8 kk hakeutuu mahalleen nukkumaan, naama kiinni patjassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei uskalla itse kohta nukkua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei uskalla itse kohta nukkua

Vieras
Olen muutamana yönä saanut jatkuvasti heräilevän 8 kk vaavini nukkumaan jopa pariksi tunniksi kerrallaan, kun olen antanut hänen nukkua hetken mahallaan. Olen aina kääntänyt hänet kyljelleen, kunhan on kunnolla nukahtanut. En uskalla itse nukkua, kun hän on tuossa asennossa. Nyt sitten hän on alkanut itse kääntyillä aina tuohon asentoon ja laittaa vielä naaman patjaan kiinni! Siinä sitten näyttää olevan hyvä nukkua. Apua! Itse nukuttaessani olen tietenkin kääntänyt pään aina sivulle.

Nyt alan olla ihan puhki, kun vauva muutenkin heräilee melkein koko yön tunnin välein. Ennen riitti, kun antoi tutin ja taas uni maistui. Nyt saa välillä puoli yötä nukutella takaisin levollisemmille unille. Nyt sitten kun tuli tämä mahallaan nukkuminen niin aina, kun kuuluu liikettä niin pitää käydä tarkistamassa, miten päin siellä ollaan. Niin ja nälissään se ei ole. Annan yleensä pari desiä korviketta aamuyöstä, mutta sen jälkeenkään uni ei maistu sen paremmin. Imetys loppui vähän aikaa sitten totaaliseen imemislakkoon. Rintaa tuo ei silti näytä kaipaavan vähääkään. Enkä oikein masuvaivoihinkaan usko, kun ei vaavi itkeskele öisin, on vaan turhan pirteä ja levoton.

Kysymys nähtävästi unohtui eli oisko neuvoja mitä tehdä ja onkohan kuinka iso riski, jos nukkuu välillä noin? Paremmaksi nukkujaksi ei varmaan kukaan osaa neuvoa. Tämä 8 kk ikä kai se tekee levottomaksi nukkujaksi liikkumaan opettelemisineen.

Miksi ihmeessä käännät vielä 8kk ikäistä lasta kyljelleen?

Itse ainakin luulin, että sen voi lopettaa 3-4kk ikäisenä ja antaa lapsen nukkua miten haluaa. Tuolloinhan se pahin kätkytkuoleman riski on ohi. Ja meillä tyttö oppi kääntymään mahalleen 3,5kk ikäisenä jolloin lopetin kääntämisen kyljelleen. Laitoin kyljeen nukkumaan josta pyörähti mahalleen ja mennä möyrysi pinnikseen niin, että pää oli aivan kiinni kulmassa ja pehmusteissa. Siihen viimein rauhoittui ja samoin rauhoittuivat meidän yöunet.

Itse olen jostain kuullut, että kätkytkuolemat sattuu yleisimmin alle 1-vuotiaille. Siksi vielä pelkään, varsinkin kun sillä näyttää olevan kova tarvis laittaa se naama kiinni joko patjaan tai pehmusteisiin. On tämäkin mahalleen muuten kääntyillyt jo kuukausia, mutta ennen ei onneksi älynnyt nukkua mahallaan. No, hyvä kuulla jos muutkin tekee samaa.

Itse olen nukkunut aina mahallani vauvasta lähtien. En suostunut nukkumaan lainkaan kyljelläni saati selälläni. Myös nuorin lapseni teki ihan samaa. Mahalleen meni heti kun osasi itse kääntyä noin 2kk ikäisenä ja naama kiinni patjassa. Hyvin on mennyt. Nyt lapsi 3-vuotias. Eli anna lapsesi nukkua miten haluaa. Ethän itsekään pystyisi nukkumaan, jos joku koko ajan kääntäisi sinut hyvästä asennosta epämiellyttävään...

Naapurin vauvalla on unituki käytössä heidän 3 kk vauvallaan. Mä luulen et se on tää http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=view&products_id=903 Tos kyl sanotaan et 0-6kk ikäiselle mut menisköhän teillekin? Ainakin toi 3kk pysyy tosi hienosti kyljellään tuon kanssa, paljon paremmin kuin mitä meidän neito pysyi minun omatekoisilla pyyherullilla tuettuna.

