tai suurtalouskokki, niin mitäs sen väliä.... Tai mistä minä tiedän, mutta mitään välivuotta ei TODELLAKAAN tuon ikäiselle.

Niin vaihtariksi ei todellakaan lähdetä, jos et ole missään koulussa. Esim. Rotaryn kautta pääsee suht edullisesti, mutta ne hyväksyy ohjelmiinsa vain kauniit, sivistyneet ja lahjakkaat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no sitten neiti varmaan elättää itsensä??
en elättäis tuon ikäistä, jolla ei ole mitään koulutuspaikkaa, eikä kiinnostusta omaa tulevaisuuttaan kohtaan!!

Onhan sillä kiinnostusta. Typerää tuollainen, että kun kyse nimenomaan on siitä tulevaisuudesta, niin sitten pitää hakea samalla muihinkin paikkoihin, joita ei tulevaisuuteensa halua.
Onhan se kurjaa ettei päässyt sinne mihin halusi, mutta ensvuonna uudelleen hakuun. Ei siinä muu auta.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
en elättäis tuon ikäistä, jolla ei ole mitään koulutuspaikkaa, eikä kiinnostusta omaa tulevaisuuttaan kohtaan!!

Onhan sillä kiinnostusta. Typerää tuollainen, että kun kyse nimenomaan on siitä tulevaisuudesta, niin sitten pitää hakea samalla muihinkin paikkoihin, joita ei tulevaisuuteensa halua.
Onhan se kurjaa ettei päässyt sinne mihin halusi, mutta ensvuonna uudelleen hakuun. Ei siinä muu auta.

ja siihen asti voi maata sohvalla?? :D
ei voisi jos olis mun lapseni....
meidän perheessä ollaan ahkeria ja tehdään jotain hyvää meidän elämällä! =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Kesätöitä, kesätöitä, kesätöitä koko kesä ja syksy. Talvella myymään lippuja laskettelurinteeseen tms. Niin sitä ollaan aina tehty, ei mikään sohvaperunavälivuosia tuon ikäiselle, ei missään nimessä vaan rautaa pitää takoa silloin kun se on kuuma, muutoin jää yhteiskunnan ulkopuolelle

Miten saattoi päästä osaan opiskelemaan? Yhteishaussa pääsee opiskelemaan vaan siihen toiveissa korkeimmalla olleeseen, johon omat pisteet / keskiarvo rittää. Siis vaikka riittäis 3n paikkaan 5stä pisteet, niin pääsee vaan siihen, joka on ollut korkeimmalla toiveissa. Minun tyttöni keskiarvo olisi riittänyt 4n lukioon, mutta paikka hänellä on vaan siinä 1. toiveena olleessa.
No tämä oli asian vierestä. Koita kannustaa lastasi menemään tuohon kouluun tai sitten vaadit käymään töissä koko välivuoden. Siivoamaan pääsee varmasti, eiköhän sitten jo koulukin maistu. Älä ainakaan anna maata kotona ja pörrätä kylillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Jos ei opiskelu maittaisi niin mä ehdottaisin välivuotta ja menis vaikka vaihtariks jenkkeihin yms. Jos itse olisin päässyt niin SALETISTI olisin mennyt mutta sainkin sitten esikon niin se jäi. Äitini olisi myös maksanut reissun :)

Niin ja tää siks että sais nuori nauttia elämästä 9 vuoden jatkuvan opiskelun jälkeen ja saisi ainakin vaihtelua... Mut vissiin osassa niitä vaihtooppilas juttuja on myös koulua mutta on taas sit iiihan eri juttu :)

Haloo, sehän ON vaihto-OPPILAS, siis toden totta siellä on koulua. Sinne siis mennään opiskelemaan paikalliseen kouluun. Ja siihen kyllä yleensä vaaditaan, että on koulussa täällä kotimaassakin.

