9-kuisen yötissitys + unikoulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiina

Vieras
Kolmas yö unikoulua edessä ensi yönä 9-kuiselle vaaville, joka heräilee tissille 3-6 kertaa yössä tissille. Ekana yönä annoin ekaa kertaa tisua klo 7 aamulla, seuraavana klo 6. Ekana yönä heräsi varmaan 10 krt, tokana enää 2. Tyttö herää 8.30-9 aikaan aamulla. Kertokaas muut yötissitysunikoulua pitäneet, että oletteko kerta laakista jättäneet kaikki yösyötöt pois vai "yksi syöttö kerrallaan". Ja milloin olette aamulla ensimmäisen kerran imettäneet? Tyttö syä 5 kinteetä päivässä, ei kovin suuria määriä.

Hyvinhän tuo vaikuttaisi sujuvan. Aamuyöstä jos herää, esim. neljän jälkeen voisin antaa tissiä, koska silloin lapsella voi olla jo nälkä. Kun tuo yötissittely vähenee, alkaa varmasti päivälläkin ruoka maistumaan.

Moi! Mulla kokemusta unikoulusta ja olen ehdottomasti sitä mieltä et kokonaan yösyötöt pois kerralla! ei edes mitään aamuyön tissittelyjä enää! Meillä kävi nimittäin niin että pidin "unikoulua" vauvalle ja päätin että aamuyöstä saa vaan tissiä kun kerran neuvolassakin sanottiin että aamuyöstä jotkut vauvat vielä tarttee ruokaa.. Noo... siitähän meni vauva ihan sekasi ku heräs pitkin yötä ja sit jos esim. heräs kolmelta ja valvo ja valvo nii et kello oli jo viis ni olin jo sillai et nyt pitäs sit jo syöttää "aamuyön ruoka" eli vauva sai sit haluamansa kun tarpeeks kauan valvo.. Sit ku saatiin yöt semmosiks et enää neljän-viiden aikaan aamusta syötiin ni vauvapa päätti pikku hiljaa alkaa hilata syöttöä aiemmaks.. heräs eka 3.45, sit 3.30, 3.20 jne ja kohta syötiinkin jo sit välillä esim. kahden aikaan yöstä jolloin piti jo aamuyöstä syöttää uudemman kerran. Että ei oikeen toiminut.. en tiedä sit miten joillain toimii..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvinhän tuo vaikuttaisi sujuvan. Aamuyöstä jos herää, esim. neljän jälkeen voisin antaa tissiä, koska silloin lapsella voi olla jo nälkä. Kun tuo yötissittely vähenee, alkaa varmasti päivälläkin ruoka maistumaan.

No mä olin päättänyt et ekana yönä neljän jälkeen annan maitoa. Noh useiden kitinöiden jälkeen veijari nukahti 3.30 ja seuraavan kerran heräsi klo 7. :) Silloin aattelin et nälkä varmaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja mei:
Moi! Mulla kokemusta unikoulusta ja olen ehdottomasti sitä mieltä et kokonaan yösyötöt pois kerralla! ei edes mitään aamuyön tissittelyjä enää! Meillä kävi nimittäin niin että pidin "unikoulua" vauvalle ja päätin että aamuyöstä saa vaan tissiä kun kerran neuvolassakin sanottiin että aamuyöstä jotkut vauvat vielä tarttee ruokaa.. Noo... siitähän meni vauva ihan sekasi ku heräs pitkin yötä ja sit jos esim. heräs kolmelta ja valvo ja valvo nii et kello oli jo viis ni olin jo sillai et nyt pitäs sit jo syöttää "aamuyön ruoka" eli vauva sai sit haluamansa kun tarpeeks kauan valvo.. Sit ku saatiin yöt semmosiks et enää neljän-viiden aikaan aamusta syötiin ni vauvapa päätti pikku hiljaa alkaa hilata syöttöä aiemmaks.. heräs eka 3.45, sit 3.30, 3.20 jne ja kohta syötiinkin jo sit välillä esim. kahden aikaan yöstä jolloin piti jo aamuyöstä syöttää uudemman kerran. Että ei oikeen toiminut.. en tiedä sit miten joillain toimii..