Minä olen kyllä ollut aika varovainen tuon mahallaan nukuttamisen kanssa just tohon yksivuotiaaksi asti, jonka jälkeen kätkytkuolemat ovat jo tosi harvinaisia. Eihän niitä kätkytkuolemia muutenkaan joka perheelle satu mut jos vain voi sitä välttää ja riskejä pienentää niin miksi sitä ei tekisi :-/

Meillä kuopus on nukkunut melkeinpä syntymästään lähtien mahallaan. Jos on jossain muussa asennossa niin herää aina vähän ajan päästä. Neuvolatäti sitä kauhisteli, joten jätin sitten enää mainitsematta asiasta ;) Kuopus ei kääntyile vaikka osaa (nyt siis 6 kk), laitan aina mahalleen nukkumaan ja siinä asennossa nukkuu koko ajan. Minut ja veljeni on aina nukutettu mahallaan ja se kai oli suosituskin jossain vaiheessa. Toki jos vauva nukkuu muussakin asennossa, niin en tietty laittaisi mahalleen, mutta kun ei nuku... Esikoisen laitoin aluksi aina kyljelleen, mutta nykyään hänkin (nyt 2v), nukkuu mahallaan aina...

Meillä poika alkoi myös 8-kuisena nukkumaan naama patjassa kiinni ja kauhulla sitä seurattiin, kun hurjalta näytti. Mut hyvin näytti uni maistuvan eikä raaskittu alkaa herättelemään. Nyt 10-kuisena poikamme nukkuu yhä mieluiten mahallaan ihme mykkyrässä sängynpäädyssä. Uskoisin, että tämän ikäiset lapset osaavat ja haluavat valita itse parhaan nukkuma-asentonsa ja meillä ainakin tulee vain huuto, jos yrittää väkisin nukuttaa selälleen tai kyljelleen.

Meillä on 9kk vauva nukkunut syntymästään asti lähes aina mahallaan (vaunuissa tietty selällään). Nukkumisesta selällään ei tullut yksinkertaisesti mitään. Säpsähteli tunnin välein hereille. Aluksi tottakai hirvitti, mutta palkintona oli hyvät unet :) Lueskelin sen mitä löysin asiasta. Kätkytkuolema on mysteeri ja sen syitä ei tiedetä. On vain arveluja. Kätkytkuolema voi ymmärtääkseni tulla myös selällään nukkuvalle. (Korjatkaa jos olen väärässä). Alle vuoden ikäinen pyörii jo sängyssä ihan miten haluaa, joten jos ei halua valvoa koko yötä, niin asian on vaan annettava olla.

Olen jostain lukenut, että kätkyt-kuoleman riski on suurempi alle 6kk ikäisellä kuin sitä vanhemmilla, pienihän tuo riski on, mutta se ei auta sitä kenen kohdalle se sattuu. Ja siis suositus on nukuttaa vauvat kyljelleen tai selälleen.

Vauva osaa jo syntymän jälkeen kääntää päänsä sivuttain, mutta tuo on refleksi ja se häviää ja siis 8kk ikäiseltä se jo puuttuu. Tuossa 8kk iässä unet meni ainakin meillä ihan hösseliksi ja mahallaan nukkumista oli kyllä vaikea katsoa kun tosiaan naama oli kiinni lakanassa (meillä ei ollut (eikä ole vieläkään) tyynyä), mutta niin vauva kyllä nukkui paremmin. Itse olen kuulemma nukkunut aina mahallani ja mahallaan vauva ei herää niin helposti omiin säpsähdyksiin ym. ja piereskelykin on helpompaa ;) Sinuna antaisin nukkua mahallaan, kun niin kerran kinkeää. Meillä vauva nukkui vieressä joten oli helppo tarkkailla että kuinka siellä hengiteltiin naama kiinni lakanassa. Äidin huoli se ei kuitenkaan lopu koskaan, aina on jotain mitä voi murehtia.