Alkuperäinen kirjoittaja lukiolaisen äiti:
Miten saattoi päästä osaan opiskelemaan? Yhteishaussa pääsee opiskelemaan vaan siihen toiveissa korkeimmalla olleeseen, johon omat pisteet / keskiarvo rittää. Siis vaikka riittäis 3n paikkaan 5stä pisteet, niin pääsee vaan siihen, joka on ollut korkeimmalla toiveissa. Minun tyttöni keskiarvo olisi riittänyt 4n lukioon, mutta paikka hänellä on vaan siinä 1. toiveena olleessa.
No tämä oli asian vierestä. Koita kannustaa lastasi menemään tuohon kouluun tai sitten vaadit käymään töissä koko välivuoden. Siivoamaan pääsee varmasti, eiköhän sitten jo koulukin maistu. Älä ainakaan anna maata kotona ja pörrätä kylillä.
Jos on hakenut sekä yhteishaussa että yhteishaun ulkopuolelta? Eihän kaikkiin oppilaitoksiin haeta yhteishaun kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Kesätöitä, kesätöitä, kesätöitä koko kesä ja syksy. Talvella myymään lippuja laskettelurinteeseen tms. Niin sitä ollaan aina tehty, ei mikään sohvaperunavälivuosia tuon ikäiselle, ei missään nimessä vaan rautaa pitää takoa silloin kun se on kuuma, muutoin jää yhteiskunnan ulkopuolelle

niin no, siitä kai tässäkin on kysymys.. mitä ap:n tyttö sitten meinaakaan tehdä tämän vuoden?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja patistat johonkin:
Johonkin on mentävä vaikka joku amiksen linja. Pakko!

No, ei kaikki teinit (kohta 16v) ole noin vaan määräiltävissä, hyvin on tietoinen mitä haluaa ja mitä tekee. Kyllä mä sen sinne saan ilmotettuu, mut jos motivaatio esim. ravitsemusalalle on nolla niin mitä siitäkin tulee, ei mitään.

Mulla on kyllä keinot, joilla ohjailen tuota vähän uppiniskaisempaakin teiniäni. Meillä on kyllä selvä homma, että kaikenlainen "sponsorointi" loppuu, jos opinnot eivät suju oma-aloitteisesti järkevällä tavalla. Olisi kurja, kun ei olisi rahaa omiin juttuihin ja harrastuksiin eikä saisi uusia vaatteita ja joutuisi itse pesemään pyykkinsä jne. joten kyllä se laiskempikin teini vaan ponnistaa eteen päin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joten heittäisit oman lapsesi kadulle?

Huh mitä tekstiä :D

yleensä se saattaa saada asiat tärkeysjärjestykseen, jopa teinin mielessä kun lätkäsee eteen lapun missä on summa mikä pitää saada kasaan joka kk, vuokra, ruoka jne. saattaapi alkaa houkuttaa vaihtoehto että hyväksyy opiskelupaikan, kyselee syksyllä peruutuspaikkoja ja koittaa siirtyä sitten sinne...

Jos ei opiskelu maittaisi niin mä ehdottaisin välivuotta ja menis vaikka vaihtariks jenkkeihin yms. Jos itse olisin päässyt niin SALETISTI olisin mennyt mutta sainkin sitten esikon niin se jäi. Äitini olisi myös maksanut reissun :)

Niin ja tää siks että sais nuori nauttia elämästä 9 vuoden jatkuvan opiskelun jälkeen ja saisi ainakin vaihtelua... Mut vissiin osassa niitä vaihtooppilas juttuja on myös koulua mutta on taas sit iiihan eri juttu :)

Hä? Mikä vaihto-OPPILAS se sellainen on, joka ei käy koulussa. :D Siis vaihto-oppilaaksi nimenomaan lähdetään suomalaisesta koulusta johonkin ulkomailla sijaitsevaan kouluun. Eli oppilas vaihtaa kotimaisen koulunsa vuodeksi ulkomaalaiseen, siitä tuo nimityskin.

Kyllä ihmiset on pihalla... :)

En lukenut ihan koko ketjua, mutta just kun oma esikoiseni päätti peruskoulun ja innolla otti opiskelupaikan vastaan, tuntuu ajatus melko vieraalta, että sanoisin: no ei sun tartte, jos ei kiinnostakaan. Kyllä niistä puhuttiin kun valintoja teki, että joku näistä ihan varmasti toteutuu ja ilman muuta opiskelemaan.

Aupairiksi jonnekin. Ei pitkälle tarvi mennä, vaikka Ruotsi, Norja. Itse kyllä patistaisin tekemään jotain, en kattelis sohvalla makaavaa teiniä jota ei nyt vaan satu kiinnostaa mikään opiskelupaikka.
Jotain olis tehtävä. Yrittäisin tietty itse pureutua sen teinin ajatusmaailmaan ja jos onni olis myöden, voisi yhteisellä tuumauksella/aivoriihellä löytyä se mitä se oikeasti haluaa tehdä.
Mutta jos ei, niin patistaisin ulkomaille aupairiksi. se kokemus ei koskaan mene hukkaan.

