6v:n lääkkeen ottaminen

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
6v:llä jo kolmas lääkekuuri lyhyen ajan sisällä menossa, kipu- ja kuumelääkkeen saanut joko nestemäisenä (pronaxen) tai suussa sulavana (pamol f). NO lääkäri mitään ees kysymättä laittoi nestemäisen antibiootin.
Apteekin täti sit ihmetteli siinä lääkettä hakiessani, että onko lapsella jotain erityisiä nielemisvaikeuksia, kun nestemäisenä on määrätty. Olin ihan että what???

Osaako kaikki muut 6v:t jo niellä tabletteja?

Meillä
vasta 4v.,mutta lääkäri määräsi tabletteina antibiootin,ei todellakaan onnistunut nieleminen ,yökkäsi vaan. Saatiin sit nestemäinen,mutta sitä pitää 17 kiloisen niellä jo aikamoinen satsi,vaikeeta sekin,huoh.

tfhhfr
Ei meillä niele vielä 9-vuotiaskaan. Ja tää 31v äitikin välttelee kaikinkeinoin kaikkia lääkkeitä kun alkaa niin yökkäyttämään :) Ottaisin itsekin nestemäisenä jos ei aikuisen annos ois noin litraa sitä sokerilientä ;)

Meillä 6v. käyttää edelleen suppoja kovassa kuumeessa ja kivussa. Tai siis laitan hänelle supot kun ei suostu ottamaan lääkettä. Antibioottia ei saa menemään millään tai antihistamiinia. Viimeksi kun tarvi niin kolme hoitajaa piti kiinni ja yks tunki tabletin väkisin kurkkuun.

"vieras"
Harvoja antibiootteja ylipäätään löytyy tabletteina tuon ikäiselle, nestemäisessä pystyy paremmin muuttamaan sen vaikuttavan aineen määrän lapsen painon mukaan.

Ei meillä tuon ikäisenä ole tabletit menneet alas. Meillä kysyi lääkäri vielä 16 v:ltä, että laitetaanko nestemäisenä vai tabletteina :D Hänen kohdallaan oli selkeä ottaa tabletteina, hän ei niitä nestemäisiä ole oikein yökkäämättä saanut koskaan syötyä.

"Vieras"
Meillä ei todellakaan tuon ikäinen vielä nielassut tabletteja! Nestemäisillä mentiin ekalle saakka. Yksi lapsistamme joutuu syödä lääkkeitä ihan hurjasti ja hänen on ollut pakko opetella nielemään tabletit. Onneksi häneltä se sujuu! Jopa ison kalkkitabletin nielasee. Mulla tuottaa itsellenikin vielä nielasta tabletteja. Upotan ne edelleen johonkin ruokaan! ;)

Mä itse olen saanut lääkekuurit tabletteina jo 3v, ja mun kuopus on samanlainen tabletti kuin tabletti uppoaa helposti mutta nestemäiset lääkkeet oksentaa. Kuopus tais olla 4 tai 5 vuotias kun mä sain lääkärin vakuutettua että tabletit uppoaa paljon helpommin kuin litkut.

Esikoinen taas on nyt 12v ja ottais vieläkin mieluiten nestemäisenä lääkkeet jos vaan mahdollista, kyllä hänkin on oppinut nielemään tabletit mutta tuskaa se näyttää olevan.

040608
Meillä esikoinen oli varmaan 6-7v kun alkoi nielemään lääkkeet. Nyt 4v oli lääkekuurilla ja nestemäisenä meni, antibiottia ja 4ml oli annos, aika pieni määrä ja tais olla johonkin 21 kg asti tuo sama annos. Ei kai 6v:lle nyt mitään kauhean montaa milliä lääkettä kerralla mene, tai meidän on lapset ollut melko pieniä että annoksetkin ollut pieniä. Meidän 6v kyllä taitaa nyt panadolin nielaista kun sen laittaa puoliksi. Mut se on paljon pienempi kun joku antibiootti tabletti, eiks ne usein ole melko isoja. Itse muistan olleeni 10v kun antibiootit täyty olla nestemäistä, en vaan pystynyt niitä lääkkeitä nielemään. Pointtina siis että mun mielestä 6v voi ihan hyvin syödä lääkkeet nestemäisenä.

Yhteistyössä