Hih, hänpä oli ovela. :) Mä just mietin et mikä on sellainen hyvä aika, että vois tisua antaa. Mutta jos huomennakin herää 6-7 aikaan, lienee se ihan sopiva aika "antaa periksi"?!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hih, hänpä oli ovela. :) Mä just mietin et mikä on sellainen hyvä aika, että vois tisua antaa. Mutta jos huomennakin herää 6-7 aikaan, lienee se ihan sopiva aika "antaa periksi"?!

Joo oli kyllä ovela:) kyllä minä jo tuohon aikaan antaisin periks:) monet vauvathan jo herää tuohon aikaan yöunilta kokonaan..

Ei oikeestaan tarvittu kun se yks kerta "unikoulua". Tai siis: ekalla kerralla jäi se eka syöttö pois, seuraava jäi vähän myöhemmin itellään. Meillä molemmat lapset on kyl tarvinneet syömistä aamulla: esikoinen söi velliä pullosta 14kk ikään asti ja kakkosta imetin samaan ikään asti. Kummallakin jäi itellään pois kun alkoivat nukkua sen syöttöhetken ohi.
Mä oon ite laskenu siinä n. klo 5 jälkeen tapahtuvat imetykset jo aamuimetyksiksi kun omat lapset on aina sen ajan jälkeen viihtyny vähän useemmin rinnalla.

Meillä tyttö on nyt 1v1kk ja lopetin imetyksen kokonaan kuukausi sitten.Tyttö ei syönyt enää kun vaan yöllä, päiväimetykset olin siis jättänyt pois n. 1 kk aikasemmin.Meillä ei toiminut ollenkaan se, että annoin aamuyöstä tissiä:tyttö alkoi heräilemään ja kokeilemaan aina vaan aikasemmin josko jo nyt saisi. Yöt meni niin hulinaksi, ei rauhottunut muualle kuin rinnalle ja heräili vaatimaan sitä 3-10krt yössä.Päätin että nyt tulee piste tälle touhulle.Ensin toimittiin tassu-unikoulun mukaan viikon verran.Se auttoikin jonkin verran, päästiin imetyksestä eroon, tyttö heräili harvemmin ja nukkui omassa sängyssään.Rauhoitteluun meni yöllä kuitenkin vaihtelevasti 15min-45min.Sitten satuin kuulemaan eräältä tuttavaltani unikoulusta, jota hän ja hänen moni tuttavistaan oli noudattanut lapsillaan ja se oikeasti toimii takuuvarmasti ja nopeasti!Nyt meillä viedään lapsi illalla sänkyyn, toivotetaan hyvät yöt ja seuraavan kerran nähdään aamulla!Nukkuu siis 11-12h ja jos välillä havahtuu, osaa itse rauhoittua takaisin uneen.Tää on ihan uskomatonta, koska meiän neiti on erittäin pippurinen tapaus, eikä pikkuvauvanakaan nukkunut oikein muualla kuin kantoliinassa.Ilomielin kerron sinulle unikoulu-ohjeet tarkemmin jos vain kiinnostuit!Minkälaista unikoulua olet itse noudattanut?
Ai niin, ja vielä vastaus tuohon milloin aamulla kannattaa imettää ekan kerran, niin näin olen kuullut sanottavan että vasta aamupuuron jälkeen, jotta lapsi ei yhdistä imetystä yöhön.

Mäki oon sitä mieltä, että jätät kokonaan yösyötöt pois, ekan kerran voi antaa seitsemän jälkeen aamulla. Tuon ikäinen lapsi pärjää aivan hyvin ilman yöruokailua, jos saa kunnon iltapalan ja maitoa perään.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Meillä tyttö on nyt 1v1kk ja lopetin imetyksen kokonaan kuukausi sitten.Tyttö ei syönyt enää kun vaan yöllä, päiväimetykset olin siis jättänyt pois n. 1 kk aikasemmin.Meillä ei toiminut ollenkaan se, että annoin aamuyöstä tissiä:tyttö alkoi heräilemään ja kokeilemaan aina vaan aikasemmin josko jo nyt saisi. Yöt meni niin hulinaksi, ei rauhottunut muualle kuin rinnalle ja heräili vaatimaan sitä 3-10krt yössä.Päätin että nyt tulee piste tälle touhulle.Ensin toimittiin tassu-unikoulun mukaan viikon verran.Se auttoikin jonkin verran, päästiin imetyksestä eroon, tyttö heräili harvemmin ja nukkui omassa sängyssään.Rauhoitteluun meni yöllä kuitenkin vaihtelevasti 15min-45min.Sitten satuin kuulemaan eräältä tuttavaltani unikoulusta, jota hän ja hänen moni tuttavistaan oli noudattanut lapsillaan ja se oikeasti toimii takuuvarmasti ja nopeasti!Nyt meillä viedään lapsi illalla sänkyyn, toivotetaan hyvät yöt ja seuraavan kerran nähdään aamulla!Nukkuu siis 11-12h ja jos välillä havahtuu, osaa itse rauhoittua takaisin uneen.Tää on ihan uskomatonta, koska meiän neiti on erittäin pippurinen tapaus, eikä pikkuvauvanakaan nukkunut oikein muualla kuin kantoliinassa.Ilomielin kerron sinulle unikoulu-ohjeet tarkemmin jos vain kiinnostuit!Minkälaista unikoulua olet itse noudattanut?
Ai niin, ja vielä vastaus tuohon milloin aamulla kannattaa imettää ekan kerran, niin näin olen kuullut sanottavan että vasta aamupuuron jälkeen, jotta lapsi ei yhdistä imetystä yöhön.

