nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vatsallaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin enkä tapaa pitää lapsiani nälässä, toisin kuin eräät ilmeisesti jos mielestäsi lapsi ei saa nälkäänsä syödä... ja se paino tuppaa lähtemään kun liikkeelle pääsee, sääli jos teidän suvussa ei näin käy ;D

Hohhoijaa, en jaksanut lukea kaikkia vastauksia, kun meni väittelyksi jossain vaiheessa...

En ole uskaltanut nukuttaa vatsallaan koko aikana ja poika on nyt pian 7kk. Kyljelleen olen aina laittanut nukkumaan, mutta nyt tietenkin on jo jonkin aikaa ollut niin ""iso poika"", että eipä kauaa pysy siinä asennossa mihin laitan, vaan kääntyilee miten haluaa. (Mutta ei ole koskaan kääntynyt nukkuessaan mahalleen, vaikka osaa kyllä kääntyä.)
Kyllä minä olen ajatellut vain ja ainoastaan tuota kätkytkuoleman riskiä, kun olen nukkumisasennon valinnut vauvalleni. Tiedän, että monet nukuttaa vatsallaan, mutta minä en uskalla.
Akuutti-nimisen ohjelman nettisivuilta löytyy erään äidin tarina, jonka olikohan 7kk vanha tyttö kuoli yllättäen nukkuessaan ja kätkytkuolema jäi ainoaksi selitykseksi. Mahallaan oli silloin nukkunut. Tällä esimerkillä halusin vain todeta sen, että ei se kätkyt-riski sitten ilmeisesti menekään ohi muutamassa kuukaudessa. Itselläni kun oli se käsitys, että kätkyt-riski olisi jonnekin 4kk asti?

Mutta ap: kysymykseen: En uskalla.

Keneenkäs se kalikka nyt kalahtikaan ;)

Yritä joskus ajatella asioita hieman monipuolisemmin. Ei sinun tapasi tehdä asioita ole ainoa oikea, vaikka mielellään niin tunnutkin ajattelevan.

Yritä pinnistellä, ole fiksu äläkä kommentoi tätä enää mitenkään -ei sinun mielipiteesi ole niin tärkeä, usko pois!

Tässä tekstin pätkä KÄPY ry:n sivuilta:

Nukkuiko vauva väärässä asennossa?
Nukkuma-asennon ja kätkytkuoleman yhteyttä selvitetään. Nykyään myös Suomessa on yleistynyt suositus vauvojen nukuttamisesta selkä-kylkiasennossa. Ei kuitenkaan ole mitään mahdollisuutta sanoa, että lapset, jotka ovat kuollessaan nukkuneet vatsallaan, olisivat nyt elossa, jos heitä olisi nukutettu selällään.

Tekivätkö vanhemmat jotain väärin?
On luonnollista kysyä itseltään, olisiko jonkin asian vauvan käytöksessä tai terveydentilassa pitänyt varoittaa uhkaavasta kätkytkuolemasta. Vanhemmilla ei kuitenkaan ole mitään syytä itsesyytöksiin, olivatpa he esimerkiksi nukuttaneet vauvaa missä asennossa tahansa tai jättäneet tämän tavalliseen tapaan unilleen. Koska kätkytkuolemaa ei voida ennustaa, sitä ei voida myöskään estää.

Että näin asiantuntijat sanovat asiasta!
Sinä olet lapsesi paras hoitaja ja nukutat vatsallaan jos se teille sopii ;)
Tsemppiä, älä päästä otsaasi KURTTUun niinkuin jotkut täällä!

Aurinkoista kevättä!

yritin siis selittää sitä ettei kätkytkuolema ole tukehtumiskuolema... siis vauvan päänkääntötaidolla ei ole mitään merkitystä. Kätkytkuolemat tutkitaan eikä mitään selvää syytä ei kuolemaan löydy... tukehtuminen siis voidaan todeta ruumiinavauksessa.
Tosiasia on että suurin osa kätkytkuolleista löydetään vatsallaan, mutta osaavathan vauvat myös itse kääntyä vatsalleen ja kyljeltäänhän se on vieläkin helpompaa.

Ja tottakai jokainen äiti haluaa toimia oikein, mutta ei vatsallaan nukkuminen ole sama asia kuin turvatöittä autossa pitäminen... JOKU JÄRKI TUOHON SYYTTELYYN!

Joo, enpä jaksanut lukea koko ketjua läpi kun varmaan mennyt taas taisteluksi mutta kerronpa miten meillä;

Luin tutkimuksesta jossa kerrottiin kätkytkuolemien vähentyneen Suomessa 140 vuositapauksesta 20:een vuositapaukseen sen jälkeen kun suositus muutettiin mahalta selälleen. Toki lukuun varmasti vaikuttaa muutkin tekijät mutta uskon että tuollakin asialla on merkitystä.

En siis ole uskaltanut mahallaan nukuttaa ja hyvin tuo selälleenkin nukkuu.
Nyt ikää on 4 kk ja osaa jo itse kääntyä ja kääntyileekin sängyssään mutta ei osaa mahalleen rauhoittua joten selällään nukkuu omastakin tahdostaan:)

kun nyt Anu kysyit... minäkin laitan turvavyön. mutta kun se liikenneonnettomuus ei aina ole kiinni turvavyöstä eikä siitä kaahaako itse. vaikka kuinka itse ajaisit kaikkien sääntöjen mukaan - koskaan et voi tietää vastaantulijasta...

hihii kuinka herkkänahkaista porukkaa :D Viddu... Koittakaa nyt kestää... mielipiteitähän täällä kysyttiin,eikö? En voi kertoa ""..."" kuinka sinun vauvasi nukkuu..