Meillä 9 kk vauva ei varsinaisesti nuku mahallaan mutta muuten omituisissa asennoissa esim sängyn nurkkaan ahtautuneena, naama kiinni reunapehmusteissa. Eli ilmeisesti siinä on jotenkin mukavaa/turvallista. Kun osaa itse kääntyillä mihin asentoon lystää, minun puolestani saa nukkua niin kuin haluaa.

Ap - kyllä kätkytkuolemat kuitenkin ovat TODELLA harvinaisia ja kun vauva on jo noin iso, niin yritä vaan rauhoittua ja lakkaa kääntelemästä. Laita vaikka korvatulpat niin et kuule vääntelehtimistä! Tosiaan, 70-luvulla vauvat nimenomaan nukutettiin aina mahallaan... tai niin ainakin minun ikäluokkani 70-luvun lopussa.

Kätkytkuoleman riski on olemassa missä asennossa tahansa, joskin se kyljellään nukuttaessa on pienin. Minun vauvani, nyt 4 kk, oppi kääntymään mahalleen jo 2 kk ikäisenä, ja on siitä saakka kiepsahtanut aina mahalleen heti, kun on sänkyyn päässyt. Eihän kyljelleen kääntelystä ole mitään hyötyä siinä vaiheessa, kun lapsi osaa jo itse kääntyä - sehän olisi loputon urakka. Vaihtaahan aikuinenkin asentoaan monta kertaa yössä. Neuvolantätikin sanoi silloin, kun vauva oli ihan pieni, että kannattaa nukuttaa aluksi kyljellään, mutta eihän se sitten enää kannata, kun lapsi osaa kääntyä.

Enpä ole tiennytkään, että noita pitää kyljellään nukuttaa... Meidän vauvaa kyllä laitettiin aina ekoina päivänä sairaalassa kyljelleen, mutta kun kotiuduttiin niin tuo on nukkunut aina selällään. Ekan viikon taisi olla vain kyljellään kai siksi jos oksennus tulee tai jotain... Jos oltaisi vielä kuukauden iässä yritetty laittaa tuota kyljelleen, niin voin aika pitkälle taata, että olisi kääntynyt siitä saman tien masulleen. Nyt on pikkuinen 4 kk:ta ja selälleen nukkuminen näyttää jatkuvan... Eipä tuo ole valitellut...

meidän neuvola täti taas yllätti minut sanomalla että on tehty tutkimus joka todistaa että mahallaan nukkuminen ei lisää kätkytkuoleman riskiä ja suositteli masuvaivaista vauvaani nukuttamaan mahallaan. (ikää silloin 1 kk)

Pakko vaan mainita, että eikös tässä sekoiteta kaksi asiaa, tukehtuminen ja kätkytkuolema? Kätkytkuoleman syytä ei tiedetä (lapsi kait vaan lakkaa hengittämästä), tukehtumisen syy on tukehtuminen. Kätkytkuoleman riski on pienempi esim jos lapsi nukkuu vileässä.

Meillä lapsi vasta viisi päivää vanha mutta muistan kuulleeni, että lapsen kääntäminen lopetetaan siihen kun lapsi osaa itse kääntyä, kuten täällä on todettukin.

Kätkytkuoleman riski on tuossa iässä todella pieni eikä se mahallaan nukkuminen vaikuta asiaan. Kätkytkuoleman riski on suurimmillaan 2-4kk iässä eikä sen aiheuttajaa tiedetä. Jostain olen lukenut että riskit kasvavat mikäli raskaana oleva äiti on tupakoinut tai käyttänyt huumeita ja mikäli vauvan syntymäpaino on ollut kovin alhainen.

Kyllä meilläkin tuhistiin naama patjassa kiinni. Vauva osaa kyllä kääntää päätään jos hengitys vaikeutuu. On käytännössä mahdotonta vahtia missä asennossa vauva nukkuu!

itse henkäisin helpotuksesta molemmilla kerroilla kun vauva oli saavuttanut 4-5kk iän =). Pieni pelko kuitenkin oli jossain mielen perukoilla, näitä kun valitettavasti joitakin sattuu vuosittain.

Yhteistyössä