Mahallaan nukkuminen, milloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jölasdkfj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jölasdkfj

Vieras
Heippa,

Minun 3,5kk haluaa nukkua mahallaan ja pungertaakin niin päin aina kun mahdollista. Annan nyt hänen nukkua masullaan silloin kun itse valvon ja pystyn kuuntelemaan ääniä ja katsomaan että saa happea mutta sitten käännän kyljelleen tai selälleen kun itse menen nukkumaan. Huomaan että hän on jo iso poika ja osaa kääntää päätään ja potkia itselleen tilaa mutta silti vähän vielä pelottaa antaa olla masullaan... etenkin kun nukkuu minun vieressä. Missä vaiheessa te muut olette antaneet olla masullaan?

Masuvauvan äiti

sääntö ole se, että vauva voi alkaa nukkua vatsallaan sitten kun osaa kääntyä itse. Eli jos haluaa nukkua näin, niin anna nukkua, ei tarvitse kääntää. Et varmaankaan käytä vauvalla tyynyä, joten tukehtumisvaaraa ei ole. Meillä vauva 7,5 kk ja tänään ekan kerran oli nukkunut mahallaan :)

Meillä on nukuttu mahalleen 2-2,5 kuukautisesta asti eli heti kun typy itse oppi punnertamaan itsensä mahalleen. Ei auttanut kääntelyt, eikä tukemiset selälleen, tyttö nosti heti ison haloon, eikä takuulla nukkunut. Yhä 8 kuukautisena nukkuu mahallaan ja yleensä herääkin siihen, että vahingossa onkin kääntynyt kyljelleen tai selälleen.. Mahallaan nukkuminen yhdistetään kätkytkuolemaan yhtenä osatekijänä, joten siksi suositukset on muistaakseni 6 kk asti selällään tai kyljellään, mutta jotkut lapset eivät vain suostu nukkumaan kuin mahallaan. Meillä oli alussa paljon mahavaivoja, joten tuo asento tietty helpotti kipuja. Itse olen ollut samanlainen mahanukkuja lapsena, nyt en enää fyysisten ominaisuuksieni (rintojen) takia voi nukkua mahallani:)

Varmaan muutaman viikon ikäisestä annoin nukkua mahallaan. En muista enää tarkkaan, mutta ei siinä kovin kauaa mennyt. Sen verran, että vauva osasi itse kääntää päänsä, ettei nukkunut nenä lakanassa, vaan osasi olla kasvot sivuittain.

Miksi sitä mahallaan nukkumista pitäisi niin varoa? Anna vauvan nukkua niin kuin hän haluaa. Tykkäisitkö itse, jos sua käännettäis pitkin yötä sellasiin asentoihin, joissa et haluaisi nukkua.

Meillä vauva tykkäsi nukkua mahallaan parhaiten, joten en näe yhtään syytä, miksei vauva voinut nukkua niin.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki kehiin:
Varmaan muutaman viikon ikäisestä annoin nukkua mahallaan. En muista enää tarkkaan, mutta ei siinä kovin kauaa mennyt. Sen verran, että vauva osasi itse kääntää päänsä, ettei nukkunut nenä lakanassa, vaan osasi olla kasvot sivuittain.

Miksi sitä mahallaan nukkumista pitäisi niin varoa? Anna vauvan nukkua niin kuin hän haluaa. Tykkäisitkö itse, jos sua käännettäis pitkin yötä sellasiin asentoihin, joissa et haluaisi nukkua.

Meillä vauva tykkäsi nukkua mahallaan parhaiten, joten en näe yhtään syytä, miksei vauva voinut nukkua niin.

Vastaan kysymykseesi miksi sitä pitäisi varoa. Kätkykuolema on yleisempi vauvoilla jotka nukkuvat mahallaan. Kätkykuoleman syytä ei tiedetä, mutta yhteinen tekijä niille tutkimusten mukaan on se, että kätkykuollut vauva on useimmiten nukkunut vatsallaan. Siksi neuvoloissa neuvotaan nukuttamaan kyljellään tai selällään. Myös synnytyssairaalat toteuttavat tätä suositusta. Kätkykuoleman riski pienenee huomattavasti 4-kuukauden iässä, jolloin tätä nukutussuositusta ei tarvitse enää noudattaa. Toki jokainen vanhempi nukuttaa miten itse haluaa, mutta vastasin siis kysymykseesi miksi sitä ei suositella.

Toiseen kysymykseesi: Ei, en pitäisi siitä että minua käänneltäisiin pitkin yötä sellaisiin asentoihin, joissa en tykkää nukkua. Toisaalta, olen aikuinen jota ei kukaan holhoa. Minulla ei myöskään ole kätkykuoleman riskiä. Hoidan myös itse syömiseni, vaatetukseni ja pepun pesuni. Eli mielestäni ei ole ihan verrattavissa sylivauvaan mistä minä henkilökohtaisesti pidän nukkuessani.

