7 kk ja yöt edelleen risaisia...

Meillä on 7 kk ikäinen poika ja herää yöllä 3-4 kertaa.. miten teidän 7 kk nukkuvat yöt?

Poika herää ekan kerran puol yks ja sit sen jälkeen parin tunnin välein. Sillon puol yks ollaan rinnalla ja poika syö, mut sit sen jälkeen heräilyt ei ole kyllä nälkää... Ja kun päivällä kuitenkin syödään kiinteää ruokaa ja illalla puuroa, et pitäis periaatteessa pärjätä yön yli syömättä...??
 
Meillä poitsu nukkui yöt hyvin tohon 5 kk:n ikään asti suurinpiirtein. Nyt poika 7kk ja yöt vaan pahenee. Viimeyönä heräsi viisi kertaa, itkeskeli ja pyöriskeli. Maitoa annoin kahdella kerralla, loput meni tutilla. Äipällä seisoo silmät päässä, kun on niin mahotonta tämä homma.
Meillä poika saa kiinteitä viidesti päivässä ja illalla vielä velliä. Nälkä siis ei todellakaan voi olla. Nyt just pukkas uutta hammasta ja kovasti tahtois jo eteenpäin, vaan ei pääse. Liekö kehityksessä sitten tapahtuu niin suuria muutoksia, että menee yötkin pipariksi.
"Mukava" kuulla, että muillakin vastaavanlainen tilanne. :heart:
 
noh, meillä on kohta vuoden ikäinen temperamenttinen matami, ja yöt on TODELLAKIN risaisia :whistle: mutta sitähän se lasten kanssa kaiketi on, kaikki on niin erilaisia. esikoinen alko nukkua kun enkeli 8kk:n iässä
 
Minulla on ensimmäinen lapsi ja minä todella luulin ,että yösyötöt jäävät jossakin vaiheessa pois tai niistä pitää sitten pois opettaa. Minä sain aluksi sen kuvan ,että tähän pitää pyrkiä. Olinkin vauvamme ollessa 2 kk huisin ylpeä ,kun vauva nukkui 7 h putkeen lähes joka yö. Sitten pikku hiljaa ,kun liikkuminen lisääntyi niin yösyötöt lisääntyivät ,kun ravinnontarve kasvoi. Liikkumiset ja koko ajan kehittyvät uudet taidot sekä myös hampaat saavat unet levottomiksi. Edelleen meillä syödään ja riekutaan öisin milloin enemmän ,milloin vähemmän ja tyttö on 11 kk. Enää en ajattele ,että pitäisi opettaa pois yösyötöistä tai odota unien rauhoittumista. Minusta tämä on vauva arkea. Me nukutaan perhepedissä ,joten heräilyt ei niin haittaa ,kun ei tarvitse nousta mihinkään. Uskon ,että jokainen vauva oppii joskus nukkumaan kokonaisia öitä ,mutta mitää ohjetta milloin ,ei voi kenestäkään sanoa. Itse en voisi ruveta mitää unikouluja pitämään ,eikä minun onneksi tarvikkaan ,vaikka risaiset yöt väsyttää. Mutta aikansa kutakin. =)
 
Poika on vajaa 8kk ja juuri hetki sitten ollaan alettu jättämään yösyöntejä pois. Syntymästään alkaen poika on heräillyt pääsääntöisesti kahden tunnin välein, ellei sitten tunnin välein joka yö ja oli se vauva arkea tai ei niin moinen pätkä-nukkuminen kyllä on verottanut minua aivan valtavasti. Mikään kiinteän ruoan lisääminen ei meillä vähentänyt yösyöntejä, poika kun on ilmeisesti niin tottunut siihen että yöllä kun havahtuu hereille täytyy olla tissi suussa jotta saisi unen päästä taas kiinni. Eli puhtaasti tottumus kysymys meillä ollut viime aikaiset yösyönnit.
Meillä siis syödään kaksi kasvis (tai kasvis-liha) ateriaa, yksi hedelmä sose ja kaksi puuro ateriaa päivässä ja päälle tissittelyt. Iltaisin poika syö hurjat määrät puuroa ja juo maitoa päälle, joten nälkä hänellä ei todellakaan kahden tunnin päästä ilta tissistä ole.

