8 kk vauvalle maissinpaloja soseeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Pitäisi soseista ruveta tekemään sellaisia missä on vähän enempi purutuntumaa. Voiko laittaa hyvin keitetyt pakastemaissit kokonaisina soseen joukkoon? Ettei vaan semmoisiin kai tukehdu? Ei paljoa vielä käytä hampaitaan, vaikka niitä neljä onkin jo.

Entä mitä muita voisi laittaa? Varmaan herneitä? Porkkanaa olen myös keittänyt ja raastanut joukkoon.

Meillä 7kk sormiruokailee mm. maissilla. Jostain syystä herneet laittaa vähän kakoamaan, mutta pitäisihän niidenkin mennä ihan siinä missä maissikin. Ei tuo niihin tukehdu.

Käytä niitä purkkimaisseja (huuhtelen itse ensin), ne on vähän pehmeämpiä kuin pakastemaissi.

No en laittaisi mitään kovakuorista, eli juuri niitä maisseja ja herneitä, ekoiksi purupaloiksi lapselle. Murskaa haarukalla perunaa ja jätä vähän pieniä paloja joukkoon. Samaa voi tehdä muille juureksille. Siitä sitten pikku hiljaa isonnat palakokoa. Sitten voit jauhelihaa, muita vihanneksia (kurkkua, tomaattia) ja hedelmiä alkaa antamaan pureskeltavaksi. Leipää yms. varmaan jo maisteleekin. Viimeisenä, sitten kun osaa jo kunnolla pureskella, tuollaiset maissit ja herneet joissa se kuori jää helposti kurkkuun.

Ja hampaistahan ei hienontamisessa juuri iloa ole ennen poskihampaita, joten rakenteen tulee olla sellainen, että ikenillä saa muussattua. Riittävän pehmeetä se on, jos itse saat kielellä rikki kitalakea vasten.

Siis alat vaan soseuttamaan sen soseen vaikka haarukalla niin sinne jää paloja. Ha aloita tosiaan sormiruokailu. Siinä isommat palat on helpompia kuin pienet maissit tai herneet. esim keitetty porkkna, parsakaali, peruna, makarooni, kananmuna, kala.

Maissi ei ainakaan meidän lapsilla aluks imeytyny suolistossa kokonaisena. Eli kakan seassa oli sit kokonaisia maisseja, eli mielummin aluks jotain muuta tai aika pieni määrä niin ei tuu maha kipeeks.

Yhteistyössä