7kk alkanut kieltäytyä ruuasta - muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mötkylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mötkylä

Jäsen
17.11.2005
509
0
16
Meidän 7kk ikäinen poika, jolla allergiaepäilyksiä muttei todettuja allergioita, syönyt n. 5kk iästä saakka kohtuullisen hyvin lähinnä päärynäsosetta. 6kk iässä alotettiin kesäkurpitsa, parsakaali, jogurtti... Niitä alkoi mennä 2 purkkia päivässä, siis 2 ateriaa. Sitten lisättiin riisipuuro aamuin illoin. Tällöin tuo toinen lämmin ateria päivässä alkoi mennä huonommin, mutta "narraamalla" sain sen menemään, kasvu kun ollut välillä niin ja näin.

No, nyt vajaat 2 viikkoa sitten alkoi kieltäyä kaikesta muusta kuin maidosta! (en imetä enää) Sitäkään ei mennyt kuin n. 600 ml vuorokaudessa. Sitten vähitellen alkoi kelvata puuro aamuin illoin. Puuroa menee melkein täys annos. Teen sen maitoon. Mutta ne soseet. Päärynäsose on ainoa jota saan menemään max puoli purkkia. Tuntuu ettei oo nälkäkään. Neuvolassa kun käytiin eilen, painoa 2 viikossa ei ollut tullut yhtään. Pituutta kylläkin 1,5 cm. Neuvolasta neuvottiin vain ottaan yhteyttä allergiaosastolle, jonka asiakkaita me ollaan kai vieläkin, vaikkei allergioita oo todettu nyt sitten.

Haluaisin ensin selvittää, onko muilla tällästä ollut, onko johtunut allergiasta vai onko vika korvien välissä vai missä? Miten saisin pojan syömään muutakin kuin sitä p-sosetta?

Tuohon allergiaepäilyyn en osaa sanoa oikein mitään, olen kyllä kuullut että vauvat voivat alkaa itse kieltäytyä syömästä ruokaa jolle ovat allergisia.

Meillä kävi niin, että 5kk iässä alettiin maistella kiinteitä ja tyttö söi niitä hyvällä halulla. Mutta kun 6kk tuli täyteen niin teki myös melkein täydellisen stopin kiinteille, hedelmäsosetta sain pikkasen menemään alas, mutta muuten ei suu auennut ja jos sain sinne jotain huijattua niin lensi kaaressa ylös. Stressaavaa oli kun paino oli muutenkin laskusuunnassa, pituuskasvu koko ajan hyvää. Tuota vaihetta kesti pari kolme viikkoa ja sitten yhtäkkiä muuttui ääni kellossa ja kaikki alkoi maistua :) Nyt on 7.5kk ja päivässä menee noin kolme pientä pilttipurkillista kiinteitä plus iltapuuroa lautasellinen. En kyllä keksinyt mitään keinoa miten ruokaa olisi saanut alas kun tyttö ei sitä halunnut.

Meillä siis tuo oli tuommoinen vaihe, stressaava sellainen.

Minusta kannattaa miettiä tuo allergia asia uudelleen, koska painoa ei tule ja on syömisongelmia. Meillä menee allergisella syöminen ihan sotkemiseksi, jos ruokavaliossa joku mättää. Muuten syö tosi hyvin, mutta ei suostu syömään aineita, joille on allerginen ollenkaan ja saattaa joskus kieltäytyä oireilun ollessa päällä vähän kaikesta.

Meillä on 8 kk vanha poika. Hän on ollut koko ikänsä pitkä ja hoikka ja meillä on myös ollut kausia, jolloin minusta tuntui, että poika ei söisi mitään muuta, kuin päärynäsosetta ja maissinaksuja. Neuvolantäti on koko ajan suhtautunut pojan painoon vähän enemmänkin kuin kriittisesti ja se taas on lisännyt minun paineita.

Olen yrittänyt leikin ja laulun avulla saada ruokaa menemään alas, mutta nyt olen tullut siihen tulokseen, että silloin kun pojalla on se "en syö"-vaihe päällä, niin siihen ei auta mikään kikkaskonsti. Nämä syömättömyydet kestävät yleensä meillä muutaman päivän ja sitten taas suostuu syömään.

Kannataa ehkä tarjota ruokaa pieniä määriä ja useammin, jos tuntuu tosi hankalalta. Meillä olen huomannut myös sen, että mitä enemmän minä stressaan syömisestä ruokailuhetkellä, niin sen huonommin poika syö...

Alkuperäinen kirjoittaja auringonkukka-75:
.

Kannataa ehkä tarjota ruokaa pieniä määriä ja useammin, jos tuntuu tosi hankalalta. Meillä olen huomannut myös sen, että mitä enemmän minä stressaan syömisestä ruokailuhetkellä, niin sen huonommin poika syö...

Näin myös meillä. Meillä siis on kyllä allergiaa, joka sotkee syömistä mutta ei auta kuin rauhallisin mielin tarjota. Vaistoaa, jos äiti/syöttäjä panikoi jo valmiiksi tilannetta.

Voi tuo allergiastakin johtua, mut myös hampaista. Meillä poika kieltäytyy joko maidosta tai syömisestä, joskus molemmista, hampaiden puhkeamisen takia. Jakso saattaa olla aika pitkäkin, koska tuo hautoo hampaita pitkän kaavan mukaan. Kylmänä tarjoominen auttaa melkein aina. Joskus ruokahalua ei yksinkertasesti ole, mut tasottaa kyllä sit myöhemmillä ruokailuilla.

Kyllähän tuo tutkimisen paikka on, jos ei kasvua tule... Ei meilläkään o pojalle kovin paljon tullu, mut eipä o vanhemmatkaan kovin pitkiä. Vois siis kasvaa ihan luonnostaan alemmalla käyrällä ja allergiat on meillä jo pois suljettu.

No nyt on meillä alkanu mennä maitoa enemmän ja soseita pari purkkia päivässä. Ja parit puurot. Mutta kinungatarjogurttia ym. herkkuja sitten, eikä kasvis-lihasoseita. Mitenköhän nyt laajentaisin tota ruokavalikoimaa :o Ei olla nyt sit allergiapolille oltu yhteyksissä kun ruokaa alkanu meneen. Uskon enemmän että syynä olis nyt joku samanlainen suhtautuminen ruokaan kuin Lumettomalla. Täytyy vielä tutkiskella tätä syömistä. Kiitos vastanneille, lisää mielipiteitä otetaan vastaan!

Vastasinkin jo tonne toiseen ketjuun, mihin olit Mötkylä kirjoittanut, mutta laitan lyhyesti myös tähän, että onko hampaita tulossa tai joku liikkumiseen liittyvä kehitysvaihe menossa -> ne vaikuttavat syömiseen?
Ja meillä ainakin soseet kelpasivat vain ihan aluksi, vauva kaipasi jo tuossa iässä ihan kunnon pureskeltavaa ja mielellään sormiruokaa, mitä itse sai työntää suuhunsa! Kannattaa kokeilla!

Yhteistyössä