On siinä sellainenkin pointti,etteivät kaikki nyt vaan siinä iässä tiedä,mitä haluavat. Itse menin lukioon,suoritin pari kurssia vuoden aikana,eikä kiinnostanut ollenkaan. Joten tavallaan se oli välivuosi. Seuraavana syksynä menin amikseen,eikä sekään ollut mun juttu,joten erosin kuukauden opiskelun jälkeen. Menin töihin vuokrafirman kautta, 2kk:n päästä olin jo vakituisena. Ostin oman asunnon (ilman takaajia) ,kun 18 vuotiaana oli vuositulot 40 t. Nyt asuntolainaa jäljellä alle 10 t,kämppä sijoituksena (maksaa itse itsensä+pientä tuottoa kulujen jälkeen) ja töissä tapaamani miehen kanssa pieni tyttö :) ikää mulla nyt 21.. Joten ei se aina ole pakko opiskelujen kautta elämää pohjustaa. Jos joskus keksin jonkun ammatin johon haluan opiskella,on minulla siihen edelleen mahdollisuus :) itse olen oikein tyytyväinen! :)

Lähempänä syksyä soittokierros siihen kouluun, jos vaikka olisikin tilaa. Seuraavana vaihtoehtona 10. luokka ja samalla vuosi aikaa miettiä mitä haluaa tehdä? :) Ei ne asiat oo niin hankalia, oikeesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
En lukenut ihan koko ketjua, mutta just kun oma esikoiseni päätti peruskoulun ja innolla otti opiskelupaikan vastaan, tuntuu ajatus melko vieraalta, että sanoisin: no ei sun tartte, jos ei kiinnostakaan. Kyllä niistä puhuttiin kun valintoja teki, että joku näistä ihan varmasti toteutuu ja ilman muuta opiskelemaan.
Teillä taisi kuitenkin olla niin, että esikoinen haki vain niihin paikkoihin, joihin oikeasti myös halusi? Mun kuopukselle aikoinaan ysillä opo ehdotti, että hakee myös sellaiseen paikkaan, johon varmasti pääsee. Mikä mun mielestä oli ihan älytön idea, jos ei ole mitään kiinnostusta koko alalle.

Ehkä voisi jutella siihen sävyyn, että joka vuosi oppilaitosten ympärille jää nuoria, jotka haluaisivat opiskella, mutteivat vaan pääse minnekään. Niin että jos oikein saa vielä valitakin, niin kyllä niistä omista valinnoista (muutama kk sitten tehdyistä ) pitää sen verran ottaa vastuuta, että lähtee kouluun syksyllä. Se on sitä aikuiseksi kasvamista. Myöhemmin voi vaihtaa , mutta kokeilematta on vähän lapsellista jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Teillä taisi kuitenkin olla niin, että esikoinen haki vain niihin paikkoihin, joihin oikeasti myös halusi? Mun kuopukselle aikoinaan ysillä opo ehdotti, että hakee myös sellaiseen paikkaan, johon varmasti pääsee. Mikä mun mielestä oli ihan älytön idea, jos ei ole mitään kiinnostusta koko alalle.

Kai nyt kuitenkin suurin osa hakee sellaisiin paikkoihin joihin on kiinnostusta ja ymmärsin, että oli kyse siitä, että nyt se on muutamassa kuukaudessa ns lopahtanut se kiinnostus. Ennen kuin on edes aloittanut. Mutta edelleen, en lukenut ihan koko ketjua, pahoittelen, jos ymmärsin väärin tai muuten puhun eri asiasta :)

En missään nimessä antaisi pitää mitään välivuotta. Menisi vaikka kouluun huolimatta siitä että kiinostaako vai ei. Kurssit on kuitenkin aina sellasia että ne saa luettua hyväksi kun se oma ala löytyy. Vaihto-oppilaaksi kyllä jos rahat riittäs itellä. En missään nimessä antas olla vaan vuotta. Työkkärissä on niitä koulutus ja uraohjaajia, kannattaa mennä vaikka yhdessä käymään sielä juttelemassa.