Viikon verran olemme järjestelmällisesti siirtäneet ensimmäistä yösyöttöä aamuun päin ja itse olen tyytyväinen jos poika herää ensimmäisen kerran 5 tuntia viimeisen tissittelyn jälkeen vaatimaan maitoa. Joinain öinä tämä onnistuu ja poika herää syömään vasta 6-8 tunnin päästä ja toisinaan hän haluaisi tissin suuhunsa jo muutoman tunnin päästä nukahdettuaan (jolloin tosin joutuu tyytymään isiin ja tuttiin).
En usko että tästä vielä aikoihin päästään kahdeksankaan tunnin yöuniin, mutta minulle itselleni ja jaksamiselleni on tehnyt jo nyt pienen ajan sisällä ihmeitä se, että olen saanut nukkua jopa neljän tunnin yhtämittaisia pätkiä =)

Minua ei sinällään haittaa se, että välillä yöt ovat rikkonaisia ja levottomia ja ollaan hereillä parhaassa tapauksessa koko perhe, mutta paino on todellakin sanalla välillä. Yösyönnistä pois opettaminen on on auttanut minua muuttumaan enemmän omaksi entiseksi itsekseni (en ole enää hermheikko äiti ja vaimo joka itkee mitä ihmeellisimmistä asioista ja menettää hermonsa pikku jutuista).
 
Moikka!! Aloitimme yösyöttöjen lopettamisen viikko sitten (7 yötä) ja todella se päätös oli hyvä!! Poitsu on piristynyt ja ei tosiaan keskity yöllä pelkkään syömiseen vaan nukkuu !!Nyt on aamuisin herännyt n. viiden aikaan ja laitoin vaan tutin suuhun. Rauhoittui heti. Tänä aamuna nukkui seitsemään, laitoin tutin ja nukkui vielä yhdeksään. Ensimmäinen yö oli itkua, mutta sen jälkeen oppi, että tutillakin pärjää. Nyt on muutkin syömiset vähentyneet ja sen myötä myös kauheet puklailut. Iltaunivelli jäi pois ja maitoa tilalle sekä annoskoot pienenivät. =) Äippäkin on kuin uusi ihminen, kun saa nukkua yönsä lähes putkeen . :heart:
 
7-kuisena lopetin minäkin yöimetyksen. Huomasin, että nälkä ei ollut syy heräilyyn, sillä vauva lähinnä vaan nuoleskeli muutaman pisaran ja jatkoi taas uniaan...
Muutaman "kiukutteluyön" jälkeen tyttö on nukkunut kokonaisia öitä (n. 10-11 h), ja jos herää, silittämällä nukahtaa samantien takaisin uneen.
Tämä on helpottanut kovasti arkea ja omaa jaksamistani! =)
 
miten teitte sen
otsikon mukaan, miten teitte sen? Onko lapsenne imetyksessä, syökö tuttia?

Meillä on imetyksellä, mutta lapsonen ei suostu tuttia suuhunsa ottamaan... kauanko on kestänyt vieroitus?


Meillä on molemmat lapset vieroitettu yöimetyksestä n. 7-kuisina. Kumpikaan ei ole koskaan syönyt tuttia.
Vieroitus on eräänlaista unikoulua, sillä vauvan herätessä, hän ei saakaan rintaa nukahtaakseen uudelleen. Siitä seuraa tietenkin ns. "hermostuminen", jolloin vauva itkee kiukkuisena (meillä suorastaan raivona...). Selästä ja päästä silitellen, koko ajan vieressä ollen rauhoitetaan lasta ja koitetaan saada nukkumaan. Sylissäkin ollaan pidetty. Molempien lasten kohdalla 3. yönä on tapahtunut muutos, jolloin on ollut korkeintaan yksi herääminen ja ilman itkua. Kaksi ensimmäistä yötä on ollut vaikeampaa.
Vieroitukseen kannattaa valmistautua, sillä se saattaa olla raskasta ja voi tulla epätoivoinen olo, niin että väsyneenä helposti luovuttaa. Suosittelen pyytämään esim. isää avuksi, jos mahdollista. Vieroitusviikolla kannattaa myös erityisesti pitää päivän rytmeistä ja rutiineista kiinni.
 
