6v poikani eilen aamuiset mietteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viera

Vieras
Ajelimme eilen aamulla kohti eskaria ja sanoin lapsille, että pitää käydä tankkaamassakin. Eskaripoika sanoi, että "tankkaa sitten kunnolla että varmasti riittää kauan bensa" johon minä sanoin, että nyt on äidillä sen verran vähän rahaa tilillä ettei voi kauheesti tankata. Lisäsin kyllä perään, että iskä tankkaa sitten lisää.

Poika sanoi, että "täytyiskö sun äiti alkaa tekemään tärkeempää työtä, että saisit enemmän rahaa." Minä sanoin pojalle, että "Mikä sitten olisi tärkeämpää työtä kuin hoitaa teitä, omia lapsia?". Siihen poika tuumasi, että "ei mikään". Ja hetken hiljaisuuden jälkeen sanoi vielä "no miksi siitä ei sitten makseta enemmän rahaa".

Niinpä!

Joo, fiksu poika. Mutta tarvitseeko äidin kertoa rahatilanteesta lapselle? Lapsia voi opastaa fiksuun rahankäyttöön, mutta taloudellisia huolia ja murheita kuusivuotiaan ei pitäisi vielä joutua kantamaan.

Meidän eskarilainen poitsu 6 v halasi lähtiessä pikkusiskojaan monta kertaa aina vaan, piti jo mennä, taksi pian tulisi. Poika tuumasi jotenkin näin että jos siskot eivät olisi niin ihania, kerkeisin paremmin taksiin. Tykkää kovasti siskoistaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, fiksu poika. Mutta tarvitseeko äidin kertoa rahatilanteesta lapselle? Lapsia voi opastaa fiksuun rahankäyttöön, mutta taloudellisia huolia ja murheita kuusivuotiaan ei pitäisi vielä joutua kantamaan.

Peesi. Rahattomuudestas ei pidä tehdä lapselle ongelmaa. Saattaa miettiä sitä ihan liikaa. Joskus kuulee esim kaupassa näitä että kun lapsi pyytää jostain että ostetaanko tätä niin äidit vastaa että voi voi kun nyt ei ole rahaa. Miksi helvetissä ei voi vastata että ei osteta.piste. Kyseinen ap olis voinnu vastata vaikka että no tietysti tankkaan tai jotain muuta kun kertoa rahatilanteesta ja sen olevan syy vähään bensaan joka tuntui nyt jo huolettavan,,,,ja ei lapsen tarvi myöskään mitettiä sitä että mitä lapsensa hoitamisesta kenellekkin maksetaan!

Meillä ei ole raha-asioista keskusteltu lasten kanssa, mutta tuskin on maailmassa vanhempaa joka ei olisi joskus ohimennen heittänyt lapselle että ei nyt ole rahaa tms. Ei se ole raha-asioista keskustelemista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä ei ole raha-asioista keskusteltu lasten kanssa, mutta tuskin on maailmassa vanhempaa joka ei olisi joskus ohimennen heittänyt lapselle että ei nyt ole rahaa tms. Ei se ole raha-asioista keskustelemista.

Kyllä mäkin noin oon sanonut, ei mulla välttämättä aina olekkaan rahaa pussissa.

Joo, tulee joskus sanottua ettei ole nyt rahaa, että en osta nyt jotain lelua esim. Hyvä lasten on oppia ettei raha kasva puussa. Säästämistä on hyvä myös opettaa heti pienestä pitäen ja lapset laittavat usein saamansa rahat possuun.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä mäkin noin oon sanonut, ei mulla välttämättä aina olekkaan rahaa pussissa.

Täällä palstalla tehdään aina ihan helvetinmoinen numero kaikesta ja kaikki on niin pyhiä ja täydellisiä ja voi luoja. Ei hermostuta lapsiin, ei osteta eineksiä, ei anneta muroja ja nakit on vatajan nitriitittömiä, ulkoillaan kaksi kertaa päivässä ja ollaan koko ajan hymy perseessä ettei vaan lapset keksi, että elämä on oikeesti vaan elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Eskarilaiset usein vaativat perusteluja kysymykselleen, ymmärrän hyvin ap:ta. Jotkut lapset luulevat että rahaa vaan saa kun pankista haetaan lisää kun loppuu.

Niin minä en oikeasti käsitä sitä, että lapselle annetaan sellainen kuva. Miksi lapselle ei saa sanoa, että aina ei ole kaikkeen rahaa. En minä ainakaan siitä traumatisoitunut, vaikka minulle lapsena niin sanottiin.

Mikähän se on sitten se oikea ikä kertoa lapselle, että sieltä seinästä ei olekaan mahdollista hakea rahaa aina kun lystää ja niin paljon kuin lystää? Koska lapsi on valmis oppimaan sen, että?

Sitä kyllä mietitään, että jos lapselle valehtelee joulupukista ja hammaskeijusta niin tulee trauma, kun se saa tietää ettei ne olekaan totta. Mutta mitäs kun lapsi saa tietää, että raha ei kasvakaan puussa? Juu ei se siitä traumaa saa.