minä ottaisin ilomielin ohjeita vastaan :) meillä 9kk tyttö ja herää 5-6 kertaa yössä eikä rauhotu kun vasta pulloon.. toinen lapsi tulossa muutaman kk päästä ja olis niin ihanaa nukkua yöt hyvin siihen asti :)

Kaipa tuo mun unikoulu on sitä "tassuttelua". en oo opuskia niin kauheesti lukenut, mutta yritän ensiksi silittämällä saada uneen. Sitten syliin jos ei rauhoitu. Aika nopeasti menee kovaksi huudoksi, joten syliin nappaan. Itse asiassa hänen ei tartte edes "rauhottua" syliin vaan saattaa sammahtaa sänkyyn, vaikka sylissä vielä huutaiski. Noepasti sylistä sänkyyn, peitto päälle ja tutti suuhun. Loppu menee (tarvittaessa) silittämällä.

Meillä ei oon ongelma illalla nukahtaminen. On nukahtanut itsekseen jo aika varhaisesta. Hetken aikaa keppuiloi tyytyväisenä pedissä ja sitten sammahtaa. Mut ongelma on tuo yöherääminen.

Ymmärrän, mutta illalla "nukuttaminen" liittyy olennaisesti yöheräilyyn. Eli mitä vähemmän palveluja, sitä paremmin lapsi nukkuu.Itsekin tein niin, että kun itku alkoi, koitin rauhotella silittäen, jos/kun voimistui, otin syliin ja koitin sitten laskea sänkyyn ennen kuin nukahti. Joo, toimii osittain, mutta tuolla tavoin toimiessa joutuu pamppaamaan lapsen luona edelleen useasti yön aikana.En halua tuputtaa neuvojani väkisin, olen itse vain niin ilonen ja innostunut tästä,kun pitkästä aikaa saan itsekin nukkua yön läpi heräämättä=)

Ymmärrän, mutta illalla "nukuttaminen" liittyy olennaisesti yöheräilyyn. Eli mitä vähemmän palveluja, sitä paremmin lapsi nukkuu.Itsekin tein niin, että kun itku alkoi, koitin rauhotella silittäen, jos/kun voimistui, otin syliin ja koitin sitten laskea sänkyyn ennen kuin nukahti. Joo, toimii osittain, mutta tuolla tavoin toimiessa joutuu pamppaamaan lapsen luona edelleen useasti yön aikana.En halua tuputtaa neuvojani väkisin, olen itse vain niin ilonen ja innostunut tästä,kun pitkästä aikaa saan itsekin nukkua yön läpi heräämättä=)

Toki mä otan neuvoja vastaan. :) Että anna tulla vaan.

Mä lopetin 1veeltä yösyömiset juur ja kerrasta poikki. Annan siis aamulla ekan kerran aamiaisen jälkeen tissiä. Tiedä sit johtuuko tuosta yösymisen lopettamisesta vai mistä mutta päivällä maistuu nykyään ruoka tosi hyvin. Ennen ei siis oikein maistunut.
Poika kyllä herää silti monta kertaa yössä :/