Juu.ja muuten ""..."" käytiin 3kk neuvolassa ja poju onkin jo 8,6kg ja 67cm...AATTELE!!!

En oo uskaltanut mahalleen nukuttaa. Poika nyt 8kk ja nukkuu edelleen kyljellään. Kääntyilee tientenkin unissaan ja välillä löydän hänet peppu pystyssä ja naama patjassa kii =) On ollut lähdössä konttaamaan, mut nukahtanut kesken kaiken.

Kun hää oli pieni ja kovasti vatsavaivoja niin pidin mahallaan paljon hereillä olo aikana. Joko polvien päällä tai sit ihan lattialla. pumppasin myös jalkoja.

niille jotka ihmettelivät pään käännös juttua. Laitoin lyhyesti viestin. eli käännetään homma. en toki tarkoittanut sillä että osaa kääntää päätään liittyvän estämään kätkytkuolemaa. vaan siten uskalsin nukuttaa mahallaan,kun muuten ei tullut nukkumisesta mitään. eli ihan tukehtumisen välttämiseksi,kun osasi jo kääntää päätään.
enemmän pelkäsin nukuttaa selällään, silloin olisi ainakin meillä voinu jäädä puklut kurkkuun( ihan pienenä) nyt nukkuu miten sattuu,mutta useimmiten mahallaan menee ihan itse.
siis kaikki lapseni ovat olleet tässä asiassa samasta muotista.
niinkuin jo heti pistin viestin alkuun kätkytkuolema tulee jos on tullakseen, nukkuu sitten missä asennossa tahansa. ja vaikka istuis vieressä ja katsois kokoajan,niin sekään ei auta.
on toki tutkittu asiaa ja ehkä saatu jotain konkreettisia asioita vähentämään kätkyjä. niitä on useampi asia,kuin tää mahallaan nukutus juttu.
jos vaan saa lapsen parhaiten nukkumaan mahallaan,niin nukuttaa siten.

Meillä vauva 10 vkoa ei pysy kyljellään enää nukkuessaan eikä nukahda kylkiasentoon vaan kääntyy seljälleen. Nyt olen vain huomannut, että takaraivon "pyöreys" on hieman katoamassa eli painunut selällään olemisesta, nukkuuhan vaunuissakin selällään ja päivällä myös leikkikaaren alla lattialla. Kokeilin tyynyä selän taakse sängyssä ja hetken olikin kyljellään, mutta itsekseen kääntynyt sitten taas selälleen. Onko kellään vinkkiä miten saisi tosiaan pysymään kylkiasennossa edes joskus?

meillä kyllä lapset oppineet kolmikuisina kääntymään - ja tämän jälkeen kääntyneet aina mahalleen nukkumaan! toisinaan pyörähtävät myös selälleen, mutta siitä pian takaisin mahalleen. Koska ovat molemmat olleet hieman ilmavaivaisia, ovat ilmeisesti huomanneet, että on paras asento nukkua. Olemme itsekin kyllä nukuttaneet heitä toisinaan mahallaan, kun unista ei muuten ole tullut mitään. Kolmikuisena - ja vieläkin - laitan usein kyljelleen nukkumaan, mutta aika pian ovat olleet jo kääntyneinä mahalleen.

Ihmettelen, ettei kukaan tässä ketjussa ole maininnut kätkythälyttimestä mitään? Meidän tyttö nukkuu myös huomattavasti paremmin vatsallaan (myös helpompi saada jatkamaan unia, jos herää 'vahingossa'). Hommasimme kuitenkin heti kätkythälyyttimen, joka mittaa vauvan hengitystä ja hälyttää, mikäli hengitysten väli on liian pitkä tai loppuu. Levy laitetaan patjan alle ja pieni laatikko sängyn ulkopuolella vilkuttaa vihreätä aina kun vauva hengittää. Päiväsaikaan nukkuu vaunuissa, hälyttimen voi myös laittaa niihin, jos haluaa (toki hieman hankalaa siirtää joka päivä sängyn ja vaunun välillä). Itse olen nukuttanut vaunujen kovassa kopassa mahallaan ilman hälytintä. Hälytin on toki hieman kallis (muistaakseni n. 160 €) mutta sen antama mielenrauha on hinnan arvoinen. Merkki on Babysense, mikäli jotakuta kiinnostaa. Kannattaa myös opiskella vauvojen ensiapua, jos pahin tapahtuisi ja hengitys lakkaa osaa sitten elvyttää vauvan. Suosittelen!

Olen samaa mieltä Pikkuliinan kanssa. Kätkythälytin on aivan loistava keksintö. Meilläkin on ollut käytössä Babysense siitä kun poika oli 2kk vanha. Hankittiin se koska poika joutui vastasyntyneenä teholle jonka jälkeen meillä oli vaikeuksia nukkua kun pojan hengitystä piti kuunnella koko ajan (ja sitähän kukaan ei jaksa). Tämän jälkeen hänelle tuli koliikkimaista vastakipua jolloin hän nukkuin paljon paremmin vatsallaan. Hälytin antoi meille yöunet takaisin :) ja suosittelen sitä kaikille. Nyt en voisi olla ilman. Se on vähän kun palovarotin vaikka tulipalot ovat harvinaisia ei halua että ne osuu omalle kohdalleen ja haluaa puuttua ajoissa jos näin kävisi.

Kätkykuolemia sattuu eniten 2-4 kuukautta vanhoille vauvoille. Ei luulisi sen olevan ylivoimaisen pitkä aika JOKAISEN nukuttaa vauvansa kyljellään (eli asennossa jossa kätkytkuolemariski on minimissä) noin lyhyttä aikaa!!!

Yhteistyössä