Joo no ehkä sen sitten pikkuhiljaa voi antaa nukkua näinpäin kun osaa nostaa päätään ja kääntää sitä ja itse se masulleen pääsee mutta unissaan ei käänny vaan hereillä pungertaa kyljeltä ähinällä masulleen. Pieruja tulee paremmin ja on selvästi sillä parempi olo. Juuri tukehtumisvaaran vuoksi en ole täysin uskaltanut antaa nukkua kuin valvottuna mutta nyt alkaa tosiaan olla niin että eilen heräsi heti jos yritin kyljelleen. Sitten vaan nukuin itsekin ja katsoin ettei vauvalla ole pään lähellä mitään harsoa paksumpaa.

Joo ap, anna vaan tosiaan nukkua mahallaan jos nukkuu niin paremmin! Ainakin meillä vauva nukkui huomattavasti paremmin mahallaan, joten siksi annoin nukkua niin. Minusta olisi ollut hullua kääntää vauva selälleen, kun vauva ei selvästikään halunnut nukkua niin.

Ennen vauvoja suositeltiin sitäpaitsi nukuttamaan mahallaan! Käsittääkseni nämä kätkytkuolemat eivät silloin olleet sen yleisempiä kuin nykyäänkään.

Kätkytkuoleman syytä ei tiedetä. Vauvat kääntyät jossain vaiheessa mielummin vatsalleen nukkumaan ja ehkä siksi kätkytkuolleita lapsia on löytynyt usein vatsallaan. Kätkytkuolema voi tulla myös selällään nukkuvalle.

Meillä esikoinen nukkui alusta lähtien paljon paremmin vatsallaan, sängyn pääty kohotettuna. Vauva osasi nostaa päätään jo heti syntymästään lähtien. Yritin kyllä sitkeästi selällään nukuttaa, mutta hän säpsähteli vähän väliä hereille, kapaloinnista huolimatta. Samalla ilmavaivat lisääntyivät selkeästi selällään nukutettuna. Hirvitti kyllä aluksi ja en uskaltanut asiasta kenellekkään puhua, sillä heti olisi alkanut kuolemalla pelottelu. Mutta unen tarve voitti meillä. Eräs neljän lapsen äiti suositteli ehdottomasti mahallaan makuuttamista, samoin sairaalan kätilöt.

Tulevan vauvan aion nukuttaa siinä asennossa missä hyvin nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki kehiin:
Joo ap, anna vaan tosiaan nukkua mahallaan jos nukkuu niin paremmin! Ainakin meillä vauva nukkui huomattavasti paremmin mahallaan, joten siksi annoin nukkua niin. Minusta olisi ollut hullua kääntää vauva selälleen, kun vauva ei selvästikään halunnut nukkua niin.

Ennen vauvoja suositeltiin sitäpaitsi nukuttamaan mahallaan! Käsittääkseni nämä kätkytkuolemat eivät silloin olleet sen yleisempiä kuin nykyäänkään.

Olivatpas! Katkytkuolemien maarat lansimaissa putosivat rajusti sen jalkeen kun alettiin kehottamaan valttamaan vauvojen mahallaan nukuttamista! Tasta on tehty useita tutkimuksia.

Lukekaa ennen kuin alatte väittämään. "Rosis" kirjoitti: Kätkykuolema on yleisempi vauvoilla jotka nukkuvat mahallaan. Kätkykuoleman syytä ei tiedetä, mutta yhteinen tekijä niille tutkimusten mukaan on se, että kätkykuollut vauva on useimmiten nukkunut vatsallaan. Siksi neuvoloissa neuvotaan nukuttamaan kyljellään tai selällään. Myös synnytyssairaalat toteuttavat tätä suositusta. Kätkykuoleman riski pienenee huomattavasti 4-kuukauden iässä, jolloin tätä nukutussuositusta ei tarvitse enää noudattaa.

Juuri niin! Kätkykuoleman SYYTÄ EI TIEDETÄ, mutta yhteinen nimittäjä kätkykuolleille on, että nukutaan mahallaan. Kätkykuolemat ovat vähentyneet kun nukutussuositus muuttui niin, ettei mahallaan kehoteta nukkumaan.

Sitä paitsi: Sanotte, että kun vauva tykkää kääntyä mahalleen vaikka nukutta aselälleen. Alle nelikuiset eivät vielä aktiivisesti kääntyile (kyllä, vaikka juuri sinun lapsesi onkin niin kehittynyt jo aikaisemmin), ja tuo nukutussuositus ei päde enää yli 4 kk vauvoilla.

Eli kätkykuoleman takia ei suositella mahallaan nukuttamista alle 4 kk vauvoilla. Tietenkin jokainen äiti saa oman lapsensa nukuttaa vaikka puussa, mutta tämä on suositus.