1. Lapsi nukkuu omassa huoneessa, omassa sängyssään. Sisarukset voivat nukkua samassa huoneessa, mutta ei vanhemmat.
2. Iltarutiinit toistuvat joka ilta samanlaisina, pesut,puurot yms.
3. Lapsi viedään viimeistään klo 19 nukkumaan.(hieman isomman lapsen kanssa voi myöhäistää nukkumaanmenoa esim 19.30)
4. Lapsi laitetaan omaan sänkyyn, silitetään pari kertaa ja sanotaan "Nyt on yö, nyt nukutaan". Sitten lähdetää huoneesta ja suljetaan ovi perässään.
5. Jos/Kun huuto alkaa, kuunnellaan onko se kitinää, protesti-itkua vaiko suoraa kurkkuhuutoa. Jos on kitinää tai protestia,tai jos lapsi keskeyttä itkun, haukottelee,yskii yms., niihin EI vastata, eli huoneeseen ei mennä. Jos taas suoraa kovaa huutoa, sitä kuunnellaan 2min, jonka jälkeen mennään lapsen luo, lasketaan hänet pitkälleen ja sanotaan taas "Nyt on yö, nyt nukutaan."Sitten poistutaan huoneesta. Taas kuunnellaan itkun sävyä ja ajanlasku alkaa silloin, kun suora huuto alkaa. Tätä toistetaan niin kauan kunnes lapsi nukahtaa.
6. Jos/Kun lapsi alkaa itkeä yöllä, toimitaan samoin, eli kuunnellaan ensi itkun sävyä ja vasta jos se muuttuu suoraksi huudoksi, aletaan laskea aikaa ja käydään sanomassa ne samat rimpsut.

Meillä tää toimi heti ekana yönä(tätä ennen siis viikko tassuttelua takana), kertaakaan ei tarvinnu käyä tytön luona, kun rauhottui itse uneen jos havahtui yöllä. Ja mikä parasta, kun neiti käy jo viim klo 19 nukkumaan, ni jää äidillekin vähän omaa aikaa illalla=)

Niin ja vielä lisään, että aikaisemmin oma sänky oli meiän neitille jotenkin ei niin kiva paikka, johtuen varmaan siitä, kun oli suurimmaks osaks nukkunu meidän vanhempien vieressä. Nyt käy siis illalla mielellään omaan sänkyyn, ottaa pupun kainaloon ja alkaa heti etsiä sopivaa uniasentoa.
Sellainen lisäys vielä, että päiväunia ei kannata antaa ottaa mielellään yli 2h, jotta unta riittää sitten yöhön, ja viimeset päikkärit mieluiten niin, että herää viim. klo 15, jotta nukutta sitten illalla ajoissa=)

1. Lapsi nukkuu omassa huoneessa, omassa sängyssään. Sisarukset voivat nukkua samassa huoneessa, mutta ei vanhemmat.
2. Iltarutiinit toistuvat joka ilta samanlaisina, pesut,puurot yms.
3. Lapsi viedään viimeistään klo 19 nukkumaan.(hieman isomman lapsen kanssa voi myöhäistää nukkumaanmenoa esim 19.30)
4. Lapsi laitetaan omaan sänkyyn, silitetään pari kertaa ja sanotaan "Nyt on yö, nyt nukutaan". Sitten lähdetää huoneesta ja suljetaan ovi perässään.
5. Jos/Kun huuto alkaa, kuunnellaan onko se kitinää, protesti-itkua vaiko suoraa kurkkuhuutoa. Jos on kitinää tai protestia,tai jos lapsi keskeyttä itkun, haukottelee,yskii yms., niihin EI vastata, eli huoneeseen ei mennä. Jos taas suoraa kovaa huutoa, sitä kuunnellaan 2min, jonka jälkeen mennään lapsen luo, lasketaan hänet pitkälleen ja sanotaan taas "Nyt on yö, nyt nukutaan."Sitten poistutaan huoneesta. Taas kuunnellaan itkun sävyä ja ajanlasku alkaa silloin, kun suora huuto alkaa. Tätä toistetaan niin kauan kunnes lapsi nukahtaa.
6. Jos/Kun lapsi alkaa itkeä yöllä, toimitaan samoin, eli kuunnellaan ensi itkun sävyä ja vasta jos se muuttuu suoraksi huudoksi, aletaan laskea aikaa ja käydään sanomassa ne samat rimpsut.

