Luin lähikirjaston kaikki lasten- ja nuortenkirjat jotka vaikutti vähänkään kiinnostavilta, eli melkien kaikki paitsi hevoskirjat. Neiti Etsiviä luin vaan pari, en oikein välittänyt niistä jostain syystä, enkä Mirkka-sarjasta.
Tiina-kirjat, Varjo-trilogia (Salaisuus Varjossa, Varjojen kätkö... jätti vaikutuksen) Anni Swanin kirjat, Pieni Runotyttö. Viisikot, Babysitters club (myöhemmin vähän ajatellut että en ehkä ihan heti palkkaisi 12-vtä vauvaa tai muitakaan lapsia vahtimaan...
). Blytonin Salaisuus-sarja oli suosikki, muistan kun olin lukenut kaikki paitsi sarjan viimeisen kirjan joka oli kirjastosta lainassa, ja se istui siinä hyllyssä aika kauan ennen kuin sen luin, kun en halunnut että sarja loppuu!
Lyhyempiä sarjoja oli Anastasia, ja sitten oli joku jossa teinipäähenkilö oli mielestään liian lihava ja ruma, isänsä näköinen, ja sisko taas oli kaunis äidin näköinen... Mikähän se oli.
Yksittäisiä on jäänyt mieleen joku ruotsalainen 70-luvulla kirjotettu... Muistan vaan että päähenkilön isällä oli uusi kumppani jonka nimi oli Siv ja jota päählö inhosi... Ja päählö yritti kuluttaa farkujaan että niistä tulisi coolimmat, ja sen kaveri alkoi harrastaa seksiä ja pelkäsi että oli raskaana... Teinimeininkiä oli, se oli jotenkin jännää luettavaa.
Sitten oli yksi todella vaikuttava kirja juutalaisvainoista, olisko nimi ollut Keltainen lintu tms? Ja joku missä päähenkilö oli William jota kiusattiin, olikohan Will, itkupilli nimeltään. Joskus 11- 13-v mua kiinnosti tosi paljon kaikki tommoset vakavat aiheet, etenkin jos aikakausi oli vielä jossain menneisyydessä...
Nuoremmille nopeita luettavia SOS-sarja, Pikkuvampyyrit (ok mutten ihan lämmennyt), Niket, ehkä Bertit, ja oliko Susy tai joku vastaava, tyttö ja sen kaveri ja isoveli, jotka hommaili jotain eräjuttuja? Ei olleet mitään huippuja mutta kyllä niitä ihan luki ja ne oli aika lyhyitä, olin ehkä jo vähän liian vanha niille joskus 12-vnä. Vihreä Varis-sarjassa oli paljon lyhyitä ja ihan hyviä kirjoja myös.
Nykyään en sitten luekaan mitään
Aika hölmöä oikeestaan. Tosin kirjotan (en kylläkään kirjoja) Melkein tekis mieli lukea joitain noista uudestaan
Toisaalta pelottaa että ne tuntuisi nyt ihan eriltä ja hohto häviäisi...