8kk vauvalla ripuli! auttakaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

feri

Vieras
Olen huolissani jo nyt vaikka ripuli vasta alkoi. Muuperhe jo sairastanut. Kesti meillä 4-5 päivää...ekat päivät aika rajuja sitten tyhjeni maha vähän hitaammalla temmolla...

Selviäkö tuollainen 8kk vauva yleensä kotihoidolla?
Mitä voin itse tehdä paitsi tarjota usein juotavaa?

- Anna gefilus tippoja ja mehua vatsan rauhoittamiseksi
- Nesteen saanti tärkeintä, jouta joka välissä vähän mitä suostuu juomaan, esim pillimehu ja mehujäätelö usein kelpaavat jos muuta ei saa menemään.
- Josmeinaa vaikuttaa että väsähtää vähän nesteensaannin takia, niin apteekki myy Osmosaljauhetta jota voi sekottaa veteen.

http://www.takeda.fi/tuotteet/hae-tuotenimella/osmosal/

Kiitos neuvoista! ! Gefilus-tippoja saa kun annan nitä joissa d-vitamiini samassa muutenkin. Voinko antaa mehua noin pienelle?

Mää annoin laimennettua omenamehua potilaalle kun se oli vauva. Se on lekurinkin ohje että vaikka mehua jos se uppoaa. Neste on niin tärkeää. Ei se vauva pilalle mee siitä että saa sairaana jotain muuta kun maitoa ja vettä.

Apteekissa on osmosal, tasectan ja floridral nimisiä ripulivalmisteita. Ainakin viimeksi mainitusta on erikseen babyversio mutta kyllä noita muitakin voi muistaakseni antaa.

mehukeittoa ja kiisselia voi tehdä itse, ne usein maistuvat.

Jos on vain ripuli, niin siinä on se hyvä puoli, että neste yleensä pysyy sisällä, jos lapsi vain suostuu juomaan.

Netistä varmaan löytyy ne ohjeet, minkä verran lapsen täytyy juoda vuorokaudessa (ohje on painokiloa kohti, mutta en muista ulkoa). Niihin pitää vatsataudissa lisätä 50ml/ ripulikakka niin nestemäärä on oikea.

Hakisin Osmosalia tai Floridralia jo taudin alussa. Ei ole mitään järkeä odottaa että lapsi kuivuu ja antaa noita ripulijuomia vasta sitten.

Isommalle nuo apteekin juomat voi korvata omenatäysmehu+ vichyvesi seoksella (puolet ja puolet) jossa on tutkitusti sokereita ja suoloja oikeassa suhteessa.

Maitohapobakteereja normaalia isompi annos ja 2-3 kertaa päivässä.

Seuraa väsähtämisen lisäksi pissan määrää. 12 tuntia jos on kuiva vaippa niin sitten heti lääkäriin.

Yhteistyössä