Meillä tää toimi heti ekana yönä(tätä ennen siis viikko tassuttelua takana), kertaakaan ei tarvinnu käyä tytön luona, kun rauhottui itse uneen jos havahtui yöllä. Ja mikä parasta, kun neiti käy jo viim klo 19 nukkumaan, ni jää äidillekin vähän omaa aikaa illalla=)

1. Omassa sängyssä nukkuu kyllä, mutta ei isoveikan kaa samassa huoneessa. Heti kun saat yöt kuntoon pistän samaan huoneeseen.
2. Rutiinit ovat olleet samta ihan alusta lähtien.
3. klo 19 en laita nukkuu, kun isoveli menee klo 21 ja pikkuinen perässä. Enkä halua kuuden herätyksiä aamulla.. :D
4. Näin meillä nyt tehty sillä erotuksella että nukkuu meidän makkarissa.
5. ja 6. voidaan vielä kokeilla. :)

Paljon tuttuakin, mutta kiitos sulle!

Niin ja vielä lisään, että aikaisemmin oma sänky oli meiän neitille jotenkin ei niin kiva paikka, johtuen varmaan siitä, kun oli suurimmaks osaks nukkunu meidän vanhempien vieressä. Nyt käy siis illalla mielellään omaan sänkyyn, ottaa pupun kainaloon ja alkaa heti etsiä sopivaa uniasentoa.
Sellainen lisäys vielä, että päiväunia ei kannata antaa ottaa mielellään yli 2h, jotta unta riittää sitten yöhön, ja viimeset päikkärit mieluiten niin, että herää viim. klo 15, jotta nukutta sitten illalla ajoissa=)

Meillä tuo on ollut huono päivänukkuja, onneton pätkänukkuja. Vikat unet nukkuu joskus 18 aikaa ja ysiltä käy yöunille.

Mies oli vauvan kans yövuorossa. Nyt heräsi kaksi kertaa. Ekan kerran kesti puoli tuntia että nukahti uudestaan, tokalla kerralla meni vaan 10 min. 6.30 imetin eka kerran.

Tassuttelua harjoittaneet hoi! Kuinka kauan pitäisi vauvaa yrittää tyynnyttää silittämällä tms. ennen kuin ottaa vauvan syliin?

Tässä unikoulussa kun on tarkoitus nimenomaan laittaa lapsi nukkumaan seitsemältä, koska yö rytmittyy silloin paremmin ja sitä kautta heräilyt vähentyvät.Aikaisempi nukkumaanmeno kun ei automaattisesti tarkoita aikaisempaa herätystä aamulla, vaikka niin voisi helposti kuvitella.Ystäväni lapsi kävi aiemmin klo 21 nukkumaan ja heräsi klo 6, nyt unikoulun jälkeen nukahtaa viim.klo 19 ja herää edelleen klo 6 aamulla, että näin...Mutta niin kun olen jo aikaisemmin todennut, että ne joilla tilanne ei vielä ole totaalisesti siinä pisteessä, että on ihan pakko saada yöt rauhoittumaan, eivät ole valmiita noudattamaan ohjeita.Itse kun kuulin näistä ohjeista en malttanut odottaa koska pääsen toteuttamaan niitä=)Ja nyt siis nukutaan yöt heräämättä klo 19-07.00, näin mennyt nyt kuukauden verran=)Mutta niin kun sanoin, ota tai jätä, sieltä täältä on turha napsia vinkkejä mitkä itselle sopivat parhaiten.Jos meinaa tuloksiin päästä, on tätä noudatettava kaikissa kohdissa.
Kauniita unia kaikille!

Viitsisitkö selittää tuota yön rytmittymis-juttua? Alkoi kiinnostaa. :) En ole nimittäin koskaan ymmärtänyt tuota, että miksi ihmeessä lapsi laitettaisiin noin aikaisin nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja edelliselle:
Viitsisitkö selittää tuota yön rytmittymis-juttua? Alkoi kiinnostaa. :) En ole nimittäin koskaan ymmärtänyt tuota, että miksi ihmeessä lapsi laitettaisiin noin aikaisin nukkumaan.

Itseasiassa minäkään en tarkasti tiedä mihin se perustuu, mutta näin minulle kertoi tämä henkilö, joka antoi unikouluohjeet.Mielestäni on kuitenkin ihan hyvä, että lapsi käy ajoissa nukkumaan, koska minulla alkaa työt tammikuussa ja lapsella hoito, jolloin on herättävä ajoissa, kun kotoa lähdetään jo 7 jälkeen aamulla.Siten lapsi saa ainakin riittävästi unta.

Yhteistyössä