meillä 7kk ikäinen tytsy herää kolmesti, nukkuun menee siinä puol 8 ja sit yhdentoista aikaa herää ja sit kahden-kolmen aikaa ja sit vähän ennen viittä. Kaveri anto vinkin et antaa illalla just ennen nukkumaan menoa puuroa. Kokeiltiin eilen ja eihän tuo tyttö sit heränny kun kahdesti, ja niistäkin toinen oli vasta lähempänä aamu kuutta. =)
 
Meillä 9kk poika, yöt olleet tosi huonoja vajaan kuukauden. Herää pahimmillaan tunnin välein, millon istuu sängyssä, juttelee, itkee, jne. Usein joudun hakemaan maidon, kun muu ei auta. Toki on totuttu tapa, eikä nälän vuoksi herää ja maitotarjoilun pitäisikin loppua...
 
Meillä tyttö kohta 7 kk. Yöt meni siten, että halusi viereen nukkumaan. Toki imuttelikin siinä sitten aina, muttei kovin suurella ruokahalulla. Kun erään yön jälkeen 4 kerran nostin vauvaa keskellemme ja hän jatkoi unia suorilla, ilman tissiä päätin, että nyt loppui tämä öinen palvelu. Seuraavan yön tyttö posotti 23-6.45 ilman kertaakaan heräilyä. Seuraavana yönä rumba taas alkoi. Eka herätys oli 3.30 ja käänsin tytön kyljelleen peittelin, silitin päästä ja sanoin "hyvä yötä, nyt on yö, nyt nukutaan." Vauva jäi vähän itkeskelemään. Parahti aina kaksi kertaa ja sitten jäi odottamaan (ei selvästi ainakaan nälkä tai hätä itkua). Odottelin kellon kanssa, että jos itku jatkuu yli 2 minuuttia käännän taas vauvan kylkeä, muttei tarvinnut. Tunnin tätä ähinää ja paria parkaisua kesti. Sitten vauva nukahti ja n. 5.30 sama homma, mutta nukahti heti uudelleen. Heräsi sitten vähän ennen kahdeksaa tyytyväisenä. Seuraava yö meni yhdellä kyljenlleen nostamisella. En enää sanonutkaan mitään. Käänsin tytön ja peittelin, silitin tukasta kerran. Ei jäänyt itkemään. Taisi nukahtaa saman tien. Ja aamulla heräsi taas pirteänä ja iloisena. Seuraava yö meni ilman herätyksiä klo 21.15-7.45. Viime yönä tyttö heräsi n. 5.00 ja kerran mies käänsi kyljelleen. Typy jäi ähisemään ja leikkimään, muttei itkenyt. 5.40 parkaisi ja menin uudelleen katsomaan. Oli sotkeutunut niin hyvin lakanoihinsa ja peittoonsa, että pelastin tyttöparan ja taas peitto uudelleen päälle, silitys tukasta ja poistuin omaan sänkyyn viereen. Tyttö nukahti ja heräsi 7.50.

Saa nähdä miten jatkossa, mutta nyt näyttäisi siltä, että tyttö ei ainkaan nälkäänsä huuda öisin ja alkaa pikku hiljaa tajuamaan, että yöt on nukkumista varten. Sen lisäksi ruokailut päivisin on alkaneet sujumaan tosi hyvin. Tytöllä on nälkä ja syö hyvin. Aiemin ei kiinteät meinanneet upota ja onko se ihmekkään, jos 2-5 kertaa tankkasi itsensä kylläiseksi yön aikana.

Kunnelkaa vauvaa. Jos on selvää nälkäitkua ja päivisin syö hyvin, niin sitten vauva varmaan tarvitsee yömaitonsa. Meidän tapauksessa ei ole pikkuinen nälkäänsä herännyt.
 

Yhteistyössä