Hohhoijaa, en jaksanut lukea kaikkia vastauksia, kun meni väittelyksi jossain vaiheessa...
En ole uskaltanut nukuttaa vatsallaan koko aikana ja poika on nyt pian 7kk. Kyljelleen olen aina laittanut nukkumaan, mutta nyt tietenkin on jo jonkin aikaa ollut niin ""iso poika"", että eipä kauaa pysy siinä asennossa mihin laitan, vaan kääntyilee miten haluaa. (Mutta ei ole koskaan kääntynyt nukkuessaan mahalleen, vaikka osaa kyllä kääntyä.)
Kyllä minä olen ajatellut vain ja ainoastaan tuota kätkytkuoleman riskiä, kun olen nukkumisasennon valinnut vauvalleni. Tiedän, että monet nukuttaa vatsallaan, mutta minä en uskalla.
Akuutti-nimisen ohjelman nettisivuilta löytyy erään äidin tarina, jonka olikohan 7kk vanha tyttö kuoli yllättäen nukkuessaan ja kätkytkuolema jäi ainoaksi selitykseksi. Mahallaan oli silloin nukkunut. Tällä esimerkillä halusin vain todeta sen, että ei se kätkyt-riski sitten ilmeisesti menekään ohi muutamassa kuukaudessa. Itselläni kun oli se käsitys, että kätkyt-riski olisi jonnekin 4kk asti?
Mutta ap: kysymykseen: En uskalla.