Edelliselle:

Varmaankaan suurin osa lapsista ei käänny aktiivisesti alle nelikuukautisena, mutta ei se toki tarkoita etteikö jotkut käänny. Meillä nukuttiin pehepedissä ja tyttö kyllä käänsi itsensä hyvin aktiivisesti 2-2,5 kuukauden iästä lähtien mahalleen, aluksi otti vauhtia vatsastani ja sitten oppi kääntymään itsekseen. Eikä todellakaan ole mikään ihmelapsi, on vain koko ajan ollut aikaisessa näissä liikkumisissa ja kovin päättäväinen.. Ja toki tiesin suositukset ja riskit, mutta mahallaan nukkuminen on ollut ainoa vaihtoehto, koska muissa asennoissa ei kerta kaikkiaan suostuttu nukkumaan ja kaikkea kyllä kokeiltiin.

Olenpa onnellinen, etteivät vauvani kuolleet kätkytkuoleman uhrina. Siihen aikaan nimittäin neuvottiin nukuttamaan mahallan. Jopa vaunuissa makuupussissa! Ja meillä ainakin vauvat vielä hamusivat sideharson ryttyyn kasvojensa eteen. Olen kauhistuneena lukenut näitä nykyisiä suosituksia ja todennut olevani onnekas, kun mitään ei tapahtunut!

Mulle sanottiin synnytyssairaalassa, että sitten kun vauva itse osaa kääntyä vatsalle voi hänen antaa nukkua vatsallaan. Koska silloin osaa kääntyä myös pois ja vauva hallitsee vartaloaan paremmin. Kun itse olin vauva 80-luvun alkupuolella, suositeltiin vatsallaan nukuttamista. Äitini on näin minulle kertonut. Perusteluna oli kuulemma, että puklut eivät jää silloin kurkkuun ja aiheuta tukehtumista. Nythän noiden puklujen takia ainakin sairaalassa suositellaan kyljellään nukuttamista.

Kiitos vastauksista. Niin, jos tuo itse kääntyy niin paha sitä on estelläkään :))
Tosin ei oikein osaa vielä kääntyä takaisin mutta osaa kyllä järjestää älämölön sitten kun haluaa että äiti auttaa kääntymään. Tosin yöllä sitä ei meinaa saada kääntymään jos yritän niin on jäykkänä ja pistää vastaan :)))
Olen myös kuullut että monet vastasyntyneet viihtyvät mahallaan.

Miksi pitää protestoida uusia suisituksia vastaan? Miksi ei voi uskoa kun asoita on tutkittu ja nykyään tiedetään paremmin?

Itse synnyin 70-luvun alussa, ja oma äitini poltti onnellisesti tupakkaa kun odotti minua. Silloin ei oikeasti tiedetty tupakoinnin haitoista. Minä olin terve vauva, mutta se ei tarkoita etteikö tupakointi ollut väärin. Sillon sitä ei tiedetty, toisin kuin nyt. Lapsuudessani lentokoneissa, junissa, kaikkialla poltettiin ja altistettiin lapset tupakalle. Nykyään tiedetään paremmin. samoin tässä asiassa. Kätkykuolemalle ja vatsallaan nukkumiselle on löydetty yhteys. Meitä suositellaan noudattamaan sitä. En ymmärrä miksi vanhemmat eivät voi noudattaa muutamaa kuukautta tätä suositusta. Kun vauva alkaa itse kääntyä, yleensä 4 kk paikkeilla, kätkykuolman riski on jo iällisestikin ohitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksei voi noudattaa suosituksia?:
Miksi pitää protestoida uusia suisituksia vastaan? Miksi ei voi uskoa kun asoita on tutkittu ja nykyään tiedetään paremmin?

Itse synnyin 70-luvun alussa, ja oma äitini poltti onnellisesti tupakkaa kun odotti minua. Silloin ei oikeasti tiedetty tupakoinnin haitoista. Minä olin terve vauva, mutta se ei tarkoita etteikö tupakointi ollut väärin. Sillon sitä ei tiedetty, toisin kuin nyt. Lapsuudessani lentokoneissa, junissa, kaikkialla poltettiin ja altistettiin lapset tupakalle. Nykyään tiedetään paremmin. samoin tässä asiassa. Kätkykuolemalle ja vatsallaan nukkumiselle on löydetty yhteys. Meitä suositellaan noudattamaan sitä. En ymmärrä miksi vanhemmat eivät voi noudattaa muutamaa kuukautta tätä suositusta. Kun vauva alkaa itse kääntyä, yleensä 4 kk paikkeilla, kätkykuolman riski on jo iällisestikin ohitettu.

Käsittääkseni kukaan ei ole tässä ketjussa protestoinut suosituksia vastaan ja varmasti kaikki uskovat uusimpia tutkimuksia. Kysymyshän oli pitkälti siitä, että kun lapsi kääntyy itse mahalleen nukkumaan, hänen pitämisensä selällään tai kyljellään on lähes täysin mahdotonta ellei hän halua itse nukkua niin tai ellei halua itse valvoa koko yötä lasta kääntämässä, jolloin kumpikaan ei nuku.. Tämän asian vertaaminen tupakanpolttoon oli aika kaukaa haettua..

Yhteistyössä