Itse hain aikoinani yhteen ainoaan paikkaan. Se oli uhkarohkeaa, kenties, mutta näpäytys vanhemmilleni, jotka eivät päästäneet minua Ressuun. Hain lähiseudun englanninkieliseen lukioon tietämättä kevään keskiarvoa ja tietäen, että edellisen syksyn ka, millä lukioon pääsi, oli 9,2. Onneksi omani oli 9,5. Vähemmällä en suosittele vastaavaa temppua. Aikuisessa iässä olen hajauttanut hakua korkeakouluihin pyrkiessä.

Kai nyt kuitenkin suurin osa hakee sellaisiin paikkoihin joihin on kiinnostusta ja ymmärsin, että oli kyse siitä, että nyt se on muutamassa kuukaudessa ns lopahtanut se kiinnostus. Ennen kuin on edes aloittanut. Mutta edelleen, en lukenut ihan koko ketjua, pahoittelen, jos ymmärsin väärin tai muuten puhun eri asiasta :)
Voit olla oikeassa, mutta mulle tuli mieleeni se, että jos ap:n tytöllä on ollut samoin ajatteleva opo kuin oli mun pojallani ja tyttö sitten noudattanut opon neuvoa. Ts ne muut vaihtoehdot nyt eivät niin mieleisiä alunperinkään olleet, mutta opon ehdotuksesta on hakenut myös niihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Voit olla oikeassa, mutta mulle tuli mieleeni se, että jos ap:n tytöllä on ollut samoin ajatteleva opo kuin oli mun pojallani ja tyttö sitten noudattanut opon neuvoa. Ts ne muut vaihtoehdot nyt eivät niin mieleisiä alunperinkään olleet, mutta opon ehdotuksesta on hakenut myös niihin.

Saattaa tosiaan olla noinkin. Moni puhuu tuossa vaihtarivuodesta. Minusta se olisi ihan poissuljettu vaihtoehto tuossa kohtaa. Vaihtarivuosi maksaa paljon, enkä antaisi sitä "palkinnoksi" nuorelle, jota ei kouluunmeno kiinnosta. Jotkut menevät peruskoulun ja lukion välissä, usein ykkösen ja kakkosen välissä. Ja luulisin, että täksi syksyksi lähdöt on jo aikaa sitten haettu. :)

Ei välivuotta!
Kuinka monta nuorta putookaan kelkasta just tuossa vaiheessa ku yläasteen jälkeen ei ookkaan koulupaikkaa tai töitä.

Jos ei tosissaan kiinnosta, ei millään lailla, tuskin on kiinnostanu hakuvaiheessakaan. Olisko nuori ollu ihan pihalla mitä haluaa tulevaisuudelta? Mä ainaki olin sillon aikoinaan.

Soitelkaa peruutuspaikkoja oppilaitoksiin mikä kiinnostaa, hakekaa vaikka yhessä töitä nuorelle. Vaikka työharjottelua sille alalle joka kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
anna miettiä kuule vuosi,just käynny 9 vuotta kouluja!!
kyllä pitää lapsienkin nykyään aikuistua nopeasti.
meillä ainakin lapset saa asua kotona,miettiä vaikka sen vuoden että mihin hakee ja mitä tekee.
en ole tiukkapipo äiti ja heitä lastani ulos sen takia.

huh mitä tekstiä toiset täällä kirjottaa.
voiko tuollaiset edes olla äitejä mitä jotkut kirjoittavat.
vai keskenkasvuisia lapsia itsekkin vielä taitaa useimmat olla!

No ei se kyllä ole vielä saavutus eikä mikään, että on käynyt 9 vuotta koulua! Jos on sun mielestä, niin voin vaan kuvitella, mitkä sun omat saavutukses on.

Meillä on opetettu lapsille, että raha ei tule vaan pankkiautomaatista, vaan jostain ne kaikki sossunkin tuet maksetaan alunperin. Ihan sama, kuin että sähkö ei tule töpselistä. Sinä varmaan kasvata sossupummeja jo vähintään toisessa sukupolvessa.

Ja keskenkasvuista on se, että kuvittelee, että tämä yhteiskunta pyörii sillä, että maataan kotona miettimässä, mitä haluaa tehdä. Aikuinen ihminen tajuaa, että ei tämä homma pidemmän päälle toimi niin.

Yhteistyössä